Wattene bag Verdensklassen - Tour Down Under
21. januar 2019 19:10 af Christian Frese Foto: Sirotti

Med Richie Portes sejr på 6. etape og Daryl Impeys samlede triumf sluttede endnu en spændende og tæt udgave af Tour Down Under i går. Vi tager her et tilbageblik på tallene bag nogle af løbets største kraftpræstationer. Jasha Sütterlins udbrud, Danny Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt på Willunga Hill.

Jasha Sütterlins monsterdag i udbrud:

Vi starter ved Tour Down Unders 4. etape, som måske kun var på 129,2 kilometer, men som ikke desto mindre blev en særdeles hård en af slagsen for Jasha Sütterlin. 

Movistar-rytteren valgte nemlig at gå i angreb efter blot to minutter, og via 571 watt i 1:42 kom tyskeren fri med fem andre ryttere. Etapens første 7,1 kilometer steg med 5,6 % i gennemsnit, og disse tilbagelagde Sütterlin med en imponerende gennemsnitsfart på 24,5 km/t, hvilket krævede 432 watt. 

Udbruddets store indsats på denne stigning sikrede dem et forspring på et par minutter til feltet, og dette forspring holdt udbruddet fast i frem til etapens sidste stigning, Corkscrew, ti kilometer fra mål. På dette tidspunkt havde Sütterlin kørt to timer og 50 minutter med hele 342 watt i gennemsnit. 

Desværre for tyskeren blev han kort inde på stigningen hentet som tredjesidste mand og efterfølgende også distanceret af favoritgruppen. 395 watt over ni minutter på Corkscrews 2,3 stejle kilometer var langt fra nok til at holde Movistar-rytteren med inde i kampen om etapesejren. 

I stedet måtte Sütterlin efter en lang dags hårdt arbejde nøjes med etapens 55. plads, 2:21 efter vinderen Daryl Impey. 

 

Stats:

Opstigning af etapens indledende stigning: 432 W (5,5 W/kg) i 17:35 (571 W i 1:42 i forbindelse med angrebet).

Opstigning på Corkscrew (7-4,7 km fra mål): 395 W (5,1 W/kg) i 9:01.
Hele etapen: 340 W (4,4 W/kg) i 3:06 timer.


 

Van Poppels store power rækker ikke til sejr:

Efter to fjerdepladser på 2. og 3. etape havde Danny Van Poppel én chance tilbage, da rytterne rullede ud på 5. etape, som på forhånd blev spået til at skulle afgøres mellem sprinterne. 

Alt gik da også efter planen for sprinterholdene, da en beskeden udbrydergruppe på tre mand kom afsted. Gruppen blev hentet og erstattet af nyt udbrud på to mand, som dog også blev fanget med hele 35 kilometer igen. 

Her valgte Van Poppels Team Jumbo-Visma at angribe i sidevinden, og feltet splittede i den høje fart. Efter næsten tre timers kørsel hvor hollænderen kunne nøjes med 217 watt for at sidde i feltet, måtte Van Poppel løfte poweren til omkring 505 watt i to minutter i holdets angreb, som foregik med 55 km/t på flad vej. 

I den næste halve time forblev farten på over 50 km/t, og sprinteren måtte træde omkring 320 watt for bare at sidde på hjul i feltet. Dette førte frem til de afsluttende fire kilometer, som hovedsageligt gik ned ad bakke. 62,5 km/t kørte Van Poppel disse med i gennemsnit. 

Fra 2,6 kilometer til 300 meter fra mål trådte Van Poppel 407 watt i snit, hvilket gav ham en position lige bag Jasper Philipsen, som fulgte Caleb Ewans hjul, da australieren åbnede spurten. Van Poppel holdt Philipsens hjul, indtil cirka 100 meter fra mål hvor hollænderen forsøgte at køre forbi. 

Desværre for Van Poppel lykkedes det ikke, og han krydsede i stedet stregen som firer (en tredjeplads efter deklasseringen af Ewan). Stats fra selve spurten: 1060 watt gennemsnitligt over 23 sekunder, hvilket toppede på 1370 watt.


Stats:
Første 114 kilometer i feltet indtil sidevindsangrebet: 217 W (2,7 W/kg) i 2:56 timer.

De efterfølgende 36 kilometer i feltet fra sidevindsangrebet til spurten: 325 W (4,1 W/kg) i 40:30.

Spurten: 23 sekunder med 1060 W (13,2 W/kg) (1370 max W). Topfart: 67,0 km/t.


 

Chris Hamiltons største resultat:

Bare 23-årige Chris Hamilton overraskede stort i årets Tour Down Under og lå efter flot og stabil kørsel i samme tid som Richie Porte, Wout Poels og Michael Woods inden 6. og sidste etape til Willunga Hill.  

Med to opstigninger af den svære bakke på de sidste 25 kilometer forholdt Hamilton sig i ro i feltet med et power output omkring de 200 watt, indtil rytterne ramte stigningen for første gang. 

Her måtte Team Sunweb-rytteren yde 404 watt i 8:14 for at holde kontakten med de øvrige favoritter på bakken. Herfra gik farten dog ned igen, og frem til bunden af anden passage af Willunga Hill kunne Hamilton nøjes med 185 i gennemsnit for at sidde midt i gruppen. 


På målstigningen satte Team Sky et højt tempo og angreb derefter med Kenny Elissonde og Poels. Hamilton var dog kølig og lod i stedet sin holdkammerat Jay Hindley lave føringsarbejdet, mens han selv sad i tredje position bag Porte. Hindley førte frem til 1,3 kilometer fra mål, hvor Porte så valgte at sætte efter Poels. Indtil da havde Hamilton kørt de første 1,9 kilometer af stigningen med 424 watt i gennemsnit. 

Der skulle dog langt mere power til for at følge Portes angreb, og Hamilton formåede da også med 700 watt i 15 sekunder kortvarigt at holde sin landsmands hjul, men da den 23-åriges power herefter faldt til mellem 380 og 560 watt, kørte Porte væk. 

Efter den hårde acceleration i forsøget på at hænge på Porte lå Hamilton sammen med Woods, men inde på den sidste kilometer måtte australieren først slippe EF Education-rytteren og siden se sig passere af Impey, Rohan Dennis og Luis Leon Sanchez. Sunweb-rytteren formåede dog at komme tilbage og overhale Woods på de sidste meter og dermed tage sjettepladsen. 

Hamiltons data afslører da også, at selvom australieren ikke havde det afsluttende punch, gik han langt fra ned. På den sidste kilometer lå Hamiltons power nemlig stabilt omkring de 420 watt hele vejen til målstregen, som han passerede bare ti sekunder efter vinderen Porte. 

 

Stats:

Første 125 kilometer i feltet indtil første passage af Willunga Hill: 201 W i 2:49 timer.

Første passage af Willunga Hill: 404 W i 8:14.

Anden passage af Willunga Hill: 433 W i 7:54 (herunder 704 W i 15 sekunder under Portes angreb).

 

*Rytternes powerdata og vægt er hentet fra henholdsvis fra Strava og Procyclingstats.com.
 

**I modsætningen til de to andre ryttere i denne artikel står Hamiltons vægt ikke listet på Procyclingstats.com. Derfor er det ikke muligt at beregne en W/kg, men Hamilton slog Woods (6,4 W/kg) med fem sekunder og må derfor formodes at have befundet sig omkring 6,4-6,5 W/kg på den sidste opstigning af Willunga Hill, hvilket giver ham en vægt på cirka 67 kilo.

DEL
DELTAG I DEBATTEN

ONSDAG

Fuglsang om ny slagplan: Det lykkedes ikke helt 100%

Alaphilippe klar til at forsvare trøjen i bjergene

Optakt: 12. etape af Tour de France

Skuffet Groenewegen påtager sig ansvaret

Tour de France-analyse: Endelig en "rigtig" cykelrytter

Følg den første etape i Pyrenæerne

Danske talenter imponerer i vigtigt ungdomsløb

Overvældet Ewan: Jeg kan ikke tro det

Video: Terpstra fortsætter rædselsår

Roger Kluge om Caleb Ewans vej til etapesejren: Han blev fanget bag et styrt

Wanty-Groupe Gobert forlænger med Odd Christian Eiking

Ewan vinder sprinternes duel i Toulouse

Drapac Cycling Team lukker efter denne sæson

Medie: Formolo får to år hos UAE Team Emirates

Deceuninck-Quickstep skriver under med italiensk talent

Haig: Trentin kan vinde en etape i år

Gilbert storroser van Aert: Bedre end Nys

L’Équipe: Fuglsang kræver 15 millioner årligt

Jumbo-Visma direktør indrømmer interesse i Kittel

Geraint Thomas: Vores erfaring er vigtig

Van Aert svarer legende igen: Vi får at se

Konkurrenten Van der Poel imponeret over Van Aert

Rick Zabel udgår med influenza

Impey sætter ære i hjælperrollen: Holdet har tillid til mig

Ny bog: Den hemmelige cykelrytter

Opportunistisk vennepar vil udfordre Tourens manuskript

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TIRSDAG

Fulgsang vil indhente tidstab: Hvis fornemmelsen er god, vil jeg prøve

Adam Yates godt fra start i Touren: Det går meget bedre end sidste år

Pinot efter tidstab: Vi er stadig inde i kampen

Optakt: 11. etape af Tour de France

Tour de France-analyse: En Rowe kan man altid bruge

Erfaren hollandsk duo indstiller karrieren efter denne sæson

Medie: To store profiler forlænger med Jumbo-Visma til 2023

Alaphilippe: Jeg vil gerne beholde førertrøjen til enkeltstarten i Pau

Medie: Italiensk prokontinentalhold lukker muligvis næste år

Thomas: Vi skal holde øje med Alaphilippe

Dimension Data ændrer navn og tilføjer to unge ryttere

Bardet: Ikke længere pres på mig

Se listen: Kun to ud af ni danskere har tjent præmiepenge i Touren

Wattene bag Verdensklassen - Udbryderkongens nyeste kunststykke

Landa: Fuglsang og Pinot kommer til at spille store roller

GOOD VIBES ONLY – Fra cykelmoster til Queen of Mountain?!? (Part 3): Status og evaluering på 4 måneders struktureret træning

Quintana: Vi er heldige med tidstabet

Danmarks første cykelhandler app: Heino Cykler sætter standarden

Honoré tilslutter sig Evenepoel og Gilbert ved Adriatica Ionica

AG2R forlænger med seks ryttere

Pinot: En rigtig lortedag

Efter 10. etape i Touren: Sådan er klassementet på point

Landa efter styrt og tidstab: Det er kun tidstab

Disse 10 bøger bør du eje under Touren - SPAR 50%

Herrada vil vinde en etape: Jeg har aldrig været bedre

Rolf Sørensen: Energiprodukter skal være for alle cykelentusiaster

MANDAG

Fotofælden fanger: Flyvende Fanta fra frustreret Landa

Ny bog fra Thomas Dekker: Druk, damer og doping

Wellens: Jeg er blevet bedre i varmen

Filmanmeldelse: 'Forsvindingsnummeret' af Daniel Dencik

Van Aert efter sejr: Jeg kan ikke tro det

Van Baarle om sidevindskørsel: Rowe og Kwiatkowski er mestre

Bennett efter sidevindsdrama: Var nede at hente flasker

Geraint Thomas om konkurrenternes tidstab: Det var en positioneringsfejl

Ewan: Jeg troede, at Matthews’ hjul var godt

Matthews efter 4. plads: Jeg var selvsikker inden spurten

Fuglsang: Vi tog en forkert vej rundt i en rundkørsel

Lutsenko: Vi må forsøge at se fremad

Landa kolliderer med tilskuer

Bardet uskyldig - Barguil skyld i Landas styrt

Bennett: Jeg var nede efter flasker, og der var fem felter, da jeg kom tilbage

Asgreen: Vi havde luret på sidevinden

Alaphilippe: Vi mistede etapesejren mod Van Aert, og sådan er det

Van Baarle: Man er nødt til at arbejde 100% som hold, og det gjorde vi

Tredobbelt cross-verdensmester om etapesejr i Touren: Over alt andet

Ewan: Jeg gik på Matthews' hjul, men det ligner, at hans leadout fejlede

Van Aert vinder efter sidevindsdrama i Frankrig - Fuglsang taber tid

Virenque: Alaphilippe vinder Touren indenfor tre år

Ask Sagan: Backstage med Peter Sagan

Bekræftet: Cofidis søger om WorldTour-licens næste år

Mads Würtz i udbrud fra starten af 10. etape

Italiensk medie: Carapaz skriver to år med Ineos

Asgreen viser muskler og skubber Sunweb-rytter i grøften

Nibali svarer igen på Twitter: Behøver ikke give en forklaring