Danmark st\u00e5r fra den kommende s\u00e6son uden et ProTeam endnu engang, n\u00e5r det danske Riwal-Securitas som minimum tr\u00e6der ned p\u00e5 kontinentalniveau, hvis ellers holdets nyeste overlevelsesplan lykkes.<\/p>","
Det giver anledning til at kigge p\u00e5, hvilket forskel holdet har gjort p\u00e5 den danske cykelscene for holdets direkt\u00f8r Steffen Kromann.<\/p>","
\u201dDet kan v\u00e6re, at andre end mig skal svare p\u00e5 det,\u201d siger han f\u00f8rst, inden han kommer med sit bud:<\/p>","
\u201dN\u00e5r man kan se den interesse, der er for cykling i Danmark, hvor mange der f\u00f8lger jeres hjemmeside hver dag, der synes jeg, at vi har v\u00e6ret en del af det billede,\u201d siger han.<\/p>","
Han fort\u00e6ller, at holdet har f\u00e5et bred anerkendelse i mange kredse for det arbejde, som de har leveret, og s\u00e5gar til et niveau, som har overrasket Kromann selv.<\/p>","
\u201dVi har v\u00e6ret med til det, f\u00e5et mange gode skulderklap p\u00e5 det, og f\u00e5et Riwal-navnet og cykelholdet er blevet kendt i andre sammenh\u00e6nge, end jeg havde regnet med, at folk skulle kende os i,\u201d siger han.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Vi har fået en større platform i danskernes bevidsthed om, at Riwal er det bedste danske cykelhold,” siger han.
Sideløbende med Riwal-Securitas’ drømme om at deltage i Touren på dansk grund, har også andre aktører haft samme drømme. Alligevel er Kromann stolt over netop Riwal-Securitas’ position.
”Der har selvfølgelig været Lars, Jan og Bjarne med Virtu, men jeg synes, at vi har været med til at tegne billedet i dansk cykling de senere år,” siger han.
”Vi har nogle ryttere, der er kommet videre på WorldTouren. Jeg synes, at vi har skabt nogle gode og dygtige drenge, som kan gøre sig gældende i fremtiden ude på WorldTouren. Det er jeg stolt af og glad for,” siger han.
Det ændrer ikke på, at cykelhistorien ikke kun skrives af ham selv, og det ved han godt. Derfor må det være op til andre at placere dem.
”Det er andre, der skal bedømme, hvad vores plads skal være, men jeg synes, at vi har haft en plads i dansk cykling de seneste mange år,” siger han.
Sponsormarkedet er svært at navigere i
Med til netop historien om Riwal-Securitas hører også historien om jagten på et bredt sponsornetværk, som ville være med til at levere cykelholdet.
Debatten om, hvorvidt Danmark kan bære et cykelhold af stor størrelse, er tilbagevendende, når et hold lukker. Derfor blev Kromann også spurgt, om det er rigtigt, at Danmark ikke kan bære et stort hold.
”Man skal have nogle virksomheder, som kan se og bruge et sponsorat aktivt ude i Europa,” siger han.
”Nogle kan, men der er måske ikke så mange, der kan se sig selv satse på cykelplatformen og være en del af dens DNA og drive det ud i Europa,” siger han.
Derfor køber han til dels også præmissen om, at de store internationale virksomheder i Danmark ikke i samme grad har fået øjnene op for cykelmarkedet, når det kommer til marketing.
”Der kan det faktisk godt være, at de store virksomheder i Danmark ikke ser det internationale aspekt af det, så derfor kan Danmark godt være for lille, når man ser nogle af de andre lande,” siger han.
Dertil skal man dog også huske, at Danmark som land ikke er så forfærdelig stort, at det kan bære virksomheder at samme kaliber som i andre lande.
”Det er fødevarekæder, der kan gøre det med deres indtægt fra det pågældende land, men hvis der er 50 mio indbyggere, så er der bare et andet grundlag. Der har Danmark kun fem millioner,” siger han.
Derfor skal virksomhederne, som fremover skal investere i et projekt, falde for brandingen af deres brand i forbindelse med en sport, som mange ser verden over, og det er svært i den tid, der er nu med corona, mener han.
”Man kan ikke dække markedet alene. Man skal kunne se effekten ude i Europa for, at det er interessant for et brand,” siger han.
”Store virksomheder som Carlsberg vil klart kunne, men de skal kunne se platformen og tænke, at den eksempelvis skal være synonym med alkoholfri øl eller hvad ved jeg,” siger han.