Prøv vores nye app
Optakt: 6. etape af Volta a Catalunya
25. marts 2023 15:25Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

Primoz Roglic tog et stort skridt mod den samlede sejr ved at knække Remco Evenepoel på kongeetapen, og dermed er der ikke flere bjerge, der står i vejen for en samlet triumf. Evenepoel har dog næppe givet op og får første chance for at vende tingene på hovedet lørdag, hvor der venter en oplagt udbrudsetape med en pæn stigning i finalen, men hvor en sen ruteændring, der har fjernet den sidste mur, gør terrænet mindre oplagt til angreb og måske åbner døren for en reduceret massespurt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM VOLTA A CATALUNYA OG GENT-WEVELGEM UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

SE FELTET.DK'S SPECIALTILBUD PÅ DISCOVERY+

 

Ruten

Blandt de ugelange etapeløb er Volta a Catalunya formentlig det, der er venligst over for udbrydere. Lykkeridderne synes altid at holde hjem på mindst én etape, og de kunne drømme om at få en chance om lørdagen. Her skal der nemlig klatres næsten 2500 højdemeter i terræn, der generelt er overkommeligt, men da det hele slutter med to svære stigninger - den sidste endda så svær en mur, at vi måske kan se nogle forsøg i klassementet - ligner det en dag, hvor lykkeridderne skal holde hjem, inden klassementsrytterne måske vil teste hinanden i en finale, hvor den flade afslutning dog taler for, at vi ikke vil se afgørende forskelle.

 

I alt skal der tilbagelægges 183,2 km, der fører feltet fra Martorell til Molins De Rei. Der er tale om to nabobyer, der ligger umiddelbart nordvest for Barcelona tæt på kysten, og etapen består af en tur ind i det kuperede terræn nordvest for de to byer. Fra start kører man mod nordvest væk fra vandet ad let stigende veje frem til byen Piera, der nås efter 14 km. Her kører man kortvarigt mod sydvest ad en nedkørsel, inden det kortvarigt går mod nord og siden i et langt stykke mod nordvest ad veje, der hele tiden er let stigende. I byen La Panadella, der nås efter 55 km, begynder det kortvarigt at falde let frem til etapens nordligste punkt, hvor man drejer mod syd for at køre ad en let stigende vej frem til dagens første spurt, som kommer efter 66,1 km.

 

Læs også
Oversigt: Disse ryttere stopper karrieren

 

Efter spurten fortsætter man kortvarigt mod syd ad et småkuperet plateau, inden man drejer mod sydøst for at køre tilbage mod vandet. Det betyder, at det bliver let faldende, idet der undervejs er enkelte småbakker. Den sidste af disse leder på til La Lalacuna, der nås efter 95 km, hvorefter det igen bliver let faldende, mens man først snor sig mod øst og siden atter kører mod sydøst frem til byen Sant Sadurni a’Anoia, der åos efter 127 km.

 

Her indledes finalen, når man drejer mod øst og senere nordøst for at følge let stigende veje, inden det går mod sydøst op ad kategori 2-stigningen Alt de la Creu d’Aragall (5,6 km, 6,1%), der er en relativt jævn stigning med top efter 147,2 km. De sidste 36,0 km indledes nu med en teknisk nedkørsel, der leder mod syd, sydøst og nordøst, idet den afbrydes af to små bakker undervejs. Den leder ned til dalen ved Llobregat-floden, som kortvarigt følges mod sydøst frem til dagens sidste spurt, der kommer efter 166,0 km.

 

Umiddelbart efter spurten indledes dagens sidste udfordring, når man drejer mod sydøst for at køre op ad kategori 2-stigningen Alt de Fontpineda (2,2 km, 8,3%), der stiger med hhv. 6,0%, 9,8% og 14,2% over de første tre gange 500 m, inden den flader ud med 4,9% frem mod toppen, som rundes efter 169,7 km. Herfra resterer blot 13,5 km, der indledes med en teknisk nedkørsel, som fører mod sydvest, inden man kører mod sydøst og nordøst ad let faldende veje tilbage til floden, hvorefter de sidste knap 10 km er helt flade.

Annonce

 

Her kører man mod sydøst ned langs floden, inden man krydser den ved at køre mod nordøst, hvorefter man slutteligt kører mod nordvest frem til stregen. Man drejer i en rundkørsel med knap 4000 m igen, hvorefter man skal igennem tre rundkørsler lige i rap. Dernæst venter endnu et sving i en rundkørsel med 2100 m igen, inden det slutteligt gælder to skarpe sving med hhv. 2000 m og 1700 m igen.

 

Etapen byder på i alt 2534 højdemeter.

 

Molins De Rei har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

BEMÆRK: Af sikkerhedsmæssige årsager er sidste stigning fjernet, som det fremgår af profilen nedenfor. Nu skipper de den lille tur op ad muren og kører direkte ind til mål. Etapen bliver nu 174,1 km lang, og sidste stigning har top med 26 km igen.

 

 

 

Læs også
Medie: Outsider dropper OL med andet mål for øje

 

 

 

 

STREAM VOLTA A CATALUNYA OG GENT-WEVELGEM UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

SE FELTET.DK'S SPECIALTILBUD PÅ DISCOVERY+

Annonce

 

 

Vejret

Det flotte vejr varer ved hele vejen, men fredagens varme forsvinder. Lørdagen vil kun byde på få skyer og en temperatur i målbyen på 18 grader. For første gang vil det være blæsende med en jævn til frisk vind (18-22 km/t) fra syd. Det giver generelt sidemed- og sidevind frem til første spurt, hvorefter man primært får sidemodvind på hjemturen. Der vil være sidemodvind på stigningen, inden man kortvarigt får sidemedvind på nedkørslen, men derfra er næsten ren modvind hen langs floden. Med 4000 m igen får man sidemedvind, og over de sidste 1700 m er der næsten ren medvind.

 

Analyse af 5. etape

Her kan du læse min analyse af, hvordan Primoz Roglic med triumfen på kongeetapen tog en sejr, hvis betydning næppe kan overvurderes.

 

Favoritterne

Efter dagens helt usædvanlige bjergetape bliver det i weekenden Volta a Catalunya, som vi kender det. Det hele slutter som altid søndag med den klassiske Barcelona-etape, og lørdagsetapen har også et format, der ligner det, vi kender. Det er nemlig en etape, der oftest er gået til et udbrud, men vi har også haft år, hvor den har passet mere til sprinterne.

 

Sådan var det jo egentlig også sidste år, men her gennemførte Sergio Higuita og Richard Carapaz jo deres højst spektakulære regnvejrskup, der kostede Joao Almeida den samlede sejr. Den slags skal vi ikke vente os i år. Dels er vejret helt anderledes godt, og dels starter etapen slet ikke så hårdt, som den gjorde sidste år. Tværtimod er alle vanskelighederne koncentreret i finalen.

Annonce

 

Læs også
Evenepoel forklarer, hvorfor han og Pogacar ”kommer godt ud af det med hinanden”

 

Den finale var til gengæld også udset til at være meget svær med først en lang stigning og siden så stejl en mur, at vi kunne vente os angreb i klassementet. Som nævnt ovenfor er muren af sikkerhedsmæssige årsager nu ude, og det efterlader os med bare én stigning til at gøre forskelle, og det er den klart letteste af de to. Det begræder Remco Evenepoel utvivlsomt, for han havde helt sikkert brugt muren som afsæt til et angreb.

 

Han er imidlertid ikke en mand, der lægger sig ned, og jeg bliver faktisk overrasket, hvis ikke han prøver noget i morgen. Det er muligt, at han sparer på krudtet til Barcelona, men han har ikke det store at miste ved at give den et skud. Jeg vil forvente, at Soudal lægger tryk på fra bunden, og at han herefter skal forsøge at gøre forskellen.

 

Det vil dog næppe lykkes. Dertil er stigningen for let, og selv hvis han mod forventning skulle komme fri, vil der selv for Evenepoel være for langt hjem. Det kan derfor også være, at han besinder sig og venter til søndag, men det vil altså ligne ham dårligt.

 

Ruteændringen er ikke blot dårligt nyt for Evenepoel. Det er også dårligt nyt for udbryderne. Med den gamle finale var det næsten helt umuligt at se, at dette ikke ville blive en udbrudsetape, men nu kan man ikke længere afvise, at der vil være hold, der vil gå efter en spurt. Det meste af etapen er relativt let og kan minde om det, vi havde i går, og det er derfor ikke umuligt at kontrollere.

 

Problemet er selvfølgelig den sidste stigning. Den er måske ikke vanvittigt stejl, men næsten seks kilometer med mere end 6% i snit er meget for selv holdbare sprintere. De fleste risikerer at blive sat af, og så er spørgsmålet, om de tør bede deres hold jagte. Hvis Soudal har tænkt sig at angribe med Evenepoel, kommer det jo til at gå rasende stærkt.

Annonce

 

Jeg vil forvente, at de fleste hold går ind til etapen med ideen om at ramme udbruddet. Det bør derfor med sikkerhed blive en lang kamp for at komme afsted, men i det relativt lette terræn kræver det en del held at ramme rigtigt. Jeg tror ikke, at vi vil se, at Alpecin og Cofidis helt målrettet arbejder for en spurt, som de gjorde det i går. Det vil de kun gøre, hvis de måtte misse udbruddet. I det tilfælde har de ikke det helt store at miste ved at prøve.

 

Jokerholdet er Ineos og Israel-PT. Det er bestemt muligt, at briterne går til etapen med det klare mål at vinde med Ethan Hayter, for de har absolut intet fået ud af løbet. Selv det stærke britiske hold får dog svært ved at kontrollere en etape med 2500 højdemeter alene, men måske har de en allieret i israelerne. Hvis sprinterhold som Cofidis og Alpecin misser udbruddet, kan der komme endn hjælp, og så virker det hele pludselig ladsiggørligt. Det er vel også sandsynligt, at Bora er med på galejen, hvis de skulle misse udbruddet, og det samme kan siges om Ag2r og Lotto. Pludselig kan en stensikker udbrudsetape gå begge veje.

 

Alt vil derfor afhænge af, hvilken slags udbrud vi får. Får vi et stort udbrud med deltagelse af de vigtigste hold, bør de holde. Hvis vi får et mindre udbrud, som de fleste sprinterhold misser, vil der blive organiseret en jagt, og så kan det meget vel komme tilbage, særligt hvis Soudal går amok på stigningen. Hvis Evenepoel holder sig i skindet, vil jeg denne gang forvente, at Ineos lægger pres på, for her er stigningen så svær, at det faktisk giver mening. Alt sammen vil det hjælpe med at bringe udbruddet tilbage.

 

En anden faktor er vinden. Det bliver meget blæsende, og vi har før set sidevindskørsel i dette løb. Jeg vil dog tro, at det i denne del af regionen er for lukket, men da der er sidemedvind hele vejen tilbage til kysten er det en faktor, der ikke helt kan afskrives. Bliver det nervøst, hvad jeg tvivler på, vil det være dårligt nyt for udbruddet, fordi farten så presses i vejret. Bemærk derudover, at den sidste spurt kommer meget sent, så hvis udbruddet er hentet, skal vi vel have Primoz Roglic og Evenepoel i aktion.

 

Læs også
UAE-sportsdirektør forklarer, hvorfor Pogacar ikke satser på Vueltaen

 

Jeg har skiftet holdning flere gange, for det kan vitterligt gå begge veje, men jeg er faktisk endt på at tro på en spurt. Ineos har haft så skidt et løb, at de næsten er nødt til at gå efter denne chance, og jeg tror godt, at de kan finde en allieret i israelerne. Cofidis misser garanteret også udbruddet med den trup, de har, og derfor jagter de sandsynligvis også, ligesom Bora, Alpecin og Ag2r kan ende som en mulig allieret. Det burde være nok til at hente udbruddet, særligt hvis Soudal går grassat i finalen.

Annonce

 

Mit forsigtige gæt er derfor en spurt, men jeg tror, at det bliver i et ret lille felt. Soudal eller Ineos vil gøre det hårdt, og det vil blive for svært for flertallet af sprinterne. Selve finalen er også enkel med en 1700 m lang opløbsstrækning, hvor man i medvinden endda kan åbne tidligt, hvis man sidder for langt tilbage. Får vi et lille felt, vil positionskampen derfor ikke spille den helt store rolle.

 

Det får mig til at pege på Ethan Hayter. Briten er måske ikke på toppen endnu efter sin skade, men han er bestemt ikke dårligt kørende. I dag lod han sig falde tilbage fra udbruddet, utvivlsomt for at spare sig til denne etape, der ligner en stor chance. Blandt de ryttere, der kan overleve en Soudal- eller Ineos-massakre ligner han hurtigste mand. Han har det svært i positionskampen og vil være lidt alene, hvis han brugt sit hold til at jagte og lægge pres på, men heldigvis er finalen enkel og feltet formentlig lille. I går gik det galt, men det kunne se ud til, at han havde en defekt til slut, og uanset hvad vil jeg vente så lille et felt, at han bør sidde rigtigt. Kommer han af med sprinterne, ligner han en mand, der i en spurt som denne bliver meget svær at slå.

 

Jeg tror, at hans værste rival er Corbin Strong . I Australien så vi ganske vist, at hans klatrepotentiale lige nu ikke er alt for stort, men han bør stadig have en ganske god chance for at klare denne stigning. Han viste også i England, Coppa Bernocchi og senest i går, at han kan køre en ganske fin flad spurt, men umiddelbart vurderer jeg Hayter som hurtigere. Til gengæld kan han have et våben i sit tog. Han vil næppe få Guillaume Boivin med over, men selvom han i dag er meget tung, burde Daryl Impey have en chance. Lykkes det, vil han efter alt at dømme have den bedste lead-out man, og det kan trods den enkle finale give ham en lille fordel. Uanset det vil han dog have en reel chance mod Hayter i lyset af særligt den spurt, han kørte i Bernocchi.

 

Hvad så med Bryan Coquard? Overlever han, er han formentlig på fart kun overgået Kaden Groves, der må regnes som betydeligt tungere, for han så meget hurtig ud i går. Desværre har hans holdbarhed på lange stigninger været begrænset på det seneste, hvad vi særligt så i Vueltaen sidste år. Vi så også, at han bestemt ikke brillerede i Sanremo, og jeg tror, at Ineos og Soudal formentlig vil tage livet af ham. Der vil dog være tid til at komme tilbage, og han er bestemt ikke et sikkert offer, hvis han har sine bedste klatreben. Han slipper i denne finale også for at kæmpe for meget med sin svage positionering, der endda gik godt både mandag og torsdag. Hvis han overlever, bør han vinde - i hvert fald hvis han ikke er for mærket af et forventet dræbertempo.

 

Alpecin drømmer om Groves, men deres bedste bud er vel Stefano Oldani. Han fandt en helt ny holdbarhed sidste år, ikke mindst da han vandt en Giro-etape, der var meget sværere end denne. Til gengæld er hans form usikker, for han har stort set ikke kørt løb i år og kom til løbet med en løbspause på en måned. De foregående etaper har ikke givet ham mulighed for at vise, hvor han står, men den bedste Oldani overlever denne stigning, også selvom det går stærkt. Spørgsmålet er så, hvor meget fart han stadig har, for efter skiftet til Alpecin har han stort set ikke spurtet, og det er næppe noget, han længere dyrker specielt meget til træning. Svaret kan vi få i morgen, men spurter han som i gamle dage, er han bestemt en vinderkandidat.

Annonce

 

Det er også en stor chance for Ide Schelling. Denne uge har mindet os om, hvor hurtig den lille hollænder er, og han viste i går, at han også kan gøre sig gældende i en flad spurt. Han er genrejst i år og bør ikke få problemer med denne stigning. Tværtimod kan han regne med at nå toppen med et meget stærkt tog, der også tæller Frederik Wandahl og Patrick Konrad. I går skulle de køre lead-out for Schelling, men det endte helt galt, så de i stedet alle gik i top 14. Får de sat toget rigtigt op, og har løbet været så hårdt, som jeg forventer, ligner det ikke en umuligt, at Schelling kan vinde i dette felt.

 

Min hovedpine er Milan Menten . Sidste år havde jeg ikke givet ham mange chancer for at klare denne stigning, men han har forbedret sig voldsomt hos Lotto. Særligt var det lovende at se ham fremme i Murcia og på 1. etape, og det giver mig et håb. Dette er dog en lang stigning, og det er for sprintere noget helt andet end korte stigninger. Derfor vil jeg forvente, at han igen får det for svært, men jeg tør ikke længere udelukke det. Overlever han uden folk som Groves og Coquard, bliver han svær at slå, hvis det denne gang lykkes for Andreas Kron og Maxim Van Gils at sætte ham bedre op end i går. De har i hvert fald potentialet, og Menten har været helt anderledes hurtig i å.

 

Jeg regner som sagt med, at det bliver for svært for Menten, og derfor skal Lotto vælge, om de vil spurte med Maxim Van Gils eller Andreas Kron. Jeg tror, at de har den bedste chance, hvis de spurter med danskeren. Det er jo ikke tit, han kører flade spurter, men han har altså vundet etaper ved at slå hurtige folk som Rui Costa, Luis Leon Sanchez og ikke mindst Diego Ulissi. Han bekræftede sin fart i Andalusien, og selvom det var et stigende opløb, viser det, at han er en hurtig herre. Det er klart, at særligt Hayter er en svær mand at slå, men særligt hvis det bliver meget hård, vil jeg tro, at formstærke Kron vil overleve stigningen med en sådan friskhed, at han har en reel chance - særligt med et lead-out fra Van Gils.

 

Læs også
Norsk mester snyder favoritterne på belgisk kongeetape – Dansker bliver firer

 

Så er der Kaden Groves. I går bekræftede han, at han er feltets hurtigste mand, men denne stigning er stram for ham. Sidste år chokerede han med sin klatring på netop den regnvåde 6. etape, men det er også det bedste, vi har set fra ham. I alle andre løb, særligt i Vueltaen, så vi, at han faktisk var ganske tung, og derfor bliver jeg forbavset, hvis han overlever. Har han samme ben som sidste år, er han dog reelt i spil, ikke mindst fordi der er tid til at komme tilbage. I et lille felt med en enkel finale og Oldani som lead-out man bør han også sidde godt positioneret, som han gjorde i går, selvom det er hans store svaghed.

 

Hvad skal jeg mene om Clement Venturini? I gamle dage havde denne etape været en gave for ham, men han er slet ikke så holdbar længere. Han har også været sat tilbage i optakten, og derudover er han i dag så ”langsom”, at jeg har svært ved at se ham vinde. Omvendt klatrede han tidligere så godt, at han godt kan ende i et felt uden de hurtigste, og så viste han i går, at han har en reel chance, ikke mindst fordi Dorian Godon i et lille felt meget vel kan være bedste lead-out man.

Annonce

 

Netop Dorian Godon er et godt alternativ. Nok er han en fysisk gigant, men han klatrer ganske godt og i hvert fald bedre end den Venturini, vi kender i dag. Det er således ganske sandsynligt, at han ender i et felt uden sin holdkammerat, og det vil ske efter et hårdt løb. I et sådant felt bør han ikke være helt uden chance, for selvom det er sjældent, han spurter, er han bestemt ikke langsom, som vi så, da han vandt i Limousin. Formen er i hvert fald fremragende, men jeg vil stadig tro, at han mangler den sidste fart.

 

Som sagt kan Lotto i et felt uden Menten også finde på at køre for Maxim Van Gils. Belgieren er bestemt ganske hurtig, som han senest bekræftede i Muscat Classic og Oman, men min fornemmelse er, at han mangler lidt for meget fart på flad vej. Han blev i hver fald ”kun” nr. 5 i Muscat og nr. 8 ved Yitti Hills, og det fortæller mig nok, at han ikke vinder her. Omvendt kan han i et meget lille felt lukrere på et potentielt lead-out fra Kron, og det er trods alt ikke mange flade spurter, vi kan bruge til reelt at vurdere ham.

 

Jeg bliver overrasket, hvis ikke det bliver for svært for Jon Aberasturi. I gamle dage var spanieren holdbar, men det er han slet ikke længere. Tværtimod synes han bare at blive tungere og tungere, men med så lang en afstand til mål tør jeg ikke helt afskrive ham. Skulle det lykkes at komme med hjem, har han i hvert fald farten til at blande sig i kampen om sejren, hvis han for en sjælden gangs skyld kan finde lidt af sin engang så gode positioneringsevne. Er han frisk, har han fin fart, som vi så i San Juan, men netop friskheden kan blive et problem på en etape, der bør være for hård. Holdet har også den langsommere Marc Brustenga, men han er endnu tungere en Aberasturi.

 

I gamle dage havde dette været guf for Eduard Prades, men det er det ikke på samme måde længere. Dels er det ikke sikkert, at han overlever, og dels synes han ikke at have samme fart som tidligere. Omvendt har han klatret fornuftigt på det sidste, og i et lille felt vil han ikke skulle slås med den positionering, der altid har været hans helt store problem. Han er først og fremmest puncheur, og her viste han sidste år, at han stadig har noget fart, selvom det næppe rækker hele vejen. Til gengæld bliver det helt sikkert for hårdt fo tunge David Gonzalez, der er Caja Rurals sprinter.

 

I går fik vi at se, at det som ventet er Simone Velasco, der er Astanas ”sprinter”. Hans klatring er mildt sagt svingende, og derfor kan han sagtens falde fra, men normalt burde dette ikke volde de store problemer. Til gengæld rækker farten næppe hele vejen i dette felt, og skal han vinde, skal han nok have hjælp af Fabio Felline og Gianni Moscon. Det virker desværre usandsynligt, da Moscon fortsat synes meget formsvag, og det samme gælder for Felline, hvis ikke det hele skyldes, at han er forslået efter styrtet forleden.

Annonce

 

Kern Pharma har Kiko Galvan, hvis holdbarhed også er meget svingende. Denne stigning kan meget vel være for svær, men den er inden for rækkevidde, hvis han har en form, der kan være svær at vurdere. Til gengæld fik vi i går bekræftet, at han altså både mangler en del på fart og positionering, også fordi hans hold er svagt. Han hjælpes af den enkle finale, men det virker ikke sandsynligt, at han er med helt i front.

 

Kunne Bora finde på at køre for Patrick Konrad? Næppe, men helt afvises kan det ikke. Han var deres plan A i mandags, og selvom det bør forholde sig anderledes i en flad spurt, når Schelling gjorde det så godt forleden, viser det, at han i hvert fald er en overvejelse. Vi så i dag og i går, at han er ved at komme sig over styrtet, men for at vinde skal han have et meget hårdt løb. Med et lead-out fra Wandahl og Schelling står han til gengæld også meget stærkt. Netop Frederik Wandahl viste jo i går sin fart, men det er svært at se, at han skulle få chancen på et hold, hvor de to øvrige må regnes som hurtigere.

 

Læs også
”Nederlagene har givet ham mere styrke”

 

Intermarché har Arne Marit, men selvom han har klatret flot i år, kan jeg ikke tro, at han overlever. Det bliver også meget svært for Tom Paquot, men i 2021 var det netop reducerede spurter, der var hans spidskompetence. Hans 2022 var forfærdeligt, men som alle andre har han forbedret sig meget på Intermarché. Han har klatret flot i dette løb, men hans fart rækker næppe alt for langt. Omvendt har vi reelt heller ikke set ham spurte siden 2021. Til det hårde løb burde Rune Herregodts være et ganske godt bud, for han viste en imponerende fart, da han slog Marijn van den Berg i Portugal. Han har dog virket helt fra den siden Algarve, også i dette løb.

 

Jeg bliver svært forundret, hvis Primoz Roglic blander sig, men hvis Soudal og Ineos virkelig gør det hårdt, er det måske en overvejelse værd at gå efter bonussekunder. Langsom er han jo bestemt ikke, og han er også god i positionskampen. Jeg vil dog stadig tro, at de fleste af mine største favoritter er hurtigere end ham, og han vil næppe tage mange chancer i finalen, hvorfor det også vil undre mig, hvis han blande sig.

 

Endelig er der Roger Adria. Han har ikke farten til at vinde en flad spurt, men falder Galvan fra, er det muligt, at han blander sig. Han er nemlig på hjemmebane, og Kern Pharma vil formentlig gøre, hvad de kan for at få et resultat med hjem i et løb, der også er på deres hjemmebane. Han vil formentlig få det svært i positionskampen, men vi så ed sejren i Occitanie, at han er så god en puncheur, at han også bør kunne gøre det hæderligt i en flad spurt.

 

Hos DSM vil Martijn Tusveld sikkert spurte, hvis han overlever, men han vinder ikke. Det samme vil Ivo Oliveira for UAE, men det vil overraske mig, hvis det lykkes, og farten har han helt sikkert ikke. Remco Evenepoel er trods alt ikke hurtig nok til at vinde og vil næppe blande sig, og hos Arkea har heller ikke Louis Barré eller Ewen Costieu farten, hvis de både overlever og blander sig. Hos Burgos vil de måske prøve med Jetse Bol eller Eric Fagundez, hvis de overlever, hvad særligt Bol kan gøre, men det ligner en svær opgave. Hos Uno-X er Tobias Johannessen vist i bedring efter sin sygdom, men det er helt usandsynligt, at han vil blande sig, hvad der kun er aktuelt efter et meget hård løb, han næppe har formen til. Jeg ser ikke FDJ, Bahrain, Movistar, Jayco, EF eller Euskaltel blande sig.

 

Inden ruteændringen var jeg sikker på et udbrud, og det er stadig meget sandsynligt. Det er de samme gode bud, der er knaldgode. Den lette start gør det til et lotteri at ramme rigtigt, men finalen stiller visse krav til klatreevnerne. Det er også sandsynligt, at en god spurt er afgørende, men i en taktisk finale er det ikke altid nødvendigt. Jeg har hele tiden haft særligt blik for Andreas Kron og Maxim Van Gils, der begge er i storform og hurtige, men også Ide Schelling er et oplagt bud. Med den nye finale bliver Dorian Godon også langt mere aktuel, og hvis de i stedet går efter udbrud, er Ethan Hayter, Stefano Oldani og Corbin Strong også helt indlysende. Andre gode bud er Oscar Onley, Simone Velasco, Patrick Konrad, Frederik Wandahl, Geraint Thomas, Nicola Conci, Romain Bardet, Jesus Herrada, Filippo Zana, Richard Carapaz, Dylan Teuns, Daryl Impey, Tobias Johannessen, Eduard Prades, Roger Adria og Jetse Bol, og derudover er spurtsvage Bruno Armirail og i mindre grad Alessandro De Marchi altid farlige. Endelig er Rune Herregodts helt oplagt, hvis han ikke er så meget fra den, som jeg tror.

 

BEMÆRK: Med ruteændringen er en spurt pludselig blevet langt mere sandsynlig. Det kan gå begge veje. Jeg uddyber de taktiske overvejelser ovenfor. Husk derudover, at der rangeres efter vinderpotentiale, for jeg regner langt fra med, at de nævnte alle overlever.

 

Feltet.dks vinderbud: Ethan Hayter

Øvrige vinderkandidater: Corbin Strong, Bryan Coquard

Outsidere: Stefano Oldani, Ide Schelling, Milan Menten, Andreas Kron, Kaden Groves

Jokers: Clement Venturini, Dorian Godon, Maxim Van Gils, Jon Aberasturi, Eduard Prades, Simone Velasco, Kiko Galvan, Patrick Konrad, Tom Paquot, Primoz Roglic, Roger Adria

 

Kandidater til et udbrud (i prioriteret rækkefølge): Andreas Kron, Maxim Van Gils, Ide Schelling, Stefano Oldani, Ethan Hayter, Corbin Strong, Patrick Konrad, Simone Velasco, Oscar Onley, Jesus Herrada, Nicola Conci, Frederik Wandahl, Roger Adria, Eduard Prades, Dylan Teuns, Bruno Armirail

 

STREAM VOLTA A CATALUNYA OG GENT-WEVELGEM UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

SE FELTET.DK'S SPECIALTILBUD PÅ DISCOVERY+

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Tre ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 3-placering.
Fire ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men begrænset. For en sejr skal meget flaske sig, men en top 5-placering er til gengæld sandsynlig.
Fem ryttere, for hvem en sejr må betragtes som usandsynlig, men som er gode bud på en top 10-placering.
Ethan Hayter
Corbin Strong, Bryan Coquard
Stefano Oldani, Ide Schelling, Milan Menten, Andreas Kron, Kaden Groves
Clement Venturini, Dorian Godon, Maxim Van Gils, Jon Aberasturi, Eduard Prades, Simone Velasco, Kiko Galvan, Patrick Konrad, Tom Paquot, Primoz Roglic, Roger Adria
Oscar Onley, Jesus Herrada, Nicola Conci, Frederik Wandahl, Dylan Teuns, Bruno Armirail, Arne Marit, Rune Herregodts, Geraint Thomas, Romain Bardet, Richard Carapaz, Filippo Zana, Ivo Oliveira, Tobias Johannessen, Alessandro De Marchi, Marc Brustenga, Remco Evenepoel, Jetse Bol, Martijn Tusveld, Eric Fagundez, Louis Barré, Ewen Costieu, David Gonzalez, Daryl Impey, Fabio Felline, Gianni Moscon
INFO
Optakter
Nyheder
Volta a Catalunya
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 24. juli 2024

Landevej
Norsk sejrherre fik indfriet særligt mål med dagens triumf
Landevej
Storhold skriver lang kontrakt med talent
Landevej
Johansen millisekunder fra triumf og førertrøje
Udstyr og test
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Landevej
Her er overblikket over alt cykling ved OL
Landevej
Dansker vinder polsk åbningsetape
Landevej
Norsk mester snyder favoritterne på belgisk kongeetape – Dansker bliver firer
Udstyr og test
ABUS sikrer kvaliteten i Italien
Landevej
Oversigt: Disse ryttere stopper karrieren
INTERVIEW MTB
Eksklusivt interviewDansk MTB-stjerne ser frem til OL: Jeg har udviklet mig sindssyg meget
Landevej
Her er danskerne, der skal køre Tjekkiet Rundt
Landevej
Første Vuelta-hold udtaget
Landevej
Dødsfald har sat sig i kæmpetalent: Foretrækker at holde mig bagest i feltet
Landevej
Få adgang til et annoncefrit Feltet.dk
Landevej
På én betingelse havde 41-årig legende fortsat et år mere
Landevej
”Nederlagene har givet ham mere styrke”
Landevej
UAE-sportsdirektør forklarer, hvorfor Pogacar ikke satser på Vueltaen
Landevej
Roglic afslører: Har brud på ryghvirvel
Udstyr og test
Test: Trek CarBack Radar Tail Light
Landevej
Italiener ramt af lastbil under træning

Tirsdag den 23. juli 2024

Landevej
Red Bull forlænger med belgisk profil
Landevej
Pogacar afviser rygte
Landevej
Danskernes Tour-historie: Én udgik, da cykelskoene forsvandt
Landevej
Etapevinder vil gøre alt for at beholde førertrøjen på hård etape
Landevej
Tidligere topsprinter vinder spansk endagsløb
Landevej
Stærk newzealænder tager både etapesejr og førertrøje i Belgien - Kron styrter i finalen
Landevej
Dansker leverer topplacering i Polen
Landevej
Tourens bedste franskmand kørte uden cykelcomputer: Vil ikke gøre min cykel tungere
Landevej
Sjældent set: Tidsforskellene illustrerer Pogacars suverænitet
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Ny Garmin Edge 1050 med højttaler
Landevej
Fuglsang og Juul udligner Riis og Holm
Motion
Cypern: Det oversete paradis for cykelryttere
Landevej
Evenepoel har stort mål efter Tour-podie: Det er en realistisk drøm
Landevej
Kun tre sekunder adskiller Vingegaard og Pogacar efter 13.667 kilometer
Landevej
Her er Pogacars efterårsprogram
Landevej
Roglic er endnu ikke tilbage på landevejen – Vueltaen er i fare
Landevej
Tour-Tadej i tal: Pogacars vilde bedrifter
Landevej
Pogacar runder vild milepæl mens de danske stjerner falder tilbage
Landevej
Fuglsang ærgrer sig over manglende OL-udtagelse
Landevej
Vingegaard beholder Tour-rekord

Mandag den 22. juli 2024

Landevej
Disse ryttere var mest i udbrud i årets Tour de France
Landevej
Belgisk kæmpetalent vinder sit tredje etapeløb i træk
Landevej
Pogacar skipper OL
Landevej
Belgisk sprinter tager overbevisende sejr - Kron i bjergtrøjen
Landevej
Medie: Alpecin må slippe kæmpetalent
Landevej
Tour de France-stjerneskud forlænger kontrakt
Landevej
Pogacar om rekorder: Det interesserer mig ikke
Landevej
Movistar-kaptajn har fået blod på tanden: Jeg vil vinde Vueltaen
Landevej
WorldTour-stjerner og danmarksmesteren: Brølstærkt landshold til Danmark Rundt
Landevej
Carapaz kom på podiet i Nice: Stolt over at bringe trøjen hjem
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFlyvende belgier sværger Remco og Wout troskab: Det er en ære
Landevej
Skuffet Van der Poel ser tilbage: Jeg har ikke været tæt på
Landevej
”Jeg måtte bare takke gud” - Ekstatisk sprinterstjerne holdt tårerne inde
Landevej
Historisk overblik: Sådan har danskerne klaret sig i Touren
Landevej
Stolt Van Aert lovpriser Vingegaard: Han er en mester
Landevej
Journalist: Ineos gør 29-årig historisk
Landevej
Total dominans: Så mange penge scorede Pogacar og UAE
Landevej
Stor oversigt: De varmeste transferrygter
Landevej
Evenepoel forklarer, hvorfor han og Pogacar ”kommer godt ud af det med hinanden”
Landevej
Fire danskere til start i Ethias-Tour de Wallonie

Søndag den 21. juli 2024

Landevej
Vingegaard afslører løbsprogram efter Tour de France
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewCort evaluerer på ”blandet” Tour de France
Landevej
Van Aert kritiserer: Nedkørslerne var forræderiske
Landevej
Pogacar om tredje Tour-sejr: I år gik alting perfekt
Landevej
Pogacar tager også sidste stik foran Vingegaard i sin tredje Tour-sejr
Landevej
Sådan kronede Pogacar Touren med sjette etapesejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewTrods corona: Mørkøv melder stærkt ud om OL
Landevej
Magtdemonstration: Hollandsk stjerne fuldender dominans
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewChris Juul har færdiggjort sin syvende Tour: De ville nok have givet deres højre ben for det
Landevej
Mørkøv bekræfter: Cavendish stopper karrieren
Landevej
Emma Norsgaard viser storform før OL
Landevej
UDSALG: 12 gode Tour-bøger - SPAR 15-60%
Landevej
Vingegaard frygter ikke Evenepoel, men ”man kan tabe meget tid på den her rute”
Landevej
Optakt: 21. etape af Tour de France
Landevej
Starttiderne på 21. etape af Touren
Landevej
Dansker slutter på podiet i Østrig
Landevej
Deltag i efterårsmanagerspillet - Præmier til top 50
Landevej
Fuglsang styrter før sidste etape i Touren
VIS FLERE

Annonce