Prøv vores nye app
Optakt: 1. etape af La Route d’Occitanié
01. august 2020 13:00Foto: Sirotti
af Emil Axelgaard

La Route d’Occitanié er kendt som et bjergløb, men sprinterne får altid noget at skulle have sagt. Det håber de også i år at få på 1. etape, der dog slet ikke bliver en let sag. Stegende hede og tiltagende vind samt en let stigende finale efter en del højdemeter undervejs betyder, at det formentlig vil kræve noget holdbarhed, hvis man vil spurte sig til løbets første førertrøje.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ruten

Det har været en næsten ubrydelig tradition, at løbet er startet med en sprinteretape, men det blev der lavet om på i 2017 og 2019, hvor man som noget nyt havde mellemhårde bjergetaper som indledning og opvarmning til kongeetapen, der altid falder på tredjedagen. I år vender man imidlertid tilbage til traditionen med en mere blød indledning. Hvis ikke vinden, der kan være kraftig i området nord for Pyrenæerne, spiller ind, må man således forvente, at sprinterne skal have det første ord i en let stigende finale, der vil tiltale de robuste af de hurtige folk.

 

I alt skal der tilbagelægges 187,0 km, som fører feltet fra Saint-Afrique til Cazous-les-Beziers. Etapen indledes med, at der køres en omgang på en 25,7 km lang rundtrækning i området øst for startbyen, og det er en relativt kuperet sag. Fra start kører man mod øst ad en let stigende vej, inden man via en nedkørsel og en bakke kører mod nordvest op til Roquefort-sur-Soulzon. En nedkørsel og en bakke leder nu mod vest, inden det via endnu en nedkørsel går med sydvest tilbage til Saint-Afrique.

 

Efter rundstrækningen bliver det lettere, når man følger en let stigende vej mod sydvest, syd og slutteligt sydøst forbi den første spurt, som kommer efter 50,1 km. Efter 61,4 km rammer man kategori 2-stigningen Col de l’Hopital (8,7 km, 5,2%), der stiger med 5-7% på den første halvdel og 4-5% på den anden halvdel frem mod toppen, som rundes efter 70,4 km. Nu leder en kringlet nedkørsel mod syd og sydøst ned til bunden af kategori 2-stigningen Col des Tres Vents (3,6 km, 6,7%), som er ganske stejl med 8,5% over den første kilometer, inden den stiger med 6-7% resten af vejen frem mod toppen, som passeres efter 93,0 km.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Det afslutter den kuperede fase. En let nedkørsel leder mod sydøst tilbage til dalen, hvorfra man følger en let faldende vej først mod vest og siden syd og sydøst. Efter 142,9 km rammer man efter et par mindre bakker den afsluttende rundstrækning, hvorefter man kører de sidste 9,1 km frem til stregen, som krydses efter 152,0 km i forbindelse med dagens anden spurt.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på den 35,0 km lange runde. Fra start går det mod syd og vest igennem fladt terræn, inden man kører mod nord op ad en bakke. Man fortsætter mod nord og siden nordøst via et faldende stykke, inden en lille bakke leder op til Murviel-les-Beziers med 9,0 km igen. Herfra falder det let mod sydvest ned mod målbyen, indtil det med 4 km begynder at stige let. Med 1500 m igen falder det svagt, inden den sidste kilometer atter er let stigende frem til de sidste 200 m, som er flade. I finalen følger man en let bugtende vej, indtil et skarpt sving med 200 m igen, hvorefter en blød kurve leder ind på den 130 m lange opløbsstrækning.

 

Etapen byder på i alt 2346 højdemeter.

Annonce

 

Cazous-les-Beziers har kun én gang tidligere i dette årtusinde været vært for et stort cykelløb. Det var sidste etape af dette løb i 2018, hvor Anthony Roux vandt en reduceret massespurt på en vild dag, hvor Alejandro Valverde i den gule førertrøje først blev hentet så tæt på stregen, at han endte på etapens andenplads efter et stort angrebsforsøg sammen med vennen Luis Leon Sanchez.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

 

Vejret

Regionen er kendt for varme og vind, og rytterne får rigeligt af førstnævnte. Himlen vil være skyfri, og temperaturen vil nå hele 37 grader. Vinden vil være let til jævn fra en vestlig retning og vil tiltage ganske betydeligt, dog først for alvor efter etapens afslutning. Det giver sidemedvind det meste af dagen, dog med nogle retningsskift undervejs. På rundstrækningen vil der først være sidemod-, så mod-, siden side- og dernæst medvind. Slutteligt får man atter sidemodvind, som gradvist bliver til sidevind inde i målbyen, indtil man i sidste sving drejer ind i sidemedvind.

 

Favoritterne

Som sagt er det som regel sprinterne, der får det første ord, og det drømmer de også om at få igen denne gang. Man skal dog slet ikke undervurdere udfordringerne på 1. etape, der ikke er så let, som mange kunne have ønsket sig. Der skal klatres mere end 2000 højdemeter, temperaturen når 37 grader, finalen er let stigende, og endelig truer den tiltagende vind med at kunne skabe ravage undervejs.

 

Starten bliver dog nok relativt fredsommelig. Vinden er relativt svag fra begyndelsen, og efter en lang pause er det sandsynligt, at udbruddet kører relativt tidligt. Dette kan vise sig at være den eneste chance for de sprintere, der ikke overlever bakken på 2. etape, og der bør være masser af interesse i at jagte. Således er Cofidis kommet med et rent sprinterhold, og derfor er de første to etaper deres mål med løbet. Også Direct Energie, Nippo Delko og Bahrain er sandsynlige bidragydere, og derfor bør udbruddet blive hentet. Stigningerne kommer for tidligt til at kunne bruges offensivt.

 

Jokeren er vinden. Den bliver ganske kraftig om aftenen, og ved etapens slutning ventes den at være på 20 km/t. Det har før været nok til at splitte feltet, og med en hel dag i sidemedvind kan det blive farligt. Jeg tror dog ikke, at den er stærk nok i den indledende fase, og her vil den kun skabe nervøsitet. Skal det ske, skal det formentlig ske i sidevindsstykket på rundstrækningen. Her er det ikke helt uafviseligt, at vi kan se et lille sidevindsdrama, men historien viser trods alt, at det kun sjældent sker. Jeg forventer derfor en massespurt.

Annonce

 

Finalen er ikke velbeskrevet, men den stiger tilsyneladende kun med 2,5% mellem 4 og 2 km-mærkerne, inden den stiger tilsvarende over de første 500 m efter den røde flamme. Det kan mærkes i benene på de lidt tungere folk, men det er ikke noget, der kan knække dem. Naturligvis er det en fordel for holdbare folk, og da det samtidig bliver en varm dag med mulig stress i vinden og med en del højdemeter er det en dag for mere robuste typer end de helt klassiske afsluttere. Finalen er ikke voldsomt teknisk, men det vil være helt afgørende at sidde langt fremme i det helt afgørende sving med 200 m igen, og derfor betyder et godt tog mere end fart.

 

Det er også på den baggrund, at jeg peger på Elia Viviani som min favorit. Det var ellers næsten tragisk at se ham i årets første måneder, hvor han knap kunne træde en bule i en blød hat. Alligevel taler hans generalieblad for sig selv, og han burde være i topform forud for Milano-Sanremo, der for ham selv personligt er et større mål end Touren. En let stigende afslutning passer fint til den stadig mere holdbare Viviani, der samtidig bakkes op af et skræmmende tog med Christophe Laporte, Simone Consonni og Fabio Sabatini, hvoraf de to førstnævnte har fordel af, at der skal køres lead-out på en bakke. Fører de Viviani først igennem svinget, bør han kunne gøre det færdigt, også selvom han tilsyneladende ikke har samme fart som i sine bedste år.

 

Det sene sving er en gave til Niccolo Bonifazio. Med etapesejren i Paris-Nice viste han endelig, hvorfor han for år tilbage gik ind til Vueltaen som den førende sprinter, og i det hele taget er han blomstret op efter skiftet til Direct Energie. Han er en mester i positionskampen, og den stigende del passer godt til den lille italiener, som vi så med sejren i Saudi Tour. Toget med Julien Simon, Adrien Petit og Geoffrey Soupe er heller ikke meget ringere end Cofidis’, og derfor er den største udfordring, at Bonifazio er uhyre svingende og derfor kan være helt væk, ikke mindst hvis det blæser.

 

Betydningen af svinget er også en gave for Clement Venturini. I en flad spurt er han bestemt ikke verdens hurtigste, men han mestrer positionskampen og er som crossspecialist teknisk fremragende. Det halter lidt med toget, men vidunderbarnet Benoit Cosnefroy burde nok kunne føre ham frem på en bakke som denne. Han havde håbet på en stigende spurt, men kombinationen af bakke og sving gør ham farlig.

 

Bryan Coquard ville have foretrukket, at det var steget hele vejen, men det er ikke en ringe afslutning for den lille franske hane. For ham er udfordringen altid positioneringen, men her har han et hæderligt tog med Jens Debusschere og Kevin Reza som de primære drivkræfter. Han er slet ikke så hurtig som i gamle dage, men han viste flere gange i 2019, at han med jævne mellemrum vinder massespurter på dette niveau. Det kan han også gøre her, hvis han positionerer sig godt inden svinget.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Den stigende afslutning gør imidlertid også, at jeg har fidus til Sonny Colbrelli. Naturligvis er hans speciale, at selve opløbet er stigende, men det er alt andet lige til hans fordel, at afslutningen er hårdere end en klassisk massespurt. I det hele taget vil han være begejstret for en generelt hård dag, som altid er hans styrke, selvom det er tvivlsomt, om han har det godt med varmen. Udfordringen er først og fremmest toget, der kun består af Enrico Battaglin, og det er kan blive dyrt i lyset af det sene sving, især fordi han i forvejen har det svært i positionskampen. Det er formentlig svinget, der koster ham muligheden for at vinde.

 

Bakke og sent sving? Det kunne rime på Eduard Grosu, der viste fornem form i Sibiu Cycling Tour forleden. Han er ikke altid god i positionskampen, men han er en sand kamikazepilot i sene sving. Samtidig klatrer han bare bedre og bedre, og derfor er det på alle måder en god finale. Problemet er, at toget er relativt svagt, selvom han har Julien Trarieux og Evaldas Siskevicius til at gøre sig frem.

 

Afslutningen er heller ikke dum for Andrea Pasqualon. Han er en sand puncheur, men denne finale er nok trods alt lidt for let. I en flad spurt mangler han lidt fart, og dertil kommer, at han er stort set uden tog. Derfor kræver det lidt held inden svinget, hvis han skal i spil til sejren.

 

Riwal stiller med Arvid De Kleijn¸ der før har vist, at han kan begå sig på dette niveau. Bakken er umiddelbart ikke til hans fordel, men den er ikke uoverstigelig. I Piotr Havik har han også en udmærket lead-out man, men det er klart, at de kommer til kort mod de stærkere tog i en finale, hvor sidste sving er altafgørende.

 

Egentlig vil jeg gerne fremhæve Matteo Malucelli, der ikke er blevet til det ventede, men stadig er hurtig. Han får det dog svært i den lidt hårdere finale, og samtidig er han uden tog. Bakken svækker også chancerne for Bram Welten, der ligeledes er så positioneringssvag, at det bliver svært med det sene sving. Det er bedre for Emiel Vermeulen, der er uhyre svingende, men i god form vil finde finalen fornuftig, også fordi han positionerer sig godt. Bardianis to sprintere vil begge finde finalen lidt hård, i hvert fald Marco Benfatto, men Giovanni Lonardi bør kunne gøre det pænt, selvom han er gået temmelig meget i stå. Anthony Maldonado og Jordan Levasseur vil drage fordel af bakken, men mangler fart, og Lucas Carstensen og Tony Hurel vil få det svært i den lidt hårdere finale. Endelig kan det ikke udelukkes, at Lukasz Wisniowski eller Josef Cerny spurter for CCC, men de kan trods alt ikke måle sig med sprinterne.

 

Feltet.dks vinderbud: Elia Viviani

Øvrige vinderkandidater: Niccolo Bonifazio, Clement Venturini

Outsidere: Bryan Coquard, Sonny Colbrelli, Eduard Grosu, Andrea Pasqualon

Jokers: Arvid De Kleijn, Emiel Vermeulen, Matteo Malucelli, Bram Welten, Giovanni Lonardi, Marco Benfatto, Anthony Maldonado

Annonce

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Elia Viviani
Niccolo Bonifazio, Clement Venturini
Bryan Coquard, Sonny Colbrelli, Eduard Grosu, Andrea Pasqualon
Arvid De Kleijn, Emiel Vermeulen, Matteo Malucelli, Bram Welten, Giovanni Lonardi, Marco Benfatto, Anthony Maldonado
Benoit Cosnfroy, Omar Fraile, Tony Hurel, Lucas Carstensen, Jordan Levasseur, Lukasz Wisniowski, Josef Cerny
INFO
Optakter
Nyheder
La Route d'Occitanie
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut

Annonce

Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

Annonce

Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!

Annonce

Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
VIS FLERE

Annonce