Wattene bag Verdensklassen - Mitchelton-Scotts mesterværk
26. marts 2019 11:05 af Christian Frese Foto: Sirotti

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang handler det om Luke Durbridge og Mitchelton-Scotts sejr på holdtidskørslen i Tirreno-Adriatico, hvor den australske enkeltstartsmester tog føringer på over 600 watt undervejs.

I sidste uge triumferede Mitchelton-Scott på 1. etapes holdtidskørsel af Tirreno-Adriatico, da holdet kørte de 21,5 kilometer på imponerende 22:25 og med en gennemsnitshastighed tæt på de 60 km/t.

 

Ruten var flad (11 højdemeter i alt) og næsten uden sving. Ti flade og fuldstændig lige kilometer førte frem til en teknisk sektion med fire 90 graders sving, der tog rytterne tilbage på den vej, som de kom fra. Herfra var det ganske simpelt at køre de samme godt ti kilometer tilbage til start/mål.  

 

Denne tonserrute klarede Mitchelton-Scott altså bedre end alle andre, og blandt holdets helt store motorer var Luke Durbridge, og i nedenstående har vi skilt australierens etapedata ad i fire dele, som udgør langt hovedparten af en rytters præstation under en holdtidskørsel:

 

At ligge på hjul og dermed i læ af en holdkammerat

At tage føringen og dermed ligge i vinden

At slå ud og lade sig falde tilbage i rækken af ryttere

At komme tilbage ind på hjul af en holdkammerat

 

Da en sproglig beskrivende gennemgang af data utvivlsomt ville være en tung og gentagende affære at læse, har vi i denne uge valgt at simplificere præsentationen af data.

 

Først er anført rytterens power i watt, hvilket er efterfulgt af tiden i minutter for det givne interval. Endelig er gennemsnitshastigheden eller ændringen i hastighed fra start til slut i intervallet anført til sidst:


Luke Durbridges data fra 1. etape af Tirreno-Adriatico

Start:         845 W (max 1081 W) - 0:10. 0 -> 45 km/t

På hjul:      444 W - 0:47. 56,8 km/t

Føring:       598 W - 0:33. 60,1 km/t

Slår ud:      452 W - 0:12. 60,8 -> 56,5 km/t

Ind på hjul: 606 W - 0:10. 56,5 -> 59,8 km/t

 

På hjul:      371 W - 1:36. 61,2 km/t

Føring:       608 W - 0:37. 60,6 km/t

Slår ud:      446 W - 0:11. 60,1 -> 55,8 km/t

Ind på hjul: 526 W - 0:09. 55,8 -> 58,0 km/t

 

På hjul:      369 W - 1:39. 61,0 km/t

Føring:       582 W - 0:40. 62,2 km/t

Slår ud:      424 W - 0:11. 62,6 -> 59,8 km/t

Ind på hjul: 493 W - 0:15. 59,8 -> 61,2 km/t

 

På hjul:       364 W - 1:30. 62,0 km/t

Føring:        597 W - 0:35. 62,9 km/t

Slår ud:       409 W - 0:22. 64,1 -> 60,5 km/t


Fire hurtige 90 graders sving: 917 W, 840 W, 996 W og 970 W i accelerationerne ud af disse.

Total for sektion med de fire sving: 409 W - 1:28. 46,3 km/t. Uvist hvor Durbridge befandt sig i formationen i dette tidsrum.

 

På hjul:      397 W - 0:40. 53,8 km/t

Føring:       613 W - 0:34. 56,2 km/t

Slår ud:      480 W - 0:12. 57,6 -> 54,4 km/t

Ind på hjul: 498 W - 0:12. 54,4 -> 55,8 km/t

 

På hjul:      381 W - 1:56. 55,7 km/t

Føring:       619 W - 0:41. 57,1 km/t

Slår ud:      488 W - 0:16. 57,6 -> 52,6 km/t

Ind på hjul: 505 W - 0:09. 52,6 -> 53,3 km/t

 

På hjul:      385 W - 1:38. 56,4 km/t

Føring:       594 W - 0:43. 57,8 km/t

Slår ud:      407 W - 0:06. 57,2 -> 55,7 km/t

Ind på hjul: 542 W - 0:12. 55,7 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       379 W - 2:04. 58,0 km/t

Føring:        591 W - 0:39. 57,6 km/t
 

Deceleration før chikane:    234 W - 0:07. 57,2 -> 48,6 km/t

Acceleration ud af chikane: 676 W - 0:24. 48,6 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       466 W - 0:45. 59,0 km/t. (Sidste 700 meter)

 

Stats

Power for hele etapen: 449 W (5,75 W/kg) i 22:25. 440 W i første halvdel og 459 W i anden halvdel.

Hastighed for hele etapen: 57,5 km/t. 59,0 km/t i første halvdel og 56,1 km/t i anden halvdel.

 

Gennemsnitlig power og hastighed for i alt otte føringer: 600 W (59,3 km/t) i en total tid på 5:02 (37,75 sekunder pr. føring).

Gennemsnitlig power og hastighed for at ligge på hjul: 386 W (58,3 km/t) i en total tid på 12:35**.

 

*Rytterens power og hastighedsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Durbridge listet til at veje 78 kilo.

**Den tekniske del inkluderende de fire 90 graders sving er ikke inkluderet i beregningerne, selvom Durbridge ifølge data formentlig har ligget på hjul.


Key points

Data viser tydeligt Durbridges store betydning for holdet, og dette illustreres på flere parametre. Var føringsarbejdet over de 22:25 eksempelvis ligeligt fordelt over holdets syv ryttere, ville hver mand have ført i 3:12, men Durbridge lå i front i hele 5:02.

 

Ikke nok med at den australske enkeltstartsmester tog mange og lange føringer, så holdt Durbridge også en høj hastighed, når han satte farten. Durbridge kørte nemlig 1,0 km/t stærkere i gennemsnit (58,3 - 59,3 km/t), når han førte i forhold til de tidspunkter, hvor han lå i læ af en holdkammerat.   

 

Endelig giver Durbridges data et indblik i, hvor mange kræfter man kan spare ved at ligge i læ af en forankørende rytter, og omvendt hvor mange ekstra watt det kræver for at opretholde farten i front sammenlignet med "blot" at ligge på hjul.

Fra gennemsnitligt at køre 58,3 km/t og 386 watt i læ af andre ryttere måtte Durbridge nemlig løfte sin power til 600 watt for at holde de 59,3 km/t, når han selv tog fronten. En stigning i power output på 55 procent gav således blot en fartforøgelse på lige over 1,7 procent.  

Tidligere artikler i serien:
Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

DEL
DELTAG I DEBATTEN

ONSDAG

Optakt: Nationale enkeltstartsmesterskaber

Van Vleuten vinder for fjerde gang

Van Emden genvinder det hollandske mesterskab

Gilbert efter tredjeplads: Holdet kørte perfekt

De Bondt: Glad for sejren – Lasse Norman meldes klar til DM efter styrt

De Bondt genvinder Halle Ingooigem efter dramatisk finale

Israel Cycling Academy henter to stagiaires

Medie: Nacer Bouhanni skifter til Arkéa-Samsic efter sæsonen

Test: Mondraker CHRONO CARBON R

UCI annoncerer ændringer til kvindernes WorldTour

LIVE nu: Er de belgiske stjerner klar til de nationale mesterskaber?

Groupama-FDJ udtager sin trup til Tour de France

AG2R-veteran vil stoppe karrieren næste år

Ekspert peger på Wout van Aert som ny belgisk mester i enkeltstart

Feillu: Mistænkeligt at farten i løbene er så høj

Lilian Calmejane forlænger med Total Direct Energie indtil 2021

UCI suspenderer VM-sølvvinder i Downhill efter positiv dopingtest

Toft Madsen inden DM: Umiddelbart kører jeg lige så stærkt som sidste år

Astana udtager Fuglsang og Cort til Tour de France

Vraget til Touren: Gilbert havde set frem til sit tiende Tour de France

Optakt: Halle-Ingooigem

Sportsdirektør: Asgreen skal være hjælperytter, men han er i stand til mere

Contador: Bernal er uden tvivl en af favoritterne til Touren

Tyrkiet Rundt er ikke et WorldTour-løb fra næste sæson

Danskerhold tager step ned

To belgiske forårsklassikere bliver på WorldTouren til og med 2022

Officielt: Kasper Asgreen og Michael Mørkøv til Tour de France

Fransk cykelforbund rasende over Alaphilippe og Bardet

Oversigt: Seks ud af 22 hold er udtaget til Tour de France

Dansk mekaniker gør Deceuninck klar til DM og Touren

Van Vleuten all in på de hollandske mesterskaber

Produktnyt: Isadore Alternative Line

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Pierre Latour har haft en dårlig optakt til titelforsvar: Jeg var ikke på cyklen i fire måneder

Huub-Wattbike om UCIs World Cup-ændringer: Det ødelægger sporten

Medie: Gilbert ikke udtaget til Tour de France

Rolland kæmper for at finde niveauet

Van Avermaet i OL-dilemma

Wanty klar med det endelige Tour-mandskab

Brian Holm forud for Touren: Jeg tror på Fuglsang

Præmier til top 100 og dagspræmier i Tour-spillet

Honoré er til start ved belgisk endagsløb

AG2R forlænger kontrakten med hovedsponsor

Tidligere CSC-rytter etablerer nyt spansk kvindehold

Lotto-manager: Alle kører for Ewan i Touren

Efter hjertefejl: Kiryienka genvinder enkeltstart ved European Games

Produktnyt: Scott Addict RC

Nyt colombiansk stjerneskud rygtes til UAE og Astana

Rift om Wanty-kaptajn: Klausul kan sende ham til FDJ

Medie: Benoot millimeter fra at blive Sunweb-rytter

Schweizisk magtdemonstration på enkeltstarten ved European Games

Vingegaard på vej tilbage fra skade og ser frem mod DM

AG2R uden Bardet ved de franske mesterskaber

Bekræftet: Her er Lotto Soudals Tour de France-trup

Gazzettaen: Aru kører Tour de France

Sejrende Wiebes: En sprinter søger altid bekræftelse

MANDAG

Campenaerts melder sig klar til nationale mesterskaber i enkeltstart

Medie: Disse Lotto-ryttere skal støtte Caleb Ewan i Touren

Patrick Konrad sikrer første WorldTour-podieplads

Overrasket Siggaard: Tænkte ikke, at det ville ske

Dennis kan ikke forklare klatrerbenene: Det skete bare

Bernal tilbyder sin hjælp: Thomas bliver Tour-kaptajn

Team Virtu Cycling lukker efter denne sæson

Sportsdirektør: Hagen kan vinde Tour-etaper uden superform

Ulissi klar til trøjejagt: Formen er fantastisk

Vaughters om Wiggins: En vinder født på slagmarken

Ny mester fra European Games: Alt fungerede perfekt

Démare efter etapesejre: Klar til det franske mesterskab

Würtz Schmidts hollandske overmand: Griber chancen, når jeg får den

Arkea Samsic udtager sine første seks ryttere til Touren

Tusindvis af cykelryttere på vejene lørdag

Hjælp os - Vind en Garmin Egde 530

Valverde efter sejr i Frankrig: Jeg bliver ikke holdkaptajn i Touren

Ballerini og Wiebes øverst på podiet ved European Games

Ewan: Vi prøvede en anderledes taktik

Britisk kontinentalhold lukker efter denne sæson

Nizzolo hylder holdet efter sejr

Ubekræftet: Gaviria er ikke til start i Tour de France

Sejrende Carthy: Jeg vidste, at benene var gode

Stybar forlænger med Deceuninck-Quick Step

SØNDAG

Bernal efter stor sejr: Det giver selvtillid