Wattene bag Verdensklassen - DM´s store sensation
03. juli 2019 19:13 af Christian Frese Foto: Dorte Adelfred

Wattene bag Verdensklasse er tilbage, og det er med tallene bag Andreas Brandt Aidels overraskende niendeplads ved DM-linjeløbet. Vi bringer her en uddybende analyse af, hvordan den 23-årige rytter fra Team OK Kvickly Odder slog adskillige af de etablerede danske topnavne i søndags.

Det var nok de færreste danske cykelfans, der havde den 23-årige Andreas Brandt Aidel blandt favoritterne til DM-linjeløbet, som blev afviklet i søndags i Esbjerg.

 

Godt nok havde rytteren fra Team OK Kvickly Odder inden DM allerede to podieplaceringer i licensløb i indeværende sæson, men oppe mod adskillige etablerede WorldTour-ryttere samt stærke navne fra Riwal Readynez, BHS Almeborg-Bornholm, Team Waoo og ColoQuick var Aidel ikke udset til at skulle køre med om de sjove placeringer.

 

Ikke desto mindre imponerede Aidel stort, og med en niendeplads sluttede han lige foran navne som Asbjørn Kragh, Jonas Gregaard og Casper Pedersen, mens ryttere som Mads Pedersen, Alexander Kamp og Mads Würtz sluttede længere tilbage.

 

Andreas Brandt Aidels DM i tal (uddybning af hans powerdata fra Strava følger herunder): 

Hastighed

42.1km/h

67.7km/h

Puls

142bpm

182bpm

Kadence

71

177

Power

241W* **

1,082W

Kalorier

4,515

Temperatur

22℃

Total Tid

5:12:30***

 

*Aidel har overfor Feltet.dk fortalt, at hans normalized power for hele løbet var på 304 watt. Derudover var gennemsnitspoweren ifølge hans egen fil på 277 watt, og ikke på 241 watt som Strava indikerer.

 

**Aidel fortæller samtidig, at han vejer omkring 74 kilo, hvilket giver en normalized power på 4,11 W/kg for de godt fem timer, som løbet varede.

***Aidels officielle sluttid var 4:59:36.

 

 

Årets DM blev afviklet på en ganske flad, men meget vindblæst 217 kilometer lang rute i det vestjyske i og omkring Esbjerg.

 

Starten gik fra Ribe, og her blev der hurtigt dannet to udbrud på hver fire ryttere, hvilket tillod feltet at indlede løbet i et roligt tempo. Således kunne Aidel nøjes med 150 watt gennemsnitligt i løbets første 40 kilometer, hvor han sad placeret i læ af andre ryttere i feltet.

 

Selv i denne rolige periode gav den stærke vind dog anledning til nervøsitet, og til trods for at udbruddets forspring voksede til ti minutter i de første 40 kilometer, måtte Aidel undervejs træde op mod 1050 watt ud ad svingene for ikke at blive fanget i sidevinden.

 

Det var dog lige præcis, hvad den 23-årige dansker gjorde blot få kilometer senere, da der for første gang blev kørt sidevindskørsel. Her resterede endnu over 170 kilometer til mål.

 

Mens TV-kameraerne og alt fokus var rettet mod afslutningen på kvindernes løb, blev herrernes felt nemlig splittet, og Aidel tabte sammen med flere andre ryttere her omkring 40 sekunder til det forreste felt.

 

Heldigvis for Aidel og resten af gruppen valgte det forreste felt helt at stoppe forceringen ved Vejrup med 162 kilometer til mål, hvilket tillod en regruppering.

 

Sidevindskørslen havde dog utvivlsomt kostet kræfter, da Aidel i denne periode måtte pumpe 365 watt ud i pedalerne over en 13,7 kilometer lang strækning, der blev tilbagelagt på lige under 18 minutter.

 

Herfra ventede en mere rolig fase af løbet, hvor tempoet dog stadig var løftet sammenlignet med den rolige start. De næste 34 minutters kørsel blev gennemført med 215 watt i gennemsnit for Aidel, der som en del af feltet nu kun var syv minutter (forspringet toppede på over ti) efter udbryderne. 

 

Riwal splitter feltet i vinden

Den begivenhedsløse fase af løbet fik imidlertid en brat ende, da Riwal Readynez satte hele mandskabet i front og løftede tempoet drastisk på et sidevindsstykke omkring Vejrup med 140 kilometer igen.  

 

Denne gang kom blot de to Quick-Step-profiler, Kasper Asgreen og Michael Mørkøv, med i første omgang, mens Aidel sad langt tilbage i feltet, da Riwal lancerede forceringen. Derfor kom Aidel indledningsvis heller ikke med i den første forfølgergruppe.

 

Et par kilometer senere fik Aidel dog kontakt til forfølgergruppen, som nu var omkring 25 sekunder efter Riwal-gruppen, der i mellemtiden var vokset med godt 20 ryttere.

 

Aidel skulle således ud i en ny jagt, men eftersom rytterne var drejet over i mere modvind end sidevind, var angrebslysten sivet ud af det forreste felt, og efter godt 11 kilometers jagt fik Aidel i selskab med blandt andre Mads Würtz, Michael Valgren og Jonas Gregaard kontakt med gruppen.

 

Igen afslører Aidels fil, at der i denne periode blev trådt godt med watt. Aidel blev nemlig sat af Riwal på trods af at have kørt 382 watt i de første tre kilometers sidevind, og den efterfølgende jagt i forfølgergruppen krævede 255 watt i godt et kvarter.

 

På denne vis var feltet igen samlet i et stort antal ryttere efter godt 90 kilometer, som var blevet tilbagelagt på 2:22 timer (38,6 km/t) og med en gennemsnitspower på 212 watt for Aidel.

 

Der resterede endnu 125 kilometer af løbet på dette tidspunkt, og de næste 20 af slagsen (232 watt for Aidel) førte rytterne ind på finalerundstrækningen i Esbjerg, som skulle gennemkøres ti gange for i alt omtrent 102 kilometer.  

 

Finalerundstrækningen i Esbjerg

På målstregen havde udbryderne 3.20 ned til et felt ledt an af en imponerende Mikkel Honoré. Dette fortsatte den unge rytter med at gøre i adskillige omgange, hvor det undervejs blev klart, at forskelle ville blive svære at skabe på den flade rundstrækning.

 

På de tre første omgange var udviklingen i løbet derfor begrænset til, at udbruddet blev reduceret fra fire til tre mand, mens afstanden til feltet langsomt dalede til to minutter. Aidels 235 watt på disse tre omgange illustrerer, at intensiteten i feltet var stort set uændret i forhold til de foregående 20 kilometer.

 

Igen var det op til Riwal Readynez at tage initiativet, og det gjorde mandskabet på fjerde omgang af de ti med godt 65 kilometer til mål. Rasmus Quaade satte tempoet i sidevinden, hvilket hurtigt sendte rytterne i feltet ud på én lang linje, og huller opstod flere steder.

 

Ved målstregen havde en gruppe på godt 20 ryttere et lille hul til resten, men Aidel sad blandt de allerforreste forfølgere og fik langsomt lukket hullet gennem den centrale del af byen. I alt betød Riwals forcering, at Aidel måtte løfte poweren til 381 watt i 9:17.

 

Herfra resterede næsten seks omgange, og de professionelle ryttere begyndte nu at spille med musklerne. Både Valgren, Lars Bak, Asgreen, Rasmus Byriel Iversen og Honoré var med i angreb over de næste 15 kilometer, men ingen kom afgørende fri af feltet.

 

Her sad Aidel trykt placeret, og Odder-rytterens 257 watt i disse 15 kilometer (herunder 414 watt i 1,5 kilometer omkring målstregen) beviste, at de konstante angreb holdt tempoet højt i løbet.

 

En gruppe med Casper Pedersen, Byriel, Andreas Stokbro og Honoré fik dog slået et hul på 20 sekunder med 45 kilometer igen, hvilket fik Team Waoo til at sætte sig frem og føre for Michael Carbel.

 

Waoos føringsarbejde fik i samarbejde med uenighed i frontgruppen (morgenudbruddet var for længst hentet på dette tidspunkt) neutraliseret udbrudsforsøget 6,5 kilometer senere. Aidels data afslører, at Waoo måtte arbejde særdeles hårdt, da den 23-årige måtte træde 300 watt i gennemsnit under jagtens godt otte minutter.

 

Angreb på angreb

Der manglede her endnu at blive kørt 37 kilometer af DM-løbet, hvis sidste sjettedel, ifølge Aidels data, foregik i et konstant opskruet tempo stort set uden perioder med hvile for rytterne i front.

 

Flere angreb fulgte, men da ingen var i stand til at etablere et forspring, kunne Aidel nøjes med 249 watt i de næste 4:35 for at holde hjulet på andre ryttere i det nu stærkt decimerede felt på omkring 60 ryttere.

 

Rytterne var på dette tidspunkt på fjerdesidste omgang (316 watt i de sidste 3,5 kilometer af denne for Aidel), og da målstregen blev passeret var det så Lasse Norman Hansen og Asgreen, der forsøgte sig, og mens to af forhåndsfavoritterne satte fart på i front, kæmpede Aidel for at følge med bagerst i feltet.

 

Heller ikke Asgreen og Norman kunne dog rive sig fri, og i stedet gik der taktik i den i front, hvilket tillod den bagerste del af feltet, inklusiv Aidel, at komme helt tilbage til de forreste.

 

I stedet kom en ny femmandsgruppe afsted med Gregaard, Mads Rahbek, Honore, Andreas Kron samt Jesper Hansen, og gruppen fik kort efter tilslutning af navne som Mads Pedersen, Jonas Vingegaard, Niklas Larsen og såmænd Aidel, der med 639 watt i 27 sekunder var rykket med.

 

Gruppen nåede målstregen først og kørte ud på næstsidste omgang med et beskedent forspring på otte sekunder til en gruppe på omkring 12 ryttere, mens resterne af feltet var yderligere ti sekunder efter. Aidels gennemsnit for den fulde omgang var 318 watt.

 

Igen skete der en regruppering efter målstregen, og 48 mand var således tilbage i kampen om sejren på næstsidste omgang, der blev præget af flere mindre udbrudsforsøg. Hansen, Gregaard og Kron var blandt udbryderne, men kort før klokken ringede for sidste omgang, var der samling.

 

Aidel-forsøg kan ikke forhindre spurt

Aidel selv var herefter næste mand til at tage initiativet, og Odder-rytteren gik først ind på opløbet med et lille hul til de øvrige. Han fik dog ikke lov til at passere stregen først, da Asgreen kom flyvende forbi i et nyt angreb.

 

Angrebet med 535 watt i 51 sekunder som afslutning på en omgang med 315 watt på de godt ti kilometer rundt i Esbjerg havde imidlertid overraskende placeret Aidel helt fremme i kampen om Dannebrogstrikoten med kun én omgang igen.

 

Asgreens angreb var nok engang forgæves, hvilket betød, at Mads Würtz og Valgren kørte kontra. De fik Casper Pedersen, Niklas Larsen, Emil Vinjebo og Mads Rahbek med sig, og gruppen fik denne gang et lovende hul.

 

Riwal Readynez ville desværre for de seks ryttere.i front gerne spurte, og derfor lukkede Pro-kontinentalmandskabet ned for forspringet. Således var alt samlet med fem kilometer til mål, og DM 2019 skulle derfor afgøres i en decimeret massespurt.

 

Først skulle rundstrækningens medvindssektion dog forceres, og her blev farten konsekvent holdt på mellem 50 og 60 km/t. Ned mod den sidste venstrekurve med 500 meter igen, afslører Aidels data, at rytterne endda kørte tæt på 70 km/t - på flad vej.

 

En hård positionskamp og små ryk af mellem 500 og 800 watt sikrede Aidel en placering omkring nummer ti før det sidste altafgørende højresving, som førte ind på opløbsstrækningen.

 

Herfra var det bare at træde med alt, hvad der var tilbage, hvilket i Aidels tilfælde var 606 watt i 18 sekunder. I alt kørte den 23-årige A-rytter med 616 watt gennemsnitligt i de sidste 40 sekunder (450 meter), og dette resulterede i en imponerende niendeplads.

 

 

Stats:

Første 115 km frem til 1. passage af målstregen: 215 W i 2:58 timer.

Sidste 102 km på rundstrækningerne: 278 W i 2:13 timer.

Spurten: 616 W i 40 sekunder. Max Watt: 861 W.

 

Sidste 102 km omgang-for-omgang (10,2 km):

1. omgang: 251 W i 13:33.

2. omgang: 231 W i 13:41.

3. omgang: 213 W i 14:22.

4. omgang: 308 W i 13:00.

5. omgang: 298 W i 13:01.

6. omgang: 265 W i 13:10.

7. omgang: 282 W i 12:57.

8. omgang: 318 W i 12:56.

9. omgang: 315 W i 13:09.

10. omgang: 309 W i 12:38 (48,6 km/t).

Tidligere artikler i serien:
Fuglens sidste konkurrent

Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under


HUSK AT VORES TOUR DE FRANCE-MANAGERSPIL STARTER PÅ LØRDAG!

DEL
DELTAG I DEBATTEN

FREDAG

Præmier for +65.000 kroner i Vuelta-spillet? Spillet starter lørdag

Optakt: 4. etape af PostNord Danmark Rundt

Optakt: 1. etape af Vuelta a Espana

Vos holder akkurat feltet bag sig i solosejr

Dobbelt triumf for Cosnefroy i Tour de Limousin

OFFICIELT: Sprinterstjerne stopper karrieren

Følg puncheuretapen til Asnæs Indelukke

Optakt - Stortest af landevejscykler

Optakt: EuroEyes Cyclassics Hamburg (Vattenfall Cyclassics)

Niklas Larsen: Mit vægttab gjorde forskellen i dag

Ærgerlig Vingegaard: Det er en forspildt mulighed

Følg søndagens store tyske WorldTour-klassiker

Følg det indledende holdløb i Vuelta a Espana

Norman efter sejr: Jeg var i tvivl, om de ville passere mig i spurten

Norman bedst af alle på kongeetapen - Larsen i førertrøjen

Evenepoel skriver ny kontrakt

De Gendt kører femte Grand Tour i træk: Håber at vise mig frem

Australier vinder ultrakort bjergetape i l´Avenir - nordmand i gult

Forudbestil: Ny udgave af "Sort Kaffe & Hvide Sokker"

Vuelta-favoritten klar til at gå efter sejren

Fuglsang før Vueltaen: Føler ikke meget fra styrtet

Alaphilippe tilbage efter pause: Han havde nået grænsen

Spanier tog sejren i Limousin

Hollandsk mester hurtigst i Norge – Dideriksen treer

Giro-vinderen ude af Vueltaen efter styrt

Colombianer sejrede i Tour de l'Avenir

Startlisten til Vuelta a España med rygnumre

Starttiderne til holdtidskørslen (1. etape) i Vueltaen

Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

TORSDAG

McNulty: Unge rytteres succes viser, at sporten er renere

Rasmus Quaade efter andenplads: Jeg er virkelig tilfreds med min enkeltstart

Niklas Larsen rykker frem i klassementet: Det var lige, som det skulle være

Optakt: 3. etape af PostNord Danmark Rundt

Würtz Schmidt: Jeg begyndte at lide ret hurtigt

Toft vandt endelig i Danmark Rundt: Forløsningen er rigtig stor

Martin Toft vinder enkeltstarten – Mads Würtz ny mand i PostNord-førertrøjen

Benoot begravede holdkammerat: Han var også min ven

Froome accepterer otte år gammel Vuelta-sejr

Vuelta a Espana: Outsiderne

Team Ineos laver sen udskiftning i Vuelta-trup

Lars Bak kører karrierens sidste danske løb

Valverde vil hente etapesejre i Vuelta a España

Jesper Worre prøvede at lokke hollandsk stjerne med mange penge

John Degenkolb skifter til Lotto Soudal

Jansen: Jeg forstod ikke de andre rytteres taktik i finalen

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter

Calmejane efter sejr: Det var hævn

Laporte efter Vivani-transfer: Jeg har stadig personlige ambitioner

ONSDAG

Dempster vinder hollandsk éndagsløb

Rodenberg: Det var en ret stresset dag

Vuelta a Espana: Podiekandidaterne

Calmejane tager første sejr siden marts

Optakt: 2. etape af PostNord Danmark Rundt

Dansk verdensmester forsøgte forgæves: Jeg tog en chance

Rasmus Byriel glad for holdets etapesejr efter at have ofret sig

Benoot efter sejr: Min professionelle karriere begyndte i Danmark Rundt

Jonas Vingegaard uheldigt fra start i PostNord Danmark Rund

ColoQuick-kaptajn tager vigtig tid: Det kan være afgørende

Flot sejr til Benoot på 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Ung brite efter voldsomt styrt i l´Avenir: Husker ikke rigtig noget

Martin Toft: Det er bare fuld blæs

Rodenberg: Jeg kan slå verdensklassesprintere

Ung komet vil vinde i Grand Tour-debut

Reaktioner før 1. etape af PostNord Danmark Rundt

Vinokurov tror på Fuglsang: Kan opnå mere

Tysk stortalent skifter til Bora-Hansgrohe

Quick-Step henter stærk italiener hos Astana

Transferlisten 2019-2020

Jakob Fuglsang skriver ny kontrakt til 2021

Bekræftet: Kamp skriver WorldTour-kontrakt

PostNord Danmark Rundt sendes nu live i 59 lande

Prøv banecykling til Bike Blowout messen

Overblik: Vuelta startlisten - alle 22 hold

Würtz: Forventer hård 1. etape

Kamp: Jeg vil vinde løbet sammenlagt

Klar til Danmark Rundt? Sæt dit hold - spillet starter kl. 13.30

TIRSDAG

ColoQuick sportsdirektør: Vi skal søge chancen hver dag

Vuelta a Espana: Vinderkandidaterne

Tom Pidcock på hospitalet efter styrt i Tour de l’Avenir

Tidligere verdensmester planlægger karrierestop efter OL i Tokyo