Prøv vores nye app
Wattene bag Verdensklassen - Buchmanns Everesting
30. maj 2020 15:00Foto: BORA-hansgrohe / BettiniPhoto
af Christian Frese

Emanuel Buchmann satte i går ifølge sit Bora-Hansgrohe-mandskab den hurtigste Everesting-tid nogensinde, da tyskeren klatrede 8.848 højdemeter på bare syv timer og 28 minutter. Vi har gennemgået alle tallene fra Buchmanns vilde træningstur.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

I manglen på løb har flere professionelle cykelryttere i de seneste måneder kastet sig over alternative træningsformer- eller projekter.

 

Zwift-løb, vanvittige træningsture på mange hundrede kilometer og ikke mindst den såkaldte Everesting-udfordring, som simpelt handler om, at rytteren skal køre 8.848 højdemeter på en og samme tur, svarende til højden af verdens højeste bjerg.

 

Everesting-udfordringen har været et velkendt fænomen i mange år, men fik for alvor opmærksomhed, da den tidligere Cannondale-rytter Phil Gaimon gennemførte de 8.848 højdemeter i rekordtiden 7.52.12 for godt tre uger siden.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Amerikanerens rekord stod blot fire dage, før mountainbike-rytteren Keegan Swenson slog sin landsmands tid med 12 minutter, men nu må også Swenson allerede erkende, at rekorder er til for at blive slået.

 

I går satte sidste års nummer fire i Tour de France, Emanuel Buchmann, nemlig den hidtil klart hurtigste tid for den vanvittige udfordring.

 

Ifølge rytterens Bora-Hansgrohe-mandskab tog det kun tyskeren 7 timer og 28 minutter at gennemføre næsten ni komplette ture op og ned ad stigningen Heimelerberg i det vestlige Østrig, nok til at slå Swensons tid med 12 minutter.

Annonce

 

Buchmanns præstation vil dog ikke blive officielt anerkendt som en verdensrekord, eftersom tyskeren kørte sin første opkørsel fra bjergets sydlige side for derefter at køre resten fra den modsatte af slagsen.

 

Officielt skal Everesting-udfordringen nemlig gennemføres ved at køre op og ned ad det samme stykke vej, hvorfor Swenson fortsat står som den officielle rekordholder.

 

Det har dog ikke forhindret os i at tage et kig på Buchmanns data fra den vilde træningstur, som bød på 162 kilometers non-stop op- og nedkørsel.

 

I nedenstående data er opkørslerne, modsat nedkørslerne, markeret i fed:
 

Tid (pause på toppen)  Akkumuleret tid Akkumuleret højdemeter
44.31 (1.15)*       0.45.46              909  
10.10       0.55.56     
41.53 (2.41)**       1.40.30             1924  
10.29       1.50.59     
40.38 (3.05)       2.34.42             2939  
9.44        2.44.26     
39.56 (1.20)       3.25.42             3954  
10.10       3.35.52     
39.57 (3.25)       4.19.14             4969  
9.41       4.28.55     
40.00 (4.30)       5.13.25             5984  
9.54       5.23.19     
39.48 (2.48)       6.05.55             6999  
9.58       6.15.52     
41.28 (6.47)       7.04.07             8014  
9.06***       7.13.13     
37.53****       7.51.06             8861  


* Opkørslen foregik fra den sydlige side af Heimelerberg (11,6 km á 7,8 %).

** Opkørslen foregik ligesom de resterende fra den nordlige side af Heimelerberg (9,4 km á 10,8 %).

*** Nedkørslen blev ikke gennemført helt til bunden af bjerget (8,4 km á -10,6 %).

**** Opkørslen blev begrænset til 7,7 km á 11,0 %.


Ifølge Buchmanns officielle Strava-data brugte tyskeren 7.53.44 fordelt på 7.29.25 køretid og 24.19 pausetid.

Vores beregninger indikerer en totaltid på 7.51.06 (7.25.15 køretid og 25.51 pausetid), men de små forskelle kan forklares i måleunøjagtigheder samt Buchmanns tidsforbrug ved de påkrævne U-vendinger samt bremse- og accelerationsfaser i forbindelse med stop.

Tyskerens Strava-tid er hele 25 minutter langsommere end den tid, som Bora-Hansgrohe i går meldte ud. Dette kan dog igen forklares med måleunøjagtigheder, hvorfor Buchmann ifølge holdets beregninger formentlig har kørt flere højdemeter pr. opstigning, end Strava beskriver.


I nedenstående har vi oplistet tyskerens powerdata for hver opkørsel:
 

Tid Gennemsnitspower****VAM (vertikale meter i timen)
44.31*      271 W 1225  
41.53**      303 W 1453  
40.38      312 W 1498  
39.56      314 W 1525  
39.57      313 W 1524  
40.00      312 W 1522  
39.48      312 W 1530  
41.28      297 W 1468  
37.53***      274 W 1272  


Opkørslen foregik fra den sydlige side af Heimelerberg (11,6 km á 7,8 %). 

** Opkørslen foregik ligesom de resterende fra den nordlige side af Heimelerberg (9,4 km á 10,8 %).

*** Opkørslen blev begrænet til 7,7 km á 11,0 %.

**** Bora-Hansgrohe benytter wattmåleren Shimano Dura-Ace FC-R9100-P.


Som det ses af ovenstående data havde Buchmann lagt en stort set perfekt pacing-strategi på 300-315 watt, som med den 27-åriges angivne vægt på 59 kilo på Procyclingstats.com er lig med en watt pr. kilo på 5,10-5,30. 

Hvis disse data er korrekte, holdt Buchmann altså gennemsnitligt over 5 watt pr. kilo i samlet seks timer og otte minutters klatring, kun afbrudt af nedkørslerne og pauserne af en varighed på 11-16 minutter undervejs.

Af øvrige data skal det nævnes, at Buchmann på de omkring 11 % stigning holdt en gennemsnitsfart på cirka 14 kilometer i timen for næsten hele turen, og at han på opkørslerne hyppigt skiftede kadence mellem 65-70 og 80-90 - op til flere gange i minuttet under udfordringens sidste to klatrerture.  

Kan det gøres hurtigere?
Kunne Buchmann så have gjort det endnu bedre?

Vurderet på tyskerens valg af stigning må svaret afgjort være ja. Den nordlige side af Heimelerberg indeholder nemlig hele otte hårnålesving, hvilke naturligvis har sænket Buchmanns gennemsnitsfart på nedkørslerne og dermed kostet ham en betydelig mængde tid.

Buchmann kørte med et gennemsnit på omkring 55 kilometer i timen på nedkørslerne, hvorimod Swenson, der valgte at foretage sit rekordforsøg på en 2,8 kilometer lang bakke uden sving, holdt mellem 75 og 80 kilometer i timen på vejen ned.

Hvor meget Buchmann kunne have skåret af sin tid ved at vælge et mere uteknisk stykke vej er naturligvis uvist, men én ting er sikkert. Med endnu to måneder til starten på WorldTour-sæsonen er Swensons officielle rekord i alvorlig fare.

Du kan se Buchmanns Strava-fil lige her.

INFO
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
LIVE nu: Price i næstbedste tid på stor enkeltstart
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024

Annonce

Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat

Annonce

Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

Annonce

Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent

Annonce

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr

Annonce

Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE

Annonce

Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
VIS FLERE

Annonce