Prøv vores nye app
3. søndag i advent: Tredje fase i La Marmotte
15. december 2019 07:01Foto: Velofit
af Mathias Blohm

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Danskerne flokkes til det prestigefulde franske løb La Marmotte, og hvis du er en af dem, der planlægger at pakke cykelkufferten til juli, så har vi her en god nyhed til dig.

 

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk vil Velofit på decembers første fire søndage tage dig igennem ruten, så du får mest muligt ud af dit løb.

 

I denne episoden bliver du taget igennem den tredje fase af løbet: Den korte nedkørsel fra Télégraphe og Col du Galibier.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Nedkørsel fra Télégraphe

Sidste episode handlede en del om energibesparelse samt energi- og væskeindtag - alt dette bliver nu sat på prøve, for det er reelt set først nu, at den egentlige udfordring starter. Derfor:

- Tank energi og væske på toppen af Télégraphe 
- Spin benene rundt på den 5fem kilometer lange nedkørsel og få fyldt depoterne op så godt som muligt

- Gør dig mentalt klar til kamp

Vi vil ikke bruge for mange gloser på nedkørslen. Den er nem og hurtig, og så foregår dem på god asfalt. 

Nedkørslen slutter i byen Valloire, hvor man skal være opmærksom på et skarpt højresving i rundkørslen lige inden byskiltet. Ca. 500 meter senere starter opkørslen mod Col du Galibier, som du krydser i 2650 meters højde. 
 

Col du Galibier
De første par kilometer ud af byen stiger pænt og er ikke nemme - otte-ni procent. Det er nemt at køre over evne, og det fraråder vi. Find et godt gear, hvor du kan holde en god kadence og find ind i din egen rytme, for de næste 17 kilometer bliver en kamp. 

Hvis du har gode ben på nuværende tidspunkt er alt godt, men løbet er fortsat langt. Efter et par kilometer flader stigningen ud og stiger ikke med mere end tre-seks procent over de næste syv kilometer.

 

Kom gerne igennem denne fase med en god kadence. Vores anbefaling er omkring 80-90 RPM på dette stykke. Det er vigtigt, da en lav kadence typisk medfører et større stress på benmusklerne og dermed øget træthed og risikoen for krampe.

 

Det gavner absolut ikke, da stigningen otte kilometer fra toppen tager virkelig fat og sætter dig på en seriøs prøve. Her stiger Col du Galibier nemlig med omkring 8,5 procent i snit og køres samtidig i mere end 2000 meters højde. Det har en stor indvirkning på din præstation, da:

- Der i over 2000 meters højde er der 25 procent mindre ilt i luften
- Din ydeevner reduceres med 10-15 procent afhængigt af din akklimatisering 
- Du allerede inden dette har kørt opad i cairka 42 kilometer 

Dette er hovedårsagen til, at energibesparelse, væske- og energiindtag er så vigtigt i de første to faser af løbet. 

Disse otte kilometer er hårde, og du vil med sikkerhed flere gange tænke, at det simpelthen er umuligt. Men find en rytme, som du fornemmer, du kan holde i lang tid, kør med høj kadence, men brug ikke for meget energi på at tænke på, om den er 70, 80 eller 90 RPM.

Annonce

 

De fleste er i laveste gear her, så der er intet at gøre ved det. Bryd gerne den siddende rytme og kom op og stå i pedalerne flere gange undervejs. Det er ligeledes vigtigt, at du i starten ikke kører for hårdt, da det så bliver svært at få pulsen ned, hvis den først er kommet op - igen på grund af højden. Det er rigtig nemt at køre over evne i starten, når det stiger med ti procent.

Du skal gerne være træt, når du ramme toppen, især fordi de sidste to kilometer stiger med omkring ti procent i gennemsnit. Men husk; Når du har krydset toppen venter en lang nedkørsel. Du skal ud og køre små 50 kilometer, hvor de næsten alle er nedadgående. Så der er masser tid til at spise, drikke og samle kræfter, inden sidste bjerg - Alpe d’Huez -venter.

 

Husk at få en jakke eller noget varmt tøj på til nedkørslen. De første par kilometer er lidt kringlede, og der kan være slagvinde. Anbefalingen lyder på at køre fire-fem kilometer ned, før du begynder at spise og drikke for alvor. Er du ikke trænet i at spise på cyklen, så stop op og tag dig tid til at indtage energi og væske. Der venter stadig et bjerg og mærkede du benene for alvor op ad Galibier, så bliver Alpen helt sikkert også en stor udfordring. 

Hvad angår gearing er det vores anbefaling, at du tænker over, at den skal være lav nok til at du kan holde en fornuftig kadence undervejs. Så glem macho-indstillingen med, at en 11-32 kassette er for “tøsedrenge”. Realiteten er, at langt de fleste til La Marmotte burde køre med en sådan gearing. Det er ikke for sjovt, at profferne kører med den, på de hårde tour-etaper.

 

Læs mere om rejserne med Velofit og Active Alps her. 

 

Du kan se første afsnit i serien her.

Du kan se andet afsnit i serien her.

INFO
Adventskalenderen
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Følg lørdagens tyrkiske sprinterbrag og schweiziske kongeetape
Landevej
Ayuso er stadig mærket af kuldechok
Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
Efter flere dages nedtur havde McNulty overraskende gode ben
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel

Annonce

Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen

Annonce

Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser

Annonce

Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår

Annonce

Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!

Annonce

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
VIS FLERE

Annonce