Prøv vores nye app
Test: Pronghorn Aero Disc
28. oktober 2020 12:57
af Mads Søndergaard Jensen

Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap AXS
Farver: Glossy Red og Matt Black
Størrelse: Testet i størrelse 52 - findes i 49, 52, 54, 56 og 58.
Vægt: 7,4 kilo

Vejledende udsalgspris: 41.990,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Road Carbon Aero Disc

Forgaffel: Full Carbon Aero

Geargruppe: SRAM Force eTap AXS 12-speed

Kranksæt: SRAM Force AXS 48/35

Bremser: SRAM Force AXS Hydraulic Disc 160 mm

Hjulsæt: Pronghorn Carbon Racing DT-Swiss nav, tubeless ready 38 mm

Dæk: Continental GP5000s 28 C

Saddelpind: Full Carbon Aero

Saddel: San Marco Aspide Sort

Frempind: Pronghorn Carbon Aero integreret

Styr: Pronghorn Carbon Racing Combo integreret 420 mm bredde.

 

Introduktion

Pronghorn er noget så sjældent som et dansk high-end cykelmærke. Pronghorn blev etableret i 2007 med udgangspunkt i mountainbikesporten.

 

Læs også
Kron reagerer på vildt Fléche Wallonne og ser frem mod Liége

 

Siden da, har de udvidet til både at have cross- og gravelcykler samt landevejscykler. Pronghorns koncept er, at de bygger cyklerne når kunden har købt den, og den bliver sat præcist op til den enkelte rytter.

 

Det er muligt at prøve cyklerne i Danmark i tre showrooms i Skanderborg, Middelfart og Allerød. Har du ikke mulighed for at komme og prøve cyklerne, kan de også bestilles på Pronghorns hjemmeside.

 

Hos Pronghorn har du mulighed for, at opgradere din nye cykel med blandt andet bedre hjul, wattmålere, carbonstyr og Ceramic Speed kuglelejer.

Annonce

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste en cykel til 42.000 kroner, dette er den næstdyreste landevejscykel i Pronghorns sortiment. 

 

 

Test

Den helt nye Pronghorn Carbon Road Aero Disc med den elektroniske SRAM Force eTap, kommer i en flot rød farve og en matsort. Den cykel vi har fået til test er i den røde farve.

 

Selve cyklen er en flot sag og at dømme ud fra udseende oser den af fart. Fra 2020 kan man få alle deres aerocykler med elektronisk gear med 100 % integreret kabelføring.

 

Det giver cyklen et mere aerodynamisk look. På den nye 2020 model, har Pronghorn fået udviklet en ny forgaffel, og en ny type spacere.

 

Dette giver cyklen et komplet rent look, hvor bremsekablerne er 100 % skjult inde i styr og forgaflen. Denne integrerede kabelføring i styret tilkøbes let på webshoppen eller hvis du bestiller i et af deres show-rooms.

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

 

Køreoplevelsen

Når det handler om at bygge en perfekt landevejscykel, kigges der specielt på to parametre: Om den er behagelig at køre på og om den er hurtig.

 

Cyklen fra Pronghorn ser hurtig ud med de aerodynamiske rør, og efter første tur kan jeg også konstatere, at den er bygget til at køre stærkt. Denne tester har efterhånden prøvet en del aerocykler, og cyklen fra Pronghorn udmærker sig ved at være blandt de hurtigste vi har prøvet.

 

Allerede ved første pedaltråd, kan jeg fornemme, at dette er en rigtig racer, der vil fremad. På de næste ture kom testen, om den så var komfortabel at køre på.

Annonce

 

Her må jeg bare sige, at det er den. Uden at det føles, som om cyklen sejler under en, så er den bare rigtig behagelig at køre på, men samtidig føler jeg ikke, at være gået på kompromis med farten.

 

 

God balance

Cyklen er utrolig balanceret at køre på. S tyringen er præcis, og allerede på første tur var der ingen betænkeligheder ved at kaste den igennem svingene.

 

Styringen er meget neutral og reagerer hurtigt på rytterens bevægelser. Cyklens styreegenskaber er klart på højde med andre topmærker.

 

Komponenter

Pronghorn tilbyder den samme ramme i seks forskellige opsætninger. I modsætning til andre store mærker, har Pronghorn kun én ramme og det er en topramme. Aeromodellen fås fra 20.000,- kroner og op til 59.000,- kroner.

Annonce

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

Cyklen har integreret styr og frempind. Dette er en rigtig god løsning for at skjule kablerne og det giver et flottere design. Du har dog mulighed for at vælge det setup, der passer bedst til en dig.

 

Vil du ikke have styr og frempind i et, men have mulighed for at skifte frempind og styr selv, er dette som tidligere nævnt også en mulighed.

 

Hjulene er Pronghorns egne Carbon Racing med nav fra DT-Swiss i 38 millimeter. Hjulene passer rigtig godt til cyklen. Det er et rigtig fint allround hjulsæt, der både kan bruges på de danske landeveje og med en vægt på knap 1500 gram, kan de også bruges i mere bjergrigt terræn sydpå.  

 

Hjulene er tubeless ready, men man har valgt ikke at montere tubeless setup fra starten af. Det kan være en god løsning, da det ikke er alle der lige begejstrede for tubeless.

 

Der kan tilkøbes tubeless opsætning, så det bliver monteret inden levering. Men deter rart med muligheden for at gøre det forholdsvis simpelt. I stedet for tubeless, er der monteret et sæt almindelig clincher i 28 millimeter.

Annonce

 

Fælgen kan tage op til 32 millimeter, så her er der også mulighed for, at opnå mere komfort. De 28 millimeter ruller dog fint og giver en god komfort, specielt på de lange ture.

 

Cyklen fra Pronghorn kommer med den nye elektroniske geargruppe SRAM Force eTap, der leverer elektronisk gearskifte uden nogen kabler og med 12-tandhjul på kassetten bagpå.

 

Dette fungerer bare rigtig godt og skifter upåklageligt. Skifterne er sat op sådan, at man skifter op på kassetten med det ene greb, og ned med det andet. Skal man skifte op eller ned foran, skal man trykke på begge to på en gang. Dette skal man lige vænne sig til, hvis man kommer fra en anden producent.


Ellers er det et rigtigt fedt system, hvor der er masser af muligheder for at finindstille det via SRAMs app.

 

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Tour of the Alps

 

Konklusion

Den overordnede konklusion, er at Pronghorn er lykkedes med at lave en rigtig god cykel, der udmærker sig specielt ved det aerodynamiske design. Et design der leder tankerne hen på andre, langt dyrere cykler.

Annonce

 

Hos Pronghorn har man mulighed for at vælge cykler i forskellige prisklasser uden om nogen forhandler. Det gør, at det danske mærke kan være ret konkurrencedygtig på prisen i forhold til andre mærker.

 

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i september måned på landevejene i Nordjylland.

Stillet til rådighed af: Pronghorn

 

 

TESTRAPPORT

Annonce

 

Brand

Pronghorn
 

Model

Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig både til motionisten og eliterytteren, der gerne vil have en aerodynamisk cykel, hvor pris og performance hænger rigtig godt sammen.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Jeg synes, at producenten er lykkedes rigtig fint med at ramme målgruppen.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Her får man rigtig meget cykel for pengene. Så prisen er god i forhold til lignende cykler.

 

Læs også
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er rigtig fint udført, specielt de aerodynamiske rør er jeg meget begejstret for.

Annonce

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Indstillingsmulighederne er fine. Der hvor man kan indstille, er det nemt at komme til.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer 7,4 kg.


Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen har rigtig gode køreegenskaber.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Stivheden er tilpas i rammen og der er god kraftoverførsel når man træder an.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Den er neutral.

 

Komponenter

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

Annonce

 

Jeg synes ikke der er noget der bør opgraderes i forhold til rammen.

 

Bedøm hjulsættet

Rigtig godt allround hjulsæt i carbon, der både kan bruges på de hjemlige landeveje, og

 

Konklusion

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 18. april 2024

Landevej
Jayco vil forlænge med Yates, men økonomien er tvivlsom
Landevej
López modstod de mange angreb: I morgen bliver det bananas
Landevej
Følg Giro-generalprøvens afsluttende bjergetape
Landevej
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv
Landevej
EF-rytter lykkelig efter comeback på kongeetapen
Landevej
Brite vinder efter storslået soloridt - Spanier holder fortsat fast i klassementet
Landevej
Skjelmose klar til Liege-Bastogne-Liege
Udstyr og test
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Landevej
Pogacar klar til at bryde Alpecins monumentstime
Landevej
Optakt: 4. etape af Tour of the Alps
Landevej
Dansk stortalent bidrager til holdløbssejr
Landevej
Evenepoel har Tour-forberedelsen på plads
Landevej
Bora nærmer sig Visma-profil
Landevej
Stjerner hylder danskere og nordmænd
Landevej
Blev toer i løbsdebut: Fransk stortalent løfter sløret for taktikken

Onsdag den 17. april 2024

Landevej
Virkelig tiltrængt sejr: Det er vigtigt ikke at give op
Landevej
Stærk belgier: Det var ikke et normalt Fleche Wallonne
Landevej
Stjerne spurter sig til første sejr i næsten fem år - Tour-vinderen må nøjes
Landevej
Sejrede efter vanvidsvejr i Vallonien: Jeg kan ikke tro, at jeg har vundet Fleche
Landevej
Betryggende melding om Skjelmose efter kuldechok
Landevej
Fænomenal brite vinder stor klassiker efter eksplosiv spurt
Landevej
Hypotermi-symptomer sender Skjelmose og holdkammerater ud af stor klassiker
Landevej
Rørt vinder: Det var en rigtig lortedag
Landevej
Dansk U23-landshold har holdet klar til stort løb
Landevej
Spanier gør vildt kup på voldsom regnvejrsetape
Landevej
Tidligere vinder ser stolt tilbage på sejr
Landevej
UAE-stjerne regner med sit hold
Landevej
Optimistisk Pidcock: I år er jeg et helt andet sted
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Fleche Wallonne
Landevej
Skjelmose går efter sejren i stor klassiker
Landevej
Træt Matthews: Benene er gode, men jeg er ved at være ved enden
Landevej
Rørt Bora-rytter pointerer: Specielt at køre på hjemmebane
Landevej
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic
Landevej
Oversigt: Dagens 11 danskere ved Fléche Wallonne

Tirsdag den 16. april 2024

Landevej
WorldTour-hold kommer med opdatering på forslåede profiler
Landevej
Tidligere vinder og Fuglsang skal køre Fleche Wallonne
Landevej
Dansk talent skal hjælpe stjerne til topresultat: Han er god at lære af
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewColoQuick-profil sætter ord på etapeløbssejr: Det er vildt og overraskende
Landevej
37-årig etapevinder rørt over sejr
Landevej
Italiensk veteran tager sjælden sejr
Landevej
Charmig udtaget til stor klassiker
Landevej
Vingegaard kommer med positive meldinger
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour of the Alps
Landevej
Pidcocks træner: Han har før slået Pogacar og Van der Poel
Landevej
Hjerteproblemer får stort talent til at indstille karrieren
Landevej
Skjelmose får stærkt hold i ryggen til Flèche Wallone
Landevej
Opdateret: Visma afviser, at Vingegaard er klar til at forlade hospitalet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Udstyr og test
First Ride: Canyon Grizl:On
Landevej
Israel skriver kontrakt med ungdomskomet fra næste sæson
Landevej
Nyt, stort løb annoncerer ruten til første udgave
Landevej
Ny Visma-stjerne forklarer manglende Grand Tour-ambitioner
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Ranglisterne: Visma avancerer og ny verdensetter

Mandag den 15. april 2024

Landevej
Ung WorldTour-rytter ude med hjernerystelse efter vildt højhastighedsstyrt
Landevej
Video i artiklenSe afslutningen: Nordmand vinder reduceret Tour of the Alps-spurt
Landevej
Sprinterkomet får plads på Tour de France-holdet efter styrt: En barndomsdrøm
Landevej
Froome: Havde været interessant at køre mod Vingegaard og Pogacar
Landevej
Tidligere verdensmester reagerer på stor sejr
Landevej
Danskerduo klar til endnu en stor klassiker
Landevej
Uno-X afslører vilde WorldTour-planer
Landevej
Nordmand tager første sejr siden VM-triumf
Landevej
Belgisk endagsløb aflyses
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour of the Alps
Landevej
Optakt: Tour of the Alps (Giro del Trentino)
Landevej
Medie erfarer: Verdens bedste til fransk WorldTour-hold
Landevej
Talent forlader Amstel med flere brækkede knogler
Landevej
Thomas er bedre inden Grand Tour-duel med Pogacar
Landevej
Efter Vingegaards styrt: Ineos-ejer kræver handling
Landevej
Skovbrand hærger kendt stigning
MTB
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
Bane
Danske top fem-placeringer afrunder OL-test

Søndag den 14. april 2024

Landevej
Airtox-sejr i Næstved
Landevej
Israelsk sejr og dansk top-10
Landevej
Hjemmebanesejr i Italien – dansker med fremme
Landevej
Wiebes reagerer på kæmpe bommert: Jeg kan sagtens være sur på mig selv
Landevej
Kamp skal køre sin anden Grand Tour
VIS FLERE

Annonce