Test: Velocio vintertøj
14. februar 2022 15:00
af Morten Andersen

Det amerikanske brand gør sit indtog med et teknisk ’tøjsystem’ til de koldeste vinterdage, som performer på alle parametre.

Annonce

Introduktion

Amerikanske Velocio har de seneste sæsoner gjort sit indtog og været synlige ikke blot i Europa, men også i Danmark. Det har vi skrevet meget mere om her.

 

Med sloganet ’A Better Way’ forsøger Velocio at skabe bæredygtigt cykeltøj med holdning til både miljø, stil og komfort.

 

Vi har testet en række vinterprodukter fra Velocio - navnlig deres ’Alpha system’-tankegang, hvor muligheden for at tilføje flere lag til sin påklædning, skal give navnlig jakken flere anvendelsesmuligheder og bedre spændvidde hen over alle vinterens forhold.

 

Signature Softshell Jacket

 

Fakta

Producent: Velocio
Produkt: Men’s Signature Softshell Jacket
Farver: Light Olive (fås også i Fire Red og Night)

Størrelse: Medium

Pris: Kr. 2106,-

 

Signature Softshell-jakken er det pålidelige yderlag i Velocios Alpha-system.

Annonce

 

Test

 

3-lags softshell
Signature Softshell-jakken er en teknisk velfunderet størrelse, som er lavet i tre lag og hvor Velocio har benyttet teknologier fra nogle af de bedste materialeudviklere på markedet.

 

Inderst er jakken således foret med Primaloft - et isolerende materiale, som er udviklet til det amerikanske militær. Membranen er lavet sammen med eVent, som sikrer en strækbar kvalitet, hvor beskyttelsen og åndbarheden er intakt. Endeligt er ydersiden behandlet med et DWR-lag - den slags som giver de vandafvisende egenskaber, som er blevet et must i nyere tid, når det kommer til vinterjakker.

 

Jakken er som sådan ret minimalistisk i hånden. Den hverken fylder eller vejer meget, men ovenstående teknologi skal sørge for en jakke, som for det første kan holde på varmen på indersiden, men også håndtere den fugt, som opstår, når man arbejder, bedre end en stor, tung vinterjakke.

 

Velocio anbefaler at bruge jakken fra 10 grader og så helt ned til frysepunktet, hvor det så kræver et ekstra, varmt lag under. Så reelt set en vinterjakke som skal kunne klare alle vinterforhold, medmindre man er typen, som ynder at køre ud i mange minusgrader, men det er trods alt de færreste. Jakken kan desuden holde til et ret højt vandsøjletryk ifølge Velocio, så man kan føle sig sikker - måske med undtagelse af de allerværste regnbyger.
Men igen, det er trods alt de færreste som begiver sig ud i en stormflod om vinteren alligevel.

 

Jakken har en tæt pasform, hvor der alligevel er fint plads til et ekstra lag, når det er rigtig koldt.

 

Cykeloptimeret pasform
Jakkens lethed og slanke materialer har også gjort det muligt for Velocio at gå lidt længere i udviklingen af pasformen, end man kan med en tungere jakke.

 

Vinterjakken er således fuldstændig optimeret til positionen på cyklen - lige så udpræget som man ser det med trøjer om sommeren. Velocio har ladet sig inspirere af motorcykeljakker, hvor ærmerne er formede og afrundede og ryggen rundet.

 

Pasformen skinner igennem, når man står op med jakken på. Den er kort foran, mens bagsiden er forlænget. Jakken sidder desuden strammere over brystet i oprejst position.
Men når man sætter sig på cyklen i den foroverbøjede stilling, så falder det hele på plads.

Bagsiden dækker det øverste af bagdelen, den korte front sikrer, at der ikke er for meget stof foran, som krøller og irriterer. Og så sidder jakken behageligt over brystet, hvor den afrundede ryg kommer til sin ret, når man sidder på cyklen og efterlader fint med plads hen over bryst og skuldre.

 

Der er desuden godt med plads i ærmerne - både i omkreds og længde. Det er prisværdigt, synes jeg, da det ellers godt kan blive meget stramt her, hvis man har flere lag under.
Det har Velocio løst fornemt, og der er godt med plads til selv to lag under, uden at man føler, at ærmerne strammer eller mangler plads.

Annonce

 

Jeg er 183 centimeter høj, vinterformen ligger på cirka 74 kilo og jeg har testet en jakke i størrelse medium. Jakken sidder passende tæt på mig og har et tæt fit, som føles hurtigt på cyklen, selvom jeg er pakket godt ind.

 

Jeg har kørt med både ét og to lag under og begge dele fungerer upåklagelig i forhold til pasformen. Har man to lag under, så kan man godt føle sig lidt klemt, når man går og gør sig klar, men som beskrevet ovenfor, så falder det hele på plads, når man sidder i sadlen.

 

Velocio skal have ros for at lave en vinterjakke som er så figuroptimeret og som sidder rigtig godt. Selvom den sidder tæt - som cykeltøj skal - så er der faktisk fint med plads til at bevæge sig og jeg har haft en god fornemmelse, både når jeg skulle i lommerne efter ting eller vende og dreje kroppen for at orientere mig i trafikken. Jakken har godt med fleksibilitet i den forstand.

 

Alpha-systemet fås også til kvinder.

 

Let og effektiv
En af jakkens helt store forcer i min bog er den udprægede lethed. Jakken er både slank og let i vægt og det er bare noget der fungerer hos cykelryttere.

Annonce

 

Trelagskonstruktionen virker som beskrevet og ønsket af Velocio. Ydersiden er pålidelig og holder kold vind ude, mens regn og sprøjt lægger sig på jakken i dråber og triller af igen. Selv om jeg har trænet i regn, så er der ikke antydningen af, at jakken tager imod vandet.

Det forventer man omvendt af en jakke i disse tider -især i denne prisklasse - så den allerbedste kvalitet er måske, at jakken giver en fornemmelse af, at temperaturen og fugten bliver reguleret rigtig godt.

 

Jeg har været ude for at træne i jakken på dage, hvor temperaturen er steget undervejs og solen har kigget frem, mens jeg har kørt med to lag under jakken. Her har jeg ikke haft oplevelsen af at koge over, selvom jeg har kørt hårde intervaller.

 

Den åndbarhed betyder så omvendt også, at jakken ikke er decideret polstret eller isoleret på samme måde, som tykkere vinterjakker. Dermed er man lidt mere sårbar overfor ændringer i intensiteten, men jeg synes faktisk ikke det er et problem for Velocio-jakken.

 

Men det er en jakke, som ligger op til, at den bliver brugt til ’rigtig’ træning mere end lange, rolige hyggeture.

Jakken er lavet til at fungere med Alpha-mellemlaget, når et almindeligt baselayer ikke er nok.

 

Lækker kvalitet og detaljer

Som skrevet tidligere, så har Velocio benyttet nogle afprøvede og respekterede materialer i jakken her, så det er ingen overraskelse, at kvaliteten og udførslen generelt er helt i top. Igen noget som man forventer af en jakke i det her prisleje.

Annonce

 

Der hvor et produkt så for alvor kan skille sig ud, er i de små detaljer, som der er tænkt ind.
Her er Velocio godt med og der er udelukkende fokuseret på funktionelle detaljer - ingen irriterende dikkedarer.

 

Nakken er forsynet med blød fleece på indersiden, så den er behagelig mod halsen. Det er vigtigt, da man kører med en vinterjakke lynet helt op hele tiden.
 

Ærmeafslutningerne har fået syet en lille kile ind på undersiden af håndleddet. Et stykke blødt og strækbart stof. Det forhindrer ikke ærmerne i at slutte tæt, men til gengæld giver det lidt mere plads, så man har bedre fleksibilitet til at få ærmerne og handskerne til at slutte helt til. Godt tænkt og flot udført.

 

Softshell-jakken er enormt effektiv overfor regn og vandsprøjt fra vejene.

 

Konklusion

 

En virkelig lækker jakke som trods sin minimalistiske fremtoning giver fantastisk beskyttelse.
Pasformen er også en stor styrke og den er afstemt til både at sidde tæt, men samtidig give plads til et ekstra lag under jakken, som er nødvendigt på den koldeste dage.

Annonce

 

En optimal jakke til den seriøse rytter, som også gerne vil træne igennem om vinteren.

 

Zero Bib Tight

 

Fakta

Producent: Velocio
Produkt: Zero Bib Tight
Farver: Sort

Størrelse: Medium
Pris: Kr. 2032,-

 

Forsiden er lavet i softshell for optimal beskyttelse.

 

Test

Annonce

 

Ægte vinter-tights

Zero-bukserne er designet til de mørkeste og koldeste timer i sadlen. Faktisk anbefaler Velocio et andet par, hvis man kører mest i temperaturer over 4-5 grader, hvilket meget godt indikerer, hvad Zero-modellen er lavet til: Turene i frysende kulde hvor man har behov for mest beskyttelse.

 

Derfor er forsiden af bukserne meget vind- og vandtæt i et kraftigt softshell-materiale - det ser man alligevel ikke så tit på bukser.

 

Bagsiden er lavet i det evigt populære Thermoroubaix-materiale. Indersiden er opbørstet for den gode fornemmelse og de lune egenskaber.

 

Bagsiden er desuden DWR-behandlet, så det bedre skyr vand og sprøjt, men stadig bibeholder åndbarheden fra det lidt mindre kraftige materiale.

 

Gode i kulden

Bukserne opfører sig præcist som forventet ude på landevejene. De er ret kraftige i sit udtryk og giver en god fornemmelse af beskyttelse. De er først og fremmest varme, så de skal faktisk kun bruges, når der er rigtig koldt, for ellers kan man godt koge over, hvilket forplanter sig til resten af kroppen.

Annonce

 

Til gengæld er de virkelig gode, når temperaturen er tæt på frysepunktet eller når vinden er stærk og iskold. Man er totalt beskyttet fra kulden og selv på de dårligste dage mærker man ikke antydningen af vind eller kulde, der slipper igennem eller køler benene.

 

Bukserne er blandt de bedre, jeg har kørt med, når det er rigtig koldt.

 

Pasform og detaljer

De sidder godt og med den rette pasform, som er helt tæt uden at det hverken strammer eller generer nogen steder.

 

Stoffet er i virkelig fin kvalitet, så de strækker velvilligt og jeg vurderer, at de passer stort set alle kropstyper uden de store problemer.

 

Velocio har forsynet benene med en strop, der går under anklen, og som skal sikre at bukserne sidder helt tæt om underbenet uden risiko for at kravle op. Jeg er normalt ikke stor fan af den løsning, men det fungerer fint, da stroppen er helt flad og uden sømme og så er der lidt mere plads i den, så det ikke strammer og generer om anklen.

Annonce

 

Det samme gør sig gældende med selerne. De er helt flade og passer derfor godt sammen med hvilket som helst baselayer, uden at de fylder unødigt. De er superelastiske, så de tager godt ved og giver fornemmelsen af et tæt fit omkring hofte og mave også. Det er ret fedt, når man skal have mange lag på, så der ikke kommer noget i vejen.

 

Indlægget er også ganske hæderligt og jeg har ikke skænket det mange tanker på mine ture, hvilket er et stort plus. Det fungerer bare!

 

Den nederste del af buksebenene, som dækker læggene, er lavet i et reflekterende materiale, som er ekstra vandtæt. Det giver lidt ekstra beskyttelse, der hvor vandet sprøjter op fra hjulene og lidt ekstra synlighed også.

 

Bagsiden er mere åndbar og har store refleksdetaljer på underbenene.

 

Konklusion

 

Virkelig lækre tights, som dog egner sig bedst til de allerkoldeste dage. Man skal således være sikker på, at man rent faktisk er typen, der træner på de koldeste dage - ellers er der et bedre alternativ i Velocios kollektion.

 

Det stærkeste indtryk er de virkelig lækre materialer, den kraftige forside som æder kold vind og lave temperaturer samt en rigtig godt afstemt pasform. Softshell-materialet er sjældent set på bukser og prismærket er også stejlt. Men med sikkerhed noget af det bedste du kan støve op, hvis du kører ud i frostgrader.

 

Alpha Long Sleeve

 

Fakta

Producent: Velocio
Produkt: Men’s Alpha Long Sleeve
Farver: Navy (fås også i Fire Red)

Størrelse: Medium

Pris: Kr. 1344,-

 

Alpha-materialet fra Polartec sørger for optimal isolering, der hvor man er mest udsat.

 

Test

 

En ekstra dimension

 

Med Signature Softshell-jakken i hovedrollen ønskede Velocio at udvide spændvidden for de forhold, den skulle fungere under. I New England - hvor Velocio er født som brand - kan vintermånederne let byde på minus ti grader, hvilket krævede mere et blot ét lag under jakken.

 

Således blev den langærmede Alpha-trøje opfundet. Den er designet som et mellemlag, som skal give ekstra varme og sikre rytteren mod at kigge ind i sit klædeskab og gætte sig frem til, hvad der mon fungerer på de ekstra kolde dage.   

 

Polartec Alpha

Trøjen er bygget op omkring Alpha-materialet fra Polartec. Det er udviklet til militært brug, men har fundet vej til en masse cykeltøj hen over de seneste sæsoner. Isoleringen er nemlig fremragende og giver mest mulig isolering og varme kontra massefylde.

Alpha-materialet er placeret på alle de steder, hvor kroppen bryder vinden og som derved har risiko for at blive afkølet mest; arme, bryst og hals. Teknologien giver plads til en smule luft og fanger derved varmen. Samtidig skiller det sig godt af med fugt, hvilket gør, at det kan bruges til cykling med høj intensitet også.
 

Bagsiden er lavet i kraftig merinould på indersiden med et polyester-yderkant, som er mere modstandsdygtig overfor slid.

 

Bagsiden i tyk merino-kvalitet - stadig varm, men åndbar og inklusiv tre ekstra lommer.

 

Produktet man ikke vidste, man manglede

Jeg kører sjældent med et mellemlag om vinteren, men må tilstå, at jeg er blevet virkelig glad for trøjen her på de koldeste dage.

 

For det første er kvaliteten helt, helt fantastisk. Jeg er kæmpe fan af Alpha fra Polartec i forvejen, for det fungerer bare. Det er varmt, åndbart og lækkert mod kroppen. Resten af trøjen i merino-kvaliteten er også fra øverste hylde, så man får generelt en trøje, som er lækker at trække over hovedet.

 

Selvom udtrykket er kraftigt, primært på grund af Alpha-materialet, så er trøjen let og fylder næsten ingenting på kroppen. Jeg har således ikke har noget problemer med at have den på som ekstra lag, selv under en tætsiddende jakke, som den fra Velocio.

 

Trøjen holder godt på varmen og giver en åbenlys, ekstra dimension, når man bruger den som et system, sammen med et inderste lag og jakken.

 

Bagsiden har tre lommer i øvrigt, så man kan have lidt ekstra med eller placere nogle af sine ting under jakken. Det giver god mening, da man så eksempelvis kan holde sin telefon både tør og varm, hvis det er koldt og regner.

 

Alpha-trøjen giver en ekstra dimension til vintergarderoben ved at udvide jakkens anvendelsesmuligheder.

 

Konklusion

 

Jeg vidste ikke, at jeg manglede trøjen her, men den er jeg for alvor blevet glad for. Kvaliteten er uovertruffen, den sidder perfekt og så er den vanvittig alsidig. Den bliver uden tvivl min foretrukne - uanset om jeg skal cykle, stå på ski eller gå en tur i kulden for den sags skyld.

 


Øvrige produkter

 

Sammen med Alpha-systemet har vi også haft lejlighed til at teste en række af de tilhørende produkter i Velocios vinterkollektion.

 

Først og fremmest Merino 210-undertrøjen med lange ærmer. Den er lavet til at indgå i systemtankegangen, som det inderste lag. I samme boldgade er der halsedissen - Merino 210 Winter Collar. De er begge lavet i tyk og lækker merinould, som er dejligt blødt mod kroppen og giver den velkendte, lune fornemmelse. Trøjen fungerer godt i koldt vejr og uldens naturlige egenskaber gør, at den ånder godt og aldrig bliver gennemblødt trods høj intensitet. Kvaliteten er virkelig høj i materialerne og der er virkelig gods i merinokvaliteten.

 

Sammen med sættet har jeg også kørt med Alpha-handskerne.
De bygger på samme princip som jakken med et softshell-lag yderst og Alpha-isoleringen i midten. Handskerne er lækre og gennemførte og så er de dejligt minimalistiske, så de ikke fylder for meget og bliver til en regulær skihandske. Der er også godt med plads i skaftet, så de slutter tæt med jakken. Dog har jeg oplevet at få lidt kolde fingre på kolde og våde dage. Det skal dog siges, at den dag hvor jeg for alvor oplevede problemet, der var det slud, regn og meget koldt. Men det viser trods alt, at selv teknisk velfunderede og veludførte produkter indimellem må give fortabt overfor elementerne.

 

Velocio har også en stor kollektion af accessories.



Sådan har vi testet: Tøjet er testet over fire uger i den danske vinter og har været udsat for timer af to timers varighed tæt på frysepunktet inklusiv regn og slud.


Stillet til rådighed af: Velocio


 

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 26. maj 2022

Hundredvis opretter sig i Danmarks nye cykelregister!
Motion
Kan Polars nye løbeur bruges til cykling?
Udstyr og test
Cross-verdensmester skriver kontrakt med UAE
Landevej
Dombrowski: At køre med Nibali er en ære
Landevej
Landa: Rigtig god dag
Landevej
21-årig dansker kører top 10 i Luxembourg
Landevej
Kun til Feltet.dk's brugere: Følg Giroens kongeetape og studie fra kl 10.00
Landevej

Onsdag den 25. maj 2022

Optakt: 18. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 1. etape af Boucles de la Mayenne
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: Godt vi har Landa
Landevej
Følg Giroens sidste flade etape
Landevej
Ideer til fars dag 5. juni - Køb signeret Rolf Sørensen-Tour-bog
Motion
Almeida efter endnu et tidstab: Det er ikke slut endnu
Landevej
Video i artiklen”Det er jo åbenlyst unaturligt” – Radio Tour-studiet undres over Mikel Landas bjergteknik
Video
Video i artiklenStudiet analyserer Leemreize-kollaps på sidste stigning: Han har så meget smerte, han ikke kan mere
Video
Leemreize: Jeg troede, jeg kunne vinde
Landevej
Nyt managerspil - Vind kontanter og VIP-billetter til Touren
Landevej
Hayter vinder efter sidevindsdrama - To danskere i top-10
Landevej
Buitrago efter stor sejr: Jeg er virkelig følelsesladet
Landevej
Video i artiklenSe højdepunkterne fra 17. etape
Video
20-årig Alpecin-rytter spurtsejrer i fransk etapeløb
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af 17. etape af Giroen
Video
Colombiansk vidunderdreng tager karrierens største sejr
Landevej
Bliver tredje gang lykkens gang for Emil Axelgaard?
Landevej
Video i artiklenTæt på nedkørselsstyrt: van der Poel slipper med skrækken
Video
Simon Yates udgår af Giro d'Italia
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 2. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenBuitrago styrter på nedkørsel
Video
UCI svarer igen på kritik om håndteringen af ryttere på russisk hold
Landevej
Bliv påklædt til den danske Tour-start
Landevej
Roglic afslører dato for comeback
Landevej
Optakt: 17. etape af Giro d’Italia
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of Norway
Landevej
Giro d'Italia-analyse: At være eller ikke at være klassementshold
Landevej
Alaphilippe tilbage på landevejen
Landevej
Køb cykeltrøje og træd til for kræftramte - ligesom Michael Mørkøv
Landevej
Video i artiklenTæt kamp i toppen af klassementet - ”Bonussekunderne er højst sandsynligt afgørende”
Video
Girmay slipper uden mén: Håber på snart at kunne køre igen
Landevej
Nibali ramt af hybris: I dag betalte jeg en pris
Landevej
ColoQuick repræsenteret blandt stjernerne: Ikke kommet for at være fyld
Landevej
Eksklusivt interviewBHS-PL Beton Bornholm har store forventninger: Det er vores løb
Landevej

Tirsdag den 24. maj 2022

Skuffet Arensman: Vil gerne have givet holdet en sejr
Landevej
Bahrain-Victorious henter slovensk sprintertalent
Landevej
Bahrain-løjtnant: Vi har måske en allieret i Bora-Hansgrohe
Landevej
Se Rolf fortælle om sin nye bog
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen på 1. etape af Tour of Norway
Video
Evenepoel forklarer bizar episode kort før mål i Norge
Landevej
Video i artiklenColoQuick viser sig frem i Evenepoel-sejr
Landevej
Efter karrierens største sejr: Det er derfor jeg cykler
Landevej
Produktnyt: Specialized lancerer ny sko
Udstyr og test
Optakt: 1. etape af Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenSe højdepunkterne fra 16. etape her
Video
Video i artiklenSe afslutningen på 16. etape af Giroen
Video
Tjekke solosejrer på kongeetapen - favoritterne angreb på skift
Landevej
Video i artiklenPello Bilbao kører ind i holdkammerat og styrter
Video
Suveræn australier snyder ung lykkeridder
Landevej
Video i artiklenSe afslutning af 1. etape af Thüringen Ladies Tour
Video
Video i artiklenPozzovivo styrter på vej nedad Mortirolo
Video
Optakt: Tour of Norway
Landevej
Video i artiklenVild redning: Giro-rytter tæt på at styrte på nedkørsel
Video
Forberedt Almeida forventer fysisk prøvelse på kongeetapen
Landevej
Wout van Aert har VM-dilemma
Landevej
Video i artiklenIngen udbrud til Magnus Cort på 16. etape: For hård bjergetape for mig
Video
Kongelig deltagelse i Tour de France
Landevej
Video i artiklenChris Juul før dagens etape: Hvis benene er der, vil jeg gøre alt for at være fremme
Video
Optakt: 16. etape af Giro d’Italia
Landevej
Vilde rygter: Prokontinentalhold interesseret i Carapaz
Landevej
Video i artiklenGiro-studiet vender løbets danske ryttere: Der er en chance for, at Cort får det bedre i sidste uge
Video
Giro d'Italia-analyse: Da surmuleriet stoppede
Landevej
Video i artiklenSkjelmose før for tredje uge af Giroen: Jeg synes, kroppen er træt
Video
Video i artiklenAlmeida før 16. etape: Hvis jeg har gode ben, vil jeg have stejle stigninger
Video
Video i artiklenVejrudsigten lover regn i Giroen: Det kan blive en kæmpe faktor
Video
Eksklusivt interviewDansk ‘underdog’ inden Norge Rundt: Vi kan få glimrende resultater
Landevej
Video i artiklenWorre gennemgår 16. etape af Giroen: Det er en vild etape
Video
Kristoff forud for hjemmebaneløb: Mads P. bliver min største konkurrent
Landevej
Eksklusivt interviewIngen hjælperyttertjans til Wandahl: Får en fri rolle i Norge Rundt
Landevej

Mandag den 23. maj 2022

Eksklusivt interviewVingegaard er sikker på Roglic, men noget helt andet fylder i Tour-forberedelserne
Landevej
VIS FLERE

Annonce