\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Få kilometer senere var alle udbryddere hentet. Dette fik det hele til at gå en smule i stå, hvilket blandt andre Kragh og Oliver Naesen (AG2) benyttede til at få kontakt igen. Kort efter gik de begge i angreb og fik Geoghegan Hart med på hjul, men de fik slog aldrig rigtigt hullet. Naesen forsøgte sig dog igen, og han havde mere held med at køre solo.
Da rytterne ramte sidste stigning, forcerede van Avermaet. Han fik Dumoulin, Sagan, Tim Wellens (Lotto-Soudal) og Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) med på hjul. Da Sagan kort efter selv tog fronten, var det dog kun Wellens, der kunne følge verdensmesteren, mens Dumoulin var et par sekunder efter.
Så skete der dog lige det, der ikke måtte ske. På vej mod den samlede sejr punkterede Sagan, og der var hverken følgebiler eller neutral service i miles omkreds. Dermed kostede det oceaner af tid samt muligheden for nogensinde at se fronten igen.
Gnidningsfrit samarbejde
Wellens fortsatte alene, men kort efter fik han selskab af Dumoulin. De fandt ind i et fint samarbejde og holdt en forfølgergruppe bestående af Naesen, van Avermaet, Stuyven, Michael Valgren (Astana) og Tiesj Benoot (Lotto-Soudal) stangen.
Wellens kom først over stregen i alle tre spurter på Den Gyldne Kilometer, og dermed satte han værdifulde sekunder i banken i forhold til det samlede klassement, hvor både Sagan og Boom tilsyneladende var ude af spillet.
Sagan havnede efter et hjulskift i gruppe med blandt andre Kragh og Bakelants, men de var for langt efter, og etapen skulle afgøres mellem de syv forreste mand.
Efterhånden var det tydeligt, at Wellens’ og Dumoulins samarbejde var for godt til, at forfølgerne kunne komme op. Wellens tog fronten i finalen og sparede ikke på kræfterne forud for spurten. Det viste sig dog at være klogt, da Dumoulin simpelthen ikke havde mere i tanken - eller havde aftalt med Wellens, at den unge belgier måtte få etapesejren, hvis samarbejdet var tilstrækkeligt godt.
Dumoulin fik nemlig også en hel del ud af anstrengelserne, da han erobrede førertrøjen foran netop Wellens.
Stuyven vandt forfølgernes spurt og snuppede dermed de sidste bonussekunder foran van Avermaet, Benoot, Valgren og Naesen.
Michael Valgren er nu nummer fem i det samlede klassement - 1’02” efter Dumoulin.