Prøv vores nye app

EKSKLUSIVT INTERVIEW

Dansk ultracyklist efter 5000 kilometer på hometrainer i Field´s: Det var mega skørt
29. november 2019 15:00Foto: Privatfoto
af Christian Frese

Fra den 28. oktober til den 7. november gennemførte Michael Knudsen en vanvittig træningstur på 5000 kilometer, men distancen alene yder på ingen måde danskerens bedrift retfærdighed. De mange timer i sadlen blev nemlig tilbragt på en hometrainer i Field´s. I dag bringer vi det andet kapitel i historien om den 31-årige ultracyklist, der til sommer vil forsøge at blive den første dansker nogensinde til at vinde det prestigefyldte Race Across America.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Har du ikke læst vores første artikel om Michael Knudsens 5000 hometrainer-kilometer på Zwift, kan du finde den her. 


Den 28. oktober klokken 10.07 klikkede Michael Knudsen i pedalerne foran en opstillet TV-skærm midt i storcenteret, Field´s.

 

Forude ventede en enorm udfordring i form af hele 5000 kilometer og over 20.000 højdemeter i Zwifts virtuelle verden, Watopia, men for Knudsen var det hårde arbejde med projektet allerede flere måneder gammelt.

 

De første pedaltråd var nemlig kulminationen på længere tids omhyggelig planlægning, efter at aftalen med Field´s var kommet i hus.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

”Det var mest logistisk i forhold til arbejde og mit barn. Jeg skulle have fri i ti dage, og min kæreste skulle også få fri for arbejde, så hun kunne hjælpe derude. Datoen var også vigtig. Det skulle ikke ligge for tæt på RAAM, da jeg tænkte, at der efterfølgende nok ventede en ret lang restitutionsperiode”, forklarer Knudsen til Feltet.dk.

 

Med datoen fastlagt gik danskeren i gang med at søge samarbejdspartnere til projektet. Knudsen fortæller, at Zwift-ledelsen oprindeligt ikke var meget for at støtte projektet, men til sidst indvilligede i at levere to hometrainere og to tv-skærme. Således fik forbipasserende i Field´s mulighed for at køre ved siden af ultracyklisten selv.

 

Knudsen havde imidlertid én særlig bekymring forud for projektet. Den meget fastlåste position på en hometrainer havde tidligere givet ham problemer med knæene, men denne gang modtog han en uvurderlig håndsrækning.

Annonce

 

”På en hometrainer kan man ikke bevæge cyklen på samme måde som udenfor, så jeg fik hjælp af Rune fra Free Movement. De laver Rock´r Plates, som får hele setup´et til at vippe, og det havde en vildt god effekt. Jeg er helt sikker på, at den hjalp til, at jeg ikke gik helt i stykker”, beskriver Knudsen, som også fik assistance til opsætningen af projektet fra det danske firma, Nortec.

Således så Knudsens hjem ud i ti dage. Danskeren valgte at placere sin seng på gulvet umiddelbart mellem cyklerne og TV-skærmene. Det nærmeste toilet lå omkring 100 meter fra standen, og i tilfælde af rengøring måtte Knudsen op på 2. sal for at gå på toilettet.
 

Stor support til et skørt projekt

Målsætningen var klar på forhånd - hver dag skulle omkring 500 kilometer tilbagelægges. For at opnå dette stod Knudsen op klokken 4.45 efter 3-4 timers søvn. De første watt skulle derefter senest være trådt ved 6-tiden, hvorefter de næste 18 timer skulle køres med så få pauser som muligt.

 

Knudsen kom godt i gang. Hele 664 kilometer fik danskeren kørt, inden det for første gang var blevet tid til et bad kort efter middagstid på dag to. Generelt fik projektet en flyvende start, og efter de første par dages kørsel var Knudsen stadig foran tidsplanen på de 500 daglige kilometer.

 

Dette var dog ikke ensbetydende med, at alt bare gik som forventet.

 

”Det var mega skørt at sidde derude i Field´s. Jeg vidste slet ikke, hvad jeg kom ud til. Der er omkring 25.000 besøgende hver dag, og der er aldrig ro derude. Der var altid mennesker rundt om standen, og det var fedt men også stressende. Man vil gerne være venlig overfor folk, men man kommer ikke på nogen måde ind i zonen, hvor man bare får lov til at cykle”, forklarer Knudsen og tilføjer, at menneskemylderet også havde sine fordele.

 

”Det hjalp lidt, for når jeg sidder derhjemme og kører, så kan tiden godt gå lidt langsomt. Men når man sidder lige ved Elgiganten og Bilka, så var der hele tiden nogen, der kom over og spurgte, hvad jeg havde gang i. Det var meget sjovt”, siger Knudsen, som i Field´s havde kæresten, Kathrin, cyklende ved sin side i 1200 af projektets 5000 kilometer.

 

Interessen for ultracyklistens vanvittige projekt begrænsede sig ikke blot til kæresten og de forbipasserende i shoppingcenteret. Både på de sociale medier og på de virtuelle veje mødte Knudsen nemlig enorm opbakning.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

”Brugerne af Zwift var globalt set helt pjattede med projektet. Jeg kørte i ti dage, og jeg tror, at jeg kørte alene i 45 minutter samlet. Der var hele tiden folk, der loggede på og kørte med mig. Så chattede jeg lidt med dem, og det var folk fra hele verden. Opbakningen til eventet var helt fantastisk”, fortæller han og fortsætter:

”Det var helt sindssygt. Nogle gange var vi 60 mand i gruppen omkring mig, og alle var der for at støtte mig og mit projekt. Så hvis jeg skulle på toilettet, så stoppede de, og hvis vi kørte over en stigning, satte de farten ned. På grund af projektet udfordrede folk hinanden på, hvor langt de kunne køre på en uge. Det er mega fedt, synes jeg”.


Undervejs fik Knudsen besøg af en folkeskoleklasse, som blandt andet havde lavet et banner til ultracyklisten.

 

Fysiske, mentale og praktiske forhindringer

Knudsen fortsatte ufortrødent over de næste mange timer og dage i Field´s, men kort efter at have passeret halvvejspunktet på sjettedagen fik danskeren sig en grim overraskelse.

 

Ud af det blå lukkede Zwift-programmet ned, og Knudsen måtte derfor starte en ny træningsfil fra 0 på TV-skærmen.

 

”Da vi rundede 2500 kilometer, lukkede hele systemet bare ned. Og det gjorde det så to gange mere senere hen. Da den crashede første gang, var det ret træls. Jeg havde jo stadig tallene på min Garmin, men det var ret fedt at have tallene på skærmen også. Det var et motivationsboost”, udtaler Knudsen, der dog hurtigt lagde de tekniske vanskeligheder bag sig.

Annonce

 

”Jeg var bitter i et par minutter, men bagefter var det bare op på hesten igen, og mange af de ryttere, der dagligt hjalp mig, stod bare klar igen til at køre videre. Jeg ville måske tro, at det ville have været et større slag i maven, men det var faktisk okay”, fastslår han.

 

Knudsen kom derfor tilbage på cyklen og fortsatte ud på projektets syvende dag, som blev den foreløbigt hårdeste for den 31-årige ultracyklist. Foruden en øm hals, hovedpine og blodnæse begyndte uforudsete fysiske skavanker i bentøjet at påvirke danskeren.

 

”Typisk mig havde jeg ikke planlagt nogen massage- eller fysio-behandlinger. Jeg havde bare taget min foamroller og mine recoveryboots med derud. Men efter 3000 kilometer begyndte jeg at få problemer med knæene. Heldigvis fik jeg min fysioterapeut ud, og han fik løsnet op for lårene, og så gik det egentlig okay med knæene”, siger han.

 

De fysiske problemer betød imidlertid, at Knudsen nu var efter tidsplanen, og ledelsen af Field´s gjorde det ikke ligefrem nemmere for danskeren at indhente det tabte.

 

”Det tog lidt tid at gøre standen klar om morgenen, fordi Field´s ønskede, at standen var ren og så godt ud. Det er lidt af en udfordring, når en cykelrytter gerne vil have sin seng, mad, drikkevarer, foamroller og sko tæt på. Field´s-ledelsen kom hele tiden ned og fjernede tingene, hvorefter vi tog dem ud igen”, siger Knudsen og beskriver, at dette ikke kun kostede tid om morgenen.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

”Sengen var pakket lidt væk. Dynen og hovedpuden lå i en papkasse, og madrassen var foldet sammen, og derfor tog det hurtigt en halv time om aftenen at pakke sengen ud”, fortæller Knudsen, der om natten desuden måtte kæmpe med både musik i højtalerne og et stort gennemtræk.

 

Heldigvis resterede ”blot” tre dages arbejde på dette tidspunkt, og med flade veje forude var der stadig mulighed for at indfri målsætningen om at gennemføre de 5000 kilometer på ti dage. I projektets anden uge var det dog hverken fysikken eller de praktiske omstændigheder, der primært optog Knudsen.

 

”Om mandagen begyndte jeg bare at kede mig. Jeg kørte 9000 kilometer i Rusland, og det var meget sjovt, men når du bare sidder og glor på den samme skærm nonstop i så mange dage og ikke får den naturlige ændring, så bliver det meget, meget kedeligt. Og det er den samme rute, som vi kører igen og igen inde i Zwift. Så om mandagen ville jeg bare gerne blive færdig”, fortæller Knudsen.

 

Hvordan projektets sidste kilometer så forløb, kan du læse om senere på ugen her på Feltet.dk, når vi bringer den tredje og sidste del af interviewet med Michael Knudsen. Her vil han også konkludere på oplevelsen af at cykle i et shoppingcenter i ti dage samt fortælle om sin helt store målsætning for 2020: Race Across America.

Her kan du læse tredje og sidste del af vores interview med Michael Knudsen.

INFO
E-cykling
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr

Annonce

Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

Annonce

Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

Annonce

Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!

Annonce

Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
VIS FLERE

Annonce