"Årets højdepunkt" - genlæs De Gendts vanvittige Tour-watt
09. november 2019 14:25Foto: A.S.O. / Thomas Maheux / Alex Broadway / Pauline Ballet
af Christian Frese

"Thomas De Gendt". Adspurgt til årets højdepunkt var Brian Holm ikke i tvivl under det 23. afsnit af Holm & Bays Radio Tour. Ifølge eksperten vandt belgieren "årets bedste sejr", da han kørte solo i mål på 8. etape af årets Tour de France - en etape Holm også betegnede som årets bedste cykelløb. Tidligere på året lavede vi en analyse af belgierens data fra etapen, og den kan du genlæse her.

Highlights: Udbrudskongen De Gendt lavede endnu et stort nummer i en Grand Tour

se mere cykling på

9. etape af årets Tour de France blev en halv hviledag for en stor del af løbets ryttere, da hovedfeltet lod et udbrud sejle 15 minutter væk og herfra kørte i et ganske beskedent tempo til mål.

 

Årsagen til dette skulle man blot 24 timer tilbage for at finde, da en kombination af en yderst kuperet etapeprofil, sejrshungrende Bora- og Sunweb-mandskaber samt et stærkt udbrud havde gjort den foregående 8. etape til en af løbets hidtil hårdeste dage for rytterne.

 

I det udbrud sad udbryderkongen over dem alle, Thomas De Gendt, og selvom belgieren blot havde tre mand at samarbejde med i front, så lykkedes det nok engang Lotto Soudal-rytteren at snyde feltet og tage en stor solosejr.

 

I nedenstående præsenterer vi samtlige data bag De Gendts magtdemonstration (data er fra rytterens egen Strava-fil):

 

Thomas De Gendts 8. etape af Tour de France (uddybning af powerdata følger herunder)

                                            Gennemsnit                   Max

Hastighed

39.3km/t

86.4km/t

Kadence

87

127

Power

317W* **

1,166W

Kalorier

6,555

Temperatur

29℃

Total tid

5:16:05***

 

* Et billede på de sociale medier af De Gendts PC8 har afsløret, at belgierens normalized power lå på 350 watt for hele etapen.

 

** Ifølge Procyclingstats.com vejer De Gendt 69 kilo, hvilket giver 4,59 W/kg i gennemsnit (NP = 5,07 W/kg).

 

*** De Gendts officielle sluttid var 5:00:17. Ifølge belgierens Strava-fil var etapen 197,7 kilometer lang (eksklusiv neutral zone) og havde 3874 højdemeter.

 

 

8. etape bød på næsten 4000 højdemeter fordelt over syv kategoriserede stigninger (heraf fem i kategori 2) og utallige bakker undervejs på etapens 200 kilometer.

 

Starten var dog stort set flad, og det udnyttede De Gendt til at angribe i samme øjeblik, som Christian Prudhomme gav etapen fri.

 

Med en acceleration på 739 (max 1166) watt i 23 sekunder rev belgieren sig fri sammen med Niki Terpstra og Ben King. Kort efter kørte også Alessandro De Marchi væk fra feltet.

 

Bagved ønskede sprinterholdene tydeligvis, at gruppen skulle slippe afsted, men sporadiske forsøg fra blandt andre Rui Costa, Tim Wellens og Alexis Gougeard tvang Bora-Hansgrohe til at holde tempoet højt.

 

Efter godt 13 kilometers hektisk cykelløb blev der imidlertid dannet bred front i feltet, og de tre forreste kunne med ét minuts forspring således også tage det med ro, hvilket tillod De Marchi at få tilslutning.

 

Den hårde start på etapen afspejles i De Gendts data, da belgieren måtte træde hele 402 watt i de indledende 13 kilometer, som blev kørt med over 47 km/t på en ellers let stigende vej.

 

Løbet sætter sig

Våbenhvilen i feltet betød, at gruppens forspring voksede voldsomt. Ved foden af etapens første kategoriserede stigning 30 kilometer senere var hullet oppe på næsten fem minutter, blandt andet takket være 297 watt af De Gendt i denne periode.

 

Stigningen, Col de la Croix Montmain (7 km, 6,1 %), blev forceret på 19:04, hvilket krævede 370 watt fra De Gendt, som trods den høje fart på bjerget havde overskud til at forcere med 530 watt på de sidste 400 meter og dermed tage maksimumpoint i bjergspurten.

 

Herfra ventede en nedkørsel, hvor De Gendt kunne holde frihjul på de lige stykker, men derudover måtte træde 700 til 1000 watt ud ad flere skarpe sving.

 

Roen havde tydeligvis indfundet sig på etapen på dette tidspunkt, og den 32-årige belgier kunne da også nøjes med bare 250 watt i de næste ti let faldende kilometer frem mod dagens anden stigning, Col de la Croix de Thel (4,1 km, 8,1%).

 

Toppen af denne blev rundet efter godt 72 kilometer, og ved hjælp af 378 watt i 12:46 var det igen De Gendt, som vandt bjergspurten. Efter 4,4 kilometer på et falsk plateau (270 watt for De Gendt) kørte rytterne ned mod bunden af etapens næste stigning, Col de la Croix de Paquet (2,1 km, 9,7%).

 

Frontgruppen var her fortsat samlet, men havde nu blot et forspring på omkring tre minutter. Det fik imidlertid blot kvartetten til at øge farten på den korte Paquet, som De Gendt kørte først over (405 watt i 7:08). Særligt Sunweb viste dog sine klare intentioner om at skabe en reduceret massespurt.

 

Kategori 3-stigningen, Cote d’Affoux (10,4 km, 4,3 %), var næste udfordring, og efter denne var løbssituationen stort set uændret. De Gendt havde taget flere bjergpoint, og afstanden var stadig omkring tre minutter op til de fire forreste. 346 watt i 23:00 var facit for denne stigning for De Gendt.

 

Affoux satte punktum for den første halvdel af etapen, som Lotto-rytteren gennemførte på 2:38 timer med en gennemsnitspower på 319 watt.

 

De Gendt og De Marchi åbner finalen

Herefter ventede 15 let faldende kilometer (252 watt for De Gendt), inden en stejlere nedkørsel førte rytterne ned til byen Courzieu (211 watt for De Gendt), hvorfra kategori 2-stigningen, Col de la Croix de Part (4,9 km, 7,9%), skulle bestiges.

 

Efter længere tids stilstand fik løbet endelig en ny udvikling, da De Gendt og De Marchi her efterlod King og Terpstra bagude. Tidsindikationerne viste, at duoen på stigningen øgede med godt et minut til feltet, og De Gendts powerdata afslører da også, at de to førende havde løftet tempoet.

 

Blot 14:45 var frontduoen om at køre op ad bjerget, hvilket krævede 404 watt af De Gendt. 40 sekunder og 3:50 var de respektive afstande til King og Terpstra samt feltet på toppen, som blev rundet med 65 kilometer til mål.

 

En yderst teknisk og ti kilometer lang nedkørsel senere (278 watt for De Gendt) var rytterne nået til etapens næstsidste kategoriserede stigning, Cote d’Aveize (5,2 km, 6%), og på denne blev et allerede decimeret felt reduceret yderligere.

 

De Marchi og De Gendt tonsede dog bare videre i front og havde henover toppen stadig 3.40. 408 watt i 13:08 var et bevis på, at De Gendt ikke havde tænkt sig at lade farten falde på resten af etapen.

 

Desværre for frontduoen havde EF Education afløst Sunweb og sluttet sig til Astana i spidsen af feltet. Det fik konsekvenser for forspringet, som faldt til lige under tre minutter, før det igen gik op ad en ukategoriseret stigning med 41 kilometer igen.

 

I alt steg det herfra i 11,7 kilometer med 2,7 % i gennemsnit, og selvom De Gendt holdt 356 watt, tabte belgieren og De Marchi her terræn til feltet, som på toppen var under to minutter efter.

 

Samtidig var der dog kun 30 kilometer igen, men efter endnu et let faldende stykke hvor udbryderne mistede yderligere tid til feltet (282 watt i 17:05), så det svært ud for De Gendt.

 

Mesteren af solokørsel

Med kun 1.10 i forspring tog De Gendt og De Marchi hul på etapens sidste officielle klatrertur, Cote de la Jalliere (1,9 km, 7,9%), og det varede ikke længe, før belgieren kørte væk fra italieneren.

 

De Gendt bed tænderne sammen, og trods et hårdt tempo fra Astana og et stærkt angreb nær toppen fra Julian Alaphilippe og Thibaut Pinot havde belgieren stadig 30 sekunder til de nærmeste konkurrenter. 458 watt i 4:56 illustrerede præcist, hvor dybt De Gendt måtte grave i de tilsyneladende utømmelige reserver.

 

Herfra resterede endnu 12 kilometer til mål, hvis første ni gik nedad kun afbrudt af to mindre bakker. De Gendt viste gode nedkørselsevner, og via henholdsvis 478 watt i 53 sekunder og 432 watt i 2:18 på bakkerne holdt den 32-årige rytter fast i et forspring på et lille halvt minut.

 

Desværre for De Gendt ventede en større bakke med blot tre kilometer til mål, hvilket i sagens natur favoriserede forfølgerne Alaphilippe og Pinot. Franskmændene kunne dog ikke fange De Gendt, der på forunderlig vis stadig havde overskud til endnu en stor kraftudladning.

 

Med 443 watt i 3:59 fra fire til to kilometer fra mål (heraf 479 watt i 1:47 på bakken) bevarede belgieren nemlig et forspring på 15 sekunder til de to nærmeste konkurrenter, og herfra stod det klart, at De Gendt atter ville snyde alle rivalerne.

 

379 watt i de efterfølgende 2:42 var rigeligt til, at De Gendt på de sidste meter kunne slippe styret og lade sig hylde som etapevinder. En fabelagtig præstation kulminerede i udbryderkongens 13. etapesejr på WorldTouren og anden i Tour de France.

 

Stats:

Første 98 km frem til toppen af Affoux: 319 W i 2:38 timer.

Sidste 100 km til mål: 315 W i 2:24 timer.

Fra bunden af Aveize og til mål: 336 W i 1:23 timer.

 

Data for stigninger:

Col de la Croix Montmain:     370 W i 19:04.

Col de la Croix de Thel:         378 W i 12:46.

Col de la Croix de Paquet:    405 W i 7:08.

Cote d’Affoux:                        346 W i 23:00.

Col de la Croix de Part:         404 W i 14:45.

Cote d’Aveize:                       408 W i 13:08.

Cote de la Jalliere:                458 W i 4:56.

Sidste ukategoriseret bakke: 479 W i 1:47.

Hør Holm og Bay snakke om etapen og De Gendt efter henholdsvis 33 og 46 minutter.


Tidligere artikler i serien:
DM´s store sensation
Fuglens sidste konkurrent

Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

INFO
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
Lister
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Find julegaven til cyklisten

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte

LØRDAG

Fire og otte års karantæne til dopingsyndere

FDJ sportsdirektør om talenter: Potentialet er enormt

Rwandas cykelforbund rystet af skandaler – Præsidenten går af

Video i artiklenRasmus Lund er nomineret til Årets Fund

Video i artiklenHermans løber med sejren ved Ethias Cross-afdeling i Essen

Video i artiklenLefevere: Ikke stor fan af Alaphilippes deltagelse i Flandern Rundt

Video i artiklenVos begynder sin cyklecross-sæson med en sejr

Frikendt Acquarone: Jeg er glad og stolt

Lammertink: Cykelverdenen er bare ikke for mig

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Ag2r La Mondiale?

Video i artiklenSagan: De kører som i amatørrækkerne

Norsk rytter kritiserer Joker Fuel of Norway

Niermann: Tour de France er vores mål i 2020

FREDAG

Gør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

1663 Watt - Poweren bag 2019´s bedste sprintere

Fem hollændere: Budding forklarer Riwals mål for nyerhvervelser

Team Coop henter tidligere rytter og giver tømrer chancen

Thomas efter akavet første møde med Froome: Kunne se han ville blive god

Rosa vil smage sejrens sødme igen

Van Avermaet får atypisk sæsonstart

Tidligere Sky-rytter tilbage efter depression - Skriver med kontihold

Eksklusivt interviewNorsgaard efter styrt: Jeg græd hele natten

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Bahrain McLaren?

Lars Bak fortsætter som sportsdirektør

Norsgaard i alvorligt uheld på træningstur

Officielt: Tour de Romandie-etape skal afgøres på barsk VM-rundstrækning

Manglede blot 25 sekunder: Buchmann vil på podiet i Touren

Evenepoel nedtoner Gilbert-kommentarer: Forventer kamp med Bernal og Pogacar

Efter skadeshelvede: Dumoulin tilbage i fuld træning

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove

TORSDAG

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

Eksklusivt interviewTour de France skipper Kiddesvej

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenNorsk by hylder Lambrecht med et mindesmærke

Sagan kan se enden på sin karriere

Video i artiklenPensionsmoden Quick Step-boss fortsætter som holdejer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Team Sunweb?

Landa: Har lært noget af alle mine kaptajner

Campenaerts går efter enkeltstarterne i Giroen

Remco Evenepoel og Sanne Cant vinder stor pris

ONSDAG

Fransk veteran stopper efter 2020

British Cycling-chef skeptisk overfor Cavendish-deltagelse ved OL

Video i artiklenWoods vil være olympisk mester

Majka har ikke opgivet drømmen om et Giro-podie

Total Direct Energie afviser automatisk invitation til Giro d’Italia

MPCC kræver strengere procedure i forhold til doping

Team Bahrain Merida skifter holdnavn i 2020

Medie: Leonardo Basso forlænger med Ineos

Froome-comeback drives frem af mulig ny Tour-sejr

Supersprinter sigter efter Tourens første gule trøje

Sagan kører også Touren: Her er Bora-stjernernes løbsplan i 2020

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Israel Cycling Academy?

DCU-hold forlænger med lovende talent

Dansk profil indstiller karrieren efter succesfuld sæson

Jørgen Leth gav amerikaner en drøm: Nu opfyldes den med holdskifte

Dumoulin kunne være blevet holdkammerat med dansk verdensmester

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

TIRSDAG

Goldstein stopper karrieren

Video i artiklenVan Aert om styrt: Føltes som en evighed

Hammer Limburg aflyst i 2020

Cosnefroy vil være blandt verdens bedste

Italiensk U23-rytter suspenderet for doping

Video i artiklenJakobsen: Holdet viste mig stor tillid

Officielt: Sam Bennett skifter til Quick Step