\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Ruten
Efter sidste års eksperiment er alt atter ved det gamle til åbningsløbet, der som altid finder sted på de samme veje i det sydøstlige hjørne af ferieøen. Som så ofte før er det placeringen af start- og målbyen, der udgør variationen fra år til år, og i år er det Ses Salines og Felanitx, der er valgt som hhv. udgangspunkt og afslutning. Det betyder, at løbet i år går under det mundrette navn Trofeo Ses Salines-Felanitx, og det er andet år i træk, at Felanitx er rammen om afslutningen, men altså denne gang med en anden, flad finale end sidste års voldsomme afslutning på Puig de Sant Salvador.
I alt skal der tilbagelægges 170,7 km, som fører feltet fra Ses Salines til Felanitx. Den indledende del af løbet er ganske enkel, og faktisk afvikles det mest af løbet på en 103,1 km lang rundstrækning i det sydøstlige hjørne af øen. Fra starten nær den sydlige kyst kører man mod sydvest ud til vandet og derefter mod nord og nordvest ind mod en lille sløjfe. Den indeholder blandt andet en kategori 4-stigning (1,4 m, 1,2%) med top efter 28,5 km, men er ellers relativt flad. Herefter går det videre mod nord op over kategori 4-stigningen Coll Es Monjus (1,6 km, 4,1%), hvis top rundes efter 54,0 km. Der fortsættes herefter mod nord frem til Porreres, inden man drejer mod sydøst for at passere gennem målbyen Felanitx. Denne gang drejer man imidlertid kort inden målstregen og kører ud til kysten, inden det går igennem fladt terræn mod sydvest tilbage til Ses Salines.
Efter passagen gennem startområdet tager feltet hul på endnu en omgang, der betyder, at de atter skal op over de to stigninger efter hhv. 133,1 og 151,0 km - den sidste altså med 19,7 km til mål. Herefter går det videre mod nord op til Porreres og slutteligt mod sydøst ind til Felanitx, hvor man denne gang kører helt ind til mål. Det går via en lang, lige vej helt uden sving frem til en teknisk finale med tre sving med hhv. 900 og 800 m igen. De sidste 4 km stiger ganske let, den sidste med 1,2% i gennemsnit.
Ruten byder på i alt 872 højdemeter.
I forhold til sidste år er ruten helt den samme med den markante undtagelse, at man til slut ender løbet inde i Felanitx og ikke på den nærliggende Puig de Sant Salvador-stigning.
Vejret
Løbene på Mallorca har ofte været ramt af dårligt vejr, der har betydet aflysninger og ruteændringer. Det bliver der heldigvis intet af i år, hvor der er udsigt til nogle forrygende dage. Torsdagen starter ganske vist skuet, men det vil klare op om eftermiddagen, hvor temperaturen vil nå behagelige 18 grader. Helt stille vil det ikke være med en let til jævn vind fra sydvest, hvilket primært giver modvind på første del af rundstrækningen, hvorefter der kommer en fase med flere retningsskift. Man får sidemedvind opad Coll Es Monjos, hvorefter der er sidemedvind på det sidste stykke ind mod Felanitx. Til allersidst får det mere karakter af direkte sidevind og til slut sidemodvind på opløbsstrækningen.
Favoritterne
Sprinterne var temmelig skuffede over kun at få én mulighed i 2017, men nu er normaliteten genoprettet. Denne gang er der to skud i bøssen, og den første af disse kommer som så ofte på før på førstedagen. Selvom det er første gang, at der sluttes inde i selve Felanitx, er det i alt væsentligt det løb, vi kender fra tidligere. Rundstrækningen er stort set den samme, og det eneste, der ændrer sig, er start- og målbyerne.
I de tidligere år er løbet da også endt i en massespurt, og det bør det gøre igen. Knap 1000 højdemeter er ikke meget over 170,7 km, og den lille bakke i finalen kan ikke ryste mange sprintere. Vejret kunne have været en udfordring, men på en flot solskinsdag uden megen vind kunne sprinterne ikke have ønsket sig det bedre.
Samtidig er det for hele feltet første konkurrencedag i år. Det plejer at borge for, at man lige skal føle benene lidt an, og derfor er første løb i serien altid ret kontrolleret. Naturligvis vil vi se en kamp for at ramme udbruddet i et felt med ganske mange små hold, men når først gruppen er kørt, venter jeg en stille dag. Bora må formodes at påtage sig hovedansvaret for jagten, og de kan tænkes at få hjælp af hold som Trek og Arkea. Det bør være nok til at skabe samling i tide til den ventede massespurt.
Der er derfor lagt op til det klassiske opgør mellem de hurtige folk, men det kommer ikke kun til at handle om fart. Finalen er teknisk, og de mallorcanske veje er ikke altid så brede. Derfor stiller der krav til positioneringen frem mod de to sene sving, hvorefter det hele skal times rigtigt i modvinden. Dertil kommer, at det som sagt er første dag i sadlen for hele feltet og dermed også for togene, der for fleres vedkommende er relativt nysammensatte. Formen er også ukendt for dem alle, og det gør det hele lidt mere åbent, som man før har set det i løbene på Mallorca.
Der kan dog ikke være tvivl om, at løbet har én stor favorit. Pascal Ackermann er på papiret feltets hurtigste, og han kommer samtidig til løbet med et fremragende tog. Hos sig har han nemlig nytilkomne Patrick Gamper, Lukas Pöstlberger, Jempy Drucker og Rudiger Selig, der er den bedste lead-out man i feltet. Samtidig er Ackermann selv en ørn i positionskampen, og han er formentlig i glimrende form, som han var det i 2019, hvor han hurtigt vandt Clasica de Almeria. Det let stigende opløb burde passe ham, og kombinerer man det med hans høje topfart, hans stærke tog og den eminente positionering, er der al mulig grund til at tro, at han spurter sig til Boras første sæsonsejr torsdag eftermiddag.
Manden, der måske kan true ham på farten, er Matteo Moschetti. Trek har ganske vist også Jasper Stuyven og Emils Liepins til start, men normalt må de i et let sprinterløb som dette antages at skulle spille en lead-out-rolle, selvom formen kan føre til ændringerne i sæsonens første løb. Bliver det som ventet Moschetti, kan han glæde sig over et stærkt tog, der foruden Stuyven og Liepins tæller Alex Kirsch, Ryan Mullen, danske Alexander Kamp samt juniorverdensmesteren og det nye fænomen Quinn Simmons, der er en stor, stærk mand med power. De har reelt en chance for at tage kampen op med Bora, hvilket er vigtigt i denne finale.
Moschetti imponerede stort i starten af 2019, både med fart og særligt med positionering, men siden styrtet i Giroen led han af helbredsproblemer. Er han tilbage og lige å stærk fra start, som da han sidste år kørte på podiet på Hatta Dam i UAE Tour, burde han kunne lægge fremragende ud i en teknisk og let stigende finale, der passer ham. Farten er i hvert fald god nok til at true Ackermann. Man kan ikke helt udelukke, at de satser på i første omgang Liepins og Stuyven. De er dog som udgangspunkt slået af Ackermann, men med et stærkt tog i en teknisk finale vil de ikke være helt uden chance.
Bardiani kommer med nyerhvervelsen Matteo Pelucchi, der faktisk tidligere har haft stor succes i de mallorcanske løb. Han gik i stå hos Bora, men kom fornuftigt tilbage hos Androni, hvor han tog seks sejre, herunder to på europæisk grund. Dermed har han vist, at han stadig har lidt af den fart, der tidligere gav tre store sejre på WorldTouren, og han har før lagt ud som lyn og torden. Er han ikke i form, er han skræmmende uholdbar og kan falde af på bakken, men starter han igen stærkt, er han i kraft af sin fart farlig. Positioneringen i finalen er et problem, men sidder han godt, kan han vinde. Holdet har også den unge Giovanni Lonardi, der lagde stærkt ud sidste år, men man må formode, at de kører for den indtil nu langt mere succesrige Pelucchi.
Løbet her er den første test, der skal vise, om Nacer Bouhanni efter skiftet til Arkea kan rejse sig igen. Hans seneste sejr ligger imidlertid mere end et år tilbage i Vueltaen i 2018, og derfor er det svært at være alt for optimistisk efter et 2019, hvor han var en skygge af sig selv. Holdskiftet har imidlertid formentlig fyldt ham med masser af motivation, og han har før startet sin sæson godt. En teknisk finale med et let stigende opløb kunne ikke passe ham meget bedre, og toget med Connor Swift, Bram Welten og Christophe Noppe er på papiret fornuftigt. Mest af alt handler det dog for Bouhanni om at vise, at han kan finde sin gamle fart, og det er der i første omgang ikke meget, der tyder på.
Caja Rural stiller med Jon Aberasturi, der var lidt langsom om at komme i gang i 2019, men som fandt benene mod slutningen. Han har efterhånden udviklet sig til specialist i hårdere opløb, men vi så også i Vueltaen, at han stadig har hæderlig fart på flad vej. På papiret er han i hvert fald en af de hurtigste, og hans positionering er god, ligesom han elsker et stigende opløb. Til gengæld er han lidt alene på et svagt og urutineret hold.
Israel Start-Up Nation må satse på Tom van Asbroeck. Holdet er start med solide folk som Mads Würtz Schmidt, Nils Politt, Matthias Brändle og Jenthe Biermans, der alle har masser af power, men de mangler måske den sidste lead-out man. Heldigvis er Van Asbroeck selv god i positionskampen, og han er stærk i et stigende opløb. Han mangler den sidste fart til at true Ackermann, men han er med sin stabilitet formentlig med helt fremme.
Sport Vlaanderen stiller med Amaury Capiot, der i anden halvdel af 2019 var bedre end nogensinde. Han er stadig ikke verdens hurtigste i de klassiske massespurter, men særligt i BinckBank Tour imponerede han med sin fornemme positionering. Det burde komme ham til gode i denne tekniske finale, hvor han også vil sætte pris på, at det stiger let. Han plejer tillige at være stærk fra start, men til gengæld mangler han den sidste topfart.
For en gangs skyld har Movistar faktisk en sprinter at køre for i dette løb, der ellers ikke plejer at have stor prioritet. Banerytteren Albert Torres blev nr. 5 i 2018, og er tidligere også blevet nr. 5 og 6 i afslutningsløbet i Palma. Det viser, at han kan være med på dette niveau, men han var helt væk, da han sidst kørte i 2019, hvor løbene på Mallorca endda var hans eneste. Nu kommer han endda tilbage efter et styrt på banen, og han risikerer derfor at være sat tilbage. Til gengæld har han nu Lluis Mas til at guide sig i position, og han har som sagt før vist, at han kan være med.
Circus er uden Timothy Dupont og skal derfor spurte med enten Andrea Pasqualon eller Alfdan De Decker . Normalt er Pasqualon øverst i hierarkiet, men et let sprinterløb som dette er ikke hans kop te. Heldigvis er han god i positionskampen, ligesom han vil kunne lide, at opløbet er stigende. De Decker er en mere klassisk sprinter, men han har det meget svært i positionskampen og risikerer endda at ryge af på den lille bakke. Det var ikke meget, han viste i 2019, selvom han så lovende ud i 2018.
Enrique Sanz har taget et skridt ned med det lille Kern Pharma-hold, hvor han ikke kan vente meget støtte. Han er i forvejen ikke verdens hurtigste, men han vandt alligevel en del spurtsejre i mindre løb sidste år. Konkurrencen her er hårdere, og han kan få det svært på egen hånd i den tekniske finale. Han mangler formentlig også den sidste fart, men han vil kunne glæde sig over, at opløbet er stigende.
Burgos stiller med to sprintere i form af Manuel Penalver og lokale Jaume Sureda . Sidstnævnte er dog ikke en klassisk sprinter, og Penalver bør være førstemanden. Han viste lovende takter i 2018, men i 2019 gik han i stå. Han gjorde det dog hæderligt i Asien, og han har før vist, at han er god i positionskampen. Det kan være vigtigt i denne finale, hvor han har mulighed for at vise, at han er på vej tilbage på sporet.
Det lille Canyon-hold har også et par hurtige folk i form Brenton Jones, Jacob Hennessy, Matthew Bostock og måske Rory Townsend, der sidst på sæsonen fik smag på massespurter i Kina. Formentlig kører de for den erfarne Jones, der allerede har kørt løb i Australien og formentlig er den mest formstærke, men han er uhyre svag i positionskampen i en teknisk finale. Det kan måske bringe de andre i spil, særligt Hennessy og Bostock, der vel er de mest klassiske sprintere, men de viste i de største britiske løb sidste år, at også deres positionering halter.
Derudover kan det tænkes, at Schweiz spurter med Nico Selenati eller Tristan Marguet, at Fundacion Euskadi kører for Juan Jose Lobato, hvis positionering dog er et gigantisk problem i denne finale, at Gazprom-Rusvelo prøver med Viacheslav Kuznetsov eller Marco Canola, at Lotto forsøger sig med Stefano Oldani, at Kometa spurter med Antonio Puppio, at Swiss Racing Academy satser på Lukas Rüegg, at Vini arbejder for Mattia Bevilacqua, og at Paolo Toto, der dog finder løbet for let, skal spurte for Work Service, men de får alle meget svært ved at vinde.
OPDATERING: Jones, Townsend og Bostock stiller ikke til start, hvorfor Canyon ventes at køre for Hennessy.
***** Pascal Ackermann
**** Matteo Moschetti, Matteo Pelucchi
*** Nacer Bouhanni, Jon Aberasturi, Tom van Asbroeck, Amaury Capiot, Albert Torres
** Jasper Stuyven, Andrea Pasqualon, Enrique Sanz, Emils Liepins, Manuel Penalver, Alfdan De Decker
* Juan Jose Lobato, Marco Canola, Viacheslav Kuznetsov, Mattia Bevilacqua, Giovanni Lonardi, Jaume Sureda, Jacob Hennessy, Stefan Oldani, Nico Selenati
Danskerne
Alexander Kamp gør debut for Trek, hvor han formentlig skal være del af toget for Matteo Moschetti. Rasmus Byriel Iversen er med på et sprinterløst Lotto Soudal, der nok kunne give plads til et udbrud, mens Mads Würtz Schmidt i sit første løb for Israel Start-Up Nation skal hjælpe Tom van Asbroeck i finalen. Endelig skal Mathias Larsen samle værdifuld erfaring i sit første løb for udviklingsholdet Kometa-Xstra.