Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
28. november 2019 11:30
af Thomas Christiansen

Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.

Vinteren nærmer sig, og det er tid til at rykke indendørs.

 

Måske skal hometraineren blot findes frem og støves af, men er du ny i gamet, eller skal du have skiftet den gamle hometrainer ud med en ny, så læs med her om det amerikanske mærke Saris, som nu er på markedet med deres H3 Direct Drive Smart Trainer.

 

Fakta:

Producent: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

Type: Direct drive

Montering: Mulighed for både stik- og tværaksel

Watt-kapacitet: 2.000 W

Watt-måling: +/- 2 % power-korrekthed

Data-transmission: Wireless

Forbindelsesmuligheder: ANT+ FE-C og Bluetooth FTMS

Vejledende pris: 7.499,- kroner

 

Det er blevet populært at sætte sig på cyklen derhjemme. Om det så er i stuen, køkkenet, på altanen eller et helt andet sted, man træner, så er det en tendens, som er kommet for at blive - og den udvikler sig hurtigt. E-sportscentre, hvor der cykles i en virtuel verden, og konkurrencer hvor der køres mod naboen, vennerne og ryttere fra hele verden, bliver mere og mere populære.

 

Derfor er der også sket en stor udvikling med hometrainerne, som i dag kan simulere stejlere stigninger, give mere præcise datamålinger og som har et lydniveau, der bliver mindre og mindre - og Saris H3 følger denne tendens.

 

 

Saris - et ny mærke på det danske hometrainer-marked

Firmaet Saris er startet af ægteparret Sara og Chris Fortune, og det er som nævnt et amerikansk mærke inden for cykelrelateret udstyr. I dag strækker varesortimentet sig over flere typer af hometrainere, men med Saris H3 som den nyeste.

 

Med i produktsortimentet finder man også cykelholdere til bilen, udstyr til indendørstræning som fx holdere til tablets og computere.

 

Herudover sælger Saris en ny og meget interessant træningsplatform, hvorpå man kan montere sin hometrainer og cykel, og simulere en mere virkelighedsnær og komfortabel køreoplevelse.

 

Ydermere arbejder Saris med infrastruktur og har en vision om at få flere til at cykle ved at gøre det mere tilgængeligt, nemmere at komme rundt og ved gøre udendørs cykeloplevelser mere interessante.

 

Denne mission kommer konkret til udtryk gennem små offentlige stativer til cykelreparationer, udendørs parkeringsstativer og ramper til trapper, der gør det nemmere at have sin cykel med rundt.

 

Første indtryk og opsætning af Saris H3

Saris H3 ligger skridsikkert og godt beskyttet i den pakke, som den bliver sendt i, så man er sikker på, at produktet ikke bliver beskadiget undervejs.

 

Saris H3 er lavet i aluminium og er relativ tung, men et håndtag gør at den kan flyttes rundt - både med og uden en cykel påmonteret. De to støtteben klapper man ud, og en slags modhage eller sikkerhedslås sikrer, at støttebenene ikke flytter sig under brug.

 

Støttebenene kan selvfølgelig klappes sammen igen, så hometraineren ikke fylder og kan pakkes væk. På hvert af de to støtteben finder man en fod, som kan skrues op eller ned, i tilfælde af at gulvet er ujævnt - og herved står hometraineren stabilt. Alt i alt et lækkert og robust produkt.

 

 

For at få installeret cyklen på hometraineren, skal du selv have monteret en kassette, som passer til din geargruppe. Det kræver noget bestemt værktøj, og hvis du selv anskaffer en aftrækker og en kædepisk, kan du klare opgaven på egen hånd - ellers må den lokale cykelmekaniker tilkaldes.

 

Der følger ikke en kassette med, men Saris H3 er kompatibel med Shimano/SRAM 8 til 11-speed kassetter. At du selv skal anskaffe en kassette, er tillige med til at Saris kan holde prisen på High-end hometrainen lidt nede.

 

 

Udover at der ikke medfølger en kassette, følger der heller ikke en aksel med til opsætning. Grunden til det er sikkert, at Saris H3 er kompatibel med både tvær- og stikaksel og igen kan prisen holdes lidt nede. I denne test blev min normale tværaksel fra mit baghjul anvendt, og det fungerede godt og upåklageligt.

 

Cyklen er nem at montere på hometraineren, og når den sidder på, føles det som én enhed, der er stabil og sikker.

 

For at få gang i hometraineren skal den blot tilsluttes en strømkilde, hvorefter den automatisk forbinder sig til den valgte enhed, du kører dit program fra. Et diskret grønt lys indikerer, når hometraineren er tændt, og det skifter til blåt, når den er forbundet og klar til brug.

 

 

 

Præcis data-måling

Saris H3 er indbygget med watt-, kadence- og fartmåler, og giver dig de data, der er behov for, når der skal trænes - alt dette foregår trådløst. Med et relativt tungt ”flywheel” på 9 kilo, et elektromagnetisk modstandssystem og ”direct drive” system, får du en præcis og stabil hometrainer med pålidelige data, og ifølge producenten har Saris H3 en watt-præcision på +/- 2 %.

 

Saris H3 er en smart trainer, hvilket betyder, at den automatisk ændrer og tilpasser sig. I det som kaldes for ERG-mode, vil hometraineren yde en fast belastning (målt i watt), uanset hvilket gear eller kadence du kører med.

 

Det vil sige, at hvis du kører i samme gear og sætter kadencen op, vil belastningen falde og omvendt, hvis du falder i kadence, vil belastningen stige, for at du producerer de samme watt. I ERG-mode hvor der skal trædes konstante watt, og hvor der ikke skal skiftes alt for meget mellem store og små gearinger, gør det tunge flywheel sig især godt.

 

Læser man andre tests af Saris H3, er det især på dette punkt, hometraineren har sin styrke.

 

I de tilfælde hvor der ændres voldsomt på belastningen, fx i forbindelse med intervaller, vil det på grund af svinghjulets inerti tage lidt tid, før farten på hometrainerens flywheel er nede i en hastighed, hvor man igen kan træde og ramme de watt, som den valgte workout indikerer.

 

Dette er dog ikke tilfældet med mindre belastningsændringer i ERG-mode, hvor Saris H3 hurtigt tilpasser sig.

 

I simultation-mode, tilpasser hometraineren sin belastning afhængig af stigningsprocent og gearing, så med en given stigningsprocent varierer belastningen af det gear, du kører med - præcis som når du kører bakker ude i det fri. Her kan Saris H3 simulere på op til 20 % stigning, hvilket er mere end de stigningsprocenter, som for eksempel simuleres i Zwift.

 

Ser vi på kadence-målinger, er der også en stabil og præcis dataindsamling, når der køres med jævn fart, og hvor ændringerne i belastningen ikke er alt for store. Hvor der fx køres intervaller med store forskelle i power/watt, forekommer korte udsving med fald i kadencemålingen.

 

 

En god køreoplevelse

Saris H3 leverer en god køreoplevelse og kan simulere belastning svarende til 2000 W. Det er mere end rigeligt til at give trætte ben og til at håndtere accelerationer, hvor der trædes til i pedalerne og køres til grænsen. Med mindre du er banerytter eller professionel sprinter, er dette ikke et forhold at bekymre sig om. 

 

I simulation-mode responderer hometraineren hurtigt på ændringer i stigningsprocenter.

 

Det fungerer virkelig godt, men i de tilfælde hvor stigningsprocenterne pludseligt og hurtigt øges, opleves en mindre virkelighedsnær køreoplevelse, hvor der opleves en for stor belastningsændring, hvilket giver en fornemmelse af meget tabt fart og kræver mange gearskift.

 

Belastningsændringen sker altså her for hurtigt, hvor det ude på landevejen vil føles, som en mere rolig og gradvis øget belastning. Dette er ikke nødvendigvis en kritik af Saris H3, som blot reagerer præcist på den rute, jeg har kørt.

 

Til trods for et tungt flywheel, er der en fornuftig respons på hometraineren samt en god oplevelse af accelerationerne, som hverken føles for tunge eller langsomme. Der er selvfølgelig ikke tale om en helt virkelighedsnær oplevelse, men Saris H3 kommer tæt på.  

 

Saris proklamerer, at hometraineren er deres hidtil mest støjsvage med et lydniveau på blot 59 decibel ved cirka 32,2 km/t. Saris H3 skiller sig på dette punkt ikke ud fra andre hometrainere på markedet i high end-kategorien. Billede 7

 

Konklusion

Saris H3 er et bud på en high end-hometrainer, der kommer til en god pris og som leverer de features, der kan forventes af hometrainere i denne kategori. Hometraineren giver præcise og stabile datamålinger, men med små og acceptable udsving, som ikke bemærkes.

 

Det er en anbefalelsesværdig hometrainer til alle hometrainer-ryttere, som gerne vil fortsætte med at cykle hen over vinteren.

 

Dog henvender Saris H3 sig især til den kræsne gruppe af kunder, som gerne vil give ekstra for at få mere præcise data og med mulighed for at køre højere stigningsprocenter. Er ambitionen blot at skulle cykle og have nogle kilometer i benene, kan en mellemklasse hometrainer fint dække disse behov.

 

Hometraineren er nem at bruge og kræver ikke vilde it-tekniske færdigheder. Den er enkel i designet, lavet i et lækkert materiale og med det integrerede håndtag er den nem at flytte rundt på, ligesom den nemt og hurtigt kan pakkes sammen og gemmes væk via de sammenklappelige ben.

 

Stillet til rådighed af: Cycle Service Nordic

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Saris

Model: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer

 

Hvad er produktet lavet til?

Indendørs cykeltræning på egen cykel

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

En direct drive hometrainer, som kan simulere høje stigningsprocenter på op til 20 %, kan yde belastning svarende til 2000 watt og indsamle data med en præcision på +/- 2 %

 

Bedømmelse af konstruktion og udførelse

Der er tale om en high end-hometrainer lavet i flot design, funktionel konstruktion og med en generel høj kvalitet

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Saris H3 lever op til sin opgave, og du får en hometrainer, som er stabil og pålidelig samt giver god køreoplevelse

 

Vurdering af kvalitet og holdbarhed

Saris H3 er robust og lavet i et lækkert aluminiumsmateriale, kommer med et tungt flywheel og har god holdbarhed

 

Bedømmelse af vægt

Kommer med en vægt på 21,3 kilo, som er standard for hometrainere

 

Vurdering ’Value-for-money’

Pris, kvalitet og produktegenskaber stemmer godt overens. Du får de funktioner og egenskaber, som kan forventes af en hometrainer i high end-kategorien.

 

Hvad er især godt ved produktet?

Saris H3 er nem at betjene og tilkoble dine enheder, den er stabil i dataindsamling. Overall en realistisk køreoplevelse.

 

Hvad var mindre godt ved produkter?

Mindre realistisk køreoplevelse ved hurtigt forhøjede stigningsprocenter, hvor en tung belastning kommer meget hurtigt.

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Ligger i den billigere ende af high end-hometrainere

 

Konklusion

Det har været en fornøjelse at teste og køre på Saris H3. Hometraineren udstråler kvalitet, giver mulighed for at høje og stejle stigningsprocenter, og den er responsiv.

 

Om testeren:

Alder: 27 år

Højde: 180 cm

Vægt: 68 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: landevejscykling og mountainbike

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Rolf Aldag skal være sportsdirektør på kvindeligt storhold

Watt fra verdens bedste: Ti ryttere du bør følge på Strava i 2020

Delko-Marseille skriver med hævngerrig Minali

Bahrain skifter navn og trøjer

Rusland udelukkes i fire år - Hvad betyder det for cykelsporten?

Rohan Dennis officielt på plads hos Ineos

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

BHS har sidste rytter klar til 2020

Danskerhold skal køre stærkt besat etapeløb i 2020

Find julegaven til cyklisten

Rolland slået bevidstløs i træningsstyrt - misser træningslejr

Ny nordmand begejstret for Riwal: Det virker rigtig godt

Pinot overvejer OL-satsning efter Touren

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte

LØRDAG

Fire og otte års karantæne til dopingsyndere

FDJ sportsdirektør om talenter: Potentialet er enormt

Rwandas cykelforbund rystet af skandaler – Præsidenten går af

Video i artiklenRasmus Lund er nomineret til Årets Fund

Video i artiklenHermans løber med sejren ved Ethias Cross-afdeling i Essen

Video i artiklenLefevere: Ikke stor fan af Alaphilippes deltagelse i Flandern Rundt

Video i artiklenVos begynder sin cyklecross-sæson med en sejr

Frikendt Acquarone: Jeg er glad og stolt

Lammertink: Cykelverdenen er bare ikke for mig

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Ag2r La Mondiale?

Video i artiklenSagan: De kører som i amatørrækkerne

Norsk rytter kritiserer Joker Fuel of Norway

Niermann: Tour de France er vores mål i 2020

FREDAG

Gør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

1663 Watt - Poweren bag 2019´s bedste sprintere

Fem hollændere: Budding forklarer Riwals mål for nyerhvervelser

Team Coop henter tidligere rytter og giver tømrer chancen

Thomas efter akavet første møde med Froome: Kunne se han ville blive god

Rosa vil smage sejrens sødme igen

Van Avermaet får atypisk sæsonstart

Tidligere Sky-rytter tilbage efter depression - Skriver med kontihold

Eksklusivt interviewNorsgaard efter styrt: Jeg græd hele natten

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Bahrain McLaren?

Lars Bak fortsætter som sportsdirektør

Norsgaard i alvorligt uheld på træningstur

Officielt: Tour de Romandie-etape skal afgøres på barsk VM-rundstrækning

Manglede blot 25 sekunder: Buchmann vil på podiet i Touren

Evenepoel nedtoner Gilbert-kommentarer: Forventer kamp med Bernal og Pogacar

Efter skadeshelvede: Dumoulin tilbage i fuld træning

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove

TORSDAG

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

Eksklusivt interviewTour de France skipper Kiddesvej

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenNorsk by hylder Lambrecht med et mindesmærke

Sagan kan se enden på sin karriere

Video i artiklenPensionsmoden Quick Step-boss fortsætter som holdejer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Team Sunweb?

Landa: Har lært noget af alle mine kaptajner

Campenaerts går efter enkeltstarterne i Giroen

Remco Evenepoel og Sanne Cant vinder stor pris

ONSDAG

Fransk veteran stopper efter 2020

British Cycling-chef skeptisk overfor Cavendish-deltagelse ved OL

Video i artiklenWoods vil være olympisk mester

Majka har ikke opgivet drømmen om et Giro-podie

Total Direct Energie afviser automatisk invitation til Giro d’Italia

MPCC kræver strengere procedure i forhold til doping

Team Bahrain Merida skifter holdnavn i 2020

Medie: Leonardo Basso forlænger med Ineos

Froome-comeback drives frem af mulig ny Tour-sejr

Supersprinter sigter efter Tourens første gule trøje

Sagan kører også Touren: Her er Bora-stjernernes løbsplan i 2020

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Israel Cycling Academy?