Prøv vores nye app
Test: AMP MTB Bremseklodser
14. august 2020 06:30
af Kent Løngaa

Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta

Producent: AMP
Produkt: Bremseklodser: Resin (organisk) og Keramisk (Ceramic)
Farver: Carbon
Størrelse: Testeksemplar passer til de fleste Shimano MTB-skivebremser

Vejledende udsalgspris: 185,- kroner (organisk), 260,- kroner (keramiske)

 

Introduktion

Det er måske ikke den komponent, der får mest opmærksomhed, men der er faktisk forskel på, hvor godt bremseklodser fungerer.

 

Et af de store problemer med bremseklodser er, at varmen fra bremseskiven trænger gennem bremseklodserne og videre ind til kaliberens stempler og bremsevæsken.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Dette påvirker bremsernes performance, og man kan opleve at bremsevnen falder, jo længere tid man bremser.

 

Dette er normalt ikke et problem i Danmark med vores begrænsede højdemetre. Men kommer man sydpå til de store bjerge, kan man opleve ovenstående.

 

Løsningerne er mange; kølefinner på klodserne, bremseskiver i stål/aluminium sandwich udførsel eller andet.

Annonce

 

Nu er de 2 ingeniører fra AMP kommet med en anderledes løsning. Carbon er 38 gange bedre til at isolere mod varme end stål, og 280 gange bedre end aluminium, og derfor vil en bagplade i carbon effektivt kunne beskytte kaliberen mod varme fra skiver/bremseklodser.

 

Ifølge AMP skulle carbon også gøre bremseklodserne stivere end bremseklodser med bagplade i stål. Dette skulle formindske vibrationerne fra bremserne.

 

AMP leverer bremseklodser til de mest almindelige fabrikater/modeller til både MTB og landevej.

 

Vi har modtaget et sæt bremseklodser af hver type, resin og keramisk, til test, og her er vores oplevelse med produktet.

 

 

Test

Jeg kører som regel med Shimanos resin-bremseklodser, så for at starte med et helt frisk setup, satte jeg et par helt nye bremseskiver på og monterede de keramiske bremseklodser fra AMP.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Efter at have ”brændt” dem ind, gik turen til skoven for at teste deres performance.

 

Og som sædvanlig går der lige lidt tid, inden de har afsat nok materiale på skiven indtil de fungerer korrekt. Min erfaring er, at det tager som regel lidt længere til med de keramiske typer (eller metal typer, kært barn har mange navne). Men da de først var kørt ind, begyndte de at fungere rigtigt godt. Der var masser af bremsekraft, som var nem at kontrollere.

 

Om de vibrerer mindre end bremseklodser med bagplade af stål, er svært at sige noget entydigt om, men jeg havde ingen problemer med vibrationer under testen.

 

En ting jeg bemærkede, da jeg monterede bremseklodserne, var at fjederen var tydeligt kraftigere end den fjeder, der standard følger med Shimano-klodserne. Jeg sammenlignede den også med SRAM’s fjeder, og også her virkede AMP-fjederen til at være af en kraftigere kvalitet.

Annonce

 

 

Det gør selvfølgelig ingen forskel for bremseevnen, men fjederen havde ingen problemer med at skubbe bremseklodser væk fra skiven.

 

Et andet argument for at bruge carbon er vægtbesparelsen, i dette tilfælde cirka 4-5 gram pr. bremse. Det kunne jeg ikke mærke.

 

Hovedargumentet om de koldere bremser kan være svært at eftervise inden for DK’s grænser, men jeg fandt en lang bakke, som jeg kørte op og ned ad 7-8 gange, og jeg pinte bremserne, så meget jeg kunne hele vejen ned, uden at jeg kunne mærke nogen forskel i bremseevnen.

 

Så det ser ud til at argumentet om de koldere bremser holder stik.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Jeg kørte mest på de keramiske klodser, men har også haft nogle ture på resintypen. Disse bliver hurtigere kørt til, men har lidt mindre bremsekraft end de keramiske klodser, og de er lige så lette at kontrollere.

 

Jeg har ikke haft muligheden for at vurdere holdbarheden af klodserne, da jeg ikke har haft lang tid nok at teste dem i. Men min umiddelbare vurdering var, da jeg pillede de keramiske klodser af, at de ikke var slidt særlig meget, så jeg ville forvente samme holdbarhed som andre mærker af bremseklodser.

 

 

Hvad med miljøet

Carbon er godt for mange ting på en cykel, men ikke godt for miljøet. AMP har gjort nogle tiltag til at mindske carbon-forurening, ved at du har mulighed for at levere de brugte bremseklodser tilbage til producenten, som så vil sørge for at carbon-pladen bliver genanvendt.

 

Hvis du bor i Frankrig og har købt dem via AMP’s webshop, sender de en returlabel med din ordre, så du bare skal smide de brugte klodser i en kuvert, sætte labelen på og lægge kuverten i en postkasse.

Annonce

 

Vi andre skal enten aflevere dem hos den forhandler, hvor vi har købt dem, eller kontakte AMP på deres website.

 

Deres miljøvenlige profil fremgår også af deres emballage. En lille lækkert designet æske i genbrugspap, som kun indeholder klodser og fjedre. Kun det allermest nødvendige.


Konklusion
AMP leverer et produkt i høj kvalitet, med en klar miljøvenlig profil.

 

Bremseklodser har udvist en konsistent og effektiv bremsning uden tegn på bremse fading på grund af varme. Dette skal ses i lyset af de begrænsede højdemeter som Danmark har at byde på.

 

Udover bagpladen i carbon og de deraf følgende fordele, er den miljøvenlige profil et stort plus. Det er rart at se en producent, der tager et håndgribeligt ansvar for at genanvende de problematiske materialer, de vælger at bruge.

 

Læs også
Ayuso er stadig mærket af kuldechok

 

Og når de så også gør det nemt for forbrugeren, er det jo ekstra prisværdigt.

Sådan har vi testet:

Bremseklodserne er testet primært i tørt vejr (dog også et par våde ture) på sporene i Rude og Geels skov samt i Hareskoven.


Stillet til rådighed af

AMP


TESTRAPPORT

Annonce

 

Hvad er produktet lavet til?

AMP bremseklodserne er udviklet til brug på Mountainbikes.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

AMP-bremseklodserne har en bagplade i carbon i stedet for stål/aluminium.

 

Hvordan er kvaliteten?

Produktet har en lækker kvalitet, i gode materialer. Fjederen til klodserne virker mere solid end man normal ser på lignende produkter.

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Klodserne fungerer ganske udmærket, med god bremsekraft og modulation

 

Hvordan er materialerne og konstruktionens kvalitet? Hvordan forventer du, at det påvirker levetiden?

Som beskrevet ovenfor er klodserne i en lækker kvalitet fremstillet i gode materialer. Om det påvirker levetiden, er svært at sige, men den kraftige fjeder virker mere solid end lignende produkter.

Annonce

 

Er produktet let eller (for) tungt?

På grund af at bagpladen er i carbon er produktet lettere end andre bremseklodser.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

Produktet koster kr. 185,- for den organiske udgave, og kr. 260,- for den keramiske udgave. Dette er i den øvre ende af spektret for bremseklodser, men ikke en urimelig pris for et produkt af denne kvalitet.

 

Hvilke positive ting står stærkest i hukommelsen?

Kvalitetsfornemmelsen og den miljøvenlige profil (emballage og muligheden for at returnere carbon til producenten) er det er er efterlader et positivt indtryk.

 

Er produktet konkurrencedygtigt prismæssigt?

Prisen er sammenlignelig med andre high-end produkter

 

Konklusion

AMP klodserne er et vellykket produkt, som performer godt. Et af producentens argumenter er, at de er bedre til at forhindre overophedede bremser. Dette er ikke let at afprøve i Danmark hvor højdemetrene er begrænsede, men jeg har prøvet at udfordre dem med lange nedbremsninger som jeg kunne, og det har de klaret uden problemer. 

Annonce

 

Om testeren:

Alder: 52 år

Højde: 186 cm

Vægt: 77 kg.

Jeg har cyklet i:  10 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: MTB

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Følg lørdagens tyrkiske sprinterbrag og schweiziske kongeetape
Landevej
Ayuso er stadig mærket af kuldechok
Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
Efter flere dages nedtur havde McNulty overraskende gode ben
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen

Annonce

Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
VIS FLERE

Annonce