Prøv vores nye app
Produktnyt: Canyon MY21 Speedmax
05. november 2020 11:00
af Morten Andersen

Canyon lancerer stærkt opdateret version af den altvindende triatloncykel Speedmax.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Hvis ikke man bevæger sig fremad, så er man i virkeligheden på vej baglæns. Det er et udsagn, som om noget passer på nutidens udvikling af nye cykler.

 

Teknologien er allerede så avanceret, at det er svært at finde markante forbedringer, men ikke desto mindre er producenterne nødt til det. Ellers suser konkurrenterne forbi.

 

Nu har Canyon så sat sig for at udfordre status quo i triatlonens verden og forbedre deres ellers altvindende Speedmax-model.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Den nuværende Canyon Speedmax, der blev lanceret i 2015, har haft enorm succes med fem verdensmesterskabssejre ved Kona de sidste fem år i træk foruden tre Europamesterskabstitler, to 70.3-verdensmesterskaber samt en VM-rekord for bedste lang-distance tid.

 

Med andre ord: Udviklerne fra Canyon har haft lidt af en opgave foran sig!

 

Annonce

 

Aerodynamik, integration og tilpasningsmuligheder

En triatloncykel er en speciel størrelse, for den er ikke underlagt UCI’s stramme regler, hvilket gør det muligt at udvikle cykler, som er ultra-aerodynamiske.

 

Så skal den også tilbyde rytteren nogle flere ting, end en enkelstartscykel udviklet til landevejscykling, idet der skal være plads til at opbevare ernæring, væske og værktøj. Og så er indstillingsmulighederne endnu mere komplicerede, da man er nødt til at sikre, at atleten er frisk nok til at løbe, når cykeldelen er overstået.

 

Ikke overraskende er det da også på disse tre parametre at Canyon har fokuseret energien.

 

 

Aerodynamik

Kravene var simple for ingeniørerne: Aerodynamikken skulle være i verdensklasse - naturligvis- men samtidig skulle MY21-versionen af Speedmax’en være med skivebremser og stadig være mere aerodynamisk end den nuværende model med fælgbremser.

 

Canyon har brugt Swiss Side som partner i udviklingen af den nye ramme. Swiss Side er en af de førende autoriteter, når det drejer sig om aerodynamik. Erfaring der blandt andet er gjort i aerodynamikkens højborg: Formel 1.

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt

 

Hvor de eksterne konsulenter har kontrolleret aerodynamikken, så har Canyons folk hele tiden sørget for, at cyklen beholdt sin stivhed-til-vægt ratio, så teorien også kunne spille sammen med praksis. Resultatet er 10 watts forbedring med en rytter på cyklen.

 

Som skrevet tidligere, så er forbedringerne opnået med skivebremser på alle modeller. Et valg som Canyon har truffet, da skivebremserne tilbyder bedre modulering ved nedbremsninger, som giver en bedre køreoplevelse.

 

Canyon har også arbejdet med køreegenskaberne og har derfor flyttet rundt på opbevaringen af værktøj i rammen samt væskebeholderne, sådan at der opnås et lavere tyngdepunkt. Det gør cyklen mere adræt i svingene ifølge Canyon.

 

Endelig er den nye Speedmax mindre sensitiv for sidevind som følge af de opdaterede integrationer.

Annonce

 

 

Integration

Triatloncykler har længe haft mulighed for at tilknytte eksterne beholdere til væske og diverse reservedele eller værktøj. Nu tager Canyon så skridtet videre for første gang og giver mulighed for totalt integrerede løsninger i MY21 Speedmax-rammen, hvis man køber den mest avanceredemodel - den såkaldte CFR.

 

Her får man en indbygget væskebeholder i skrårøret, med et langt sugerør, som er direkte tilgængeligt, når man ligger i bøjlen, så man kan drikke uden at bruge hænderne og uden at forlade den aerodynamiske position.

 

Beholderen kan indeholde 700 ml for rammestørrelserne Medium og opefter, mens størrelserne derunder kan rumme 600 ml.

 

Overøret er udstyret med den såkaldte Bento-box, som er et rum i selve røret, hvor man let kan opbevare gels og bars.

Annonce

 

Læs også
Spansk mester står foran stor beslutning

 

Endeligt er området over kranken omdannet til en lukket opbevaring til reservedele, såsom CO2-patroner. Rummet er tilgængeligt via en låge i cyklens venstre side.


Fordi rummet er internt - altså støbt som en dek af cyklen - så har det også den afledte effekt, at krankboksen bliver stivere.

 

De samlede integrationer gør både cyklen lettere og mere aerodynamisk, da Canyon blot udnytter rammens form, som den allerede er.

 

 

Tilpasningsmuligheder

Det rette fit er knusende nødvendigt for en triatlet, især fordi positionen på cyklen kan justeres nær så meget som på en landevejscykel.

 

Derfor har cockpittet været et fokuspunkt for Canyon, da indstillingsmulighederne her er essentielle for den rette position.

Annonce

 

Her har ingeniørerne lanceret det nye mono extension setup, som basalt set er en lang skinne der strækker sig frem fra det tværgående styrs midte. Dette kan justeres i længden og for enden monteres to bøjler til at placere hænderne på. Disse kan så igen justeres i bredden ved at benytte spacere.

 

Et simpelt setup for det blotte øje men med masser af snild ingeniørkunst i sin udførsel. Simpelt betyder også mindre, som reducerer cyklen frontalareal. Derved forbedres aerodynamikken yderligere.

 

Dette setup fås på de to øverste modelniveauer - CFR og SLX.

 

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Flere modeltyper

MY21 Speedmax kommer i flere varianter.

Annonce

 

CFR er Canyons øverste hylde, hvor alt er optimeret - både ramme og udstyr. Hylden herunder hedder SLX.

 

Fælles for begge disse variationer af Speedmax’en er, at de kommer med fuld integration som beskrevet overfor samt optimale tilpasningsmuligheder.

 

Begge kommer med indbygget wattmåler.

 

Priserne for Speedmax CF SLX Disc starter ved fra 61.499,- til 69.399,- kroner, mens Speedmax CFR Disc vil koste mellem 78.899,- kroner til 94.599,- kroner.

 

Annonce

 

MY21 Speedmax kommer desuden i en billigere CF-model, hvor man får mange af de samme aerodynamiske fordele, men hvor kabler samt bokse til væske og værktøj er eksterne, snarere end bygget ind i rammen.

 

Faktisk er CF-modellen ligeså aerodynamisk som den nuværende model med fælgbremser og gør det altså muligt at få en budgetvenlig cykel, som er ligeså aerodynamisk, som cyklen der har vundet det sagnomspundne VM i Ironman i Kona de sidste fem sæsoner.

 

Speedmax CF Disc være prissat fra 29.199,- til 51.299,- kroner og kommer med indbygget wattmåler.

 

I alt tæller den nye kollektion 11 nye modeller, som er tilgængelige fra 17. november på www.canyon.com

INFO
Triathlon
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
LIVE nu: Price i næstbedste tid på stor enkeltstart
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr

Annonce

Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE

Annonce

Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
VIS FLERE

Annonce