Det blev til fire s\u00e6soner p\u00e5 h\u00f8jeste danske eliteplan indenfor cykelsporten til Torkil Veyhe, som kom sent i gang med den sport, der i mange \u00e5r har v\u00e6ret hans hobby og alts\u00e5 i de seneste \u00e5r ogs\u00e5 hans job.<\/p>","
\u201dJeg begyndte at leve af cykelsporten, da jeg var f\u00e6rdig med uddannelse, s\u00e5 efter 2017. Jeg har haft fire \u00e5r, hvor jeg har f\u00e5et lov til at se, hvor langt jeg kunne n\u00e5,\u201d siger han til Feltet.dk.<\/p>","
Selvom det er sv\u00e6rt at sp\u00e5 om, kunne Veyhe alligevel godt have t\u00e6nkt sig, at karrieren startede lidt tidligere.<\/p>","
\u201dJeg kunne m\u00e5ske have \u00f8nsket, at jeg var startet lidt tidligere, s\u00e5 kunne jeg have n\u00e5et l\u00e6ngere, end det jeg har n\u00e5et,\u201d siger han.<\/p>","
Det \u00e6ndrer dog ikke p\u00e5, at han stadig er glad for, at han har f\u00e5et chancen for at dyrke den sport, som han elsker p\u00e5 et h\u00f8jt plan.<\/p>","
\u201dJeg er trods alt meget glad for at f\u00e5 lov til at dyrke min idr\u00e6t, leve af det og det f\u00f8ler jeg mig meget privilegeret over. At kunne leve af det, man f\u00f8ler er sin hobby,\u201d fort\u00e6ller han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Jeg kommer fra Fæøerne, hvor cykling ikke er den største sport. Jeg har ikke haft de samme talentbaner som en dansk rytter, så det var meget sent, før jeg kom op til de rigtige kontrakter,” siger han.
Oplevelserne er mange og lærdommen er stor
Det er blevet til flere europæiske UCI-løb gennem tiden med gode resultater til følge og generelt en stabil karriere, som altså har bragt ham hele vejen til et ProTeam.
”Det, jeg har opnået og bidraget med, er jeg glad for. Jeg har fået sindssygt mange gode oplevelser,” siger han.
Selvom han kunne have tjent flere penge som ingeniør, handler alt i verden ikke om penge, som han fortæller.
”Det er nok ikke overraskende, at jeg fik ikke så meget i løn som cykelrytter, som hvis jeg havde været ingeniør, men penge er ikke alt i verden,” siger han.
”At ofre det og kigge tilbage på den her del, når jeg engang bliver gammel, det tror jeg, jeg bliver meget glad for. Jeg ville ikke have været det foruden,” siger han.
Over de fire år har han opnået meget viden, som har forandret den måde, han er rytter på i dag. Selv siger han, at det jo giver god mening, at man bliver klogere hen ad vejen. En dag kan den viden komme i spil igen.
”Nu må jeg ikke lave noget ved siden af ph.d.en, men jeg håber, at jeg kan bidrage med den viden, jeg har fået, senere hen,” fortæller han.
Mange ryttere kigger kun i træningsprogrammer
Gennem karrieren har Veyhe haft et øje for den tekniske detalje. Det har ført ham længere med færre kræfter, end andre bruger, mener han. Den viden kan unge ryttere senere hen få gavn af.
”Det er især viden om enkeltstarten og aerodynamik, som jeg gerne vil give videre, så deres kurve kan blive anderledes end min,” siger han.
Det absolut fulde fokus er dog nu på ph.d.en og familien, og derfor bliver det ikke indenfor de næste tre år, at vi ser Veyhe tilbage i en eller anden form for rolle, men devisen er allerede på plads:
”Det, jeg tror på i dag, som jeg ikke vidste for de år siden er, at jo mere man som atlet ved, hvorfor man træner en specifik ting, jo bedre atlet bliver man,” siger han.
”Jeg tror, at der er mange ryttere, der kigger på deres programmer og bare kører dem, fordi de stoler på deres træner. Det er der intet galt i,” siger han.
Foto: Torkil Veyhe i den danske landsholdstrikot under PostNord Danmark Rundt i 2016.
Det ændrer dog ikke på, at Veyhe helt grundlæggende mener, at man bliver bedre til det, man gør, hvis man har mere viden om, hvorfor man skal gøre det.
”Mange vil blive bedre af at vide, hvorfor de gør det, de gør. Det vidste jeg ikke, da jeg startede. Det er noget man skal lære selv,” fortæller han.
”Det er også en god ting for en træner at kunne fortælle sin atleter, hvad træningen gør ved ens krop,” siger han.
Man kan optimere sig til bedre resultater
Veyhe har lært at anskue kroppen på en helt speciel måde, fortæller han.
Han ser groft sagt kroppen som motoren, og så kan tre ting stoppe dig som rytter på vejene, siger han: Luftmodstand, rullemodstand og tyngdemodstand.
”Rullemodstand og luftmodstand forhindrer dig i at komme frem i verden. Man kan være nok så god og træde nok så gode watt, men luftmodstand kan man ikke komme uden om,” siger han.
”Det kan man optimere på og blive hurtigere. Jeg er ikke den, der har ikke trådt flest watt på en enkeltstart, men jeg har kørt hæderlige ting hjem med noget færre watt, end mange andre ryttere,” siger han.
Her drager han en parallel til en anden af dansk cykelsports kendere, når det kommer til de tekniske detaljer.
”Det er det samme Martin Toft Madsen gør i bund og grund. Danskerne klarer sig generelt godt i enkeltstart,” fortæller han.
”Det er ikke fordi, de nødvendigvis er så meget bedre end andre, men de ved, at det med luftmodstand og aerodynamik giver fart,” siger han.
Formel 1-bilen skal have den rigtige diesel
På samme måde fremhæver Veyhe kosten som et andet vigtigt aspekt, som han også har gjort sig meget i. Det er ikke helt ligegyldigt, hvad for noget diesel, man stopper på en Formel 1-bil, siger han.
”Der er også meget teknisk i det. Der er kost, hvor meget betyder det ikke lige? De hold, der går op i kosten nu, rykker sig i forhold til nogle af de andre hold,” siger han.
Derfor handler cykelsporten lige så meget om søvn og kost, som det handler om træningen.
”Hvis man kan spise, eller sove sig til at være én procent bedre i dag end i går, så må 365 dage gøre en forskel,” siger han.
Netop det hører til de erfaringer, som ingen havde introduceret Veyhe til, da han startede karrieren, og som han sidenhen har brugt en del tid på at dykke ned i.
”Det kan godt være, at man ikke mærker det hver dag. Lidt bedre kost, lidt bedre søvn og alt muligt er én af de ting, jeg ikke var så opmærksom på i starten, da ingen fortalte mig det og jeg så selv fandt ud af det,” siger han.
Hvis den nye generation af cykelryttere kan få konkret og grundig indføring i de lærdomme, kan de springe nogle skridt over på vejen.
”Der vil jeg gerne have, at den nye generation har kortere vej til den tanke. Ved man selv alt det, der betyder noget, så ved man også, at det er smart,” siger han.