Prøv vores nye app
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
28. november 2019 11:30
af Thomas Christiansen

Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Vinteren nærmer sig, og det er tid til at rykke indendørs.

 

Måske skal hometraineren blot findes frem og støves af, men er du ny i gamet, eller skal du have skiftet den gamle hometrainer ud med en ny, så læs med her om det amerikanske mærke Saris, som nu er på markedet med deres H3 Direct Drive Smart Trainer.

 

Fakta:

Producent: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

Type: Direct drive

Montering: Mulighed for både stik- og tværaksel

Watt-kapacitet: 2.000 W

Watt-måling: +/- 2 % power-korrekthed

Data-transmission: Wireless

Forbindelsesmuligheder: ANT+ FE-C og Bluetooth FTMS

Vejledende pris: 7.499,- kroner

 

Læs også
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet

 

Det er blevet populært at sætte sig på cyklen derhjemme. Om det så er i stuen, køkkenet, på altanen eller et helt andet sted, man træner, så er det en tendens, som er kommet for at blive - og den udvikler sig hurtigt. E-sportscentre, hvor der cykles i en virtuel verden, og konkurrencer hvor der køres mod naboen, vennerne og ryttere fra hele verden, bliver mere og mere populære.

 

Derfor er der også sket en stor udvikling med hometrainerne, som i dag kan simulere stejlere stigninger, give mere præcise datamålinger og som har et lydniveau, der bliver mindre og mindre - og Saris H3 følger denne tendens.

 

Annonce

 

Saris - et ny mærke på det danske hometrainer-marked

Firmaet Saris er startet af ægteparret Sara og Chris Fortune, og det er som nævnt et amerikansk mærke inden for cykelrelateret udstyr. I dag strækker varesortimentet sig over flere typer af hometrainere, men med Saris H3 som den nyeste.

 

Med i produktsortimentet finder man også cykelholdere til bilen, udstyr til indendørstræning som fx holdere til tablets og computere.

 

Herudover sælger Saris en ny og meget interessant træningsplatform, hvorpå man kan montere sin hometrainer og cykel, og simulere en mere virkelighedsnær og komfortabel køreoplevelse.

 

Ydermere arbejder Saris med infrastruktur og har en vision om at få flere til at cykle ved at gøre det mere tilgængeligt, nemmere at komme rundt og ved gøre udendørs cykeloplevelser mere interessante.

 

Denne mission kommer konkret til udtryk gennem små offentlige stativer til cykelreparationer, udendørs parkeringsstativer og ramper til trapper, der gør det nemmere at have sin cykel med rundt.

 

Første indtryk og opsætning af Saris H3

Saris H3 ligger skridsikkert og godt beskyttet i den pakke, som den bliver sendt i, så man er sikker på, at produktet ikke bliver beskadiget undervejs.

 

Læs også
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone

 

Saris H3 er lavet i aluminium og er relativ tung, men et håndtag gør at den kan flyttes rundt - både med og uden en cykel påmonteret. De to støtteben klapper man ud, og en slags modhage eller sikkerhedslås sikrer, at støttebenene ikke flytter sig under brug.

 

Støttebenene kan selvfølgelig klappes sammen igen, så hometraineren ikke fylder og kan pakkes væk. På hvert af de to støtteben finder man en fod, som kan skrues op eller ned, i tilfælde af at gulvet er ujævnt - og herved står hometraineren stabilt. Alt i alt et lækkert og robust produkt.

 

 

For at få installeret cyklen på hometraineren, skal du selv have monteret en kassette, som passer til din geargruppe. Det kræver noget bestemt værktøj, og hvis du selv anskaffer en aftrækker og en kædepisk, kan du klare opgaven på egen hånd - ellers må den lokale cykelmekaniker tilkaldes.

Annonce

 

Der følger ikke en kassette med, men Saris H3 er kompatibel med Shimano/SRAM 8 til 11-speed kassetter. At du selv skal anskaffe en kassette, er tillige med til at Saris kan holde prisen på High-end hometrainen lidt nede.

 

 

Udover at der ikke medfølger en kassette, følger der heller ikke en aksel med til opsætning. Grunden til det er sikkert, at Saris H3 er kompatibel med både tvær- og stikaksel og igen kan prisen holdes lidt nede. I denne test blev min normale tværaksel fra mit baghjul anvendt, og det fungerede godt og upåklageligt.

 

Cyklen er nem at montere på hometraineren, og når den sidder på, føles det som én enhed, der er stabil og sikker.

 

For at få gang i hometraineren skal den blot tilsluttes en strømkilde, hvorefter den automatisk forbinder sig til den valgte enhed, du kører dit program fra. Et diskret grønt lys indikerer, når hometraineren er tændt, og det skifter til blåt, når den er forbundet og klar til brug.

Annonce

 

Læs også
Optakt: Fleche Wallonne

 

 

 

Præcis data-måling

Saris H3 er indbygget med watt-, kadence- og fartmåler, og giver dig de data, der er behov for, når der skal trænes - alt dette foregår trådløst. Med et relativt tungt ”flywheel” på 9 kilo, et elektromagnetisk modstandssystem og ”direct drive” system, får du en præcis og stabil hometrainer med pålidelige data, og ifølge producenten har Saris H3 en watt-præcision på +/- 2 %.

 

Saris H3 er en smart trainer, hvilket betyder, at den automatisk ændrer og tilpasser sig. I det som kaldes for ERG-mode, vil hometraineren yde en fast belastning (målt i watt), uanset hvilket gear eller kadence du kører med.

 

Det vil sige, at hvis du kører i samme gear og sætter kadencen op, vil belastningen falde og omvendt, hvis du falder i kadence, vil belastningen stige, for at du producerer de samme watt. I ERG-mode hvor der skal trædes konstante watt, og hvor der ikke skal skiftes alt for meget mellem store og små gearinger, gør det tunge flywheel sig især godt.

Annonce

 

Læser man andre tests af Saris H3, er det især på dette punkt, hometraineren har sin styrke.

 

I de tilfælde hvor der ændres voldsomt på belastningen, fx i forbindelse med intervaller, vil det på grund af svinghjulets inerti tage lidt tid, før farten på hometrainerens flywheel er nede i en hastighed, hvor man igen kan træde og ramme de watt, som den valgte workout indikerer.

 

Dette er dog ikke tilfældet med mindre belastningsændringer i ERG-mode, hvor Saris H3 hurtigt tilpasser sig.

 

I simultation-mode, tilpasser hometraineren sin belastning afhængig af stigningsprocent og gearing, så med en given stigningsprocent varierer belastningen af det gear, du kører med - præcis som når du kører bakker ude i det fri. Her kan Saris H3 simulere på op til 20 % stigning, hvilket er mere end de stigningsprocenter, som for eksempel simuleres i Zwift.

 

Læs også
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner

 

Ser vi på kadence-målinger, er der også en stabil og præcis dataindsamling, når der køres med jævn fart, og hvor ændringerne i belastningen ikke er alt for store. Hvor der fx køres intervaller med store forskelle i power/watt, forekommer korte udsving med fald i kadencemålingen.

Annonce

 

 

En god køreoplevelse

Saris H3 leverer en god køreoplevelse og kan simulere belastning svarende til 2000 W. Det er mere end rigeligt til at give trætte ben og til at håndtere accelerationer, hvor der trædes til i pedalerne og køres til grænsen. Med mindre du er banerytter eller professionel sprinter, er dette ikke et forhold at bekymre sig om. 

 

I simulation-mode responderer hometraineren hurtigt på ændringer i stigningsprocenter.

 

Det fungerer virkelig godt, men i de tilfælde hvor stigningsprocenterne pludseligt og hurtigt øges, opleves en mindre virkelighedsnær køreoplevelse, hvor der opleves en for stor belastningsændring, hvilket giver en fornemmelse af meget tabt fart og kræver mange gearskift.

 

Belastningsændringen sker altså her for hurtigt, hvor det ude på landevejen vil føles, som en mere rolig og gradvis øget belastning. Dette er ikke nødvendigvis en kritik af Saris H3, som blot reagerer præcist på den rute, jeg har kørt.

Annonce

 

Til trods for et tungt flywheel, er der en fornuftig respons på hometraineren samt en god oplevelse af accelerationerne, som hverken føles for tunge eller langsomme. Der er selvfølgelig ikke tale om en helt virkelighedsnær oplevelse, men Saris H3 kommer tæt på.  

 

Saris proklamerer, at hometraineren er deres hidtil mest støjsvage med et lydniveau på blot 59 decibel ved cirka 32,2 km/t. Saris H3 skiller sig på dette punkt ikke ud fra andre hometrainere på markedet i high end-kategorien. Billede 7

 

Konklusion

Saris H3 er et bud på en high end-hometrainer, der kommer til en god pris og som leverer de features, der kan forventes af hometrainere i denne kategori. Hometraineren giver præcise og stabile datamålinger, men med små og acceptable udsving, som ikke bemærkes.

 

Læs også
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson

 

Det er en anbefalelsesværdig hometrainer til alle hometrainer-ryttere, som gerne vil fortsætte med at cykle hen over vinteren.

 

Dog henvender Saris H3 sig især til den kræsne gruppe af kunder, som gerne vil give ekstra for at få mere præcise data og med mulighed for at køre højere stigningsprocenter. Er ambitionen blot at skulle cykle og have nogle kilometer i benene, kan en mellemklasse hometrainer fint dække disse behov.

Annonce

 

Hometraineren er nem at bruge og kræver ikke vilde it-tekniske færdigheder. Den er enkel i designet, lavet i et lækkert materiale og med det integrerede håndtag er den nem at flytte rundt på, ligesom den nemt og hurtigt kan pakkes sammen og gemmes væk via de sammenklappelige ben.

 

Stillet til rådighed af: Cycle Service Nordic

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

 

Hvad er produktet lavet til?

Indendørs cykeltræning på egen cykel

Annonce

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

En direct drive hometrainer, som kan simulere høje stigningsprocenter på op til 20 %, kan yde belastning svarende til 2000 watt og indsamle data med en præcision på +/- 2 %

 

Bedømmelse af konstruktion og udførelse

Der er tale om en high end-hometrainer lavet i flot design, funktionel konstruktion og med en generel høj kvalitet

 

Læs også
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Saris H3 lever op til sin opgave, og du får en hometrainer, som er stabil og pålidelig samt giver god køreoplevelse

 

Vurdering af kvalitet og holdbarhed

Saris H3 er robust og lavet i et lækkert aluminiumsmateriale, kommer med et tungt flywheel og har god holdbarhed

 

Bedømmelse af vægt

Kommer med en vægt på 21,3 kilo, som er standard for hometrainere

 

Vurdering ’Value-for-money’

Pris, kvalitet og produktegenskaber stemmer godt overens. Du får de funktioner og egenskaber, som kan forventes af en hometrainer i high end-kategorien.

 

Hvad er især godt ved produktet?

Saris H3 er nem at betjene og tilkoble dine enheder, den er stabil i dataindsamling. Overall en realistisk køreoplevelse.

 

Hvad var mindre godt ved produkter?

Mindre realistisk køreoplevelse ved hurtigt forhøjede stigningsprocenter, hvor en tung belastning kommer meget hurtigt.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Ligger i den billigere ende af high end-hometrainere

 

Konklusion

Det har været en fornøjelse at teste og køre på Saris H3. Hometraineren udstråler kvalitet, giver mulighed for at høje og stejle stigningsprocenter, og den er responsiv.

 

Om testeren:

Alder: 27 år

Højde: 180 cm

Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevejscykling og mountainbike

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Følg endnu et slag på en stejl mur i Giro-generalprøven
Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
Landevej
Wiebes reagerer på kæmpe bommert: Jeg kan sagtens være sur på mig selv
Landevej
Kamp skal køre sin anden Grand Tour
Landevej
ColoQuick tager stor triumf i Frankrig med kun to mand
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af Amstel Gold Race 2024
Landevej
Van der Poel belyser ”vanskelig” situation
Landevej
Kæk Pidcock joker: Stort at vinde for anden gang
Landevej
Pidcock får sin Amstel-sejr i dramatisk finale
Landevej
Belgier sejrede foran Uttrups holdkammerat i Frankrig
Landevej
Video i artiklenMartinez fuldender flot FDJ-hattrick
Landevej
Sådan blev Amstel igen afgjort med hektisk afslutning
Landevej
Video i artiklenAmstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Landevej
Vos: I sådanne tilfælde er der vigtigere ting end cykling
Motion
Første cykelmagasin på gaden
Landevej
Anerkendt journalist: Asgreen rygtes væk fra Quick-Step
Landevej
Optakt: Amstel Gold Race
Landevej
Supersprinters kæmpe brøler sikrer sejren til 36-årige Vos
Landevej
Optakt: Tour du Doubs
Landevej
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Landevej
Kvindernes Amstel neutraliseret efter uheld - løbet forkortes
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewUng WorldTour-dansker til trods for vanskelig sæsonstart: Dét giver motivation
Landevej
Pidcock mangler kun øverste trin på Amstel-podiet: Måske er Van der Poel faldet lidt ned
Landevej
Skjelmose: Sådan skal jeg vinde Amstel
Landevej
Matthews drømmer om Amstel-sejr
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interview"Det er helt vildt," siger Søren Kragh om Alpecins historiske sæson
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang affinder sig med rolle: Det er logisk
Landevej
Her er startlisten til Amstel Gold Race
Bane
Beskeden dansk placering i Leths comeback
Landevej
Oversigt: 13 Amstel-danskere på spændende søndag

Lørdag den 13. april 2024

Landevej
Startlisten og overblik over kvindernes Amstel Gold Race
Landevej
Dansk topplacering i hollandsk endagsløb
Landevej
Dansker greb ud efter sejren i Frankrig
Landevej
Visma-leder raser: Det gør mig trist og virkelig vred
Landevej
Give- og Aalborg-sejr i Skive
Landevej
Norsgaard udtaget til italiensk bjergløb
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang giver afkald på drøm: Bliver nok svært
Landevej
Dobbelt dansk misser akkurat top-10 - Israel-stortalent fortsætter sejrsstimen
Landevej
Toudal mister en placering, men forbliver i top-5
Landevej
Opdateret: Endagsløb med mange danskere forkortet efter store styrt
Landevej
Lykkelig Gaudu tilbage som sejrherre: Skæbnen spillede mig et puds
Landevej
Gaudu åbner sejrskontoen efter spektakulær finale
Landevej
Banestjerne føjer ny titel til CV’et
Landevej
Optakt: Tour du Jura
Landevej
Sensation vender tilbage til Giroen
Landevej
Lefevere betvivler metode brugt af Casper P. og andre på holdet: Skal de det?
Landevej
Uttrup med positiv opdatering efter længere tids skade
VIS FLERE

Annonce