Wattene bag Verdensklassen - Mitchelton-Scotts mesterværk
26. marts 2019 11:05 af Christian Frese Foto: Sirotti

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang handler det om Luke Durbridge og Mitchelton-Scotts sejr på holdtidskørslen i Tirreno-Adriatico, hvor den australske enkeltstartsmester tog føringer på over 600 watt undervejs.

I sidste uge triumferede Mitchelton-Scott på 1. etapes holdtidskørsel af Tirreno-Adriatico, da holdet kørte de 21,5 kilometer på imponerende 22:25 og med en gennemsnitshastighed tæt på de 60 km/t.

 

Ruten var flad (11 højdemeter i alt) og næsten uden sving. Ti flade og fuldstændig lige kilometer førte frem til en teknisk sektion med fire 90 graders sving, der tog rytterne tilbage på den vej, som de kom fra. Herfra var det ganske simpelt at køre de samme godt ti kilometer tilbage til start/mål.  

 

Denne tonserrute klarede Mitchelton-Scott altså bedre end alle andre, og blandt holdets helt store motorer var Luke Durbridge, og i nedenstående har vi skilt australierens etapedata ad i fire dele, som udgør langt hovedparten af en rytters præstation under en holdtidskørsel:

 

At ligge på hjul og dermed i læ af en holdkammerat

At tage føringen og dermed ligge i vinden

At slå ud og lade sig falde tilbage i rækken af ryttere

At komme tilbage ind på hjul af en holdkammerat

 

Da en sproglig beskrivende gennemgang af data utvivlsomt ville være en tung og gentagende affære at læse, har vi i denne uge valgt at simplificere præsentationen af data.

 

Først er anført rytterens power i watt, hvilket er efterfulgt af tiden i minutter for det givne interval. Endelig er gennemsnitshastigheden eller ændringen i hastighed fra start til slut i intervallet anført til sidst:


Luke Durbridges data fra 1. etape af Tirreno-Adriatico

Start:         845 W (max 1081 W) - 0:10. 0 -> 45 km/t

På hjul:      444 W - 0:47. 56,8 km/t

Føring:       598 W - 0:33. 60,1 km/t

Slår ud:      452 W - 0:12. 60,8 -> 56,5 km/t

Ind på hjul: 606 W - 0:10. 56,5 -> 59,8 km/t

 

På hjul:      371 W - 1:36. 61,2 km/t

Føring:       608 W - 0:37. 60,6 km/t

Slår ud:      446 W - 0:11. 60,1 -> 55,8 km/t

Ind på hjul: 526 W - 0:09. 55,8 -> 58,0 km/t

 

På hjul:      369 W - 1:39. 61,0 km/t

Føring:       582 W - 0:40. 62,2 km/t

Slår ud:      424 W - 0:11. 62,6 -> 59,8 km/t

Ind på hjul: 493 W - 0:15. 59,8 -> 61,2 km/t

 

På hjul:       364 W - 1:30. 62,0 km/t

Føring:        597 W - 0:35. 62,9 km/t

Slår ud:       409 W - 0:22. 64,1 -> 60,5 km/t


Fire hurtige 90 graders sving: 917 W, 840 W, 996 W og 970 W i accelerationerne ud af disse.

Total for sektion med de fire sving: 409 W - 1:28. 46,3 km/t. Uvist hvor Durbridge befandt sig i formationen i dette tidsrum.

 

På hjul:      397 W - 0:40. 53,8 km/t

Føring:       613 W - 0:34. 56,2 km/t

Slår ud:      480 W - 0:12. 57,6 -> 54,4 km/t

Ind på hjul: 498 W - 0:12. 54,4 -> 55,8 km/t

 

På hjul:      381 W - 1:56. 55,7 km/t

Føring:       619 W - 0:41. 57,1 km/t

Slår ud:      488 W - 0:16. 57,6 -> 52,6 km/t

Ind på hjul: 505 W - 0:09. 52,6 -> 53,3 km/t

 

På hjul:      385 W - 1:38. 56,4 km/t

Føring:       594 W - 0:43. 57,8 km/t

Slår ud:      407 W - 0:06. 57,2 -> 55,7 km/t

Ind på hjul: 542 W - 0:12. 55,7 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       379 W - 2:04. 58,0 km/t

Føring:        591 W - 0:39. 57,6 km/t
 

Deceleration før chikane:    234 W - 0:07. 57,2 -> 48,6 km/t

Acceleration ud af chikane: 676 W - 0:24. 48,6 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       466 W - 0:45. 59,0 km/t. (Sidste 700 meter)

 

Stats

Power for hele etapen: 449 W (5,75 W/kg) i 22:25. 440 W i første halvdel og 459 W i anden halvdel.

Hastighed for hele etapen: 57,5 km/t. 59,0 km/t i første halvdel og 56,1 km/t i anden halvdel.

 

Gennemsnitlig power og hastighed for i alt otte føringer: 600 W (59,3 km/t) i en total tid på 5:02 (37,75 sekunder pr. føring).

Gennemsnitlig power og hastighed for at ligge på hjul: 386 W (58,3 km/t) i en total tid på 12:35**.

 

*Rytterens power og hastighedsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Durbridge listet til at veje 78 kilo.

**Den tekniske del inkluderende de fire 90 graders sving er ikke inkluderet i beregningerne, selvom Durbridge ifølge data formentlig har ligget på hjul.


Key points

Data viser tydeligt Durbridges store betydning for holdet, og dette illustreres på flere parametre. Var føringsarbejdet over de 22:25 eksempelvis ligeligt fordelt over holdets syv ryttere, ville hver mand have ført i 3:12, men Durbridge lå i front i hele 5:02.

 

Ikke nok med at den australske enkeltstartsmester tog mange og lange føringer, så holdt Durbridge også en høj hastighed, når han satte farten. Durbridge kørte nemlig 1,0 km/t stærkere i gennemsnit (58,3 - 59,3 km/t), når han førte i forhold til de tidspunkter, hvor han lå i læ af en holdkammerat.   

 

Endelig giver Durbridges data et indblik i, hvor mange kræfter man kan spare ved at ligge i læ af en forankørende rytter, og omvendt hvor mange ekstra watt det kræver for at opretholde farten i front sammenlignet med "blot" at ligge på hjul.

Fra gennemsnitligt at køre 58,3 km/t og 386 watt i læ af andre ryttere måtte Durbridge nemlig løfte sin power til 600 watt for at holde de 59,3 km/t, når han selv tog fronten. En stigning i power output på 55 procent gav således blot en fartforøgelse på lige over 1,7 procent.  

Tidligere artikler i serien:
Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Manglende løbsrytme kostede Hirt sejren

Optakt: 3. etape af Tour of the Alps

Optakt: Fleche Wallonne

Optakt: Vuelta a Castilla y Leon

Følg Fuglsang på Muren i Huy

Følg onsdagens korte bjergetape i Tour of the Alps

Sivakov glad for Sky-samarbejde efter sejr

Lotto-Soudal med alsidig trup til Fleche Wallonne

De Marchi får kaptajnrollen i Fleche Wallonne

Sivakov vinder i Alperne - Tager etapen og trøjen

Sådan får du mest muligt ud af din træning

Pantano udtaler sig om sin verserende dopingsag: ’Venter og håber’

Hvem står bag holdene: Bahrain-Merida

Kreuziger før Flèche: Kun en håndfuld ryttere kan vinde

Tema om elcykler: Trek Powerfly

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

MANDAG

Sunweb tager Dumoulin med til Liege

Asbjørn Kragh får chancen som sprinter i WorldTour-løb

Niklas Larsen fortsætter succesen i Nordjylland

Vinjebo glad for at have taget skæbnen i egne hænder

Optakt: 2. etape af Tour of the Alps

Froome og Visconti imponeret af Van der Poel

Nibali ovenud tilfreds med benene

Talentet i førertrøjen: Vi kører stadig for Froome

Van Avermaet ændrer programmet: Afslutter foråret med monument

Vendrame slog Vinjebo i tæt finale i Tro-Bro León

Brølstærke Vinjebo på podiet i traditionsrigt endagsløb

LIVE nu: Vinjebo i front i det bretonske Paris-Roubaix

Sky-talent i førertrøjen efter spændende Tour of the Alps-indledning

Tao Geoghegan Hart slog alle konkurrenterne i spurten på første etape af Tour of the Alps

Sjettepladsen var et drømmeresultat for Amstel-debutanten

Optakt: Tro-Bro Leon

Hvem står bag holdene: Astana Pro Team

Andenpladsen i Amstel: Jeg anede ikke, hvor tæt på vi var

Ugens UCI-rangliste: Fuglsang ind i top-ti – Danmark haler ind

Feltet.dks ekspert: Fuglsang kører fantastisk men begår taktisk brøler

SØNDAG

Vilde Van der Poel: Ufatteligt at jeg vandt

Fuglsang: Vi lavede en taktisk fejl

Skuffet Alaphilippe: Forspringet så ud til at være stort nok

ColoQuicks Steffen Munk sejrer i Frankrig – Martin Mortensen toer

Tour of Turkey-analyse: Næste stop Giroen

Ewan efter eteapesejr: Bennett overraskede mig ikke

Optakt: 1. etape af Tour of the Alps

Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)

Grossschartner efter Tour of Turkey: Min største sejr til dato

Van der Poel satte alle til vægs i Amstel, mens Fuglsang blev treer

Van der Poel vinder Amstel Gold Race - Fuglsang treer

Niewiadoma satte favoritterne til vægs i kvindernes Amstel Gold Race

Caleb Ewan sprintede sig til sejren på 6. etape af Tour of Turkey

Ewan sprinter sig til sejren - Großschartner vinder samlet

ColoQuick-sejr i Hanstholm

Niewiadoma sætter favoritterne til vægs - Langvad firer

LIVE nu: Hvem vinder på brostensbakken i Istanbul?

Boom: Van Aert og van der Poel bør fortsætte med cyklecross

Ion Izagirre er i sit livs bedste sæson

Riwal Readynez underpræsterede i Tour du Finistere

LIVESTREAM: Finalen i Tyrkiet og Amstel Gold Race

Ny MTB-bog: Slip for dårlige vaner på cyklen

Optakt: 6. etape af Tour of Turkey

Optakt: Amstel Gold Race

Simon efter sejr: Havde glædet mig til løbet hele sæsonen

Merckx mindes Sercu: Jeg har mistet en god ven

AG2R uden klassementsambitioner i Tour of the Alps

Martin: Jeg mangler Fleche Wallonne på mit CV

Conti stolt over andenplads i dårligt vejr

Alaphilippe: Van der Poel er favorit i Amstel Gold Race

LØRDAG

Grosschartner: Målløs efter første WorldTour-sejr i karrieren

Nicolas Debeaumarche vinder i Loir – Johansen stadig toer samlet

Hagens Berman vandt U23 Liége-Bastonge-Liége: Hindsgaul 11 og vinder bjergtrøjen

Tour of Turkey-analyse: Det forvandlede sprinterhold

Julien Simon satte konkurrenterne på plads i Tour du Finistere

Holm & Bays Radio Tour: Interview Matti Breschel oven på flot brostenskampagne

Hansens holdkammerat vandt Tour du Finistre - Veyhe i dagens udbrud

Wulff sejrede i Hjørring og fører 3 dage i Nord

Großschartner vinder etapen til Kartepe og kommer i førertrøjen

Østrigsk sejr på sneklædt Tyrkiet-etape

UAE med flere stærke kort til Amstel trods Martin-fravær

Valgren forud for titelforsvar: Vi har et meget stærkt hold

Bekræftet: Honoré skal hjælpe superstjerner ved Amstel

Wellens før Amstel: Jeg er nødt til at spille poker

FREDAG

Folsach udgår efter vildt styrt - var på vej mod sejr og gul førertrøje