Prøv vores nye app
Test: Pirelli P Zero Race 4S
22. juli 2022 12:00
af Kent Løngaa

Pirelli introducerer nu en opdateret udgave af deres hurtige helårs-dæk til landevejen, med fokus på lavere rullemodstand, bedre beskyttelse mod punkteringer og bedre vejgreb.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Pirelli vendte tilbage til markedet for cykeldæk for ca. 5 år siden med en række landevejsdæk som modtog fine anmeldelser, og nu er de klar med en opdatering af deres helårsdæk; P Zero Velo 4S bliver nu til P Zero Race 4S. Som navnet antyder skulle den opdaterede version have lavere rullemodstand end forgængeren, og kommer i første omgang i størrelserne 26 mm og 28 mm, og kun i clincher udgave; senere kommer dækket i en tubeless version.

 

Dækket benytter den nyligt udviklede gummiblanding, SmartEVO som sommer/race udgaven, P Zero Race også benytter, med den forskel at slidbanen er 2 mm tykkere for at give forbedret holdbarhed. Derudover er der også et vævet nylon bånd, TechBelt, som giver en forbedret punkteringsbeskyttelse uden at kompromittere dækkets smidighed.

 

Vi har modtaget et sæt dæk i 28 mm sammen med Pirelli’s Cinturato SmartTube TPU-slanger, en forstærket slange til gravel brug, men som kun vejer 69 gram (vejet af skribenten), og har du ikke behov for en forstærket slange, kommer SmartTube også i en racer version som kun vejer 35 gram. 28 mm dækket vejede 260 gram, hvilket må siges at være en okay vægt for et helårsdæk.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

 

Test

En test af dæk starter altid med at montere dem, og i dette tilfælde var Pirelli dækkene ganske lette at montere, uden at man skulle bruge unødigt mange kræfter eller have fat i et par dækjern. Den største udfordring var at får TPU-slangen til at blive inden i dækket, mens man monterede det på fælgen. Den glatte og lidt stive slange havde en tendens til at smutte ud, mens man krængede dækket ind over kanten af fælgen. Men med lidt luft i slangen og lidt omhyggelighed med at holde slangen inde i dækket, mens man krængede dækket på plads, lykkedes det uden de store sværdslag.

 

På dækkets pakning var der trykt en meget udførlig vejledning, til hvilket dæktryk man skulle pumpe sine dæk. Vejledningen tog hensyn til dækket størrelse, fælgens bredde, rytterens vægt og om underlaget var koldt og vådt eller varmt og tørt. Derved landede jeg på 5,2 bar i baghjulet og 4,9 bar i forhjulet.

Annonce

 

Det tager lige et par ture at vænne sig til et nyt dæk, og til at starte med synes jeg, at det var en lidt ukomfortabel oplevelse, hvis asfalten var bare lidt ujævn. Jeg mistænker at min pumpe ikke måler det korrekte dæktryk, og efter at jeg lukkede et par “pift” ud af hvert dæk, var det en helt anden oplevelse at køre på dækket, med en mærkbart forbedret komfort og en opfattelse af, dækket blev hurtigere. Det er naturligvis altid en subjektiv vurdering af om et dæk føles hurtigt, og dette dæk føles bestemt ikke, som om at det holder dig tilbage.

Det føles ganske letkørt, dog uden at have den samme ubesværede følelse som et super tyndt bomuldsdæk. Til gengæld skal du heller ikke regne med minimum en punktering på hver tur.

 

 

Og nu vi taler om punkteringer, i hele testperioden er jeg endnu ikke punkteret, også selv om turene har inkluderet flere kilometer på grusveje. Faktisk er der ikke så meget som et enkelt cut at finde i dækkene. Så det tyder på, at Pirelli lever op til deres løfter om en forbedret punkteringsbeskyttelse.

 

Nu skal et dæk jo ikke kun rulle let og yde god beskyttelse mod punkteringer, det skulle også gerne stå ordentligt fast gennem sving og, når man foretager hårde opbremsninger. Og gerne både på varm og tør asfalt, men endnu vigtigere på våd og kold asfalt.

 

Mit klare indtryk er at dette dæk står ganske fint fast gennem svingene, også selvom om jeg ikke er så modig, at jeg tør teste det til grænsen. Jeg har i hvert tilfælde ikke følt, at dækkets evne til at bide sig fast i asfalten har været svigtende, selv når jeg har presset det (så meget som jeg turde), som man kan opleve med dæk af en billigere kvalitet. Sagt med andre ord; jeg har følt mig tryg ved, at dækket ikke lige pludselig mistede grebet, hvilket i min optik er en god indikator for et godt vejgreb.

 

 

Læs også
Lefevere om mulig Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet

 

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste dækket på våde veje på grund af det meget tørre forår.

 

Konklusion:

Pirelli P Zero Race 4S er for motionisten, der gerne vil have et relativt hurtigt, men holdbart dæk med god punkteringsresistens og stor slidstyrke, og som ikke ønsker at køre med et tubeless setup, som bliver mere og mere udbredt. Dækket ruller let og står godt fast, men med en lille mervægt på 35-40 gram sammenlignet med “sommerudgaven” af samme dæk. Den vejledende pris er kr. 519,-, hvilket er på niveau med konkurrenterne.

 

Sådan har vi testet:

Dækket er testet i tørt vejr foråret 2022 på de nordsjællandske landeveje (og lidt grusveje)

 

Stillet til rådighed af: C. Reinhardt 

Annonce

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser

Annonce

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

Annonce

Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia

Annonce

Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup
VIS FLERE

Annonce