Prøv vores nye app
Test: ABUS MoDrop
12. oktober 2022 07:00Test: ABUS MoDrop
af Kent Løngaa

ABUS MoDrop er en MTB-hjelm til trail og enduro segmentet og leverer fornuftig ydelse til en fornuftig pris. Derudover fås den i tre varianter, en basis, en med MIPS og en med QUIN crash detection. Det er muligt at opgradere de to første modeller med QUIN crash detection system.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:
Producent: ABUS
Produkt: MoDrop (Basis udgave)
Farver: Sort (kan fås i 7 forskellige farver)
Størrelse: Testet i Large, fås i Small 51-55 cm, Medium 54-58 cm og Large 57-61 cm.
Vægt: 360 gram i Large.
Vejledende udsalgspris: 699,- kroner

 

Introduktion:
ABUS er en virksomhed der siden 1924 har udviklet og produceret sikringsprodukter, og siden er virksomheden vokset kraftigt og består nu af tre divisioner, der dækker over alt fra cykelhjelme over låsecylindre til videoovervågning. 

 

På Feltet.dk koncentrerer vi os naturligvis og de cykelrelaterede produkter, og vi har modtaget ABUS' nye MTB-hjelm, MoDrop, til test og har kørt med den henover sommeren.
 

Vi har modtaget basis-udgaven, uden MIPS-system, og det er en hjelm beregnet til trail- og enduro kørsel. Den kan naturligvis også bruges til cross county kørsel, selvom en seriøs XC-rytter vil vælge en lettere og mere aerodynamisk hjelm. 

 

 

Komfort og pasform:
Bespændingen på MoDrop er traditionelt, men dog ganske velfungerende. Nakke-spændet er et almindeligt skrue-spænde, som dog kan reguleres cirka fem cm i højden, så har man behov for at sænke eller hæve nakkespændet er der rig mulighed for dette.

 

Remmene, der ligger på hver side af ørene, bliver holdt på plads af ABUS TriVider-system, som sikrer, at de går fri af ørerne. Det er ikke muligt at justere højden af disse, men med lidt besvær kan man justere dem lidt frem og tilbage.

 

TriVider-systemet holder dog remmene helt fri af ørerne og kombineret med den justerbare hagerem, er det nemt at finde den rette indstilling af remmene. 

 

Hjelmen har desuden aftagelige puder. Det er rigtig godt, hvis de trænger til at blive vasket og en stor justerbar skygge, der er kompatibel med hestehaler. 

 

Hjelmen går, som det fleste nye MTB-hjelme, langt ned bag ørerne og i nakken, så den yder en god beskyttelse mod slag i baghovedet.

 

Normalt skriver jeg altid, at jeg ikke ønsker at teste en hjelmsegenskaber ved styrt, og det plejer jeg heller ikke at gøre, men i denne test fik jeg altså testet det. En våd rod i et venstresving og SLAM! Så ramte jeg jorden hurtigere, end jeg kunne nå at tænke: “Nu slår jeg mig”.

 

 

Jeg slår baghovedet i jorden, men hjelmen gjorde, hvad den skulle, så jeg ikke fik nogen hovedskader. Den kunne desværre ikke forhindre de trykkede ribben...

 

Nu skal en hjelm jo passe alle hovedtyper, og da der er lige så mange hovedformer, som der er mennesker i denne verden, vil det altid være kompromisets kunst at lave en hjelm, der passer alle. Og i dette tilfælde passer hjelmen mig fint med en undtagelse.

Når jeg tager hjelmen på, kan jeg tydeligt mærke de to puder, der ligger på langs af toppen af hjelmen; det er ikke ubehageligt eller generende, men jeg kan tydeligt mærke dem, hvilket jeg ikke kan på en hjelm, der passer perfekt.

 

Det skal retfærdigvis siges, når først man koncentrerer sig om at cykle, vil man ikke lægge mærke til de to puder.

 

 

Ventilation:
Det nytter ikke noget, at en hjelm beskytter dit hoved, hvis det er ved at koge over på grund af manglende ventilation - og på dette punkt klarer MoDrop sig fint.

 

Med otte ventilationshuller ind og seks ud, er der rigelig ventilation til at holde hovedet koldt, når det går løst på sporet. De tre forreste huller er med et insektnet, der er støbt fast i hjelmen. Man kunne argumentere for at det burde være aftageligt, men jeg anser det ikke for at være et problem.

 

QUIN crash detection:
Som jeg nævnte i indledningen, er MoDrop forberedt for ABUS QUIN crash detection-systemet, som består af en QUIN-chip med sensorer som installeres i hjelmen samt en app, der forbinder via Bluetooth til chippen.

 

Chippen monteres i en solid gummi-indsats, som så monteres på bagsiden af hjelmen, og den skal oplades cirka en gang om måneden via et USB-stik. Når du tager hjelmen på, registrerer den bevægelse og forbinder sig automatisk til appen på din mobiltelefon.

 

Chippen vil registrere dine bevægelser og dermed også et styrt. Ved et styrt vil den via app’en sende en nødbesked i form af e-mail, push-meddelelser eller sms til de nødkontakter, som du har registreret i app’en.

 

Du kan slå nedtællingen og beskederne fra inden for 15 sekunder, hvis ikke det er et alvorligt styrt, enten ved at slå det fra i app’en, eller ved at slå tre gange på hjelmen. Det sidste finder jeg særligt smart, da de 15 sekunder formentlig er gået, inden du får fundet din mobiltelefon frem og stoppet nedtællingen og beskederne.

 

Da der er indbygget GPS i QUIN-chippen, vil den også vise din position i de fremsendte meddelelser, så det bliver nemmere for dine nødkontakter at sende nødhjælp til dig hurtigst muligt. 

 

 

Hvad med brillerne:
Jeg synes ofte, at en del hjelme fejler med hensyn til muligheden for at parkere brillerne i hjelmen. Jeg har måske ikke haft den rigtige hjelm eller brille-kombination, men MoDrop består “brille-testen”.

 

Mine briller (Oakley Radar EV) kan sagtens parkeres i hjelmen - både i fronten og i nakken. Hvis du er typen, der bruger googles kan du vippe skyggen op og sætte dem under skyggen.   

 

Konklusion:
ABUS har med MoDrop skabt en hjelm, der giver masser af værdi for pengene. Et godt spændesystem, god beskyttelse - også i baghovedet, en skygge der virker fornuftigt, når du kører i sol, mulighed for opgradering til QUIN-systemet er alle sammen features, der er med til at gøre denne hjelm til et godt køb for den, der skal finde en god hjelm på et begrænset budget.

Sådan har vi testet:
Hjelmen er testet gennem forår/sommer, hvilket vil sige alt fra 12 grader og regn til 26-28 grader samtg høj sol.

 

Den er testet på det nordsjællandske spor i Rude-, Geels- og Hareskoven.

 

Stillet til rådighed af: ABUS Nordic

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

Feltet.dk's vurdering

(7/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

Annonce

Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

Annonce

Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

Annonce

Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Annonce

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
VIS FLERE

Annonce