Kampen har v\u00e6ret lang og h\u00e5rd, men nu er \u2019h\u00e5ndkl\u00e6ddet kastet i ringen i forhold til ProTeam\u2019. S\u00e5dan siger Steffen Kromann til Feltet.dk.<\/p>","
Dermed starter nu et fors\u00f8g p\u00e5 at vende tilbage til der, hvor det hele startede i sin tid: En status som dansk kontinentalhold med 10-12 ryttere.<\/p>","
\u201dVi kan ikke f\u00e5 \u00f8konomien til at h\u00e6nge sammen i forhold til at v\u00e6re ProTeam. Vi ved heller ikke, hvad der sker i 2021 med corona,\u201d siger han til Feltet.dk.<\/p>","
I sidste uge l\u00f8d meldingen ellers, at Kromann og resten forhandlede med en potentiel ny investor i ejerkredsen, men det blev ikke til noget. Andre fors\u00f8g gik heller ikke, og \u00e5rsagen er klar, mener Kromann.<\/p>","
\u201dDer har v\u00e6ret flere, og det er ikke fordi, det decideret er brudt sammen. De kan bare ikke beslutte sig, da de t\u00f8r ikke sige ja lige nu,\u201d fort\u00e6ller han.<\/p>","
\u201dDet er nogen, vi kan snakke videre med i det nye \u00e5r, men vi har ikke deres underskrift p\u00e5 en aftale p\u00e5 vej ind i 2021,\u201d fort\u00e6ller han og giver et eksempel p\u00e5 et afslag s\u00e5 sent som i g\u00e5r:<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Det kunne ikke have reddet det alene, men de kunne ikke træffe beslutning om det nu her,” siger han.
Dermed blev konklusionen altså, at økonomien ikke kunne hænge sammen til et ProTeam i 2021. Trods den nedslående konklusion, er der noget at arbejde med.
”Der er ikke økonomi til det, men der er dialoger, vi kan samle op på vej ind i det nye år. Det er også derfor vi siger, at der er en chance for at komme tilbage i 2022, men vi ved det jo ikke. ” siger han.
Har komponenterne til et kontinentalhold
Det ændrer dog ikke på, at der er aftaler på plads med en lang række sponsorer. Riwal er klar på at fortsætte, ligesom Mogens Tverskovs selskab Togt fortsat er involveret.
Derfor er der nu påbegyndt en dialog med Danmarks Cykle Union, som vil forsøge at sikre Riwal-Securitas en plads som kontinentalmandskab.
”Vi har jo nogle kontrakter. Det er en del af det. Derfor prøver vi nu at høre DCU, som vi har meddelt, at vi ikke bliver ProTeam, om vi kan få godkendelse til at køre som konti,” siger Kromann.
Det danske cykelforbund er nu i kontakt med UCI om, hvad de eventuelt måtte have af muligheder på området.
”Henrik Jess og Martin Elleberg har været super og gjort, hvad de kunne. Jeg er sikker på, at de gør deres lobbyarbejde for, at det kan lykkes,” siger han.
Derfor er der også kun rosende ord fra Kromann til forbundet, som han mener har gjort det godt i situationen.
”De har været der, det har de, og det skal de have. Det er både ved formanden selv, direktøren og alle medarbejderne, der er ikke noget der,” siger han.
De muligheder afsøges netop nu, og det arbejder ledelsen bag holdet hårdt på. Alle holdets ryttere har fået tilbuddet om at fortsætte på kontinentalniveau, hvis de vil, og det kan lade sig gøre.
”Vi har en pose penge, og hvor langt kan vi komme for dem? Det ved vi ikke endnu. Det går vi hurtigt på her lige nu,” siger han.
”Der er skrevet til drengene, og der er skrevet til dem, om de er interesserede i at køre konti med det lønniveau, der er, uden at vi ved, hvad lønniveauet bliver endnu,” siger han.
Han fortæller, at holdet på mange måder var klar til den kommende sæson. Cyklerne er eksempelvis på plads.
”Vi har nærmest cykler og det hele. Vi er klar. Vi skal have lavet noget tøj, og det er nærmest det,” siger han.
Dog er der endnu også tvivlsspørgsmål. Det er eksempelvis for tidligt at snakke om, hvem der skal stå i spidsen for holdet. Selv er Kromann færdig som daglig leder.
Corona og økonomi var afgørende
Processen med at redde mandskabet har foregået over mange måneder, og derfor kommer denne uges kulmination også som et slag med en våd Berlinger.
”Det har været lidt af en proces. Så er det op på hesten igen og finde ud af, hvad man så gør. Det har da været en trist uge, må man sige,” siger han.
”Jeg synes, at vi alle og drengene havde fortjent, at vi skulle videre, men et blev ikke lige nu,” siger han.
Som eksempel på, at selskaberne egentlig er villige, men har det hårdt nævner han flere af holdets sponsorer, som er pressede ude i Europa. Hovedsponsorerne Securitas og Riwal er to eksempler, selvom de har støttet holdet.
”Riwal er et godt eksempel. De har travlt og gode tal i Danmark. I Sydeuropa bløder de, for der er byggepladserne lukket,” siger han.
”Nogen steder går det godt, og andre steder bløder de. Det er corona og økonomi, der er årsagen til det,” siger han.
Dette er første del af interviewet med Steffen Kromann. Feltet.dk vil senere bringe anden del, hvor direktøren blandt andet giver sit syn på, hvad Riwal-Securitas har gjort for dansk cykelsport.