I vinterpausen bruger Feltet.dks cykelekspert, Emil Axelgaard, blandt andet tiden på at besvare spørgsmål fra Feltet.dks læsere. Her bringer vi et af de bedste spørgsmål indtil videre.
Annonce
Jacob spørger:
Hej Emil.
Asgreen melder ud, at han har ambitioner i Amstel næste år. I forhold til løbskalenderen giver det vel ok mening, og det er vel trods alt også den ardennerklassiker, han har størst chance i, selvom han nok ikke er storfavorit. Hvordan ser du hans chancer?
Emil Axelgaard svarer:
Hej Jacob
Jeg synes, at det er et spændende projekt, der naturligvis er forårsaget af den omlagte kalender. Chancerne øges af, at den kommende udgave af Amstel kan forventes at blive en halvtam affære. Det er klart, at den nye kalender betyder, at vi vil se flere brostensryttere (som Asgreen) give løbet et skud, men til gengæld vil jeg tro, at de fleste ardennerspecialister foretrækker at forberede sig til Fleche og Liege i Baskerlandet, der er svær at kombinere med Amstel under denne kalender. Jeg anser det eksempelvis som udelukket, at Roglic og Pogacar kommer til start, og Valverde har også sagt, at han meget vel kan ende med at køre Baskerlandet i stedet. Jeg er spændt på, hvad Alaphilippe gør i et år, hvor han jo skipper Flandern for at satse fuldt på Fleche og Liege. I det lys passer Amstel også dårligt ind i hans planer.
Det er godt nyt for Asgreen. Løbet synes at blive renset for de mest klatrestærke, som han kan få svært ved at følge, og det er ikke et løb, der passer ham dårligt. Han mangler nok punchet til at matche Van der Poel, Pidcock og Van Aert, der alle er bedre klatrere, men særligt med den nye rute er Amstel et løb, hvor man kan komme langt med at anticipere. Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt på Trentins løb i 2019. Også han var på papiret en lidt for tung Asgreen-type, men med et tidligt angreb var han meget tæt på at spurte om sejren.
Det er jo netop Asgreens spidskompetence at køre som Trentin gjorde, dvs. angribe langt udefra og herefter køre alene. Særligt hvis Alaphilippe er fraværende, burde han få friheden til at åbne langt udefra, og får han først et forspring, er han jo ikke verdens nemmeste mand at hente. Kreuziger har (ganske vist på den gamle rute) vist, at en solosejr fra distancen er mulig, og det må også være Asgreens vej til sejr. Det ligner ikke et umuligt projekt.
SENESTE
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce