Prøv vores nye app
Test: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
02. januar 2020 19:15
af Morten Andersen

En vanvittig god køremaskine som ikke alene løfter arven fra en af verdens mest respekterede rammer, men formår at lægge yderligere på og derved katapultere Cannondale ind i fremtiden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Cannondale
Produkt: SuperSix EVO Hi-Mod
Farver: Sort / guld

Størrelse: 56 - fås i 51, 54, 56, 58 og 60)
Vægt: 7.3 kilo

Pris: 83.999,- kroner

 
Introduktion

Cannondale har erstattet deres tidsløse klassiker - SuperSix’en - med en opdateret version, som bringer masser af nyt til fronten af feltet. Stort set alt er opdateret for at skabe en værdig efterfølger til cyklen, som altid har kunnet stille stort set alle ryttertyper tilfredse i alt slags terræn.

 

Vi har haft fingrene i den nye maskine.

 

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Test

Det er noget af en arv, som den nye SuperSix-model skal samle op. Dens forgænger er nærmest ikonisk og over tid er den nærmest blevet et symbol på en no-nonsense racercykel, som kan det hele og som er elsket af både væddeløbere og motionister.

 

Design - ind i fremtiden

Den tidligere platform har eksisteret i en årrække, hvor de fine egenskaber har gjort, at Cannondale ikke har haft anledning til væsentlige ændringer.


Måske er det derfor, at amerikanerne er gået relativt radikalt til værks for at udvikle den nye ramme.

 

Intet er nemlig som før. Væk er de ultraklassiske, runde rørformer, som har fået mange purister til at sværge til den forhenværende SuperSix. De er erstattet af mere nutidige rørformer og dimensioner, som bryder vinden bedre og bringer mere en blot et snert af ’aero’ ind i SuperSix-ligningen.

Annonce

 

Også rammens sammensætning er ændret væsentligt. Mest markant i stellets bageste trekant, hvor saddelstræberne ikke længere hæfter oppe ved sadlen, men er flytter et godt stykke ned på saddelrøret.

 

Et design som efterhånden går igen på de fleste toprammer på tværs af producenter og mærker - simpelthen fordi det giver den mest effektive cykel.

 

Geometrien er stadig raceorienteret, selvom det nye rammedesign også medfører små ændringer. Stack-højden bliver en anelse højere, hvilket ikke typisk er lig med race-fokus, men alt skal ses i en sammenhæng og i dag investerer producenterne væsentlige summer i at udvikle rammerne, så de er så effektive som muligt med en rytter på. 

 

Det er også værd at bemærke, at toprammen - hi-mod-versionen - kun laves med skivebremser og ikke kan fås til fælgbremser. Et kraftigt statement fra amerikanerne.

 

 

Køreoplevelse - helt i top

Som sagt, så er det en tung arv, som denne nye ramme skal løfte. Ikke alene skal den erstatte en af tidens mest respekterede race-rammer, den tillader sig endda at skille sig væsentligt ud og ændre på flere af de dyder, som har gjort den forgænger populær.

 

Læs også
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok

 

Derfor er det også med en vis spænding, man hopper ombord til den første tur!

 

Og spændingen - ja, den bliver indløst med det samme, for det står hurtigt klart, at her man har en ekstraordinær ramme i hænderne. Efter blot én tur, kan jeg allerede konkludere, at rammen er vanvittig effektiv på alle parametre.

 

Race-arven fornægter sig ikke og cyklen reagerer velvilligt, let og effektivt på trådet. Den er let at træde op i fart og der er ingen slinger i valsen fra den kraftige krankboks, som fordeler kræfterne uden at hverken forenden eller bagenden af stellet giver tegn til eftergivenhed.

 

Omsætningen af watt synes kompromisløs, men samtidig er cyklen rolig og pålidelig. Nogle rammer, som er lavet til rendyrket race, kan have tendens til at blive en anelse skingre i sit udtryk, når man virkelig går til den, men her rammer Cannondale et nærmest perfekt mix af aggressivitet og stabilitet.

Annonce

 

Når cyklen er i fart, så er det samme egenskaber, som man sidder tilbage med en fornemmelse af; at cyklen let kan omsætte kræfterne til fart. Det er umuligt at vurdere den aerodynamiske forskel ude på landevejen - det lader vi vindtunnellerne om -men det er tydeligt at mærke, at cyklen er hurtig og effektiv.

 

Cannondale hævder selv, at den nye ramme sparer 30 watt i forhold til tidligere, når man kører lidt over 40 kilometer i timen.

 

Den holder farten let og selv om rammen er så let i vægt, som man forventer af en topramme, så er den ikke for letbenet til de flade, danske landeveje. Det er helt tydeligt, at Cannondale har opnået fine fremskridt her i sammenligning med tidligere modeller. 

 

Faktisk synes jeg, at man langt hen ad vejen får den samme ’rullefornemmelse’, som man opnår med en rendyrket aeroramme. At det bare ruller og at cyklen under én er vældig effektiv i fladt og bølgende terræn.

 

Annonce

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps

 

KOM - nedad!

Jeg har haft lejlighed til at teste cyklen i Dolomitterne også. Ikke overraskende, så giver ovenstående egenskaber en effektiv klatrer - en egenskab som cyklen bærer videre fra sin forgænger. Her kommer især stivheden til udtryk, for der er masser af respons på den kraft man sender ned i stellet.

 

Det er dog på vejen ned af stigningerne, at cyklen for alvor bevægede sig helt op i øverste liga for mit vedkommende. Her er den nemlig helt suveræn. Skivebremserne er effektive - det ved vi - men de spiller nærmest perfekt sammen med rammen, som kan tage imod den store bremsekraft fra Shimano’s ypperste gruppe uden at køreoplevelsen forstyrres.

 

På lange nedkørsler med stor fart mærker man retningsstabiliteten til fulde, hvilket giver en rolig håndtering. I svingene er cyklen smidig og velafbalanceret med en blød styring, som ikke er for livlig eller overdrevet. Jeg tøver ikke med at kåre denne cykel som den bedste cykel til nedkørsler, som jeg nogensinde har siddet på.

 

 

Spændende komponenter

Slutteligt er det værd at nævne et par af cyklens komponenter.

Annonce

 

Versionen her er udstyret med en elektronisk Dura Ace-gruppe med skivebremser. Der er ikke så meget at sige om denne, som kan overraske: Den er let i vægt og nærmest perfekt i sin ydelse.

 

Kranksættet fra Cannondale’s eget HollowGram-brand er lækkert og matcher stivheden i rammen så rigeligt. Det kommer desuden med en indbygget wattmåler, som kan aktiveres hos Power2Max for et beløb.

 

Hjulene er fra samme mærke i en 45 millimeter version og de både ruller og performer som et førsteklasses hjulsæt. Naturligvis med mulighed for at sætte dem op med tubeless.

 

Den største nyhed er dog det nye cockpit, som igen er lavet in-house og bærernavnet KNØT. Frempind og styr kan vel nærmest bedst betegnes som semi-integreret: Tilsammen danner de en enhed hvor alle kabler og ledninger fra styret kan trækkes, så cyklen er helt fri for udvendige forstyrrelser. Aerodynamisk ja, men mest af alt vanvittigt elegant!

 

Læs også
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op

 

Samtidig har Cannondale fomået at sammensætte en løsning, hvor man let kan fjerne eller tilføje spacere, uden at man er nødt til at skille alt ad og trække nye kabler. Det er absolut en meget fin feature, i en tid hvor skjult ledningsføring nok behager visuelt, men giver mekanikerne grå hår i hovedet.

Annonce

 

Styr og frempind fås naturligvis i en række variationer i bredde og længde.  

 

 

Konklusion
Cannondale har ikke alene formået at løfte en tung arv - de har forbedret SuperSix’en på stort set alle parametre.

 

Den nye ramme er et perfekt mix af en let og adræt racer, kombineret med aerodynamiske tilføjelser og god komfort.

 

Jeg er ikke i tvivl om at denne cykel kandiderer til at være den bedste cykel, jeg nogensinde har kørt på.

Annonce

 

Det perfekte kompromis mellem alle de egenskaber, som en cykel skal have til rytteren som kun vil have det bedste, som kan klare sig sublimt alle de steder hvor vejen er asfalteret.

 

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet cyklen på de danske landeveje og i de norditalienske Dolomitter, hvor både op- og nedkørsler har sat cyklen på prøve.

Stillet til rådighed af: Cannondale


TESTRRAPPORT

 

Læs også
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt

 

Brand

Cannondale

 

Model

SuperSix EVO Hi-Mod (Dura Ace Disc)

Annonce

 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?
Cyklen er til den seriøse rytter, som vil have en allround-cykel fra øverste hylde, som kan klare sig i alt (asfalteret) terræn. Rammen er gearet til ræs og seriøs motionscykling.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Rammen er meget vellykket. Den integrerer en lang række elementer fra aero-verdenen og kombinerer det med lav vægt og faktisk også masser af komfort. Rammen er både stiv i forhold til accelerationer og så holder den farten godt.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Prisen er høj, men det er her relativt, for den matcher andre cykler i samme liga på dette parameter. Man får topkomponenter på alle punkter.

 

Rammen kan måle sig med de bedste på markedet, Dura-Ace Di2 disc er toppen af poppen og indbygget wattmåler og de hurtige Hollowgram-hjul er en verdensklasse pakke.
 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Håndværket er i top og cyklen er gearet til fremtiden med fuldstændigt skjulte kabler samt indbygget Di-2-boks på skrårøret.

Annonce

 

Finish’en er som man forventer af en topcykel.

 

Beskriv rammegeometrien

Rammen har fået en væsentlig opdatering, hvor rørformerne er mere aerodynamiske. Saddelstræberne er desuden sænkede, hvilket synes at være den mest effektive måde at kombinere fart og komfort med de nuværende UCI-regler.


Den nye model har en anelse højere stack, men er stadig lang og lav, så den indbyder til hurtig kørsel.

 

Læs også
Vingegaard kommer med positive meldinger

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?
Det medfølgende integrerede cockpit fra Cannondale’s eget KNØT-brand har spacere, som kan klikkes af uden at frempind og styr skal afmonteres. Det er vanvittigt gennemtænkt og elegant. Trods den høje grad af integration omkring cockpittet er det let at arbejde med.

 

Hvad vejer den testede cykel?
7,3 kilo.

 

Køreegenskaber

Er cyklen komfortabel at køre?

 

Rammen er komfortabel for en fuldblodsracer. Den er letkørende og trods stor stivhed er der rigtig meget komfort.

 

Beskriv cyklens køregenskaber

Rammen er aggressiv og accelererer som en væddeløbscykel skal. Man kan tydeligt mærke den opdaterede rammeform og de aerodynamiske forbedringer. Cyklen er et nærmest perfekt mix af aggressiv acceleration og effektiv landevejs-cruise.

 

Cyklen er kort sagt en løbsklar allrounder, som gør stort set alting til perfektion. Den er hurtig, komfortabel og imponerende velafbalanceret.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Der er nok stivhed i rammen til at omsætte de største kraftudladninger til fart igennem den kraftige krankboks. Bagenden er rolig og stabil, så baghjulet kan tage imod kræfterne uden slinger i valsen.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Cyklen er responsiv, men stabil. Den er præcis og styrvillig - blandt de allerbedste cykler, jeg nogensinde har kørt nedkørsler på.

 

Komponenter

Matcher de valgte komponenter rammens egenskaber?

 

Læs også
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag

 

Helt kort - ja! Alle komponenter er fra øverste hylde.

 

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Nej, der er ikke en finger at sætte på noget. Hjulsættets højde er lavet til allround-brug - man kan eventuelt sætte et højere hjulsæt på, hvis man vil optimere den til de flade, danske landeveje.

 

Bedøm hjulsættet

Hollowgram-hjulsættet er et ’in-house’-produkt fra Cannondale. Men det lader ikke noget tilbage at ønske i forhold til mere etablerede mærker.


Sættet er bygget på egne nav, mens egerne er fra DT Swiss. Forhjulet er strikket sammen med 20 eger mens baghjulet er forstærket med fire ekstra.


Navet er letløbende og ruller fantastisk.  Fælgen er ligeledes fra Hollowgram og har 45 millimeters højde og 21 millimeter indvendig bredde. Fælgen er tubeless-klar.

Der er masser af stivhed i sættet og min oplevelse er at det er fuldt på højde med high-end hjulsæt fra de etablerede mærker.

 

Konklusion

Nød du at køre på cyklen?


Ja, cyklen er i den absolutte superliga og illustrerer på flot vis hvad man kan opnå af stivhed, aerodynamik, komfort og balance i en moderne racer.

 

Vil du anbefale cyklen?

Absolut - den får mine bedste anbefalinger.

 

Om testeren:

Alder: 36
Højde: 183 cm
Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 10 år 
Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej og gravel

Feltet.dk's vurdering

(10/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Følg den store kongeetape i Tour of the Alps
Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
Landevej
Wiebes reagerer på kæmpe bommert: Jeg kan sagtens være sur på mig selv
Landevej
Kamp skal køre sin anden Grand Tour
Landevej
ColoQuick tager stor triumf i Frankrig med kun to mand
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen af Amstel Gold Race 2024
Landevej
Van der Poel belyser ”vanskelig” situation
Landevej
Kæk Pidcock joker: Stort at vinde for anden gang
Landevej
Pidcock får sin Amstel-sejr i dramatisk finale
Landevej
Belgier sejrede foran Uttrups holdkammerat i Frankrig
Landevej
Video i artiklenMartinez fuldender flot FDJ-hattrick
Landevej
Sådan blev Amstel igen afgjort med hektisk afslutning
Landevej
Video i artiklenAmstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Landevej
Vos: I sådanne tilfælde er der vigtigere ting end cykling
Motion
Første cykelmagasin på gaden
Landevej
Anerkendt journalist: Asgreen rygtes væk fra Quick-Step
Landevej
Optakt: Amstel Gold Race
Landevej
Supersprinters kæmpe brøler sikrer sejren til 36-årige Vos
Landevej
Optakt: Tour du Doubs
VIS FLERE

Annonce