Prøv vores nye app
Test: Oakley Radar EV Pitch / Oakley Custom
31. maj 2022 11:00
af Morten Andersen

Bak Optics imponerer med service og know-how og som et sandt eldorado for Oakley-fans. Oakleys Custom-program og Radar EV-modellen er inspirerende og fantastiske i brug.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta
Producent: Oakley
Produkt: Radar EV Pitch (inkl. styrke)
Farver: Celeste / Grey (lavet med Oakley Custom)

Priser:
Custom stel: Kr. 1740,-

Klart glas med styrke: Kr. 3500,-
Gråt eller sort glas med styrke: Kr. 4000,-
Gråt eller Sort Polarized glas med styrke: Kr. 4500,-

 

(Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley både online og i butikken - benyt rabatkoden: feltetsommer)


Introduktion

Bak Optics har efterhånden opnået status som Danmarks førende brille-pusher, når landets cykelryttere skal have opdateret brillegarderoben. Butikken er et sandt Oakley-eldorado - faktisk er optikeren i Hellerup en af de største Oakley-forhandlere i Nordeuropa, hvilket er ret imponerende for en brillebutik i helt almindelig størrelse.


Men det er i høj grad et vidnesbyrd om butikkens ejer Jesper Baks engagement i cykelsporten, hvor han støtter en lang række etablerede ryttere, talenter, løb, events og også er sponsor for kontinentalholdet Coloquick. 

Men grunden ligger ikke alene her. Butikken er nemlig også speciel idet, at Jesper og hans team som nogle af de eneste kan kombinere optikken med Oakleys fede Custom-program, hvor man selv kan designe sine briller.

Det betyder, at man kan gå i Bak Optics og designe et par Oakley-briller, som ingen andre har og samtidig få linserne med styrke, hvis man har behov for det.

 

I sidste sæson besøgte vi butikken og indehaver og cykelrytter, Jesper Bak, for at afprøve de muligheder, som ligger i at kunne designe sine egne briller med styrke.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Test

Oakley Custom

Oakley Custom er er online værktøj, hvor man kan sammensætte sit eget design på en lang række af Oakleys modeller. Men hos Bak Optics har de taget det skridtet videre og i stedet for kun at tilbyde at se brillerne online, så har de allerede sammensat en lang række modeller i alle tænkelige farver og kombinationer. Faktisk er der altid over 300 Oakley-modeller tilgængelige i butikken.

 

Det gør underværker for processen, når man skal designe sine egne, for der er stor forskel på at se noget online og rent faktisk have det i hænderne. Jeg synes, at det var fedt at kunne tjekke de lidt mere eksotiske farver ud i virkeligheden, for det kan godt være en anelse tricky kun at se tingene på en skærm.

 

Udover de mere klassiske valg, så har Bak Optics givet den fuld gas med de vilde farver, så man kan vurdere om man har lyst til gå efter et vovet design eller lade sig overbevise om en mere klassisk variant.

Det er superfedt at prøve briller på i de forskellige farvesammensætninger og få en fornemmelse for, hvordan de ser ud og fornemmes på. Det giver rigtig god mening - man ville jo heller ikke købe et par hverdagsbriller uden at prøve dem på først.

Annonce

 

Efter at være duperet af Oakley-overfloden - som fylder mere end tre glasskabe - satte jeg mig til rette ved butikken iPad, som er dedikeret til formålet. Her kan man i ro og fred sidde og sammensætte sin brille, som man ønsker. Enten på egen hånd eller med hjælp og råd fra butikkens personale, som i sagens natur har opbygget en væsentlig erfaring med at rådgive, når rytterne kommer ind for at få nye Oakleys.

 

Mit eget valg faldt på et par Oakley Radar EV med Pitch-linse. Mere om valget af netop den model nedenfor.

 

Farvemæssigt var jeg fristet af at gå lidt amok og vælge nogle vilde farver - og få et par briller, som jeg kunne være relativ sikker på, at jeg var den eneste der har her i landet. Men jeg elsker et lidt mere underspillet look på cyklen, så jeg gik i en anden retning.

 

Derfor valgte jeg at brillerne ramme skulle være i den klassiske Oakley celeste-grøn.
Det giver et par briller, som er klassiske, men uden at være kedelige. Og så trækker de referencer til nogle af de klassiske Oakley-modeller, som for længst er blevet ikoniske. Lidt cykelhistorie, som jeg synes er ret fedt at have med.

Brillestængerne blev holdt i en lys grå, som jeg synes komplimenterer flot og som giver brillerne lidt kant, men stadig indenfor de strengt klassiske rammer.

 

Radar EV-modellen fås med to forskellige linsestørrelser - Path og Pitch.
Path er den mindste af de to - den som mange forbinder med Radar EV-modellen. Pitch er derimod lidt større og minder lidt mere om de store brilletyper, som er på mode i disse sæsoner.

 

Valget faldt på Pitch-linsen, som er med til at give brillen et lidt mere moderne og nutidigt look.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Alt i alt et par klassiske briller som man ikke ser på alle landeveje og med et moderne touch i form af de lidt større glas. Ret perfekt, hvis du spørger mig.

 

 
En klassisk brille, som man allligevel ikke ser på hvert gadehjørne. Med Oakley Custom kan man designe sin brille, som man vil.

 

Oakley med styrke

Inden jeg tog ind til Bak Optics, havde jeg sigtet rettet mod Sutro-modellen. Den er markant og moderigtig og så havde jeg set en del fede Custom-løsninger som inspiration.
Der var bare lige den udfordring, at denne model ikke kan laves med styrke.

 

Jesper Bak havde været så venlig at tilbyde mig at få styrke i brillerne også, da det efterhånden kniber med at se langt og det ville jeg naturligvis ikke sige nej til. Et par briller i ’eget’ design og med tilpasset styrke - det bliver ikke meget bedre. Lir og funktionalitet når det er bedst.

Annonce

 

Bak Optics tilbyder naturligvis professionelle synsprøver og efter et kvarters tid, så kunne Jesper Bak bestille linserne til mine briller med den helt rigtige styrke.

 

Fra bestilling gik der cirka to uger til linserne landede i butikken - hvilket ikke er meget længere end man ofte må vente på dele, der skal bestilles hjem, så det synes jeg er godkendt for et par linser lavet specifikt til mig.

 

Selve linsen er i den farve, som hedder Black Iridium. Det er en neutral, grå linse, som er god i solen, men som også gør sig godt i de fleste andre lysforhold. Altså en linse, som er god allround, da vi jo desværre ikke altid kører rundt i høj solskin på vores breddegrader.

 

Ikke overraskende er linsekvaliteten vanvittig god. Det er ikke for ingenting, at Oakley er verdens førende brand for sportsbriller. Linsen er i lækker kvalitet, nem at holde ren og Black Iridium fungerer godt til stort set alle forhold i dagslys. Man kan godt få en linse, der er bedre optimeret til overskyet vejr, men jeg synes, at det er et godt kompromis. Man får en linse, som er vanvittigt god i solen - hvor man trods alt har mest brug for linsens egenskaber - og som er mere end udmærket i varieret vejr.

 
Styrken er integreret i linserne i to felter, som er tykkere end resten. Man kan selvfølgelig godt se det, men når man har brillerne på, så er der stort set ingen, der lægger mærke til det. Det gør, at brillerne stadig bibeholder de modeelement, som Oakley-brandet har.

 

Styrken er indbygget subtilt i linserne.

Annonce

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Radar - proffernes foretrukne model

Selvom mine tanker indledningsvis kredsede om en anden model, så er jeg blevet rigtig glad for, at jeg gik med Radar EV-stellet.

Brillen har et - for cykelsporten - tidløst design. Kigger man på felterne ude på landevejen, så er netop denne model væddeløbernes foretrukne - lige fra de nationale ryttere til rytterne på den største scene. Det er nærmest prototypen på en væddeløberbrille!

Det er der flere gode grunde til.

EV i modelnavnet står for ’Extended View’ da linsen er en anelse højere end de tidligere Radar-modeller.

I forhold til pasform, så sidder Radar EV først og fremmest tæt og sikkert omkring hovedet. Jeg synes, at brillestængerne er nogle af de bedste, der findes. De er kraftige og har tilpas med bøjelighed til at de sætter sig tæt over ørerne, så man kan bevæge sig frit, uden at brillerne flytter sig en millimeter.

 

Brillestængerne har masser af greb og sikrer et sikkert og godt fit.

 

Stængerne går forholdsvist langt bag øret, så de vil i nogle tilfælde komme i kontakt med hjelmens bespændingssystem. Det kan ofte give problemer, men jeg har ikke haft et problem med lige nøjagtig denne model. Stængerne har så meget greb, at de ikke nødvendigvis behøver at sidde lige over ørerne og man kan nemt ’justere’ på fittet’, så det passer sammen med hjelmen. For eksempel har jeg ladet brillestængerne sidde ovenpå det lille stykke af hjelmens indre bespænding, som går ned under hjelmens bagside helt uden problemer. Brillerne bliver på plads alligevel.

 

Stængerne gør desuden, at det er let at sætte brillerne op i hjelmen, hvis man har perioder, hvor de ikke skal være på. Det skal man ikke undervurdere, selvom det synes banalt, for det er ikke noget mere irriterende ude på cyklen end et par briller, som man ikke kan komme af med, hvis man ikke har brug for dem.


Linserne sidder fast i den øverste del af stellet, så der er ingen ydre kanter på siden og under linsen. Det betyder helt frit udsyn og ingen kanter, som potentielt kan genere eller hindre udsynet i visse vinkler. Det er vigtigt, hvis man kører væddeløb og konstant skal orientere sig i alle retninger. Og de hjælper naturligvis også, når man som motionsrytter skal orientere sig i trafikken.

 

Øverst på linsen er der fire luftindtag, som skal sikre ventilation og derved forhindre brillerne i at dugge. Jeg har på intet tidspunkt haft antydningen af dug i briller og jeg har kørt med dem i lang tid efterhånden, så det fungerer.

Annonce

 

Oakleys linser er blandt de allerbedste på markedet.


Konklusion
Min konklusion er todelt om end at resultatet er det samme.

 

Først og fremmest er der Bak Optics. Butikken er et sandt eldorado for cykelryttere og det er intet mindre end imponerende, hvor mange modeller, farver og sammensætninger man kan se i butikken. I en tid, hvor retail-branchen skal gøre lidt ekstra for at gøre kundeoplevelsen bedre i kampen mod online-butikkerne rammer Bak Optics hovedet på sømmet her i min optik.

 

Dernæst er der butikkens - og i særdeleshed Jesper Baks - Oakley-erfaring. Han ved hvad der dur, hvad de forskellige modeller kan og så har han feedback fra hundredvis af ryttere. Det er ret fedt, når man sætter sig til iPaden med Oakley-custom modulet for at lave sine briller. Og så kan han tilmed smide en synsprøve ind, og levere med styrke.

 

Radar EV-brillerne er en af de seriøse rytteres favoritter med god grund. Brillen er let, sidder fantastisk og linsekvaliteten er uovertruffen. Hvis man vil have et par cykelbriller som bare fungerer og som på alle parametre er fintunet til cykling (og anden sport for den sags skyld), så er Radar EV et perfekt valg. Tager man dem med Pitch-linsen, så får man også et moderne præg med de lidt større linser.

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Alt i alt har det været en helstøbt og virkelig god oplevelse at gå igennem processen med at lave et par Custom-Oakleys med styrke hos Bak Optics. Der er fuld plade på service og know-how!

Annonce

 



Sådan har vi testet: Vi har testet på danske landeveje siden sensommeren i stort set alt slags vejr.

Stillet til rådighed af: Bak Optics

 

Få dine egne Oakley fra Bak Optics med 20% rabat
Bak Optics tilbyder Feltet.dk's læsere 20% rabat på Oakley, når man benytter koden: feltetsommer
Koden kan benyttes både på www.bakoptics.dk og i butikken.
Hvis man ønsker at lave et par cusom-Oakleys eller få styrke i sine briller, så kan man besøge butikken eller ringe på: 3294 9299
 
 

Feltet.dk's vurdering

(10/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

Annonce

Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!

Annonce

Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
VIS FLERE

Annonce