Prøv vores nye app
Wattene bag Verdensklassen - van der Poels vanvittige Amstel-triumf
30. april 2019 11:00Foto: Sirotti
af Christian Frese

Mathieu van der Poel tog i søndags sin foreløbigt største sejr på landevejen, da hollænderen vandt foran hjemmepublikummet ved Amstel Gold Race. Sejren kom i hus efter et hårdt og dramatisk løb, der fik en særdeles spektakulær afslutning, hvorfor vi selvfølgelig har lavet en dybdegående analyse af wattene bag fænomenet van der Poel. 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Alles øjne var rettet mod ham. Et hollandsk fænomen i den største hollandske klassiker, men samtidig kaptajn på et lille hold uden reel støtte og med blot få WorldTour-løbs erfaring i bagagen.

 

På mange måder var der et nærmest urimeligt stort pres på Mathieu van der Poel før søndagens Amstel Gold Race. Alligevel var de færreste vel i tvivl om, at den 24-årige rytter ville præstere.

 

Og præstere - det gjorde van der Poel som ventet, men det var nok de færreste, der kunne have forudset, hvordan løbet og særligt dets afslutning ville udforme sig.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Her er, hvordan Mathieu van der Poel vandt et af de mest dramatiske WorldTour-løb i nyere tid.

 

Mathieu van der Poels Amstel Gold Race 2019

Intet udbrud fik lov at køre i løbets første 25 kilometer, og van der Poels data afslører da også, at feltets ryttere ikke var skræmte af de 265 kilometer, som lå forude. 319 watt i løbets første halve time måtte van der Poel træde i læ af andre ryttere i feltet.

 

Da udbruddet først var sluppet afsted, gik farten betragteligt ned i feltet. Et tempo, der blot krævede 169 watt af van der Poel over 25 kilometer, tillod de forreste at få over otte minutters forspring, inden feltet stabiliserede afstanden.

Annonce

 

På dette tidspunkt havde rytterne passeret fire bakker, men mange flere ventede, hvilket gjorde løbet til en højintensiv affære præget af konstante og hårde intervaller på mellem to og seks minutter med blot få minutters pause imellem hver bakke.

 

Over de næste 50 kilometer havde van der Poel et gennemsnit på 256 watt, men bag dette gennemsnit ligger otte kraftudladninger på mellem 360 og 420 watt på bakkerne undervejs. Udbruddet bibeholdte imidlertid deres store forspring i denne periode.

 

Astana presser konkurrenterne

Denne tendens med ufortrødne skift i intensitet fortsatte i løbets næste 50 kilometer (fra kilometer 100 til 150), hvor tempoet dog også stille og roligt blev sat i vejret i Lotto Soudal og Astanas jagt på et hårdt løb.

 

I forhold til de foregående 50 kilometer lå van der Poels gennemsnitswatt nemlig 19 watt højere (275 mod 256), og pulsen var gennemsnitligt steget med 12 slag/min (138 mod 126). På bakkerne måtte van der Poel stadig køre mellem 390 og 420 watt i op til seks minutter for at følge feltet.

 

Løbets første 150 kilometer blev kørt på 3:50 timer (39,1 km/t) og krævede i gennemsnit 255 watt af van der Poel. Endnu manglede dog godt 110 kilometer, men det fik ikke særligt Astana til at slække på tempoet.

 

Kazhakerne fortsatte deres hårde føringsarbejde, og derfor forblev løbssituationen uforandret over de næste mange kilometer. Tempoet blev støt højere og højere, feltet blev stadig mindre og mindre, og sidstnævnte gjorde sig ligeledes gældende med udbrydernes forspring.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Fra 110 til 50 kilometer fra mål måtte van der Poel på bakkerne til tider op og ramme over 500 watt i gennemsnit, og ingen bakker blev nu forceret med mindre end 400 watt fra hollænderens side.

 

Den øgede intensitet på bakkerne afspejlede sig også i det samlede gennemsnit for den 60 kilometers lange periode (289 watt), hvilket sendte van der Poels puls op på 149 slag/min gennemsnitligt i de 1:30 time, som de 60 kilometer tog.

 

Astanas opslidende tempo havde barberet udbrydernes forspring ned på 1:25, men van der Poel sad velplaceret i feltet, efterhånden som rytterne nærmede sig Gulperberg (400 m, 9 %) og efterfølgende nøglestigningerne Kruisberg (800 m, 7,5%), Eyserbosweg (1100 m, 8,1%) og Keutenberg (700 m, 9,4%).

 

Van der Poel indleder finalen men bliver sat

I bunden af Gulperberg var facit 215 kilometer kørt, 5:23 timer i sadlen (40,0 km/t), 265 watt i gennemsnit og en gennemsnitlig puls på 134 slag/min for van der Poel, men finalen og de sidste 45 kilometer ventede, og ikke overraskende var det den evigt aggressive hollænder, der selv åbnede for favoritangrebene.

Annonce

 

Corendon-Circus-rytteren kunne nemlig ikke skjule sin styrke længere, da rytterne ramte Gulperberg. En vanvittig og lang kraftudladning på enorme 842 watt i 43 sekunder betød, at van der Poel rev sig fri med Gorka Izagirre.

 

For at sætte van der Poels angreb i perspektiv, så kørte hollænderen hele 25,8 km/t i gennemsnit i de 43 sekunder, hvor vejen steg med næsten 13 %! Van der Poels puls steg da også her fra omkring 150 slag/min i bunden til 190 slag/min på toppen af bakken.

 

Efter en kort nedkørsel tog van der Poel sammen med Izagirre hul på den tre kilometer brede og flade vej frem mod de næste vigtige stigninger, og her stod det klart, at hollænderen havde sat sig selv i en svær situation blot få sekunder foran feltet.

 

Van der Poel måtte nemlig i disse tre kilometer pumpe 412 watt ned i pedalerne for blot at holde et minimalt forspring til sine konkurrenter, som derimod kunne spare kræfter på hjul af deres holdkammerater i det jagende felt.

 

Duoen blev da også hentet inden Kruisberg, og efter at have brugt mange kræfter på angrebet var van der Poel ikke i stand til at svare igen, da Julian Alaphilippe og Jakob Fuglsang stak på stigningen.

Annonce

 

Læs også
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg

 

652 watt i 1:24 placerede hollænderen i tredje gruppe bag Alaphilippe og Fuglsang samt en trio med Matteo Trentin, Michal Kwiatkowski og Michael Woods. Omkring 35 kilometer resterede.

 

Herfra gik et større forfølgelsesløb i gang stigning for stigning. Næste udfordring var Eyserbosweg (523 watt i 2:32), efterfulgt af den lettere Fromberg (434 watt i 2:34) og den svære Keutenberg (513 watt i 2:38).

 

På sidstnævnte reduceredes tredje gruppe betragteligt, men van der Poel klarede udskilningen. Gruppen var dog næsten et helt minut efter Alaphilippe og Fuglsang med godt 25 kilometer tilbage.

 

Fra toppen af Keutenberg ventede et let faldende stykke på lige over seks kilometer, som van der Poel forcerede med 261 watt, før en nedkørsel tog rytterne ned til bunden af den berømte Cauberg (1200 m, 5,8 %) med 18 kilometer til mål.

 

Van der Poel virkede dog ikke længere til at have overskuddet og nøjes med at følge konkurrenterne i gruppen på Cauberg. Dette krævede dog også hele 594 watt i 1:25, hvilket imidlertid ikke bragte gruppen meget tættere på de to forreste.

Annonce

 

Næste stigning var den relativt lette Geulhemmerweg, og her kørte Romain Bardet væk fra forfølgergruppen i jagten på Maximillian Schachmann, der havde angrebet efter Cauberg. Også Simon Clarke og Bauke Mollema forsvandt op ad vejen, mens en passiv og tilsyneladende færdig van der Poel så til fra gruppen.

 

Jagten på Fuglen og en dramatisk afslutning

Hollænderen var dog ikke mere træt, end at han kunne træde 494 watt i 1:49 på Geulhemmerweg, og da rytterne ramte løbets sidste reelle bakke, Bemelerberg, med syv kilometer igen, tog van der Poel endelig initiativ til at optage forfølgelsen af de førende ryttere.

 

Hollænderen angreb i bunden af bakken med 650 watt i 11 sekunder og trak derefter med i alt 420 watt i 6:15 det meste af vejen til toppen med flere ryttere på hjul. Ifølge tiderne var van der Poel-gruppen dog stadig over 45 sekunder efter Alaphilippe og Fuglsang med blot 4,5 kilometer til mål.

 

Ikke desto mindre havde van der Poel ikke givet op, og mens kameraerne fokuserede på det taktiske spil mellem Alaphilippe og Fuglsang, nærmede van der Poel-gruppen sig kraftigt bagfra.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Fra 4,5 kilometer og til opløbssvinget med 900 meter igen holdt van der Poel, modsat de to førende, nemlig kæden stram med 379 watt, og ud af det blå dukkede hollænderen og resten af forfølgergruppen så pludselig op bag de forreste, der nu også inkluderede Kwiatkowski, på den allersidste kilometer.

Annonce

 

De afsluttende meter behøver næppe nærmere beskrivelse.

På billeder, der er gået verden rundt, kunne tilskuere og Tv-seere blot se målløse til, da van der Poel først tog fronten af gruppen med 600 meter tilbage og siden kørte op til og lige forbi de tre forreste, før han i suveræn stil kunne spurte over stregen til en populær hjemmesejr.

 

Og wattene bag van der Poels vanvittige sidste 600 meter? Først 25 sekunder siddende med 660 watt for at lukke hullet op til Fuglsang, Kwiatkowski og Alaphilippe og derefter 1199 watt i 15 sekunder stående, hvilket sendte hollænderen flyvende forbi konkurrenterne og derefter var rigeligt til at afvise Clarke på stregen.

 

 

Stats

Løbets første 215 km frem til angrebet på Gulperberg: 265 W i 5:23 timer.
 

Angreb på Gulperberg: 842 W (11,22 W/kg*) i 43 sekunder. De første 11 af disse var med 1116 W, og i de 43 sekunder kom poweren aldrig under 600 W.
 

Stigninger efter Gulperberg:
Kruisberg:             652 W (8,69 W/kg) i 1:24. 39 km fra mål.
Eyserbosweg:       523 W (6,97 W/kg) i 2:32. 37 km fra mål.
Fromberg:             434 W (5,79 W/kg) i 2:34. 32 km fra mål.
Keutenberg:          513 W (6,84 W/kg) i 2:38. 28 km fra mål.
Cauberg:               594 W (7,92 W/kg) i 1:25. 18 km fra mål.
Geulhemmerweg: 494 W (6,59 W/kg) i 1:49. 14 km fra mål.
Bemelerberg:        420 W (5,60 W/kg) i 6:15. 7 km fra mål.
 

Spurten: 1199 W i 15 sekunder med 1400 W som max. Gennemsnitspower for de sidste 600 meter var 866 W i 41 sekunder og gav van der Poel en puls på omkring 190 slag/min på hele opløbet.

Hele løbet: 278 W (3,70 W/kg) i 6:27 timer. Fra Gulperberg og til målstregen (44 km på 1:03 timer) var gennemsnitspoweren på 345 W.
 

Gennemsnitlige- og maksværdier:

Speed

40.4km/h

92.5 km/h

Heart Rate

140bpm

192 bpm

Cadence

84

176

Power

278W

1,400W

Calories

4,257

Temperature

25℃

Elapsed Time

6:27:50

 

Løbet var, ifølge van der Poels data, på i alt 260 kilometer og inkluderede omkring 3.500 højdemeter.
 

*Rytterens power-, hastighed- og pulsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står van der Poel listet til at veje 75 kilo.

Tidligere artikler i serien:
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

Annonce

INFO
Mathieu van der Poel
Nyheder Profil Resultater Statistik
Alpecin-Deceuninck
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Lister
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt

Annonce

Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det

Annonce

Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
VIS FLERE

Annonce