Prøv vores nye app
Test: Scott Foil RC 30
30. juli 2024 18:00
af Morten Andersen

En rendyrket aeroracer, som gør sig godt, hvis man er til høj fart og en stabil platform, når der køres stærkt i en vanvittig flot finish med en klar opgraderingsmulighed for at optimere oplevelsen endnu mere.

 

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: Scott

Produkt: Foil RC 30
Farver: (Farve testet, samt tilgængelige farver - eks. Matt Black - fås også i Dark Grey)
Størrelse: 56
Vægt: 8,25 kilo (vejet)

 

Specifikationer:

Ramme: FOIL Disc HMX Carbon
Forgaffel: FOIL Disc HMX, 1" Eccentric Carbon
Hjulsæt: Syncros RR2.0 Disc
Geargruppe: Shimano 105 Di2 RD-R7150 - 12 speed
Cockpit: Syncros RR 1.5 Aero frempind + Syncros Creston 2.0 Aero styr

Sadel:  Syncros Belcarra V-Concept 2.0

 

Scott har i deres 2024/2025-program lavet nogle små ændringer i opsætningen af Foil RC 20 og Foil RC 30, så følgende specifikationer og priser gælder:

 

Læs også
Vanvittigt: Så meget kommer Pogacar til at tjene

 

Foil RC 20: Kr. 44.999,- (Shimano 105 Di2 + carbonhjul)

Foil RC 30: Kr. 39.999,- (Rival eTap AXS + aluhjul)


Introduktion

Det er næppe gået nogens næse forbi, at aerodynamikken er det nok vigtigste parameter, når der udvikles nye cykler i dag. En aerodynamisk cykel er en hurtig cykel!

 

Scott Foil RC er på mange måder kulminationen på denne trend. I en tid, hvor flere brands arbejder på at fusionere de lettere bjergcykler og deres mere rendyrkede fatmaskiner - aero-cyklerne - i én pakke, så har Scott satset på en mere kompromisløs version.

 

Således er Foil-platformen lavet til at være effektiv ved høj fart og tilgodese især de fladere landskaber.

Annonce

 

Vi har testet Foil RC 30-versionen, som er udstyret på en måde, så prisen ikke stikker af. Det er dermed den budgetvenlige model i det hurtige Foil RC-line up.

 

Det er værd at bemærke, at Scott har lavet nogle små ændringer i deres Foil-program i 2024/2025:

Cyklen som vi tester her, kaldes nu Foil RC 20 og den har fået en opgradering med carbon-hjul, mens den nye Foil RC 30 nu er udstyret med en SRAM Rival eTap AXS-gruppe.

Det aerodynamiske design er markant på Scott Foil.
 

Test
 

(Air)foil
Det kræver ikke et voldsomt trænet øje, at gennemskue, at Foil-rammen nærmest er lavet i en vindtunnel. I en tid hvor de slanke bjergcykler fusioneres med aero-rammerne, så er Scott Foil i højere grad en rendyrket fladbane-racer, der ligner en ’klassisk’ aeroramme: Store flader, kantede rørformer og en silhuet, som trækker referencer fra enkeltstartscyklerne.

Scott peger selv på, at de har optimeret samtlige rør og rørsamlinger igennem både computersimuleringer og tests i vindtunnel for at kunne garantere, at dette er den hurtigste Scott-landevejscykel, der nogensinde er lavet.

En ramme der er optimeret til sprintere såvel som ryttere med hang til lange dage i udbrud.

 

Letvægtsdesign
Men det betyder ikke, at Scott ikke har gjort en masse for at levere en ramme, som også er tidssvarende på andre parametre end blot aerodynamikken. Således har der været stort fokus på både vægten og komforten i udviklingen af den seneste generation i Foil-familien.

Første udfordring for ingeniørerne var vægten. Efter mere en 300 tests af designs var de i stand til at levere et forbedret carbon-layup, samtidig med en 30% reduktion i antallet af carbon-stykker og samlinger i forhold til den tidligere version.


Facit bliver derved en vægtreduktion på 9%, som også er opnået ved at forbedre sadelstræberne og mindre detaljer såsom sadelklampen.



Scott Foil Rc er en strømlinet affære.

 

Sænkede sadelstræbere for bedre komfort (og mere fart!)
Komforten er forbedret ved at sænke sadelstræberne, så rammen tager bedre imod vejens ujævnheder og absorberer dem mere effektivt, så rytteren skånes.


I arbejdet med at designe denne del af rammen viste det sig desuden, at det sænkede design var med til at forbedre aerodynamikken yderligere.
Sadelstræberne er vinklet i 10 grader, hvilket tvinger den luft som passerer forbi i farten ind I de roterende egere i hjulet. Den aerodynamiske testning viste, at netop denne detalje giver væsentlige vindinger i forhold til fart, når cyklen bevæger sig fremad.

De nye sadelstræbere hjælper også med at skjule skivebremserne, så de gemmes væk for vinden. 

 

Overdimensioneret kronrør
Den sidste designdetalje, som det er værd at nævne, er det forstørrede kronrør.

Ikke alene tillader det effektiv og fuld integreret kabelføring for made mekaniske og elektroniske grupper, det fungerer også som en slags kåbe, som effektivt splitter vinden, når den brydes, hvilket er med til at reducere vindmodstanden.



Det krafitge kronrør splitter vinden og fungerer i aerodynamikkens tjeneste.
 

Det første indtryk
Man er ikke i tvivl om, at man har med en radikal cykel at gøre, når man står med Scott Foil.
Tankerne ledes let hen mod en enkeltstartcykel og især det buede sadelrør, som følger hjulets kontur samt de ultradybe rørformer afslører, at cyklen er lavet til at være hurtig og effektiv i høj fart i kuperet og fladt terræn.

 

Der er masser af fine detaljer på cyklen, som fremstår gennemtænkt og gennemført på alle måder. Det kraftige kronrør er afsluttet med en konisk form inde i rammen, sådan at vinden bedst muligt slipper og alle samlinger og kanter er tydeligvis bearbejdet således, at luften lettest og mest effektivt ledes forbi uden at stjæle fart.

 

Det markant sænkede sadelstræbere er også markante og skiller sig ud, selv i en tid, hvor langt de fleste cykler designes på denne måde, så er de iøjnefaldende. De er let afrundede i formen, der hvor de rammer sadelrøret, hvilket igen giver en fornemmelse af en ramme, som er utroligt godt bearbejdet og udført.
Men 300 simuleringer giver jo også mulighed for at ramme noget godt, skulle man mene. 


Designet er på én gang både bombastisk med sit lidt specielle rammedesign og samtidig relativt afdæmpet, da alle samlinger og rør fremstår harmoniske og som om, at de er lavet 100% i sammenspil for at opnå den hurtigst mulige cykel.


I en tid hvor aerocyklerne bliver slankere og mere allround, så går Scott i en anden retning med Foil RC.
 

Finish i topklasse
Man er også nødt til at komplimentere Scott for ikke at gå på kompromis med cyklens finish.
Som sagt, så fremstår det håndværksmæssige og dimensioneringen af rammen virkelig flot og så er det toppet af en flot finish.

 

Læs også
Stor krise: Arvesen erkender, at Ineos må sadle om

 

Lakeringen på testcyklen er i sig selv en fornøjelse. Den bordeauxrøde farve spiller i lyset og har et utal af nuancer, som tager sig forskelligt ud, alt efter hvordan solen rammer. Det fremstår eksklusivt og lækker - helt sikkert en cykel som man gerne vil vise frem.

Finish og lakering er helt i top!

 

Jeg er specielt forelsket i udførslen af cockpittet. På Foil RC 30-modellen her får man et to-delt cockpit fra Scotts eget mærke; Syncros.

Overrøret har en lille fordybning, hvor cockpittet starter og derfor er den nederste del indfarvet i den samme bordeauxrøde lakering som rammen, hvilket giver en usædvanlig flot integration. Den flade og kraftige frempind komplimenterer aero-looket fremragende og det mere klassiske styr giver rytteren mulighed for at skifte det ud, hvis man ønsker andre dimensioner, uden at det koster en bondegård.


Veludført og integreret cockpit.

 

Ude på landevejen

Lader man Scott Foil RC 30 komme på asfalt, så er der faktisk ikke mange overraskelser, når man tager ovenstående in mente.

Cyklen opfører sig som en rigtig, ægte aerocykel.
Det betyder, at den kommer til sin ret for alvor, når man har fået den trådt op i fart og cruiser derudad. Her føles den hurtig og har alle de karakteristika, som man værdsætter. Den er klippesolid, retningsstabil og opfører sig generelt roligt i høj fart.

Det er selvfølgelig svært at vurdere præcist, hvor hurtig en cykel er i forhold til andre, men den føles effektiv og er fed at køre, når man har lejlighed til at sidde på lange stykker med høj fart.

Cyklen er også en fornøjelse at accelerere yderligere op i fart, når der er behov for det, hvilket er en god egenskab for en væddeløbercykel, hvor man hele tiden skal svare på små temposkift og lukke huller i feltet, mens man allerede ligger og kører stærkt.

 

Man har en klar fornemmelse af, at de kritiske områder på cyklen er bundsolide, og der er masser af respons fra både den forreste del af rammen (kronrør), området omkring krankboksen og den bageste trekant, når man ligger og laver de her små temposkift ude på vejen.

Annonce

 

Når man får en så stabil og hurtig cykel til ’landevejstons’, så er der oftest en tendens til, at man indgår et mindre kompromis i forhold til andre egenskaber.

Det rammer også Scott Foil en smule, for den er en anelse hårdere at træde op i fart end mere adrætte cykler.  Det har også noget at gøre med vægten, som kommer ind på 8,25 kilo på vores vægt.

 

Der er dog en lille bemærkning at gøre her. RC 30-modellen her er udstyret med et hjulsæt, som ikke helt passer til resten af pakken i min optik. (Det gælder så for Foil RC 20 i 2024/2025-programmet, jf. tidligere kommentar om ændringer).

En rendyrket aerocykel kræver en højere profil for at komme til sin ret og den her kommer med alu-hjul med lav profil.

 

Jeg kan omvendt godt forstå Scotts valg i et marked, hvor priserne stikker lidt af og hvor man er nødt til at sætte ind et sted, hvis man gerne vil levere muligheden for et budgetvenlig racer. Det er en relativt nem opgradering at anskaffe sig et nyt hjulsæt, når budgettet tillader det, så det giver okay mening.

 

Men jeg kunne godt tænke mig at prøve cyklen med et andet hjulsæt, som barberer vægten ned og giver meget bedre respons. Med lidt mere stivhed så tror jeg at fornemmelsen af at træde cyklen op i fart fra nul, vil forbedre sig markant.

Cockpittet er to-delt, så man let kan skifte enten længden på frempinden eller styrbredden.

Konklusion
Scott Foil RC 30 er en budgetvenlig cykel, sm egner sig godt til de flade og rullende danske forhold.

 

Designet skriger fart og aerodynamik og taler til dem, som prioriterer en kompromisløs cykel til fladbaneræs.

Scott leverer en vanvittig gennemarbejdet ramme med top-finish samt en række mere end godkendte komponenter inklusive den nye Shimano 105 Di2-gruppe, som let tager kampen op med de dyrere grupper.

Annonce

 

Eneste kompromis er hjulsættet, som er en åbenlys opgraderingsmulighed for at opnå en mere helstøbt køreoplevelse.

Stillet til rådighed af: Scott

 

Feltet.dk's vurdering

(7/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Lørdag den 26. oktober 2024

MTB
Afstemning: Hvem er årets danske MTB-ryttere 2024?
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - WorldTour

Fredag den 25. oktober 2024

Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
”Jeg kan dø for andre, ”siger Pogacar-hjælper
Landevej
Vanvittigt: Så meget kommer Pogacar til at tjene
Landevej
”Visma har ændret mit liv,” siger Zeeman
Landevej
Rivalers DM-sølvvinder og to Holbæk-talenter: Dansk juniorhold præsenterer tre nye ryttere
Landevej
Holm kårer årets danske overraskelse: Det havde jeg ikke forventet
Landevej
Tour de France-hold forlænger med sprintere

Annonce

Landevej
Tudor fortsætter massiv oprustning
Landevej
Prof-rytter skifter til helt nyt hold
Landevej
Quick-Step henter to stjerneskud
Landevej
Vingegaard har startet forberedelserne: Vi har brug for at lukke hullet til Pogacar

Annonce

Landevej
Kæmpetalent bliver hos storhold for at undgå “juridisk bøvl”
Landevej
Stort italiensk talent skriver lang professionel kontrakt
Udstyr og test
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Landevej
Aidel forlænger med Bornholm
Landevej
Sosa forlader Movistar
Landevej
Decathlon AG2R-rytter skifter til kontinentalhold
Landevej
Storhold forfremmer tysk talent
Landevej
Hamilton tilgiver Armstrong: Jeg forstod, hvad han gjorde

Annonce

Landevej
Advarer: Lav noget andet end blot at cykle
Landevej
Arabernes dominans: Så vildt var Pogacars hold i 2024

Torsdag den 24. oktober 2024

Landevej
Beskriver brutale træninger: Af og til kan vi ikke holde os tilbage

Annonce

Landevej
Danmark fik én: Halvdelen til Holland
Landevej
Fransk hold forlænger med tre – stor profil iblandt
INTERVIEW Bane
Eksklusivt interview”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner

Annonce

Landevej
Transferlisten 2024-2025 - ProTeams
Landevej
Brite med uvis fremtid: Svært at vinde mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Pogacar låst til UAE: Skriver ny kæmpekontrakt
Landevej
Spansk amatør tager kæmpe skridt op
Landevej
Tidligere U23-verdensmester bliver holdkammerat med danske stjerner
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansker opsøgte selv udlandskontrakt
Landevej
Tallene taler: Danmark i tilbagegang
Bane
Store banestjerner meldes klar til løb i Danmark
Landevej
Kåring: Her er Årets Danske Landevejsryttere 2024
Cross
Van Aert melder klart ud om sin cross-sæson
Landevej
Movistar-profil bryder kontrakt og skifter hold
Landevej
”Det er sørgeligt at se på”
Landevej
Campenaerts ser frem til at være hjælperytter for Vingegaard
Landevej
Trek-rytter overvejer karrierestop
Landevej
36-årig forlader WorldTouren til fordel for konti-hold
Landevej
Afstemning: Hvem er årets danske landevejsryttere 2024?

Onsdag den 23. oktober 2024

Landevej
Poels så Pogacars dominans og overvejede at stoppe karrieren
Cross
Trods suspendering: Belgisk stjerne får alligevel lov at køre
Landevej
Mareridtsår for franskmand: Jeg overvejede at stoppe min karriere
Landevej
Uttrup Ludwigs hold henter stærk italiener
Landevej
- Han vil fokusere fuldstændigt på at ændre sin træning
Landevej
Succes-træner på vej mod opsigtsvækkende skifte
Landevej
Bjergtalent klatrer op på WorldTouren
Landevej
UAE henter stortalent
Landevej
Tredobbelt europamester skifter til Movistar
Landevej
Hollandsk stjerne tager en sidste sæson: Jeg vil ære den nationale trøje
Landevej
Astana henter hurtig italiener
Landevej
Ineos henter norsk sportsdirektør hos Uno-X
Landevej
Video i artiklenOversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Schebye forlænger trods svær sæson
Landevej
Nationernes kamp: Sådan gik det på WorldTouren 2024
Landevej
Stjerne færdig på storhold

Tirsdag den 22. oktober 2024

Cross
Fænomenale Van der Haar knuser konkurrenterne
Landevej
Krise afværget? – Lovende franskmand fortsætter på WorldTouren
Landevej
Cort: Det er det, der gør cykelsporten så smuk
Landevej
Sådan slutter de danske kvinder på verdensranglisten 2024
Landevej
Dansker drager på østrigsk eventyr
Cross
Lucinda Brand sætter stjerner på plads
Landevej
Italiensk juniortalent gør som Albert Philipsen
Landevej
Vismas dramastigning vender tilbage til Vueltaen, melder medie
Landevej
Tidligere Tour-rytter trækker stikket
Landevej
Tidligere schweizisk top-rytter bliver sportsdirektør
Landevej
Skal lede store stjerner for første gang: Selvfølgelig har jeg meget at lære
Landevej
Kyllingen imponeret: Sikker på, han havde solgt sæsonen forinden
Landevej
Transferlisten 2024-2025 - Dansk
Landevej
Israel forlænger med veteran
Landevej
Stort Visma-talent melder ud: Det er mit mål at vinde Tour de France
Bane
Raser efter VM i Ballerup: Jeg føler mig berøvet
Landevej
Video i artiklenTabte til flyvende Cort: Manglede bare en lillesmule i finalen
Landevej
Træner om Kuss: Han nyder at være den sidste mand for Jonas
Landevej
Van der Poel vinder stor pris
Landevej
Sådan slutter de danske herrer på verdensranglisten 2024
VIS FLERE

Annonce