\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
I disse 55 kilometer kunne Bora-rytteren nøjes med 163 watt i gennemsnit, hvilket gav italieneren et gennemsnit på 181 watt for løbets første to timer, hvor rytterne i feltet nåede at tilbagelægge godt 72 kilometer.
Afstanden op til udbruddet var faldet til syv minutter, da rytterne tog fat på dagens første alvorlige udfordring, Cote de La Roche-en-Ardenne (2,8 km, 6,2 %), efter 75 kilometer. Det var dog endnu for tidligt at lave den helt store udskilning, og tempoet på stigningen krævede derfor ”blot” 330 watt i 6:32 af Formolo.
Feltets fart var imidlertid høj nok til at skære yderligere tid af udbruddets forspring, men denne tendens fortsatte ikke over de næste 35 kilometer (185 watt for Formolo i denne periode), hvor afstanden igen voksede til otte minutter efter nu 120 kilometer.
Belgierne øger farten i regnen
Desværre for udbruddet begyndte det sværere terræn herfra med adskillige stejle bakker kommende blot få kilometer efter hinanden. Det udnyttede Lotto Soudal og Quick-Step til for alvor at starte cykelløbet.
404 watt i 3:57 på Cote de Saint-Roch (1,0 km, 11,2 %) efter 121 kilometer indikerede, at løbet var gået ind i en ny fase. Team Sky tog nu også del i føringsarbejdet, og over de næste 35 kuperede kilometer blev udbrydernes forspring reduceret til under tre minutter (244 watt i 46 minutter for Formolo i denne periode).
Dette ledte frem til den vigtige Cote de Mont-le-Soie (3,6 km, 5,1%), som rytterne ramte efter 158 kilometer i sadlen. Indtil da havde Formolo kørt 4:10 timer med en gennemsnitsfart på 38,4 km/t, hvilket samlet set havde krævet 199 watt i gennemsnit.
På dette tidspunkt var mange ryttere allerede faldet fra eller helt udgået af det kolde og våde løb, men den 26-årige italiener sad fint med endnu, og 373 watt i 6:57 (heraf 400 watt i de sidste tre minutter af disse) var tilstrækkeligt til fortsat at følge det Quick-Step-ledte felt henover toppen af Cote de Mont-le-Soie.
Finalen var endelig gået i gang, og det belgiske storhold holdt presset på den næste stigning, Cote de Wanne (2,0 km, 8,3 %), hvor Formolo måtte træde 367 watt i 6:24 for at holde kontakten, mens morgenudbruddet blev indhentet.
Udskilningsløbet fortsatte over de næste bakker. Med 394 watt i 4:20 på den stejle Cote de Stockeu (1,0 km, 12,5%), 343 watt i 10:22 på Cote de la Haute-Levee (3,6 km, 5,6%) og 365 watt i 10:39 på løbets længste stigning, Col du Rosier (4,4 km, 5,9%), sad Formolo imidlertid stadig med favoritterne.
Fra Rosier ventede en længere nedkørsel frem mod næste udfordring, Col du Macquisard (2,5 km, 5 %), som skulle passeres med omkring 50 kilometer igen. I bunden af denne var status for Formolo 204 kilometer kørt med 212 watt i gennemsnit over 5:25 timer.
Ny frontgruppe dannes og passivitet på Redoute
På Haute-Levee var en stærk gruppe kørt væk med blandt andre Greg Van Avermaet og Vincenzo Nibali, og fra denne blev der senere dannet en ny ti-mands gruppe, som nu tog hul på Macquisard i front.
Formolo havde holdt sig i ro og gjorde det også på Macquisard (344 watt i 6:09), som udgjorde sidste bakke inden den klassiske og ofte afgørende Cote de La Redoute (2,0 km, 8,9%) med 39 kilometer til mål.
Feltet var trods en hård positionskamp hen mod bakken næsten 40 sekunder efter frontgruppen, hvorfra Tanel Kangert kørte solo på Redoute. I feltet var der derimod uventet passivitet med favoritterne lurende på hinanden. Formolo gemte sig fortsat i mængden, men hans 413 watt i 6:18 vidnede om et højt tempo på bakken.
Feltet var dog endnu relativt stort, og det ændrede den næste ukategoriserede bakke (1,3 km, 5,2 %) ikke på (360 watt i 2:56 for Formolo). I front arbejdede Quick-Step og Bora-Hansgrohe for at hente Kangert, men det var Astana, der tog spidsen i bunden af dagens næstsidste stigning, Cote des Forges (1,3 km, 7,8%).
Bakken kom med 25 kilometer til mål, og her valgte Patrick Konrad og kort efter Tim Wellens og Daryl Impey at køre op til Kangert. En lettere modvind og Astanas høje tempo gjorde det dog svært at slå et afgørende hul på et tidspunkt, hvor Formolo måtte løfte poweren til 414 watt i 3:26 for bare at sidde på hjul i feltet.
Fra toppen af Forges ventede en svagt faldende men ret teknisk passage på godt 7,5 kilometer frem til løbets sidste og afgørende stigning, Cote de la Roche-aux-Faucons (1,3 km, 11%). Nedkørslen betød dog ikke, at Formolo fik mulighed for at spare det store på kræfterne, da de konstante accelerationer ud af svingene krævede mellem 600 og 800 watt.
Formolo vs. Fuglsang på Faucons
De fire førende ryttere tog hul på bakken med 15 sekunder til et felt, hvor Astana stadig bestemte farten. Det var dog i stedet EF´s Michael Woods, der åbnede for angrebene, da canadieren med et lille hul til de øvrige favoritter kørte op til den sidst overlevende udbryder, Wellens.
Woods´ angreb fandt sted godt 500 meter inde på bakken, hvor tempoet ellers som ventet var blevet skruet voldsomt i vejret. Det krævede nemlig hele 515 watt op til dette punkt for en velplaceret Formolo, der sammen med blandt andre Jakob Fuglsang, Julian Alaphilippe og Vincenzo Nibali langsomt lukkede hullet til canadieren.
Med 545 watt i de næste 36 sekunder fik Formolo og håndfuld af de øvrige favoritter kontakt til Woods, men roen nåede end ikke at indfinde sig, før Fuglsang som den næste angreb.
Danskeren kørte fra spids, og mens Nibali, Romain Bardet, Simon Yates og særligt Alaphilippe sejlede bagud, blæste Formolo forbi og op på hjul af Woods, der havde sat krogen i Fuglsang.
At følge Fuglsang var dog langt fra uden omkostninger: 605 watt (9,76 W/kg) i 31 sekunder på et stykke med en stigningsprocent på 15 for at være helt præcis. Trods de høje stigningsprocenter kørte de tre forreste her med ikke mindre end 18 km/t!
Fuglsang var dog langt fra færdig med at teste konkurrenterne, og selvom selv danskeren måtte sænke farten efter den voldsomme kraftudladning, tvang han Formolo til at holde 505 watt (8,15 W/kg) i klatrerturens sidste 1:04 for bare at sidde på hjul.
Fuglsang slider konkurrenterne op
Herefter ventede en kort nedkørsel på lidt over en kilometer (187 watt for Formolo), før det gik op ad en mindre ukategoriseret bakke (1,4 km, 6,3 %), som bød på løbets sidste højdemeter.
På denne holdt Fuglsang, Woods og Formolo sammen i de første 700 meter (395 watt for Formolo), før Fuglsang nok engang trykkede til. Denne gang måtte Woods slippe med det samme, mens Formolo med besvær hang på.
I 44 sekunder hamrede italieneren 580 watt (9,35 W/kg) ned igennem pedalerne, hvilket akkurat var nok til at forblive i danskernes slipstrøm, men da Formolos power derefter faldt til omkring 350 watt (5,65 W/kg), trak Fuglsang fra.
Formolos data afslører således, at Fuglsang ikke kørte væk, fordi han pludselig accelererede. Det var snarere danskerens dieselmotor, der gjorde forskellen. Fuglsang sled ganske enkelt konkurrenterne op ved at køre med en gentagende, konstant og vanvittig høj power, som ingen af rivalerne kunne holde lige så længe som danskeren.
Astana-rytterens styrke sættes yderligere i relief af det faktum, at Formolo, til trods for at fastholde sin power på 340 watt på de næste 4,5 let faldende kilometer, stadig tabte terræn.
15-20 sekunder havde Bora-rytteren mistet, før det for alvor gik ned mod mål i Liége. Her gjorde den tekniske og våde nedkørsel det svært at træde de store watt, men Strava-segmentet for nedkørslen afslører, at Formolo havde god fart på.
Italienerens tid på 3:45 på de fire kilometer var nemlig den tredjehurtigste (bag Tadej Pogacar og Nibali) af de 68 deltagende ryttere, som efterfølgende uploadede deres løbsfil til Strava.
Lige lidt hjalp det dog i jagten på Fuglsang, der i suveræn stil vandt den 105. udgave af Liége-Bastogne-Liége, mens Formolo efter 386 watt i de sidste 4:17 kunne trille over stregen som en flot toer, 27 sekunder efter danskeren.
Stats:
Nøglestigninger:
Cote de Saint-Roch: 404 W (6,52 W/kg) i 3:57. 134 km fra mål.
Cote de Mont-le-Soie: 373 W (6,02 W/kg) i 6:57. 97 km fra mål.
Cote de Sockeu: 394 W (6,35 W/kg) i 4:20. 80 km fra mål.
Col du Rosier: 365 W (5,88 W/kg) i 10:39. 64 km fra mål.
Cote de La Redoute: 413 W (6,66 W/kg) i 6:18. 38 km fra mål.
Cote des Forges: 414 W (6,68 W/kg) i 3:26. 25 km fra mål.
Cote de la Roche-aux-Faucons: 531 W (8,56 W/kg) i 3:38. 16 km fra mål.
Bakke efter Faucons: 418 W (6,74 W/kg) i 3:27. 13 km fra mål.
Uddybning af Faucons-stigningen:
0-500 meter af Faucons uden angreb: 515 W i 1:24.
500-700 meter hvor Woods øger farten: 545 W i 0:36.
700-850 meter for at følge Fuglsangs angreb: 605 W i 0:31.
850-1250 meter i hjulet på Fuglsang og Woods: 505 W i 1:04.
Uddybning af bakken efter Faucons:
0-700 meter med stilstand: 395 W i 1:29.
700-950 meter for at følge Fuglsangs angreb: 580 W i 0:44.
950-1400 meter hvor Fuglsang kører væk: 351 W i 1:10.
Hele løbet: 226 W i 6:40:10***. Første halvdel: 192 W. Sidste halvdel: 264 W. Sidste time var den mest intense med 300 W i gennemsnit.
* Ifølge Formolos data var løbet på i alt 255 kilometer og inkluderede 4257 højdemeter.
** Rytterens power-, hastighed- og pulsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Formolo listet til at veje 62 kilo.
*** Formolos officielle sluttid var 6:38:04.
Tidligere artikler i serien:
Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk
Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under