Prøv vores nye app
Test: Pirelli Cinturato Cross – Mixed Terrain
15. januar 2020 06:50
af Thomas Rosenquist

Pirelli er ikke længere kun til de 4-hjulede, men har også set muligheder i at levere dæk til cykler. Pirelli begyndte at producere dæk til landevejsraceren for nogle år siden, men er nu også tilgængelige til cross og gravel. Pirelli er kommet med en større serie til det lidt blødere underlag og her bliver cross dækkende til blandet underlag testet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Pirelli
Produkt: Cinturato Cross mixed Terrain (findes også i ’Hard Terrain’)
Farver: Sort (Classic Brun lanceres til februar)

Størrelse: 700x33c (findes også i: 700x35, 700x40, 584x45)

Vægt: 395 gram (angivet til 390 gram af Pirelli)

Pris: 399,- kroner per dæk (øvrige størrelser koster kr. 449,- kroner)

 

Introduktion

Jeg har været spændt på at se, om Pirelli nu også kunne levere et produkt, som lever op til de lidt anderledes krav, der er til cykler sammenlignet med biler.

 

Ingen tvivl om at Pirelli har en masse erfaring i, hvordan man leverer dæk i verdensklasse til biler. Men uden at vide alt for meget om dæk til biler, så antager jeg, at der er en forskel.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Det er for eksempel ikke så tit, at jeg har kørt mine dæk varme andet en par gange med nødbremse på landevejen. Endvidere er det jo ikke så meget, at dækkene bliver påvirket af varme fælge mere - og slet ikke af de af os, som er skiftet over til skivebremser.

 

Men Pirelli har helt sikkert en masse viden om dækmønstre, gummiblanding og materialeblanding til forskellige temperaturer og underlag.

 

Test

Pirelli kom på markedet med deres Cinturato Cross Mixed Terrain i september 2019 og jeg har haft dem til test i november december.

Annonce

 

I testen har jeg kørt på min crosscykel og primært kørt ture i skoven med en del single track og masser af sving.


Dækkene har ved kørsel vært monteret på Mavic Allroad hjul (indvendig bredde 22 millimeter).

 

Modtagelse

Pirelli har lavet en pædagogisk instruktion på indersiden af indpakningen, som gør det klart at dækkene både kan bruge med og uden slange. Meget ligetil - men ikke desto mindre relevant.

 

 

Jeg har i andre sammenhænge set flere kommentarer på eksempelvis Facebook fra brugere, som er i tvivl om brugen af dæk til tubeless også fungerer med dæk og slange.


Og med mindre at man er cykelnørd, så kan man komme i tvivl.

 

Montering

Jeg har monteret dækkene som tubeless.


Det kan være en udfordring både at få dækket på hjulet og til at slutte ordentligt til i kanterne på fælgen. Dækket må gerne være stramt at få på, uden at det skal være umuligt.


Jeg har prøvet tubless som var nemme at få på, men så helt umulige at få luft i og få til at sætte sig fast på siderne af fælgen.

 

Det omvendte har også været tilfældet: Vabler i hænderne efter at have bakset i lang tid med at få dækket på flankeret af den slags gloser, hvor det var godt, at børn ikke var i nærheden!

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Jeg har her prøvet at montere dækket på 2 forskellige hjulsæt (Hunt 4-season og Mavic All-road), og det har fungeret næsten perfekt på begge hjulsæt. Jeg kæmpede lidt med at få dækket på og måtte også bruge dækjern til lige at få krænget det sidste på.

 

Men så sad det også perfekt.

 

 

Jeg bruger en fodpumpe med separat trykkammer, så jeg kan give dækket et godt skud luft første gang, så det sætter sig rigtigt på fælgen.

Annonce

 

Jeg har tidligere brugt kompressor, men syntes det var langt mere besværligt - og langt mere larmende.

 

Dækket satte sig fint på plads første gang og uden brug af diverse tricks med sæbevand og lignende. Så var det bare at fylde sealent i, vende og dreje hjulet et par gange, og så vente et døgns tid før første tur.

 

Funktion

Min første tur blev kørt på min crosscykel og på en kombination af store grusstier og så afsluttet med træning af crossteknik på rundstrækning i skov med både mudder, bakker og singletrack, samt på græsbane for også at se lidt på, hvordan dækkene fungerede ved forskellige dæktryk.

 

 

Da jeg ruller ud, oplevede jeg med det samme et mere blødt dæk, end jeg var vant til.


Gummiet er markant blødere end for eksempel Vittoria Terreno Mix.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Pirelli-dækkene havde utroligt godt fat i underlaget, uden at jeg oplevede, at det gik ud over farten. Ret hurtigt fik jeg en god fornemmelse af dækket og dets evner til at ’holde’ fast i underlaget. Ingen problemer med uventet udskridning og fik da også mere og mere mod på farten rundt i svingene.

 

Jeg lagde ud med 3 bar i dækkene (jeg vejer 78 kilo) og det fungerede helt fint på de store grusstier. Prøvede også mudder og her var også et udmærket greb.


Dog i det lidt tungere og klistrede mudder blev de lidt glatte. Men retfærdigvis så har jeg aldrig rigtigt oplevet dæk, som fungerer optimalt i klisteret mudder. Det bliver ret hurtigt mudder imod mudder og det er altid glat.

 

 

På min særlige CX-test-rundstrækning, der indeholder skarpe sving, stejle op- og nedkørsler og nogle power-stykker, fungerede dækkene upåklageligt. Tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene og det passede helt perfekt til rundstrækningen.

 

Jeg har tidligere oplevet at kunne køre dækkene af fælgen rundt i sving, når trykket blev for lavt, men her sad Pirellis dæk stadigvæk helt fast. Tænker, at det kun er overgået af lukkede ringe, som er limet på fælgen.

Annonce

 

Endelig blev den første tur sluttet af med lidt 8-taller ved den lokale skole for at teste hvordan dækkene fungerede ved skarpe sving og med lidt luft.


Jeg tog yderligere 0,5 bar ud af dækkene, så jeg nu kørte med to bar.

 

På græsset fungerede det helt fint, og det er længe siden jeg har været så modig rundt i svingene. Det ender altid med et styrt - men det skal det jo gøre, ellers ved man jo ikke, hvor grænsen er. Og det gør jo ikke noget på blødt våd græs, man skal jo bare vaskes.

 

På den næste tur punkterede jeg dog to gange. Dog ikke værre end at det blev klaret med sealent og lidt ekstra luft. Punkteringer er ellers ikke noget, jeg har oplevet særlig meget af på tubeless.

 

Kørte hele sidste sæson på samme dæk uden punktering, men statistisk set kan man jo ikke lave god videnskab af nogle enkelte hændelser.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Jeg har nu kørt cirka 300 kilometer - primært på grus - og dækkene er ikke udpræget mærket af slid. Så selvom gummiet er den del blødere end mine andre cross/gravel-dæk, så ser de ud til at kunne holde mindst lige så længe.

Annonce

 


Konklusion
Pirellis indtog på cross/gravel-markedet er ret overbevisende. Cinturato Mixed Terrain dækkene leverer et meget positivt indtryk på evnen til at holde cyklen på rette spor uanset underlaget.

 

Eneste minus i testen har været at de ikke har været lige så punkteringsresistente som andre dæk, jeg har kørt med. Men om det er tilfældigheder eller om det rent faktisk er udtryk for, at her er der forbedringsmuligheder, kræver lidt flere dæk og kilometer for at kunne konkludere mere endeligt.

 

Stillet til rådighed af: Peakbike

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia

Annonce

Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

Annonce

Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app

Annonce

Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
VIS FLERE

Annonce