Wattene bag Verdensklassen - Mitchelton-Scotts mesterværk
26. marts 2019 11:05Foto: Sirotti
af Christian Frese

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang handler det om Luke Durbridge og Mitchelton-Scotts sejr på holdtidskørslen i Tirreno-Adriatico, hvor den australske enkeltstartsmester tog føringer på over 600 watt undervejs.

I sidste uge triumferede Mitchelton-Scott på 1. etapes holdtidskørsel af Tirreno-Adriatico, da holdet kørte de 21,5 kilometer på imponerende 22:25 og med en gennemsnitshastighed tæt på de 60 km/t.

 

Ruten var flad (11 højdemeter i alt) og næsten uden sving. Ti flade og fuldstændig lige kilometer førte frem til en teknisk sektion med fire 90 graders sving, der tog rytterne tilbage på den vej, som de kom fra. Herfra var det ganske simpelt at køre de samme godt ti kilometer tilbage til start/mål.  

 

Denne tonserrute klarede Mitchelton-Scott altså bedre end alle andre, og blandt holdets helt store motorer var Luke Durbridge, og i nedenstående har vi skilt australierens etapedata ad i fire dele, som udgør langt hovedparten af en rytters præstation under en holdtidskørsel:

 

At ligge på hjul og dermed i læ af en holdkammerat

At tage føringen og dermed ligge i vinden

At slå ud og lade sig falde tilbage i rækken af ryttere

At komme tilbage ind på hjul af en holdkammerat

 

Da en sproglig beskrivende gennemgang af data utvivlsomt ville være en tung og gentagende affære at læse, har vi i denne uge valgt at simplificere præsentationen af data.

 

Først er anført rytterens power i watt, hvilket er efterfulgt af tiden i minutter for det givne interval. Endelig er gennemsnitshastigheden eller ændringen i hastighed fra start til slut i intervallet anført til sidst:


Luke Durbridges data fra 1. etape af Tirreno-Adriatico

Start:         845 W (max 1081 W) - 0:10. 0 -> 45 km/t

På hjul:      444 W - 0:47. 56,8 km/t

Føring:       598 W - 0:33. 60,1 km/t

Slår ud:      452 W - 0:12. 60,8 -> 56,5 km/t

Ind på hjul: 606 W - 0:10. 56,5 -> 59,8 km/t

 

På hjul:      371 W - 1:36. 61,2 km/t

Føring:       608 W - 0:37. 60,6 km/t

Slår ud:      446 W - 0:11. 60,1 -> 55,8 km/t

Ind på hjul: 526 W - 0:09. 55,8 -> 58,0 km/t

 

På hjul:      369 W - 1:39. 61,0 km/t

Føring:       582 W - 0:40. 62,2 km/t

Slår ud:      424 W - 0:11. 62,6 -> 59,8 km/t

Ind på hjul: 493 W - 0:15. 59,8 -> 61,2 km/t

 

På hjul:       364 W - 1:30. 62,0 km/t

Føring:        597 W - 0:35. 62,9 km/t

Slår ud:       409 W - 0:22. 64,1 -> 60,5 km/t


Fire hurtige 90 graders sving: 917 W, 840 W, 996 W og 970 W i accelerationerne ud af disse.

Total for sektion med de fire sving: 409 W - 1:28. 46,3 km/t. Uvist hvor Durbridge befandt sig i formationen i dette tidsrum.

 

På hjul:      397 W - 0:40. 53,8 km/t

Føring:       613 W - 0:34. 56,2 km/t

Slår ud:      480 W - 0:12. 57,6 -> 54,4 km/t

Ind på hjul: 498 W - 0:12. 54,4 -> 55,8 km/t

 

På hjul:      381 W - 1:56. 55,7 km/t

Føring:       619 W - 0:41. 57,1 km/t

Slår ud:      488 W - 0:16. 57,6 -> 52,6 km/t

Ind på hjul: 505 W - 0:09. 52,6 -> 53,3 km/t

 

På hjul:      385 W - 1:38. 56,4 km/t

Føring:       594 W - 0:43. 57,8 km/t

Slår ud:      407 W - 0:06. 57,2 -> 55,7 km/t

Ind på hjul: 542 W - 0:12. 55,7 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       379 W - 2:04. 58,0 km/t

Føring:        591 W - 0:39. 57,6 km/t
 

Deceleration før chikane:    234 W - 0:07. 57,2 -> 48,6 km/t

Acceleration ud af chikane: 676 W - 0:24. 48,6 -> 56,5 km/t

 

På hjul:       466 W - 0:45. 59,0 km/t. (Sidste 700 meter)

 

Stats

Power for hele etapen: 449 W (5,75 W/kg) i 22:25. 440 W i første halvdel og 459 W i anden halvdel.

Hastighed for hele etapen: 57,5 km/t. 59,0 km/t i første halvdel og 56,1 km/t i anden halvdel.

 

Gennemsnitlig power og hastighed for i alt otte føringer: 600 W (59,3 km/t) i en total tid på 5:02 (37,75 sekunder pr. føring).

Gennemsnitlig power og hastighed for at ligge på hjul: 386 W (58,3 km/t) i en total tid på 12:35**.

 

*Rytterens power og hastighedsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Durbridge listet til at veje 78 kilo.

**Den tekniske del inkluderende de fire 90 graders sving er ikke inkluderet i beregningerne, selvom Durbridge ifølge data formentlig har ligget på hjul.


Key points

Data viser tydeligt Durbridges store betydning for holdet, og dette illustreres på flere parametre. Var føringsarbejdet over de 22:25 eksempelvis ligeligt fordelt over holdets syv ryttere, ville hver mand have ført i 3:12, men Durbridge lå i front i hele 5:02.

 

Ikke nok med at den australske enkeltstartsmester tog mange og lange føringer, så holdt Durbridge også en høj hastighed, når han satte farten. Durbridge kørte nemlig 1,0 km/t stærkere i gennemsnit (58,3 - 59,3 km/t), når han førte i forhold til de tidspunkter, hvor han lå i læ af en holdkammerat.   

 

Endelig giver Durbridges data et indblik i, hvor mange kræfter man kan spare ved at ligge i læ af en forankørende rytter, og omvendt hvor mange ekstra watt det kræver for at opretholde farten i front sammenlignet med "blot" at ligge på hjul.

Fra gennemsnitligt at køre 58,3 km/t og 386 watt i læ af andre ryttere måtte Durbridge nemlig løfte sin power til 600 watt for at holde de 59,3 km/t, når han selv tog fronten. En stigning i power output på 55 procent gav således blot en fartforøgelse på lige over 1,7 procent.  

Tidligere artikler i serien:
Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

INFO
Lister
Nyheder
Mitchelton-Scott
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Tirreno - Adriatico
Nyheder Profil Startliste Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

ONSDAG

Optakt: Coppa Sabatini

Optakt med etapevinderbud: Okola Slovenska/Tour de Slovaquie

Følg Bernal, Colbrelli og co. i torsdagens italienske semiklassiker

Thomas og Yates med England til VM

EF Education First skriver med norsk sprinter

Küng tog anden sejr på fire dage i Slovakiet

Jetlagpræget-Neilands overrasket over stor solosejr

Neilands sejrer i Wallonien

Steve Cummings har brud på fire ryghvirvler

Visconti vinder Giro Della Toscana foran Bernal

Wout Poels siger farvel til Ineos

Sean Kelly vælger Alaphilippe som favorit til VM

Nyt managerspil til VM og efterårsløbene

Kristoff vinder i Slovakiet – Mørkøv toer

Andreas Stokbro ny WorldTour-rytter

Spaniere anført af verdensmesteren Valverde

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Transferlisten 2019-2020 WorldTour

Sådan stiller landene op til VM

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Optakt: Giro della Toscana

Optakt: GP de Wallonie

Amador bliver costaricansk enmandshær til VM

Ung tysker får kontrakt hos Deceuninck-Quickstep

Unik italiensk historie hviler på Trentins VM-skuldre

Benoot om VM-vragning: Jeg er skuffet

Rygte: Ineos og Lotto Soudal jagter Guerreiro

Sunweb sender Asbjørn Kragh i aktion i Belgien

Wacker får vigtige kilometer i benene i Slovakiet

Kristoff skal skaffe sejre i Slovakiet

Ulissi håber på godt resultat i Pantani-løb

EF Education First glad for Vueltaen trods styrt

CCC håber på slovakisk topresultat

AG2R sender VM-klart mandskab til Vallonien

Van Baarle får lang forlængelse hos Ineos

LIVESTREAM: GP de Wallonie og Coppa Sabatini

Italien til VM uden Nibali

Specialized Days - en unik mulighed for at se og prøve 2020-nyhederne

Skræmmende stærke slovenere til VM

Produktnyt: Trek Supercaliber XC MTB

Debutanten skriver: Stjerneløbet - En hyldest til de frivillige kræfter

Hermans forlænger med Nicki Sørensens hold

Polen uden Kwiatkowski ved VM

Betancur erstatter Bernal til VM

MANDAG

Pogacar efter Vuelta-podie: Det er utroligt

Belgisk landstræner måtte skuffe stjerner som følge af taktik

Woods klar til VM efter flot hjemmebanepræstation

Tyskerne anført af Ackermann ved VM

Fornem sprintertrio til start i Londons seksdagesløb

Rygte: Katusha fusionerer med Nicki Sørensens hold

Cosnefroy ville have Alaphilippe frem i Canada

U19-holdet til Yorkshire er udtaget

Elissonde er fortid hos Ineos

Holm & Bays Radio Tour, afsnit 18: Landstræner Lund med på telefon og Vuelta-nedtakt

Degenkolb håber på VM-deltagelse

Stuyven: Jeg havde fortjent en VM-plads

Sagan havde ikke mere i benene i Montréal

Vuelta-værkstedet: Rygtet til Riis - man ved ikke en skid

Se slutstillingen i Demin Cup 2019

Vuelta a Espana-analyse: Ungdommens (og Valverdes) Vuelta

Test: isolés Charles Shelter ECO Jersey og vest

Belgien sidste tre ryttere udtaget til VM

Lopez: Jeg fortryder intet

Dansk duo vinder og slår ny rekord i Duo Normand

Rodenberg slog Mørkøv - Amdi sejrede samlet

Van Avermaet: Det har været et svært år

Roglic: Jeg har ingen ord

Highlights: Van Avermaet var stærkest i GP Montreal - Valgren blev femmer

Stjernespækket herrelandshold sprudler af VM-optimisme

SØNDAG

Van Avermaet tog sejren i Montreal – Valgren i top fem

Jakobsen: Det største øjeblik i min karriere

Küng stærkest i Frankrig

LIVE nu: Følg Sagan og co. i den store VM-generalprøve i Canada

Se Roglic få overrakt den røde trøje i Madrids gader!

Hør fra de to kombattanter der kæmpede om sejren på sidste etape af La Vuelta

Fabio Jakobsen vandt i Madrid - Roglic vinder Vueltaen samlet

Fabio Jakobsen vinder tonser-sprint i Madrids gader!

Phil Bauhaus: Jeg havde gode ben fra starten af

Phil Bauhaus vinder Coppa Bernocchi, hvor styrt prægede finalen!

Phil Bauhaus: Jeg fik det bedst muligt lead-out

LIVE nu: Hvem vinder den store massespurt i Madrid?