Test: Bontrager GR2 gravel-sko
03. maj 2021 13:04
af Thomas Rosenquist

Bontrager har lavet en gravelsko som virkelig er tænkt allround, og er en cykelsko som passer til de lange grusture, men også kan bruges når man ikke lige sidder og træder rundt. Hen over vinteren har jeg har fornøjelsen at teste Bontragers gravelsko kaldet G2.

Annonce

Fakta:

Producent: Bontrager
Produkt: GR2 cykelsko

Farver: Skoen får i sort eller brun. Jeg har testet den brune
Størrelse: Testet str. 43. Skoen kan få i størrelser fra 37-48, og kun i hele størrelser

Vejledende udsalgspris: 1.199,- kroner

 
Introduktion

Bontrager er et selvstændigt brand under Trek-mærket.


Bontager laver både tøj, cykeltilbehør og specialiserede cykelkomponenter. Som mange succesfulde firmaer startede Bontrager i en garage og er nu en integreret det af Trek.

 

 

Test
Siden jeg har modtaget skoene til test, har jeg kørt cirka halvdelen af mine ture i dem. Det er vel cirka blevet til 1.000 kilometer hen over vinteren med disse sko.

Radio Tour, sæson 2, afsnit 15: Gravel-cykling-snak med mekaniker Jack Petersen og Jesper Mørkøv

SE ALLE GIRO-ETAPER I FULD LÆNGDE UDEN REKLAMER

 

De har været på i alt slags vejr, lige fra 10 grader og regnvejr til -10 grader i sne og frost. Jeg har dog kørt en del med skoovertræk på hen over vinteren, for både at kunne holde varmen om fødderne og undgå alt for våde tæer.

 

Første indtryk

Skoene bliver leveret som de fleste andre sko i en papkasse. Ikke noget eksklusivt her, som for eksempel en pose til skoene eller andet ekstra. Jeg har oplevet andre sko hvor det var lidt mere lækkert at pakke dem ud - men de har også typisk kostet det dobbelte.

 

Skoene er med snørebånd, så jeg har set frem til at teste, hvordan det virker. Det er virkelig mange år siden, jeg har haft en cykelsko med snørebånd, så det bliver godt at prøve igen.

Annonce

 

Umiddelbart syntes jeg snørebåndene virker lidt lange, men det må jeg se på i testen. Når du har snøret skoen, så er der en elastik på overdelen, så du kan sikre, at den pæne sløjfe ikke flagrer rundt, når du cykler. Snørebånd har jo også den fordel at de er en del nemmere at udskifte end for eksempel BOA-spænder.

 

Overdelen er lavet af kunstlæder, og skulle kunne tåle lidt af hvert. Endvidere er hæl og tå forstærket med et gummilag som Bontrager kalder GnarGuard.

 


Det skulle sikre at skoen holder til lidt af hvert.

 

På hælen er der også monteret en strop. Tænkte først, at den var der for at kunne hjælpe med af få skoen på, men Bontager skriver, at det er en knagestrop, så du kan hænge skoene til tørre. Ikke helt sikker på, at den bedre halvdel syntes, det var verdens bedste idé at hænge min cykelsko til tørre på vores tørrestativ. Her vil jeg nok holde fast i de gamle dyder med nogle aviser ned i skoen, når den skal tørre.

 

Skoen passer til SPD klamper med to bolte.

Annonce

 

Det er ikke den mest stive sko. Bontager angiver den til at være 6 ud af 14. Så der forventes lidt fleks i sålen. Det betyder ultimativt, at noget af kraftoverførslen fra person til cyklen forsvinder ud i fleks i sålen, men det betyder også, at sko og fod kan arbejde lidt bedre sammen og kan derfor give mere komfort på turene.

 

 

Skoene i brug

Alle mine nuværende cykelsko har enten velcro, spænde eller en kombination af disse. Jeg har altid været lidt kritisk overfor snørebånd på cykelsko, da det alt andet lige vil være mere besværligt (læs umuligt), at justere snøren under kørsel. Ikke desto mindre ser man, at flere og flere skoproducenter laver sko med snøre.

 

Der bliver talt om det klassiske look. Det er jo også nemmere at udskifte, end hvis for eksempel et spænde går i stykker. Jeg må da indrømme at jeg har smidt cykelsko ud fordi spændet var gået i stykker. Det vil jeg nok ikke gøre hvis snørebåndet knækkede.

 

I praksis må jeg indrømme, at det ikke har generet mig, at skoene er med snøre.

Annonce

 


Typisk justerer jeg skoen en enkelt gang, når jeg har kørt nogle kilometer og med skoovertræk på, så skulle jeg også stoppe op, selvom det var med sko med spænde/velcro.
Så ingen forskel her.

 

Snøren har også siddet fint fast under elastikken. Det klassiske look må være op til den enkelte at vurdere.

 

På cyklen har skoene virkelig fungeret fint. De har nok været et halvt nummer for store, men da skoene kun laves i hele størrelser, så er det nok den rigtige størrelse til mig.


Det har dog været helt perfekt her hen over vinteren. Her har jeg kunne have lidt tykkere sokker på uden, det har klemt om tæerne. Jeg har godt kunne mærke at skoene er mindre stive, end hvad jeg er vandt til.

 

Til gengæld så har jeg slet ikke haft problemer med min trædepude, som jeg nogle gange har med mine andre sko. Det er helt klart skoen, som jeg ville vælge til mine lange dage på cyklen.

 

Det er også en sko som man fint kan gå i, når man ikke lige sidder på cyklen. Du kan godt afvikle hen over foden, uden du kommer til at ligne en deltager i gakkede gangarter. Bontrager skiver også selv: ”… velegnede til fods i ujævnt terræn på grund af den fantastisk skridsikre ydersål…”.

Annonce

 


Jeg ved ikke helt om jeg til tage den så langt, men på mine caféstop og supermarkedsindkøb har skoen været behagelig at gå i. Så vil du skal på den lange graveltur, så er denne sko helt perfekt.

 

Skoen er komfortabel. Den er nem at komme ned i og den sidder godt til uden at stramme. Men det er ikke en racersko, men det bliver den heller ikke solgt som.

 

Jeg har ikke haft våde fødder hen over vinteren. Naturligvis til dels på grund af skoovertræk, men skoen føles også åndbar.

 

G2-modellen er slidstærk. Selvom jeg nu har kørt cirka 1.000 kilometer, så ser skoen ikke særligt slidt ud. Endvidere så lugter den heller ikke endnu, hvad jeg må indrømme at mine cykelsko generelt har det med at gøre, når de har rundet de første par 100 kilometer.

 

Tør du så hænge skoen op på tørrestativet? Tja - jeg har endnu ikke taget udfordringen op.
 

Annonce

 

Konklusion
Bontrager er lykkedes med at lave en rigtig god allround gravelsko, som dur til det meste. Det er ikke en sko jeg ville køre ræs i, men helt sikkert førstevalget når jeg skal på de lange hyggeture.

 

Så søger du en sko med god komfort, til fornuftige penge og som virker til at være svær at slide op, så kan du overveje Bontragers Gravel G2-sko.


Sådan har vi testet:

Produkterne er testet fra ultimo november til medio marts, og har kørt cirka 1.000 kilometer. Det fleste af turene har skoene være beskyttet af skoovertræk, men der har været få ture hvor jeg har kørt uden skoovertræk.

 

Har primært kørt i skoven, men også et par enkelte kortere ture (cirka 20 kilometer) på landevejen.


Stillet til rådighed af: Trek


TESTRAPPORT

 

Producent: Bontrager
Model: GR2 cykelsko

 

Hvad er skoen lavet til?

Det er en sko som primært er tænkt til Gravel.

Annonce

 

Hvilke særlige tekniske features har skoen?

En sko hvor overdel er af kunstlæder og ekstra forstærket gummi kaldet GnarGuard omkring tå og hæl.


Undersålen er at Tachyongummi, og virker rigtig slidstærkt.

Skoen passer til SPD pedaler.

 

Bedøm skoens konstruktion

Skoen er designet med fokus på komfort. Der er således lavet en ekstra høj læst så dine fødder ikke bliver klemt for meget på de lange ture.

 

Skoen er er lavet med snørebånd

 

Bedøm ydeevnen

Skoen leverer, det den lover. En meget komfortabel sko, som kan tåle at blive brugt. Det er ikke den stiveste sko på markedet (6 ud af 14), men det gør ikke noget, med mindre man vil køre ræs.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed

Skoen er lavet i høj kvalitet. Der har ikke været nogen tegn på lemfældig udførsel, og skoen ser stadigvæk relativ ny ud, selv efter 1.000 kilometer

Annonce

 

Bedøm pasform

Skoen sidder godt. Den sælges dog kun i hele størrelser, hvilket måske kan give anledning til lidt kompromis for det perfekt fit. Selvom jeg syntes min sko var lidt for stor, så har det dog ikke haft negativ betydning for funktionen.

 

Bedøm størrelse

Størrelsens angivelsen passer fint med de andre sko jeg bruger.

 

Bedøm vægt

Skoen er nok lidt i den tunge ende, men det har ikke betydet noget i praksis. Skoen er målt til

at veje 381 gram/stk.

 

Bedøm komfort

Det er tæt på at være den mest komfortable sko jeg har prøvet (og det er blevet til den del efterhånden).

 

Bedøm ’Value-for-money’

Jeg syntes man får rigtig meget sko for pengene. Jeg syntes lidt priserne er stukket lidt af for et par cykelsko, så knap 1.200,- kroner for dette par som med garanti vil holde længe er en fair pris.

Annonce

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Meget overrasket over hvor lidt det er blevet slidt efter +1.000 kilometers brug.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Ikke rigtig noget som jeg ikke kunne lide. Jeg undrer mig stadigvæk at man hænger skoen op i stroppen i hælen. Er det noget man gør? Eller er jeg bare helt bagud her?

 

Hvordan er prisen sammenlignet med andre, tilsvarende produkter?

Jeg syntes du får valuta for pengene.

 

Konklusion

Nød du at køre med skoene?

 

Ja, de sidder godt. De holder godt og så er de også perfekte til at hente kaffen i.

 

Om testeren:

Alder: 52 år
Højde: 186
Vægt: 80

Jeg har cyklet i:  15 år
Så ofte cykler jeg: 5 - 7 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Cross og Landevej (H50 Licens), men nyder også ture ud i det blå - nu også kendt som Gravel  (Fatbike og Gravelbike)

Feltet.dk's vurdering

(8/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Anacona efter sejr: Jeg har arbejdet hårdt for denne succes

Landevej

Veteran tæt på sejr: Den slags muligheder kommer ikke ofte

Landevej

Se alle Giro-etaper uden reklamer

Landevej

Video i artiklenFavoritvurdering: Søndagens løb i Frankrig, Ungarn og Spanien

Landevej

Video i artiklenOptakt: 9. etape af Giro d’Italia

Landevej

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Varsel om brud på 13 års tørke?

Landevej

Video i artiklenFølg søndagens store bjergetape i Appenninerne

Landevej

Annonce