Prøv vores nye app
Optakt: GP Ouest France - Plouay 2015
28. august 2015 09:00Foto: Sirotti
af Lasse Wedege Penning

Mange kalder det stadig GP Plouay - som nu er navnet på kvindernes løb -, men det rigtige navn for det franske WorldTour-endagsløb for herrer er GP Ouest-France ... eller måske GP Ouest France-Plouay? Det er i og for sig ligegyldigt, for det er underholdende cykelløb!

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Der står GP Ouest-France både på Wikipedia og på løbets 90'er-agtige hjemmeside (som i øvrigt hedder www.grandprix-plouay.com), mens UCIs officielle løbskalender siger GP Ouest France - Plouay. "Ouest France" refererende til løbets placering i det vestlige Frankrig og "Plouay" til ... ja, det samme. Mere præcist i og omkring landsbyen Plouay. Men lad os ikke hænge os i detaljer!

 

Og dog, for i en tid hvor globalisering har fyldt mere og mere i cykelsporten det seneste årti med WorldTour-løb i Canada, Australien og endda Kina - sidstnævnte blev, lad os bare sige det mildt, aldrig rigtig en succes -, kan det virke lidt sært, at et ikke særligt prestigefyldt fransk løb fortsat har den særlige WorldTour-status.

 

I en efterårssæson med utallige endagsløb virker det endda endnu mere sært, at lige præcis GP Ouest France - som jeg har bestemt mig for at kalde det - har været så heldige at blive en del af WorldTour-kalenderen. Det velorganiserede Prudential RideLondon, Brussels Cycling Classic med den ganske pæne resultatliste, Milano-Torino med samme eller Paris-Tours, som er klart mere prestigefyldt end sin landsmand og endda organiseres af ASO, er mindst lige så gode - hvis ikke bedre! - bud på løb, der fortjener at blive inkluderet som et af verdens største cykelløb. Hvorfor lige GP Ouest France?

 

Læs også
Officielt: Tidligere Visma-sprinter har fremtiden på plads

 

For det første er det fransk. Det er et point fra den cykelsportslige stormagt lige der. For det andet er det relativt gammelt, startende i 1931, så der er rigtig gode argumenter for det. Bortset fra at eksempelvis Brussels Cycling Classic er fra 1893 og køres i Belgien, en langt større sportslig stormagt i nyere tid, og Milano-Torino er fra 1876, et af de ældste cykelløb i hele verden, og køres i endnu en sportslig stormagt, Italien. Nå ja, og så er Paris-Tours fra 1896.

 

GP Ouest Frances fordel er så, at der køres på en udfordrende rute med to små bakker - i modsætning til de belgiske brostenshellinger og italienske bjerge. Til gengæld er det en fantastisk smuk rute i Bretagne, Vestfrankrig, hvor man kommer i gennem hele regionen og den smukke ... nej, okay, man kører på en 26,9 kilometer lang rundstrækning omkring Plouay. Det er til gengæld - og det må man give arrangørerne - en publikumsvenlig en af slagsen, og tusindvis af mennesker møder hvert år op for at hylde nogle af verdens næstbedste cykelryttere. For lad os være ærlige, de bedste har som regel andet at lave.

 

Og dog! Verdens måske bedste sprinter, Marcel Kittel, er på startlisten i år sammen med folk som Greg Van Avermaet, Philippe Gilbert, Rui Costa og Sep Vanmarcke, nogle af feltets mest angrebsivrige ryttere. Så uagtet at man kan lave sjov med, at løbet har fået den status, det har, så kan man ikke tage fra det, at der som regel bliver kørt helt fantastisk cykelløb ... som næsten altid ender med en massespurt.

Annonce

 

Arrangørerne valgte efter sidste års løb at ændre løbets format, så det ikke længere var en rundstrækning, men en rute fra A til B gennem det smukke Bretagne. Af ukendte årsager har de ikke gjort det alligevel og heller ikke ændret navnet, som de havde planer om. Gad vide, om de overhovedet ved, at der køres cykelløb på søndag? Nå, videre!

 

Ruten

Løbet køres hovedsagligt på en 26,9 kilometer lang rundstrækning, som gennemkøres otte gange, inden den flade midterste del smides ud, og der afsluttes med 13,9 kilometer rundt efter sidste passage af målstregen. To små bakker, Côte du Lezot og Côte de Ty Marrec, udgør som sagt den største udfordring, men bakkerne er ikke specielt hårde i sig selv. Faktisk er det hårdeste, at der umiddelbart efter stigningerne ikke er nedkørsel, men et stykke med flad vej, inden det går nedad.

 

Alt i alt skal der køres voldsomme 229,1 kilometer, og der er ingen tvivl om, at distancen i sig selv kommer til at blive en udfordring. Løbet er et af de få rundstrækningsløb på WorldTour-sæsonen, og på grund af dette og distancen bruger mange ryttere løbet til at forberede sig til VM om en måned.

 

Løbet har i nyere tid for vane at ende i en massespurt på grund af den relativt lette rute, men i gennemsnit er der udbrudssucces hvert tredje år. Sidste år endte en stærk gruppe på syv ryttere med at snyde storfavoritten Alexander Kristoff, og i stedet vandt Sylvain Chavanel. Igen i år bliver det en kamp mellem de stærke sprintere og den sidste ihærdige angriber.

 

Favoritterne

Som nævnt har løbet i år deltagelse af en af verdens bedste sprintere, Marcel Kittel, og det kan måske komme til at ændre måden, løbet bliver kørt på. Kittel er en af de sprintere, som har sværest ved at overkomme stigninger, og ingen har lyst til at komme til opløbsstrækningen i selskab med verdens hurtigste på målstregen. Derfor skal de andre hold presse Kittel og Giant-Alpecin meget tidligt for at trætte dem inden sidste omgang, og med Kittels historik på kuperede veje er der god mulighed for at slippe af med den tyske stjerne.

 

I stedet er sidste års favorit igen i år den, man skal slå. Sidste år blev Alexander Kristoff (Katusha) snydt af udbruddet og endte på syvendepladsen i forbindelse med hans formidable sensommersæson, og i år virker han næsten lige så stærk. Han vandt en enkelt etape i Arctic Race of Norway og blev kun besejret af André Greipel på stregen i sidste weekend i Vattenfall Cyclassics, så nordmanden er klar til at tage kampen op.

 

Læs også
Første gang i 15 år uden Grand Tour: Jeg har ikke savnet det

 

Hvis vi holder fast i tanken om, at det ender i en massespurt, så har Kristoff reelt kun to udfordrere, hvis Kittel som forventet er røget af: Arnaud Démare (FDJ) og Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing). Démare er den eneste, som har høj nok topfart til at slå Kittel, men på den anden side af 229 småkuperede kilometer bliver det svært. Nizzolo er til gengæld rigtig stærk efter et kuperet løb. Han vandt kampen om tredjepladsen blandt alle dem, som ikke var Greipel og Kristoff i Vattenfall, hvor Démare blev nummer seks, og han er så stærk efter bakkerne, at han har muligheden for at spille med på niveau med Kristoff. Hvis en eller flere af de tre sidder med i gruppen, der skal afgøre løbet i mellem sig, bliver det med sikkerhed en af dem, der vinder.

 

Og dog. 34-årige Tom Boonen virker til at spurte bedre end nogensinde dette efterår. I Eneco Tour vandt han 3. etape, hvor han slog Démare, Elia Viviani og Andrea Guardini - tre ryttere, som på papiret alle er hurtigere end ham. Den aldrende belgier, sin generations bedste klassikerrytter, virker til at have fundet en ny luft med masser af topfart, og med fjerdepladsen fra Vattenfall i bagagen kan han måske overliste de tre andre. Han er en del af et stærkt Etixx-QuickStep med Julian Alaphilippe, Matteo Trentin og andre fremragende cykelryttere, som kan tage chancen undervejs, eller hvis Boonen ikke er klar.

 

Af de mere angribende typer er Greg Van Avermaet helt klart det bedste bud. BMC-kaptajnen har fastholdt sin gode form efter Tour de France-exiten, og han kommer med statsgaranti til at angribe på sidste omgang, hvis han ikke går efter en sekundær placering i spurten. Hans holdkammerat Philippe Gilbert vil heller ikke holde sig tilbage, og hvorvidt holdet lader sidstnævnte angribe tidligt og Van Avermaet træde til i spurten, som de gjorde i Vattenfall, må tiden vise.

 

Der er masser af danskere på startstregen og faktisk også masser af stærke danskere. CULT Energy Pro Cycling stiller til start med formstærke folk som Rasmus Guldhammer og Rasmus Quaade, og Guldhammer skal helt sikkert ud og lege med i finalen og forsøge at sidde med, selvom han måske får svært ved det, når Van Avermaet og de andre store kanoner rykker på sig.

Annonce

 

Tinkoff-Saxo kommer også med flere stærke danskere i form af den dobbelte etapevinder fra Post Danmark Rundt, Matti Breschel, den samlede vinder af løbet, Christopher Juul-Jensen, og altid formstærke Michael Valgren. Breschel er på papiret holdets bedste bud, men alt kan ske i finalen, og alle tre bør forsøge sig undervejs.

 

Presset fra Orica-GreenEDGE hviler på skuldrene af unge Magnus Cort, som har kørt rigtig flot de seneste uger. GP Ouest France passer på papiret glimrende til bornholmeren, men det australske hold spiller som regel på flere strenge, og Simon Clarke, Simon Yates og Michael Albasini kommer nok også til at være aktive på sidste omgang.

 

Favoritvurdering

*****: Alexander Kristoff

****: Giacomo Nizzolo, Arnaud Démare

***: Tom Boonen, Greg Van Avermaet, Philippe Gilbert 

**: Tiesj Benoot, Matteo Trentin, Julian Alaphilippe

*: Matti Breschel, Moreno Hofland, Sep Vanmarcke, Elia Viviani, Marcel Kittel, Filippo Pozzato

INFO
Optakter
Nyheder
GP Ouest France-Plouay
Nyheder Profil Startliste Resultater
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 31. oktober 2024

Landevej
EF forstærker truppen med lovende fransk profil
Landevej
Tour-vinder med blandet syn på 2025-rute
Landevej
Første gang i 15 år uden Grand Tour: Jeg har ikke savnet det
Landevej
UAE forstærker sig med italiener
Landevej
Ambitiøs Quick-Step-sportsdirektør: Evenepoel skal udvikle sig til Pogacars niveau

Annonce

Landevej
Politiske omstændigheder udskyder Giro-præsentation
Landevej
Officielt: Tidligere Visma-sprinter har fremtiden på plads
Landevej
Jens Voigt tror på Cavendish til Touren
Landevej
Rutepræsentation af Giroen er udsat

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDanmarksmester skifter til drømmehold: Glæder mig helt vildt
Landevej
Ærlig Norsgaard: Du føler dig som en amatør
Landevej
ColoQuick-rytter dropper læreplads og går all in
Landevej
Officielt: Tidligere stjerne fortsætter karrieren

Annonce

Landevej
Afstemning: Hvem er Årets Gennembrud 2024?

Onsdag den 30. oktober 2024

Landevej
Dansk hold henter danmarksmester
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Dobbelt forlængelse og ny amagerkaner – Roskilde præsenterer tre ryttere
Landevej
Lefevere om Remcos Tour-chancer: Faren lurer rundt om alle hjørner
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - Dansk
Landevej
Pogacars bagland åbner op om næste sæson
Landevej
Belgisk storhold med vild dag på transfermarkedet

Annonce

Landevej
Bahrain forstærkes med fire ryttere
Landevej
Officielt: Price-Pejtersen har nyt hold på plads
Landevej
Arkea forlænger med tre ryttere

Annonce

Landevej
Pogacar om Tour-rute: Det bliver brutalt
Landevej
Bornholm forlænger med sjællandsmester
Landevej
Chef om Vingegaard-chancer: Hvorfor skulle det ikke være muligt?

Annonce

Landevej
Anders Lund har fået nyt job
Landevej
Kåring: Her er Årets Transfer 2023-2024
Landevej
Brian Holm savner især to ting ved Tour-ruten
Landevej
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Landevej
Roglics chef afslører usikre planer om Tour eller Giro
Landevej
Oversigt: Disse hold skifter navn til 2025
Landevej
Hollænder forlader storhold efter fem år
Landevej
EF skriver med talent

Tirsdag den 29. oktober 2024

Landevej
Afstemning: Årets Bedste Transfer
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Girmay afslører stort mål
Landevej
Lefevere erkender: Det bliver et svært puslespil
Landevej
Philipsen øjner gul trøje: Jeg er virkelig spændt
Landevej
Cavendish giver kryptisk svar om Touren 2025
Landevej
Se de vigtigste ruteprofiler for Touren 2025
Landevej
Potentielt afgørende tiltag afskaffes i Touren 2025
Landevej
Kører Van Aert Touren? – Chefen belyser mulighederne
Landevej
Danmark Rundt-etapevinder forklarer fravalg af Visma
Landevej
Vingegaard-chef forholder sig til Tour-rute
Landevej
Evenepoel øjner gul trøje
Landevej
Pogacar-dominans ærgrer legende
Landevej
Video i artiklenHer er Tour de France-ruten 2025
Landevej
Video i artiklenHer er ruten til Tour de France Femmes
Landevej
Fransk cykling i krise
Landevej
Træner om Jorgenson: Vi er stadig ved at opdage ham
Landevej
Lidl-Trek-stjerne afslører vild træningsrutine
Landevej
Uttrups kommende hold får nyt navn
Landevej
Astana i alvorlige vanskeligheder
Landevej
Oversigt: Disse stjerner mangler officielt fortsat kontrakt
Landevej
Karrierestop? Viviani giver indikation på fremtiden

Mandag den 28. oktober 2024

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent er klar til eliten: Det føles naturligt
Landevej
Herning henter erfaren sportsdirektør
Landevej
Rowe droppede Ineos: Var bange for at spilde min tid
Landevej
Træner ser ligheder mellem Mads P. og holdkammerat
Cross
Tidligere verdensmester raser: UCI skulle aldrig have tilladt det
Landevej
Kæmpetransfer: Superstjerne har fundet nyt hold
Landevej
Van der Poel mystisk om Tour-deltagelse i 2025
Udstyr og test
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Landevej
Belgisk stjernefrø har stort mål
Landevej
Dansker sætter ord på tidligt karrierestop
Landevej
Astana henter tidligere Giro-etapevinder
Landevej
Tidligere Amstel-vinder går i Uttrups fodspor
Landevej
WorldTour-profil træder ned
Landevej
Oversigt: Holdt transferrygterne stik?

Søndag den 27. oktober 2024

Cross
35-årige Brand efter endnu en sejr: Jeg er tæt på det bedste tidspunkt i min karriere
Cross
Belgisk toer indrømmer: Jeg stødte bare på en bedre modstander
Cross
Verdensmester lægger sig fladt ned: Jeg har ingen undskyldninger
Landevej
Ung dansker tager skridtet op
Cross
Lettet Nys vinder efter hård periode: Det var svært at holde selvtilliden oppe
Cross
Belgier tager overbevisende sejr i dansk UCI-løb
Cross
Danskere imponerer til UCI cross-løb i Aarhus
Cross
Video i artiklenNys vinder snævert i dramatisk afslutning
VIS FLERE

Annonce