L\u00f8bets sidste fase deler vi ogs\u00e5 ind i to faser: Nedk\u00f8rslen fra Col du Galibier til Bourg d\u2019Oisans og Alpe d\u2019Huez-stigningen.\u00a0
Du har nu krydset toppen af Galibier og kan se frem mod cirka 50 kilometer, inden stigning mod toppen af Alpe d\u2019Huez starter. Langt st\u00f8rstedelen af disse kilometer falder og skal bruges til at f\u00e5 fyldte alle depoter op.\u00a0Lad v\u00e6re med at se nedk\u00f8rslen som en pause - Se den som en aktiv del af l\u00f8bet, hvor koncentrationen skal holdes h\u00f8j.\u00a0
P\u00e5 toppen af Galibier er der et depot, hvor du kan tanke vand og energi. Det er vigtigt, at du prioriterer dette, da der ikke er depot igen f\u00f8r bunden af Alpen. Samtidig skal du tage dig tid til at f\u00e5 en jakke eller noget andet varmt t\u00f8j p\u00e5 (naturligvis afh\u00e6ngigt af temperaturen), da der kan blive meget koldt p\u00e5 nedk\u00f8rslen, hvis du er drivv\u00e5d af sved fra opk\u00f8rslen. Fryser du p\u00e5 nedk\u00f8rslen, vil du ogs\u00e5 bruge meget mere energi.\u00a0<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
De første otte kilometer af nedkørslen er meget hurtige, lidt tekniske og der kan være noget blæst eller pludselige slagvinde, når du kommer rundt langs bjergkammen. Det er meget vigtigt, at du har fuldt fokus her. Det er et helt utroligt landskab, så tag dig også lige et øjeblik til at kigge op og nyde den del fuldt ud.
Når de otte kilometer er overstået, kører du på en større vej resten af vejen. Spis, drik og spar kræfter. Der kan være modvind, så find gerne et hjul du kan sidde på, så du sparer flest muligt kræfter.
Lige inden sidste stigning kommer depoterne. Få skiftet dunke ud og tag ny energi i lommerne. Alpen kan blive en lang sej kamp med uendelig dårlige ben fra start til slut, så gør dig selv den tjeneste at få fyldt op, inden du starter.
Alpe d'Huez
Alpen! Et bjerg som er meget hårdt, fordi det kommer efter tre bjerge. Isoleret set er stigning ikke voldsom hård, men det bliver den, når den skal køres med ømme ben, og det har alle på dette tidspunkt. Alle lider på alpen - Capisce!? Husk det, hvis du ser en, som ser frisk ud. Det er personen ikke, det er også hårdt for ham eller hende.
Stigningen er meget hård de første tre kilometer, hvor den stiger med ti procent i snit. Derefter flader den lidt, inden de sidste fire kilometer igen tager fat. Det eneste råd herfra er: Pas på kræfterne i starten. Hvis du har kræfter til overs efter de første tre kilometer, er der stadig masser af tid til at brænde det resterende af.
Generelt set handler det om overlevelse på stigingen. Kør klogt og kør med det, du har tilbage i tanken. Forsøg at undgå at stå af cyklen, da det bryder din rytme. Der er mange, som står af undervejs, det er rart med en pause, men det hjælper dig bestemt ikke, når du skal i gang igen. Benene er ti gange mere stive, end du overhovedet kan forestille dig. Hvis du får kramper, så tag en pause og nyd udsigten.
På toppen er det elektrisk. Når de 12 kilometer er overstået mangler du kun 1,3 kilometer igennem byen, hvor folk hjælper dig på vej med klapsalver.
Det sidste der skal siges herfra i denne omgang blliver en gentagelse: Alle har det hårdt på alpen! Du fortæller dig selv, at du aldrig skal gøre det igen, men alt dette trumfes af lykke, når du kører over stregen. Så bid det i dig og kom over den målstreg, den følelse er helt speciel.
Læs mere om rejserne med Velofit og Active Alps her.
Du kan se første afsnit i serien her.
Du kan se andet afsnit i serien her.
Du kan se tredje afsnit i serien her.