Prøv vores nye app
Test: Assos Mille GT bibshorts GTS
12. april 2021 19:00
af Morten Andersen

Overlegen kvalitet med appel til de fleste ryttertyper grundet en alsidig pasform. Assos skuffer ikke, når det kommer til bibshorts.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Assos
Produkt: Mille GT bibshorts GTS
Farver: Sort

Størrelse: Medium (fås i XS-TIR (XXXL))

Vejledende udsalgspris: 1489,- kroner

 

Introduktion

Assos lancerer nye bibshorts i deres Mille-kollektion - den mest budgetvenlige kategori fra schweizerne med det gode ry, når det kommer til komfortable bibshorts.

 

GTS-modellen er anden generation i Mille-universet, men i sig selv er det et par helt nyudviklede bukser, som bygger videre på den eksisterende platform.

 

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024

 

Målet er ekstra komfort bade for rytteren som træner til hverdag og dem som ønsker maksimal komfort og støtte på de helt lange ture.

 

Disse forbedringer opnås primært igennem et dobbeltlaget indlæg, nye tekstiler og en opdateret pasform.

 

Annonce

 

Test

Med GTS-modellen indtroducerer Assos næste generation af deres bibshorts i Mille-serien. Det er den mest prisvenlige kollektion, som Assos tilbyder.

 

De nye shorts bygger videre på den opskrift, som hidtil har givet stor succes. Blandt de vigtigste features i de nye shorts er en dobbeltlaget pude og et nyt tekstil, som er mere responsivt og ifølge Assos reducerer trætheden med en anelse kompressionseffekt. Også pasformen har fået en overhaling.

 

Shortsene er lavet til ryttere som prioriterer stor komfort på træningsturene og også dem, som vil have støtte på de rigtig lange ture, som vinder stort indpas blandt især motionisterne i disse tider.

 

Lækker kvalitet med OSSIDIA

Det er ikke nogen overraskelse, men bukserne fra Assos kommer med en helt eminent kvalitetsfølelse. Stoffet er tykt, rigt på fylde og blødt og lækkert.


Det er selvsagt alfa omega for oplevelsen, at materialerne er i top og det får man straks fornemmelsen af her. Stoffet har en kraftig kvalitetsfornemmelse over sig, når man knuger det i hånden selv om det reelt er tyndt og fint - som det jo skal være. Den dybe sorte farve falmer ikke, selv om man strækker stoffet, så meget som man kan.

 

Som noget helt nyt til disse shorts har Assos lanceret et nyt tekstil kaldet OSSIDIA.


Det nye materiale er sat i verden i et forsøg på at ramme den optimale balance mellem gnidningsfri komfort og støttende kompression til de arbejdende muskler.

 

Stoffet er ultratyndt for optimal åndbarhed - hvilket gør disse short til udprægede sommerbukser - mens materialets konstruktion er både blød og lækker men med netop så meget elasticitet, at musklerne støttes.

 

Læs også
Optakt: Tour de Romandie

 

Jeg er også stor fan af Assos’ seler, som reelt er helt flade elastikbånd. På ryggen går de fra buksekanten i et omvendt V opad i en kraftig elastikkvalitet. Foran løber de ned langs hver side - helt traditionelt - men med lidt mere spillerum i strækket.

 

Det har flere fordele. For det første lægger de sig helt tæt ind til kroppen og er usynlige under enhver trøje. Det ser åbenlyst godt ud, men det ’forstyrrer’ heller ikke pasformen på en tætsiddende trøje, da den let kan bevæge sig hen over selerne, når man flytter sig på cyklen.


Dernæst giver det en fantastisk støtte. Bukserne sidder rigtig godt på hofterne og hele vejen ned over bagdel og lår.

 

Selerne er i høj grad med til at sikre et fast hold i resten af shortsene, som jeg oplever, bliver siddende præcis hvor de skal, uanset hvor meget jeg vrider mig i sadlen eller vugger fra side til side i stående position.

 

Annonce

 

Pasform

Fittet på shortsene er mig på mange måder en lidt gådefuld størrelse. For når man trækker i shortsene, så smyger de sig let om både hofter, ryg og ben og giver en fornemmelse som mest af alt minder om en pasform, som man normalt får med produkter egnet til mere afslappede cykelformer.

 

Men fittet er faktisk så tæt, at det ligger tæt op af Assos’ S9-shorts, som blandt andet profferne fra Quebeka-Assos i år bruger på World Touren.

 

Det er lidt en sjov fornemmelse at føle shortsene så lidt, men alligevel få en så tæt pasform. Og det er positivt! Man glemmer nærmest at man har shortsene på og selv om det lidt et en kliche, så er der alligevel noget sandhed i, at et produkt for alvor er godt, hvis man ikke bemærker det.

 

Jeg kører i en størrelse medium og måler 183 centimeter fordelt på 75 kilo med et sæt lår, som fylder lidt mere end gennemsnittet og shortsene er helt perfekt afmålt til mig.


Men jeg fornemmer også, at der er fint med stræk og ’blødhed’ i stoffet til at shortsene sagtens ville kunne bruges af en, som fylder lidt mere i tyngden end mig selv, men som deler samme højde.

 

Pasformen giver med garanti plads til rigtig mange størrelser og her er Assos måske nogle af de mest alsidige på markedet, hvis man skal finde et par performance-orienterede shorts uden at være trimmet som en licensrytter.

Annonce

 

Læs også
Optakt: Prolog til Tour de Romandie

 

Min eneste anke er, at Assos insisterer på en meget traditionel benlængde i sine shorts, hvor trenden måske peger i retning af, at der skal en centimeter eller to mere på. Det kan jeg i hvert fald godt lide - både æstetisk og funktionelt - og det savner jeg lidt her.

 

De tidligere nævnte S9-shorts har ladet en del af sin teknologi dryppe ned på GTS-modellen. Det gælder blandt andet den såkaldte Butterfly-konstruktion, som nu er at finde på GTS-modellen også.

 

Det betyder, at både shortsenes primære panel er lavet i ét stykke, som omslutter både ryggen og benene. Det giver færre syninger og bedre komfort og det er værd at nævne, fordi at det bare fungerer og er med til at højne komfort og pasform.

 

 

Nyt indlæg

En af Assos’ spidskompetencer har altid været indlægget. I hjertet af GTS-shortsene finder man da også en helt ny pude. Indlægget er dobbeltlaget og lavet i blødt memory foam med målrettet støtte til siddeknoglerne.

Annonce

 

Overfladen er udstyret med ventilationshuller for øget ventilation og åndbarhed. Dermed er indlægget tunet til at yde både støtte og komfort, hvilket igen taler for shortsenes evner, når man skal ud på de helt lange ture.

 

Indlægget er ikke ulig andre lignende mærker i størrelse og tykkelse, men der er rigtig meget densitet at gøre med, så man får en blød pude med god støtte. Igen noget som taler til de kilometermæssigt tunge togter og lange dage i sadlen.

 

Jeg har ikke selv haft lejlighed til at teste puden på langfart for alvor, men et par timer i sadlen giver masser af støtte og komfort - både via blødheden og en lækker overflade.

 


Konklusion
Bibshorts er bare en central del af Assos’ metier og GTS-modellen skuffer ikke.

 

Læs også
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste

 

Kvaliteten er helt i top og selv om shortsene ikke er billige, så får man rigtig meget for pengene og kan sagtens finde andre mærker, hvor man skal betale op til 1000,- kroner ekstra for samme kvalitet.

Annonce

 

Pasformen vil appellere bredt og til flere ryttertyper - man kan både køre med GTS-shortsene hvis man er væddeløber såvel som hyggemotionist.

 

Det er svært at finde nogen fejl her.

Sådan har vi testet: Vi har primært testet shortsene på hjemmetræneren på ture op til to timer.


Stillet til rådighed af: Assos

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand: Assos

Model: Mille GT bibshorts GTS

Annonce

 

Hvad er produktet lavet til?

De nye GTS-shorts er en alsidig cykelbuks lavet til alle ryttertyper - med ekstra fokus på at excellere i sommervarmen og på lange ture.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

Beskriv særlige materialer, nyudviklinger eller nye teknikker anvendt i produktionen.

 

Som noget helt nyt til disse shorts har Assos lanceret et nyt tekstil kaldet OSSIDIA.


Det nye materiale er sat i verden i et forsøg på at ramme den optimale balance mellem gnidningsfri komfort og støttende kompression til de arbejdende muskler.

 

Læs også
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne

 

Stoffet er ultratyndt for optimal åndbarhed. Bukserne benytter Assos’ seneste seleteknologi i den såkaldte A-Lock, som er med til at holde dem på plads. Endelig er der brugt et nyt indlæg i dobbeltlag for ekstra komfort.

 

Bedøm produktets konstruktion

Bukserne benytter den såkaldte Butterfly-konstruktion, Det betyder, at både shortsenes primære panel er lavet i ét stykke, som omslutter både ryggen og benene. Det giver færre syninger og bedre komfort. Sammen med selesystemet virker det nærmest helt perfekt.

Annonce

 

Bedøm produktionskvaliteten og udførslen

Kvaliteten er helt i top alle de væsentlige steder: Stoffet er blødt, stærkt og dejlig elastisk, selerne er i høj kvalitet og puden er blødt uden at fylde for meget.

 

Bedøm ydeevnen

Shortsene er virkeligt behagelige at have på og på cyklen sidder de helt tæt og behagelig, men vigtigst af alt, så har Assos fundet en fantastisk formel på at de bliver siddende uanset hvor meget man bevæger sig på cyklen.

 

Bedøm kvalitet/holdbarhed
Alt spiller 100% - kvaliteten er virkelig iøjnefaldende. Vasker man dem på 30 grader efter hver tur, så holder de rigtig længe.

 

Bedøm pasform
Pasformen vil passe rigtig mange kropstyper og man behøver ikke at have statur som en A-rytter for at være med. Det gode materiale fordeler trykket godt, så man får et tæt fit uden at det føles ubehageligt.

 

Bedøm størrelse

Svarer til normale størrelser og man behøver ikke gå en størrelse op, som med nogle mærker.

Annonce

 

Bedøm komfort
Komfort er nærmest Assos mantra: Både omkring hofter og lår og i puden er der komfort i rigelige mængder.

 

Bedøm ’Value-for-money’

De er ikke billige, men man får enormt meget for pengene og skal ofte betale noget mere for samme kvalitet. Behandler du dem godt, så er det en god investering.

 

Læs også
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning

 

Hvad kunne du især lide ved produktet?

Kvalitet, selesystemet og overordnet følelse af luksus.

 

Var det noget som du ikke kunne lide?

Jeg ville ønske at de kunne fås i en version med ekstra benlængde.

 

KONKLUSION

Nød du at køre med tøjet?

 

Ja - de er super lækre!

 

Om testeren:

Alder: 37

Højde: 183 centimeter

Vægt: 75 kilo

Jeg har cyklet i: 12 år

Så ofte cykler jeg: 3-4 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: Landevej

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Beklædning og beskyttelse
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Følg en spændende tirsdag med løb i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
Landevej
Bora-stjerne afslører stort mål: Det bliver episk
Landevej
Van der Poel vurderer sine chancer mod Pogacar
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewFuglsang: Dét kan få mig til at stoppe karrieren
Landevej
Danskerduo skal op imod Cavendish og andre stjerner
Landevej
Dumoulin har klar holdning til Van der Poel vs. Pogacar
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
To danskere slutter langt fremme i Holland
Landevej
Cavendish tilbage efter sygdom, men uden Mørkøv
Gravel
Valverde vinder igen
Landevej
Medie: Alaphilippe i forhandlinger med nyt hold
Landevej
Jakobsen må sætte større lid til dansker - vigtig hjælper misser Giroen
Landevej
Kron mindes uheldig episode før Liège: Før eller siden må heldet vende
Landevej
Norsgaard på vej til storhold?
Landevej
Kæmpetalents skadespause forlænges
Landevej
Agent sammenligner Philipsens tilbud: Så stor er chancen for et skifte

Fredag den 19. april 2024

Landevej
Lotto Dstny-rytter tilbage på cyklen for første gang efter lårbensbrud
Landevej
Søren Kragh udtaget til Liège-Bastogne-Liège
Landevej
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare
Landevej
Formand for DCU trækker sig
Landevej
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
VIS FLERE

Annonce