Prøv vores nye app
Test: SKS Speedrocker
11. december 2019 07:00
af Thomas Rosenquist

Et sæt skærme til både skoven og landevejen, som med sin lette montering og gode beskyttelse er blandt de allerbedste på markedet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: SKS Germany
Produkt: SPEEDROCKER skærme
Farver: Fås kun i sort

Størrelse: Passer til 28” (700cc), og max dækbredde 42 millimeter

Vægt: 408 gram (vejet af tester)

Vejledende udsalgspris: 449,95,- kroner

 

Introduktion

SKS Germany (SKS) er et etableret brand inden for produktion af tilbehør til cykler til både landevej og mountainbikes. Jeg kender dem mest for produktion af skærme, men SKS producerer også pumper, værktøj, tasker og andet tilbehør til cykler.

 

Jeg har egentlig aldrig rigtig brudt mig om skærme på min racer/MTB. Det ser bare ikke rigtigt ud på cyklen.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Til gengæld er det rigtig praktisk hvis man pendler - og jo også en nødvendighed hvis man køre sammen med andre på landevejen i vinterhalvåret. Faktisk risikerer du at blive smidt hjem hvis du møder op til fællestræning uden skærme.

 

Så jeg har altid været på udkig efter et sæt skærme som er nemme at montere, men selvfølgelig også giver den nødvendige beskyttelse. Desuden så er der heller ikke mange racere / MTB, som ikke har beslag til fastmontering af skærme.

 

Test

Jeg har gennem årene haft en række SKS-skærme. Alle har været skærme som kunne monteres uden beslag på cyklen. Så skærmene har altid været monteret med medfølgende gummi-elastikker eller strips.

Annonce

 

Generelt har det altid været et problem af få dem til at sidde helt godt. Enten kom de for tæt på dækket eller sad for løst.

 

Desuden så har den type skærme haft det med at have en alt for kort bagskærm. Det har især været et problem, hvis man vil skåne den bagvedliggende rytter hvis man ligger i felt.

 

Hvis du ser på skærmene i et cykelfelt på vintertræning, vil du kunne spotte mange kreative løsninger på at forlænge bagskærmen.

 

Drikkedunke skåret over på langs og sat fast med popnitter, eller forskellige stykker plastik i forsøg på at forlænge skærmen for at beskytte den bagvedliggende rytter.

 

Første gang jeg så SKS Speedrocker, syntes jeg, at det så ud som om der endelig var kommet noget som kunne tilpasses ordentligt til cyklen. Jeg var således rigtig glad for, at jeg kunne få muligheden for at afprøve den i virkeligheden.

 

Modtagelse

Her må jeg allerede indrømme at jeg havde sat forkerte forventninger til testen. Det var ikke SKS’s skyld - men min manglende evne til at læse op på lektierne.

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Jeg havde tænkt, at skærmene primært skulle testes på min tur til og fra arbejde. Efter lidt frustrationer med at få skærmene til at sidde på raceren brugte jeg nu lidt tid til at  læse ordentligt på pakken (passer åbenbart til stereotypen, som bare går i gang uden at læse manualen først).


SKS Speedrocker er kun til cykler med skivebremser.

Så selvom de er designet til Road/Allroad - så er det altså kun til cykler med skiver.


Heldigvis er jeg også leveringsdygtig i cykler med diskbremser. Så på den igen, nu med en cykel af den rette støbning.

 

Montering

Jeg prioriter rigtigt højt, hvor nemt det er at montere skærmene. Cykelproducenter har jo hver deres løsning på hvordan for- og baggafler skal formes, og det passer ikke altid en den standard skærmproducenter har.

 

Det skal være nemt af få sat fast og skærmene skal sidde fast med den rette afstand til dækkene.

 

Jeg syntes, at SKS har fået lavet en rigtig god løsning på hvordan man kan få tilpasset monteringen bedst muligt på cyklen.

Annonce

 

Forskærmen er delt i 2 - en del på hver side af forgaflen. Efter at have prøvet kræfter med manualen fik jeg monteret forskærmen og efter at have fumlet lidt med velcrobåndene gik det nu meget nemt.

 

 

Bagskærmen gik endnu lettere. Hurtigt og enkelt og med den ekstra detalje at længden på skærmen kan justeres.

 

Den kan således tilpasses, så den kan sættes fast på saddelrøret - uanset størrelsen på dit stel. Det er også muligt at tage forlængelsen af skærmen af hvis man f.eks. har gearkabel på bagsiden af saddelrøret.

 

Skærmene sættes fast på stellet med en blanding af velcro- og gummibånd.

Annonce

 

Læs også
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel

 

Både velcro og gummibånd er godt lange og bør måske klippes lidt til. Jeg har dog kørt med dem som de er, da jeg også ville prøve at bruge skærmene til en anden cykel og det har ikke generet med de lange bånd.

 

 

Beslagene som sammen ved velcro/gummibåndene er lavet med den helt rigtige blødhed. Bløde nok til at de lige tilpasser sig stellets form, og hårde nok til at de ikke giver sig for meget under kørsel.

 

Det gør at de kommer til at siddet helt fast uden at kunne glide frem/tilbage eller op/ned. Selvom beslagene sidder virkelig godt på stellet, så medfølger der også transparente klistermærker, som du kan sætte på stellet for at beskytte lidt ekstra der hvor skærmene sidder. God detalje.

 

SKS har også gjort en del ud af, at du lige kan lave den sidste finjustering på skærmen.

Annonce

 

Både for- og bagskærm har mulighed for at justere skærmstiverne, så de kommer til at sidde helt præcist. Med denne sidste justering, og lige lidt efterspænd af alle skruer, så sidder skærmene helt perfekt.

 

 

Funktion

Jeg monterede skærmene på min gravelcykel, som jeg nu både bruger til kørsel til og fra arbejde og når jeg skal have en tur i skoven, uden det skal være alt for teknisk.


Så jeg har haft muligheden for at se hvordan de fungerer på asfalt og med grus under dækkene.

 

Dækstørrelsen jeg har kørt med, har været 35 mm på landevejen og 47 mm i skoven.

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

Min første tur var i skoven. Det havde lige regnet, men underlaget var stadigvæk temmelig vådt. Normalt går der ikke mange minutter på sådan et underlag før man har de fine mørke striber op ad ryggen, og brillerne skal op på op på hjelmen, da de er blevet så mudrede, at man ikke kan se noget.


Men denne gang var det anderledes. Selvfølgelig blev jeg mudret men ikke så meget på ryggen men mest omkring sko og underben. Resten holdt sig pænt mudderfrit.

Annonce

 

Jeg havde lige et problem første gang jeg kørte over nogle rødder i skoven.

 

Her røg den del af forskærmen, som sidder foran forgaffelsen ned på hjulet. Det var dog af den simple årsag, at jeg ikke havde været omhyggelig nok i min efterspænding af skruerne ved første montering.

 

Heldigvis ligger der altid et multi-tool i baglommen, så den udfordring var hurtigt klaret inden jeg var videre.

 

SKS har påpeget i deres salgsmateriale, at de har vinklet den sidste del af forskærmen som vender ind imod forgaflen for at forhindre at rytteren får vand/grus i hovedet.

 

Om det er et marketingsstunt, eller det virker ved jeg ikke helt. Jeg havde bestemt mindre grus i hovedet end normalt, men om jeg havde kunne mærke forskellen uden den lille vinkel på skærmen, ved jeg ikke.

Annonce

 

 

På landevejen har de fungeret upåklageligt. De sidder helt stabilt, og der er ikke problemer med at skærmene svinger fra side til side når man står og træder og skærmene beskytter for det meste vand, som kommer fra underlaget.

 

Der har været dage, hvor jeg har været helt gennemblødt, men det har været på grund af alt det som kom fra oven - eller fra siden (når en bilist ikke helt var klar over at der var vand på vejene).

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Da det arabiske tempomirakel fortsatte

 

De dage hvor jeg har sat størst pris på skærmene har været om morgenen, hvor det har regnet hele natten og vejene stadigvæk er godt våde, men det reelt er opholdsvejr.


Der har skærmene været en fornøjelse.

 

Selvom SKS skriver, at skærmene er til dækstørrelsen mellem 28 og 42 millimeter har de også fungeret fint til mine lidt bredere gravel-dæk.

Annonce

 

Som skrevet i indledningen, så er jeg helt fundamentalt typen, som ikke er meget for at køre med skærme.


Jeg syntes egentlig ikke rigtig det klæder cyklen. Så derfor har jeg også gået lidt op i hvor nemme skærmene er at få af og på. Her er Speedrocker-skærmene det bedste jeg nogensinde har prøvet.

 

Det tager et-to minutter at sætte dem på, og mindre en 30 sekunder at tage dem af.

 

Hernæst, men lige så vigtigt, så sidder skærmene helt stabilt. Jeg har tidligere brugt rigtig meget tid på at tilpasse andre skærmmodeller - både inden og under cykelturen, så Speedrocker sætter helt nye standarder for ikke fastmonterede skærme, ved at være så lette at montere og justere.

Konklusion
SKS har lavet en skærm som sætter nye standarder for skærme som ikke er fastmonteret på cyklen. De kan tilpasses nemt så de sidder helt perfekt på din cykel. Desværre så er det kun til cykler med skivebremser lige nu, at man kan få skærme som har denne monteringsform.

 

Skærmene funger godt på både landevejen og i skoven. Desuden så er de tilpas brede, så man kan bruge dem til forskellige dækstørrelser.


Sådan har vi testet: Skærmene er blevet testet i sensommeren og de første efterårsmåneder. Har brugt skærmene i alt slags vejr - undtagen snevejr, og de er blevet testet både på landevej og grus.

 

Skærmene har været monteret på 2 forskellige cykler. En gravel cykel med 47 millimeter dæk og en crosscykel med 33 millimeter dæk. Begge med skivebremser.

Stillet til rådighed af: HF Christiansen

Annonce

 

TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

SKS Speedrocker er lavet til landevejs- og all road-cykler med skivebremser.


De er ikke velegnede til cykler med affjedret forgaffel.

 

Læs også
Ayuso er stadig mærket af kuldechok

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

SKS har lavet en opgradering af den sædvanlige måde hvorpå skærmene fastspændes på cyklen. Det er med de nye beslag, velbånd og gummibånd blevet langt lette af få skærmene tilpasset cyklen.

 

SKS har også fokuseret på at lave skærme som passer til cykler med disk bremser, og lavet en to-deling af forskærmen for bedre beskyttelse for rytteren imod vand og mudder og andet godt for underlaget

 

Endelig har SKS arbejdet med skjule monteringerne i selve skærmen for at give et enklere udtryk.

 

Bedøm konstruktion / udførelse

Produket er godt gennemført og der er tænkt over detajerne. Skærmene er i hård plastik, og beslagene som bruges til at montere skærmene på stellet er også plastik men i en lidt blødere udgave, så det fint tilpasses til stellet.

 

Skærmstivere er i aluminum for at give bedste mulig stivhed.

 

Bedøm produktets ydeevne

SKS Speedrocker leverer hvad de lover. Et skærmsæt som er enkelt at på- og afmontere og beskytter godt imod vand og mudder. Er brugt på forskellige cykler og det har været nemt at få tilpasset skærmene tid de forskelle der altid er mellem forskellge cykelmærker.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Skærmene virker rubuste. Jeg har ikke oplevet nogle problemer med dem i testperioden over 3 måneder. Jeg har dog ikke testet dem længe nok til at se hvordan det virker over længere tid, men SKS tror på deres produkt. SKS giver 5 års garanti!

 

Enkelte elementer som kunne volde problemer er følgende:

Skærmstivere/beslag: Ved justring er skærmstivere skal der spændes skruver i beslagene. Her angives i monteringsvejlednigen at man kun må spænde med et vist moment. Så beslagne til skærmstivere kunne gå i stykker hvis man er lidt for lemfældig med hvilken kraft man spænder disse skruer.


Gummibånd: Har tidligere oplevet at gummibånd fra SKS er blever ’sprøde’ med tiden, men det har taget et par år, før de har mister elastisitet og knækket ved påspænding. Grundet testens varighed her har det ikke været muligt at bedømme om SKS og her har forbedret det element. Tænker dog det er et generelt problem med levetid af plastic/gummibånd.

 

Bedøm vægt

Med 408 gram i angivet vægt at det et af de lettere skærmsæt på markedet. Jeg har heller ikke i testperioden tænkt på den ekstra vægt som et problem.

 

Læs også
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen

 

Bedøm ’Value-for-money’

Jeg syntes bestemt at man får et rigtig godt produkt til pengene her. Er klar til at købe et ekstra set hvis SKS laver et tilsvarnede produkt til cykler med fælgbremser.

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

SKS har taget det næste skridt i forhold at at få skærmene til at sidde godt på cyklen. Beslagene som brugers går at skærmene kommer til at sidde godt og præcist.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Svært at sætte en finger på noget her. Eneste er at man efterhånden altid skal have en momentnøgle hvis man skal montere eller justere noget. Så du bør være lidt forsigtig når du spænder efter i beslagene til skærmstiverne.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Dette skærmsæt er lidt dyrere end andre skærme på markedet. Men pt. er SKS Speedrocker også lidt i en klasse for sig selv. De er lidt bredere og i min optik også lidt mere fleksibe og robuste på samme tid, så det er lidt svære at sammenligne 1:1 med andre skærme.

 

Konklusion

Nød du at benytte produktet?

 

Ja. De virkede langt bedre end forventet, og var nemme at på- og afmontere. Skærmene blev siddende som de skulle uanset om jeg kørte i skov eller på landevej.

 

Om testeren:

Alder: 51 år
Højde: 186 cm
Vægt: 78 kilo

Jeg har cyklet i: 15 år
Så ofte cykler jeg: 5 -7 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Cross og Landevej (H50 Licens), men nyder også ture ud i det blå - nu også kendt som Gravel, (Fatbike, Gravelbike og MTB)

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
VIS FLERE

Annonce