Wattene bag Verdensklassen - Udbryderkongens nyeste kunststykke
16. juli 2019 14:20 af Christian Frese Foto: A.S.O. / Thomas Maheux / Alex Broadway / Pauline Ballet

Vi har skrevet om hans enorme power før, men efter den forrygende etapesejr på den benhårde 8. etape kan vi ikke undlade igen at skrive om Thomas De Gendt. Sportens ubetingede største udbryderkonge kørte nemlig alene til mål på lørdagens etape i Tour de France, og her er præcis, hvordan han gjorde det.

Highlights: Udbrudskongen De Gendt lavede endnu et stort nummer i en Grand Tour

se mere cykling på

9. etape af årets Tour de France blev en halv hviledag for en stor del af løbets ryttere, da hovedfeltet lod et udbrud sejle 15 minutter væk og herfra kørte i et ganske beskedent tempo til mål.

 

Årsagen til dette skulle man blot 24 timer tilbage for at finde, da en kombination af en yderst kuperet etapeprofil, sejrshungrende Bora- og Sunweb-mandskaber samt et stærkt udbrud havde gjort den foregående 8. etape til en af løbets hidtil hårdeste dage for rytterne.

 

I det udbrud sad udbryderkongen over dem alle, Thomas De Gendt, og selvom belgieren blot havde tre mand at samarbejde med i front, så lykkedes det nok engang Lotto Soudal-rytteren at snyde feltet og tage en stor solosejr.

 

I nedenstående præsenterer vi samtlige data bag De Gendts magtdemonstration (data er fra rytterens egen Strava-fil):

 

Thomas De Gendts 8. etape af Tour de France (uddybning af powerdata følger herunder)

                                            Gennemsnit                   Max

Hastighed

39.3km/t

86.4km/t

Kadence

87

127

Power

317W* **

1,166W

Kalorier

6,555

Temperatur

29℃

Total tid

5:16:05***

 

* Et billede på de sociale medier af De Gendts PC8 har afsløret, at belgierens normalized power lå på 350 watt for hele etapen.

 

** Ifølge Procyclingstats.com vejer De Gendt 69 kilo, hvilket giver 4,59 W/kg i gennemsnit (NP = 5,07 W/kg).

 

*** De Gendts officielle sluttid var 5:00:17. Ifølge belgierens Strava-fil var etapen 197,7 kilometer lang (eksklusiv neutral zone) og havde 3874 højdemeter.

 

 

8. etape bød på næsten 4000 højdemeter fordelt over syv kategoriserede stigninger (heraf fem i kategori 2) og utallige bakker undervejs på etapens 200 kilometer.

 

Starten var dog stort set flad, og det udnyttede De Gendt til at angribe i samme øjeblik, som Christian Prudhomme gav etapen fri.

 

Med en acceleration på 739 (max 1166) watt i 23 sekunder rev belgieren sig fri sammen med Niki Terpstra og Ben King. Kort efter kørte også Alessandro De Marchi væk fra feltet.

 

Bagved ønskede sprinterholdene tydeligvis, at gruppen skulle slippe afsted, men sporadiske forsøg fra blandt andre Rui Costa, Tim Wellens og Alexis Gougeard tvang Bora-Hansgrohe til at holde tempoet højt.

 

Efter godt 13 kilometers hektisk cykelløb blev der imidlertid dannet bred front i feltet, og de tre forreste kunne med ét minuts forspring således også tage det med ro, hvilket tillod De Marchi at få tilslutning.

 

Den hårde start på etapen afspejles i De Gendts data, da belgieren måtte træde hele 402 watt i de indledende 13 kilometer, som blev kørt med over 47 km/t på en ellers let stigende vej.

 

Løbet sætter sig

Våbenhvilen i feltet betød, at gruppens forspring voksede voldsomt. Ved foden af etapens første kategoriserede stigning 30 kilometer senere var hullet oppe på næsten fem minutter, blandt andet takket være 297 watt af De Gendt i denne periode.

 

Stigningen, Col de la Croix Montmain (7 km, 6,1 %), blev forceret på 19:04, hvilket krævede 370 watt fra De Gendt, som trods den høje fart på bjerget havde overskud til at forcere med 530 watt på de sidste 400 meter og dermed tage maksimumpoint i bjergspurten.

 

Herfra ventede en nedkørsel, hvor De Gendt kunne holde frihjul på de lige stykker, men derudover måtte træde 700 til 1000 watt ud ad flere skarpe sving.

 

Roen havde tydeligvis indfundet sig på etapen på dette tidspunkt, og den 32-årige belgier kunne da også nøjes med bare 250 watt i de næste ti let faldende kilometer frem mod dagens anden stigning, Col de la Croix de Thel (4,1 km, 8,1%).

 

Toppen af denne blev rundet efter godt 72 kilometer, og ved hjælp af 378 watt i 12:46 var det igen De Gendt, som vandt bjergspurten. Efter 4,4 kilometer på et falsk plateau (270 watt for De Gendt) kørte rytterne ned mod bunden af etapens næste stigning, Col de la Croix de Paquet (2,1 km, 9,7%).

 

Frontgruppen var her fortsat samlet, men havde nu blot et forspring på omkring tre minutter. Det fik imidlertid blot kvartetten til at øge farten på den korte Paquet, som De Gendt kørte først over (405 watt i 7:08). Særligt Sunweb viste dog sine klare intentioner om at skabe en reduceret massespurt.

 

Kategori 3-stigningen, Cote d’Affoux (10,4 km, 4,3 %), var næste udfordring, og efter denne var løbssituationen stort set uændret. De Gendt havde taget flere bjergpoint, og afstanden var stadig omkring tre minutter op til de fire forreste. 346 watt i 23:00 var facit for denne stigning for De Gendt.

 

Affoux satte punktum for den første halvdel af etapen, som Lotto-rytteren gennemførte på 2:38 timer med en gennemsnitspower på 319 watt.

 

De Gendt og De Marchi åbner finalen

Herefter ventede 15 let faldende kilometer (252 watt for De Gendt), inden en stejlere nedkørsel førte rytterne ned til byen Courzieu (211 watt for De Gendt), hvorfra kategori 2-stigningen, Col de la Croix de Part (4,9 km, 7,9%), skulle bestiges.

 

Efter længere tids stilstand fik løbet endelig en ny udvikling, da De Gendt og De Marchi her efterlod King og Terpstra bagude. Tidsindikationerne viste, at duoen på stigningen øgede med godt et minut til feltet, og De Gendts powerdata afslører da også, at de to førende havde løftet tempoet.

 

Blot 14:45 var frontduoen om at køre op ad bjerget, hvilket krævede 404 watt af De Gendt. 40 sekunder og 3:50 var de respektive afstande til King og Terpstra samt feltet på toppen, som blev rundet med 65 kilometer til mål.

 

En yderst teknisk og ti kilometer lang nedkørsel senere (278 watt for De Gendt) var rytterne nået til etapens næstsidste kategoriserede stigning, Cote d’Aveize (5,2 km, 6%), og på denne blev et allerede decimeret felt reduceret yderligere.

 

De Marchi og De Gendt tonsede dog bare videre i front og havde henover toppen stadig 3.40. 408 watt i 13:08 var et bevis på, at De Gendt ikke havde tænkt sig at lade farten falde på resten af etapen.

 

Desværre for frontduoen havde EF Education afløst Sunweb og sluttet sig til Astana i spidsen af feltet. Det fik konsekvenser for forspringet, som faldt til lige under tre minutter, før det igen gik op ad en ukategoriseret stigning med 41 kilometer igen.

 

I alt steg det herfra i 11,7 kilometer med 2,7 % i gennemsnit, og selvom De Gendt holdt 356 watt, tabte belgieren og De Marchi her terræn til feltet, som på toppen var under to minutter efter.

 

Samtidig var der dog kun 30 kilometer igen, men efter endnu et let faldende stykke hvor udbryderne mistede yderligere tid til feltet (282 watt i 17:05), så det svært ud for De Gendt.

 

Mesteren af solokørsel

Med kun 1.10 i forspring tog De Gendt og De Marchi hul på etapens sidste officielle klatrertur, Cote de la Jalliere (1,9 km, 7,9%), og det varede ikke længe, før belgieren kørte væk fra italieneren.

 

De Gendt bed tænderne sammen, og trods et hårdt tempo fra Astana og et stærkt angreb nær toppen fra Julian Alaphilippe og Thibaut Pinot havde belgieren stadig 30 sekunder til de nærmeste konkurrenter. 458 watt i 4:56 illustrerede præcist, hvor dybt De Gendt måtte grave i de tilsyneladende utømmelige reserver.

 

Herfra resterede endnu 12 kilometer til mål, hvis første ni gik nedad kun afbrudt af to mindre bakker. De Gendt viste gode nedkørselsevner, og via henholdsvis 478 watt i 53 sekunder og 432 watt i 2:18 på bakkerne holdt den 32-årige rytter fast i et forspring på et lille halvt minut.

 

Desværre for De Gendt ventede en større bakke med blot tre kilometer til mål, hvilket i sagens natur favoriserede forfølgerne Alaphilippe og Pinot. Franskmændene kunne dog ikke fange De Gendt, der på forunderlig vis stadig havde overskud til endnu en stor kraftudladning.

 

Med 443 watt i 3:59 fra fire til to kilometer fra mål (heraf 479 watt i 1:47 på bakken) bevarede belgieren nemlig et forspring på 15 sekunder til de to nærmeste konkurrenter, og herfra stod det klart, at De Gendt atter ville snyde alle rivalerne.

 

379 watt i de efterfølgende 2:42 var rigeligt til, at De Gendt på de sidste meter kunne slippe styret og lade sig hylde som etapevinder. En fabelagtig præstation kulminerede i udbryderkongens 13. etapesejr på WorldTouren og anden i Tour de France.

 

Stats:

Første 98 km frem til toppen af Affoux: 319 W i 2:38 timer.

Sidste 100 km til mål: 315 W i 2:24 timer.

Fra bunden af Aveize og til mål: 336 W i 1:23 timer.

 

Data for stigninger:

Col de la Croix Montmain:     370 W i 19:04.

Col de la Croix de Thel:         378 W i 12:46.

Col de la Croix de Paquet:    405 W i 7:08.

Cote d’Affoux:                        346 W i 23:00.

Col de la Croix de Part:         404 W i 14:45.

Cote d’Aveize:                       408 W i 13:08.

Cote de la Jalliere:                458 W i 4:56.

Sidste ukategoriseret bakke: 479 W i 1:47.

Tidligere artikler i serien:
DM´s store sensation
Fuglens sidste konkurrent

Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

INFO
Lister
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Alaphilippe tilbage efter pause: Han havde nået grænsen

Spanier tog sejren i Limousin

Præmier for +65.000 kroner i Vuelta-spillet? Spillet starter lørdag

Hollandsk mester hurtigst i Norge – Dideriksen treer

Giro-vinderen ude af Vueltaen efter styrt

Colombianer sejrede i Tour de l'Avenir

Startlisten til Vuelta a España med rygnumre

Starttiderne til holdtidskørslen (1. etape) i Vueltaen

Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

McNulty: Unge rytteres succes viser, at sporten er renere

Rasmus Quaade efter andenplads: Jeg er virkelig tilfreds med min enkeltstart

Niklas Larsen rykker frem i klassementet: Det var lige, som det skulle være

Optakt: 3. etape af PostNord Danmark Rundt

Følg kongeetapen i PostNord Danmark Rundt

Würtz Schmidt: Jeg begyndte at lide ret hurtigt

Toft vandt endelig i Danmark Rundt: Forløsningen er rigtig stor

Martin Toft vinder enkeltstarten – Mads Würtz ny mand i PostNord-førertrøjen

Optakt: 1. etape af Vuelta a Espana

Benoot begravede holdkammerat: Han var også min ven

Froome accepterer otte år gammel Vuelta-sejr

Vuelta a Espana: Outsiderne

Team Ineos laver sen udskiftning i Vuelta-trup

Lars Bak kører karrierens sidste danske løb

Valverde vil hente etapesejre i Vuelta a España

Jesper Worre prøvede at lokke hollandsk stjerne med mange penge

John Degenkolb skifter til Lotto Soudal

Jansen: Jeg forstod ikke de andre rytteres taktik i finalen

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter

Calmejane efter sejr: Det var hævn

Laporte efter Vivani-transfer: Jeg har stadig personlige ambitioner

ONSDAG

Dempster vinder hollandsk éndagsløb

Rodenberg: Det var en ret stresset dag

Vuelta a Espana: Podiekandidaterne

Calmejane tager første sejr siden marts

Optakt: 2. etape af PostNord Danmark Rundt

Dansk verdensmester forsøgte forgæves: Jeg tog en chance

Rasmus Byriel glad for holdets etapesejr efter at have ofret sig

Benoot efter sejr: Min professionelle karriere begyndte i Danmark Rundt

Jonas Vingegaard uheldigt fra start i PostNord Danmark Rund

ColoQuick-kaptajn tager vigtig tid: Det kan være afgørende

Flot sejr til Benoot på 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Ung brite efter voldsomt styrt i l´Avenir: Husker ikke rigtig noget

Martin Toft: Det er bare fuld blæs

Rodenberg: Jeg kan slå verdensklassesprintere

Ung komet vil vinde i Grand Tour-debut

Reaktioner før 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Vinokurov tror på Fuglsang: Kan opnå mere

Tysk stortalent skifter til Bora-Hansgrohe

Quick-Step henter stærk italiener hos Astana

Transferlisten 2019-2020

Jakob Fuglsang skriver ny kontrakt til 2021

Bekræftet: Kamp skriver WorldTour-kontrakt

PostNord Danmark Rundt sendes nu live i 59 lande

Prøv banecykling til Bike Blowout messen

Overblik: Vuelta startlisten - alle 22 hold

Würtz: Forventer hård 1. etape

Kamp: Jeg vil vinde løbet sammenlagt

Klar til Danmark Rundt? Sæt dit hold - spillet starter kl. 13.30

TIRSDAG

ColoQuick sportsdirektør: Vi skal søge chancen hver dag

Vuelta a Espana: Vinderkandidaterne

Tom Pidcock på hospitalet efter styrt i Tour de l’Avenir

Tidligere verdensmester planlægger karrierestop efter OL i Tokyo

Optakt: 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Optakt: PostNord Danmark Rundt

Geoghegan Hart og Poels i spidsen for INEOS til Vueltaen

Havik vandt foran Greipel i GP Stad Zottegem

Vuelta a Espana: Hovedudfordrerne

Movistar henter to colombianske klatretalenter

Landis om tvunget navneskifte: Personlig vendetta

Fuglsang: Her er mit mål til Vueltaen

Vuelta a Espana: Favoritten

Dansk udbrudstogt ender i schweizisk triumf i Tour de l’Avenir

Vuelta a España: Ruten, etaper og etapeprofiler

Jumbo-Visma øger sit budget i jagten på Grand Tour-succes

38-årige østrigsk veteran opsat på at fortsætte karrieren i 2020

CCC henter Giro-etapevinder

Van Aerts cross-sæson i fare

Overblik: 172 WorldTour-ryttere uden kontrakt - 5 danske

På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg

MANDAG

Caja Rural-Seguros udtager formstærkt Vuelta-hold