Prøv vores nye app
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
30. september 2024 15:00
af Peter Christiansen

Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion

'Schwuschhh' - et enkelt tryk på knappen er nok til, at jeg føler mig flyvende. Jeg har kæmpet mig op til øverste del af Munkebjergbakken, hvor stigningen pludselig øges til 14 procent, og hér plejer jeg normalt at skulle grave dybt. Men min Gazelle får mig op over toppen i 91 meters højde uden problemer.

Okay, Gazelle Eclipse, som Feltet har haft på prøve, er ikke bygget med alpine udfordringer for øje, men som vejlenser betragter jeg Munkebjerg som den ultimative test. Kommer en cykel op her, kommer den også ubesværet op over stort set alle andre bakker i Danmark. Motorkraft - eller watt, hvis man skal blive i cykelsproget - er der i hvert fald rigeligt af i Gazellen.

 

Fakta

Producent: Gazelle

Model: Eclipse T11

Pris: Kr. 42.999,-
Motor: Bosch Performance Line CX, der yder 85 Nm og giver en maksimal hastighed på 25 km/t

Display: Bosch Kiox 300

Stel: Aluminium
Vægt: 30 kilo (inklusiv batteri)

Bremser: Hydrauliske Shimano skivebremser

Geargruppe: Shimano Deore 11-speed

 

 

Læs også
Van der Poel vinder VM i tredje disciplin: Jeg rangerer sejren højt

 

Gazellens designere har arbejdet med enkle og rene linjer. 

 

Hollandsk high end-mærke

Royal Dutch Gazelle har fremstillet cykler i 130 år, så den akkumulerede erfaring er stor. Alle firmaets cykler bliver både designet, fabrikeret og monteret i Holland, hvilket er en positiv hands on-løsning i en tid, hvor megen produktion ellers flyttes til Østeuropa eller Asien.

Omkring 300.000 cykler forlader hvert år fabrikkens samlebånd i Dieren, og man har positioneret sig i high end-segmentet, hvor innovation, design og kvalitet prioriteres højt.

 

Anderledes opgave

Der er stor bredde i Feltets arkiv over artikler, der beskriver forskellige cykeltyper. Langt de fleste artikler omhandler racer- og gravelcykler samt mountainbikes, men vi ville ikke dække ordentligt, hvis vi ikke også inddrog nogle af de e-bikes, der i en lang periode har stormet frem i cykelbranchens salgsstatistikker.

Så følgende artikel skal læses på den præmis, at Gazelle Eclipse ikke er en cykel til træning eller konkurrence, men primært til transport.  

Annonce

 

Prisvindende design

Det første, der springer i øjnene, er den gennemførte kvalitet, som præger cyklen. Ved RAI Bicycle Awards 2024 blev Gazellen kåret til Årets Elcykel, og i 2023 vandt cyklen den tyske iF Design Award. Som de fleste elcykler har også Gazellen et kraftigt stel.

Men selv om et kraftigt stel ofte går i retning af det klodsede, har Gazellens designere formået at trække udseendet i en mere elegant retning.

 


Den indbyggede forlygte er meget kraftig - selv i dagslys.

 

Stellets dimensioner betyder også, at kørepositionen er afslappet, men den er ikke ”tilbagelænet afslappet”. Man sidder stadig en smule foroverbøjet, så man kan overføre den nødvendige kraft til pedalerne. Mange små detaljer er gennemtænkt, fx er kabler gemt væk i stellet, og ønsker man det, kan cyklen opgraderes med remtræk, der både er vedligeholdelsesfrit og har en holdbarhed, der er tre gange længere end det er tilfældet med en traditionel kæde.

 

Gear og bremser er fra Shimanos Deore-serie. Serien anvendes ofte på highend-montainbikes og er kendt for sin robusthed og pålidelighed. Det virker som et gennemtænkt valg fra Gazelles side.

 

Avanceret teknologi

Når Gazellen tager elektronikken til hjælp, får man sit overblik på cyklens Kiox 300-display. Dette er designet af Bosch, der ligeledes har udviklet cyklens elmotor. I standard-mode viser displayet den aktuelle fart, og man kan aflæse, hvor meget batteri der er tilbage. Det er også tydeligt indikeret, om man kører i eco-mode, tur-mode, turbo-mode eller auto-mode. I sidstnævnte mode tilpasser cyklens motor sig automatisk behovet for hjælp.

Disse hjælpeniveauer skifter man ubesværet imellem ved at trykke på en knap, og man kan endda vælge en walk assistant-funktion. Her får man hjælp til at skubbe cyklen, fx op ad en stejl bakke.

 

Displayet er overskueligt bygget op, og det er nemt at navigere rundt mellem de forskellige funktioner. En af de funktioner, som er koblet op på elektronikken, er den indbyggede GPS. Denne giver mulighed for, at man kan tracke cyklen, hvis den skulle blive stjålet. Gazelles tyverisikringskoncept, Connect, yder desuden den garanti, at man får kompensation, hvis ikke Gazelles sporingsteam har fundet cyklen inden for to døgn.

 

Læs også
Van der Poel vinder gravel-VM – Dansker viser sig flot frem

 

Med hjælp fra en Boss app kan displayet vise vej på et kort - nøjagtig som man kender det fra bilens navigationssystem - så når slutdestinationen er tastet ind, bliver man guidet den rigtige vej og får oplysninger om afstand og estimeret ankomsttidspunkt.

 


Her er Gazellen på flad vej, men bakker klares også let.

 

Kraftig motor

Cyklens elmotor, der som nævnt er udviklet af Bosch, er af typen Performance Line CX, og den er med sine 85 Nm firmaets kraftigste. Når man vil øge farten, når det går stejlt op ad bakke, eller når modvinden bliver for strid, aktiveres elmotoren med et lille tryk på den knap, som sidder displayet. Og på et fuldt opladet batteri er der strøm til mange timers kørsel. Strømforbruget øges naturligvis, jo mere turbo-knappen aktiveres, men ved blandet kørsel holder batteriet op til seks timer, inden det igen skal lades op.

 

Velvalgt navn

Og navnet er valgt med omhu. En gazelle er et graciøst dyr, der på korte afstande kan spurte med 100 kilometer i timen hen over savannen, mens det over lange afstande kan holde en marchhastighed på 50 kilometer i timen. Eclipse betyder måneformørkelse - altså en sjælden begivenhed, der er værd at vente på - og sådan har jeg det også med Gazelle Eclipse: Det er den første elcykel, jeg for alvor prøver at køre på, men oplevelsen har været positiv, og den har været værd at vente på.

Annonce

 

Bred målgruppe

Målgruppen for en Gazelle Eclipse er i min optik bred. I flere artikler fremhæves cyklen som “bil nummer to”, og har man megen bykørsel med tæt morgentrafik, inden man møder på arbejde, kan Gazellen ofte være en hurtigere løsning end bilen. Og man kan oven i købet møde på arbejde uden svedskjolder under armhulerne. Som familiecykel - fx når der skal handles, når barnet skal afhentes i institutionen, eller når man lige skal på biblioteket - fungerer Gazellen også optimalt. Skal man fra studielejligheden og hen på sin uddannelsesinstitution, er Gazellen ligeledes velegnet. Og sidst, men ikke mindst, så kan to ægtefæller - hvor den ene er motionist, mens den anden ikke er det - til en vis grad følges ad. Dog sætter elmotorens maksimale hastighed på 25 km/t sine begrænsninger. Men man kan opnå et socialt aspekt, når der står ”let træningstur” på kalenderen lørdag eftermiddag.

 


Gazellen fås også i decideret herremodel med overrør.

 

Konklusion - En personlig øjenåbner

Jeg har hidtil haft en lidt lunken indstilling til det med elcykler - hellere komme frem ved egen kraft, også selv om det går langsommere med alderen. Men jeg fik en øjenåbner, da min hustru og jeg for nylig var med tre andre vennepar på vandretur ad GR-51 i Sydfrankrig.

Ruten går mellem Menton og Marseille, og i kystbyen Sanary-sur-Mer stødte vi på et hold ældre, men velholdte herrer, der skulle ud at cykle. De havde alle kørt løb og besteget samtlige bjerge i Frankrig, men da holdets gennemsnitsalder var 75-80 år, var der flere, som ikke helt kunne præstere som før.

Dét problem havde holdet en nem og enkel løsning på: det var helt okay at køre med på en elcykel. På den måde fungerede holdet stadig socialt, og alle kunne være med. Efter den øjenåbner er jeg kommet frem til, at jeg hellere vil forlænge mit cykelliv med ti år mere på en elcykel, frem for at sætte cyklen i stald som 75-årig.

 

Som en gazelle - bare på de danske landeveje.

 

Annonce

 

Læs også
Laporte sejrer i mudderløb - Mads P. forsøgte vildt solotogt

 

 

 

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Søndag den 06. oktober 2024

Landevej
Ung dansker med topresultat i fransk endagsløb
Landevej
Laporte vandt endelig igen: Det var en lang og hård dag
Landevej
Tobias Lund Andresen misser klassementet i Kroatien: Vi gav alt, hvad vi havde
Landevej
Laporte sejrer i mudderløb - Mads P. forsøgte vildt solotogt
Landevej
80 sejre: UAE-stjerne vinder italiensk klassiker
Landevej
Minut for minut: Sådan snuppede Laporte sin første sejr i et år
Landevej
Attentatforsøg mislykkedes for Tobias Lund
Landevej
Mads P. er klar: Normalt bør det være et godt løb for mig
Landevej
Vuelta-åbenbaring har fremtiden på plads

Annonce

Gravel
Isaac Del Toro skal køre gravel-VM
Landevej
Stephen Roche efter VM: Pogacar er velkommen i vores klub
Landevej
Colombiansk cykelrytter myrdet
Landevej
Dansker kører i top-5 i britisk triumf

Annonce

Landevej
Vender Alpe d’huez og Mont Ventoux tilbage til Touren?
Landevej
Oversigt: Disse danskere skal køre Paris-Tours

Lørdag den 05. oktober 2024

Landevej
Medie: Pidcock i overraskende skifte
Landevej
Kyllingen: Her skal Skjelmose forbedre sig
Landevej
Optakt: Paris-Tours
Landevej
”Jeg følte virkelig et pres,” siger Pogacar
Landevej
Se Pogacars knusende angreb
Gravel
Stjerne forklarer, hvorfor hun tabte: Det var forfærdeligt

Annonce

Gravel
Utroligt: Visma-komet reagerer på sin fjortende VM-titel
Landevej
Dansk top 10-placering i italiensk klassiker
Landevej
Første mand i 29 år: Opvisning sikrer Pogacar unik bedrift

Annonce

Gravel
Video i artiklenSe spurten: Vild stjerneduel afgør VM
Landevej
Stjerne vinder for fjerde gang
Landevej
Lund tættere førertrøjen i ny Kristoff-sejr

Annonce

Landevej
Pogacar er ikke færdig: Vil slutte sæsonen stærkt af
Landevej
Italiener igen hurtigst: Vinder sin anden etapesejr
Gravel
Tidligere verdensmester melder afbud til Gravel-VM
Gravel
Formel 1-stjerne klar til Gravel-VM

Fredag den 04. oktober 2024

Landevej
Cecilie Uttrup får startnummer 1
Landevej
Optakt: Giro dell'Emilia
Landevej
Skjelmose afslører: Har to diskusprolapser
Landevej
DCU glæder sig: God dato for PostNord Danmark Rundt 2025
Landevej
Tobias Lund øjner ny milepæl i karrieren efter sejren
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund vinde 4. etape af Cro Race
Landevej
Belgier prøver lykken hos nyt hold
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Tobias Lund tager sejren i Kroatien
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Skræmmende stærkt hold bag Pogacar i regnbuedebut
Landevej
Mads Würtz udgår af CRO Race efter hjernerystelse
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Landevej
Van Aert er på cyklen igen
Motion
Nyt cykelmagasin på gaden
Landevej
Tidligere verdensmester giver op: Bundlinjen er, at jeg ikke er god nok
Landevej
Pogacar viser VM-tøjet frem
Landevej
”Han har en vilje som få,” siger tidligere sportsdirektør
Udstyr og test
Test: Reform Seymour sadel
Landevej
Medie: Visma-rytter skifter hold
Landevej
Visma-chef langer ud: De er milevidt bagude
Landevej
Stor overraskelse: Italiener snyder WorldTour-rytterne

Torsdag den 03. oktober 2024

Landevej
Storhold på rov hos UAE
Landevej
Tre ryttere bekræftet på nyt dansk kontihold
Landevej
Evenepoel melder klar til dyst mod Pogacar og Roglic
Landevej
UAE tangerer endnu en imponerende rekord
Landevej
"En mærkelig dag", siger UAE-profil om solosejr
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour
Landevej
Philipsen gør status: Det var højdepunktet
Landevej
Video i artiklenSe Philipsen tage sin niende sejr i år
Landevej
Video i artiklenPhilipsen spurter sig til fornem sejr
Landevej
Hurtig franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Tour de France-åbenbaring forlænger
Udstyr og test
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Landevej
Video i artiklenUAE-stjerne vinder efter vildt soloridt - Tobias Lund bliver treer
Landevej
Medie: Belgisk profil forlænger ikke
Landevej
Pogacar ser frem til “favoritperiode” i VM-striber
Landevej
Danskere blandt favoritterne: Etape forkortes
Landevej
Lidl-Trek-profil ser frem til VM-duel: Van der Poel er den klare favorit
Landevej
Lidl-Trek-rytter skifter hold
Landevej
Visma-sportsdirektør: Som hold tog vi en chance og tabte
Landevej
Kasper Asgreen skal opereres
Landevej
Bjarne Riis om Mørkøv: Et par års erfaring inden havde været godt
Landevej
Oversigt: Her er danskerne, der skal køre tysk endagsløb
Landevej
Suveræn hollænder triumferer igen med dansk leadout
Landevej
Agent afslører: Pogacar tæt på ny kontrakt
Landevej
Skifter hold: Belgier bryder sin kontrakt
VIS FLERE

Annonce