Test: Pronghorn Aero Disc
16. oktober 2020 15:00
af Mads Søndergaard Jensen

Ny racercykel fra det danske mærke Pronghorn, der sagtens kan tage kampen op mod de store spillere på markedet. Cyklen udmærker sig ved flot design og så skriger den på fart.

Fakta:

Producent: Pronghorn
Produkt: Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap AXS
Farver: Glossy Red og Matt Black
Størrelse: Testet i størrelse 52 - findes i 49, 52, 54, 56 og 58.
Vægt: 7,4 kilo

Vejledende udsalgspris: 41.990,- kroner

 

Fakta om cyklen

Ramme: Road Carbon Aero Disc

Forgaffel: Full Carbon Aero

Geargruppe: SRAM Force eTap AXS 12-speed

Kranksæt: SRAM Force AXS 48/35

Bremser: SRAM Force AXS Hydraulic Disc 160 mm

Hjulsæt: Pronghorn Carbon Racing DT-Swiss nav, tubeless ready 38 mm

Dæk: Continental GP5000s 28 C

Saddelpind: Full Carbon Aero

Saddel: San Marco Aspide Sort

Frempind: Pronghorn Carbon Aero integreret

Styr: Pronghorn Carbon Racing Combo integreret 420 mm bredde.

 

Introduktion

Pronghorn er noget så sjældent som et dansk high-end cykelmærke. Pronghorn blev etableret i 2007 med udgangspunkt i mountainbikesporten.

 

Siden da, har de udvidet til både at have cross- og gravelcykler samt landevejscykler. Pronghorns koncept er, at de bygger cyklerne når kunden har købt den, og den bliver sat præcist op til den enkelte rytter.

 

Det er muligt at prøve cyklerne i Danmark i tre showrooms i Skanderborg, Middelfart og Allerød. Har du ikke mulighed for at komme og prøve cyklerne, kan de også bestilles på Pronghorns hjemmeside.

 

Hos Pronghorn har du mulighed for, at opgradere din nye cykel med blandt andet bedre hjul, wattmålere, carbonstyr og Ceramic Speed kuglelejer.

 

Hos Feltet.dk har vi haft mulighed for at teste en cykel til 42.000 kroner, dette er den næstdyreste landevejscykel i Pronghorns sortiment. 

 

 

Test

Den helt nye Pronghorn Carbon Road Aero Disc med den elektroniske SRAM Force eTap, kommer i en flot rød farve og en matsort. Den cykel vi har fået til test er i den røde farve.

 

Selve cyklen er en flot sag og at dømme ud fra udseende oser den af fart. Fra 2020 kan man få alle deres aerocykler med elektronisk gear med 100 % integreret kabelføring.

 

Det giver cyklen et mere aerodynamisk look. På den nye 2020 model, har Pronghorn fået udviklet en ny forgaffel, og en ny type spacere.

 

Dette giver cyklen et komplet rent look, hvor bremsekablerne er 100 % skjult inde i styr og forgaflen. Denne integrerede kabelføring i styret tilkøbes let på webshoppen eller hvis du bestiller i et af deres show-rooms.

 

 

Køreoplevelsen

Når det handler om at bygge en perfekt landevejscykel, kigges der specielt på to parametre: Om den er behagelig at køre på og om den er hurtig.

 

Cyklen fra Pronghorn ser hurtig ud med de aerodynamiske rør, og efter første tur kan jeg også konstatere, at den er bygget til at køre stærkt. Denne tester har efterhånden prøvet en del aerocykler, og cyklen fra Pronghorn udmærker sig ved at være blandt de hurtigste vi har prøvet.

 

Allerede ved første pedaltråd, kan jeg fornemme, at dette er en rigtig racer, der vil fremad. På de næste ture kom testen, om den så var komfortabel at køre på.

 

Her må jeg bare sige, at det er den. Uden at det føles, som om cyklen sejler under en, så er den bare rigtig behagelig at køre på, men samtidig føler jeg ikke, at være gået på kompromis med farten.

 

 

God balance

Cyklen er utrolig balanceret at køre på. S tyringen er præcis, og allerede på første tur var der ingen betænkeligheder ved at kaste den igennem svingene.

 

Styringen er meget neutral og reagerer hurtigt på rytterens bevægelser. Cyklens styreegenskaber er klart på højde med andre topmærker.

 

Komponenter

Pronghorn tilbyder den samme ramme i seks forskellige opsætninger. I modsætning til andre store mærker, har Pronghorn kun én ramme og det er en topramme. Aeromodellen fås fra 20.000,- kroner og op til 59.000,- kroner.

 

Cyklen har integreret styr og frempind. Dette er en rigtig god løsning for at skjule kablerne og det giver et flottere design. Du har dog mulighed for at vælge det setup, der passer bedst til en dig.

 

Vil du ikke have styr og frempind i et, men have mulighed for at skifte frempind og styr selv, er dette som tidligere nævnt også en mulighed.

 

Hjulene er Pronghorns egne Carbon Racing med nav fra DT-Swiss i 38 millimeter. Hjulene passer rigtig godt til cyklen. Det er et rigtig fint allround hjulsæt, der både kan bruges på de danske landeveje og med en vægt på knap 1500 gram, kan de også bruges i mere bjergrigt terræn sydpå.  

 

Hjulene er tubeless ready, men man har valgt ikke at montere tubeless setup fra starten af. Det kan være en god løsning, da det ikke er alle der lige begejstrede for tubeless.

 

Der kan tilkøbes tubeless opsætning, så det bliver monteret inden levering. Men deter rart med muligheden for at gøre det forholdsvis simpelt. I stedet for tubeless, er der monteret et sæt almindelig clincher i 28 millimeter.

 

Fælgen kan tage op til 32 millimeter, så her er der også mulighed for, at opnå mere komfort. De 28 millimeter ruller dog fint og giver en god komfort, specielt på de lange ture.

 

Cyklen fra Pronghorn kommer med den nye elektroniske geargruppe SRAM Force eTap, der leverer elektronisk gearskifte uden nogen kabler og med 12-tandhjul på kassetten bagpå.

 

Dette fungerer bare rigtig godt og skifter upåklageligt. Skifterne er sat op sådan, at man skifter op på kassetten med det ene greb, og ned med det andet. Skal man skifte op eller ned foran, skal man trykke på begge to på en gang. Dette skal man lige vænne sig til, hvis man kommer fra en anden producent.


Ellers er det et rigtigt fedt system, hvor der er masser af muligheder for at finindstille det via SRAMs app.

 

 

Konklusion

Den overordnede konklusion, er at Pronghorn er lykkedes med at lave en rigtig god cykel, der udmærker sig specielt ved det aerodynamiske design. Et design der leder tankerne hen på andre, langt dyrere cykler.

 

Hos Pronghorn har man mulighed for at vælge cykler i forskellige prisklasser uden om nogen forhandler. Det gør, at det danske mærke kan være ret konkurrencedygtig på prisen i forhold til andre mærker.

 

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Sådan har vi testet: Cyklen er blevet testet i september måned på landevejene i Nordjylland.

Stillet til rådighed af: Pronghorn

 

 

TESTRAPPORT

 

Brand

Pronghorn
 

Model

Pronghorn Aero Disc SRAM Force eTap
 

Hvad er cyklen lavet til og hvem henvender den sig til?

Cyklen henvender sig både til motionisten og eliterytteren, der gerne vil have en aerodynamisk cykel, hvor pris og performance hænger rigtig godt sammen.

 

Bedøm hvordan producenten er lykkedes med at ramme formål og målgruppe

Jeg synes, at producenten er lykkedes rigtig fint med at ramme målgruppen.

 

Hvordan er prisen i forhold til lignende cykler?

Her får man rigtig meget cykel for pengene. Så prisen er god i forhold til lignende cykler.

 

Ramme

Bedøm rammens udførsel / konstruktion

 

Rammen er rigtig fint udført, specielt de aerodynamiske rør er jeg meget begejstret for.

 

Hvordan er indstillingsmulighederne?

Indstillingsmulighederne er fine. Der hvor man kan indstille, er det nemt at komme til.

 

Hvad vejer den testede cykel?

Cyklen vejer 7,4 kg.


Beskriv cyklens køregenskaber

Cyklen har rigtig gode køreegenskaber.

 

Bedøm cyklens stivhed og kraftoverførsel

Stivheden er tilpas i rammen og der er god kraftoverførsel når man træder an.

 

Beskriv styring - er den livlig, neutral eller doven?

Den er neutral.

 

Komponenter

Er der nogle komponenter som bør opgraderes i forhold til rammen?

 

Jeg synes ikke der er noget der bør opgraderes i forhold til rammen.

 

Bedøm hjulsættet

Rigtig godt allround hjulsæt i carbon, der både kan bruges på de hjemlige landeveje, og

 

Konklusion

Alt i alt synes jeg, at Pronghorn har lavet en rigtig god cykel til en rigtig fornuftig pris, med nogle fede detaljer og noget godt udstyr.

 

Om testeren:

Alder: 31 år.  
Højde: 173 cm
Vægt: 73 kg

Jeg har cyklet i: ni år   
Så ofte cykler jeg: 4-5 gange om ugen  

Jeg kører disse discipliner: Landevej, gravel og E-cykling.  

Feltet.dk's vurdering

(9/10)

Se mere om Feltet.dk's test kriterier

INFO
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Eksklusivt interviewVuelta-debutanten Vingegaard: Håber at fortsætte den gode stil

CCC-rytter skifter til Total Direct Energie

Thomas efter Giro-exit: Var i bedre form end ved min Tour-triumf

Campenaerts: Hvis min karriere er forbi, vil jeg være brandmand

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

Cykelsøgemaskine

MANDAG

Video i artiklenOptakt: 7. etape af Vuelta a Espana

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Den (u)forudsigelige grand tour

Louis Bendixen forlænger med Team Coop

Kirsten Wild tilbage på landevejen efter Covid-19-kamp

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Roglical eller Andorra om igen?

Cykelcross Cup i Holbæk

Giro d’Italia pointvinder: Da vi vandt vores først etape tænkte vi, ”lad os fortsætte”

Følg Valgrens store udbrudschance i Vueltaen

Eksklusivt interviewMathias Matz skifter til Synch-Giant: Det er et fedt team

Bernal om genoptræning: Det vil tage over to måneder

Video i artiklenHar du en fysisk cykelbutik? Så lad os hjælpe dig gratis!

Rørt Pozzovivo: De vigtigste tre uger i mit liv

Hvad har Skibby til fælles med Sagan, Bennett og Izagirre?

O'Connor: Min bedste GrandTour i karrieren

Sydafrikansk profil forlader NTT

Transferlisten 2020-2021 - WorldTour

Gravel Club: Kom med GFyn på tur - for Fyn er fin til gravel

Overvældet Almeida: Kan ikke beskrive min glæde

Video i artiklenStudiet peger på INEOS som de helt store vindere

McNulty godkender sin egen Grand Tour-debut

Costa efter tredjeplads: Ville slet ikke med i udbruddet

Video i artiklenEn ny spændende generation: Hvad byder fremtiden for Hindley efter giro-skuffelsen?

Izagirre skriver sig ind i historiebøgerne

Lykkelig Carapaz: Der er lang vej endnu

Vejret er for koldt og vådt til Esteban Chaves

Video i artiklenRadio Tour – Taler giro 21. etape: Gennemgang og evaluering af årets Giro d’Italia

Prøv banecykling - slå til nu og spar 30%

Kelderman: Om en uge er jeg nok glad for resultatet

Fuglsang: Måske slut med at jagte klassement i store løb

SØNDAG

Video i artiklen’’Cykelløbet gav styrke i en mørk tid’’ – Studiet peger på det mest mindeværdige ved giroen

Video i artiklenRadio Tour giver karakterer til de danske Giro d’Italia-ryttere

Nibali hylder de nye stjerneskud

Feltet.dk lancerer cykelduellen 2020

Lykkelig Geoghegan Hart troede ikke sejren var mulig

Roglic: Krise skyldtes drilsk regnjakke

Video i artiklenIon Izagirre: Jeg havde problemer på sidste stigning, men jeg fandt kræfterne

Video i artiklenJai Hindley: Det er et kæmpe skridt for min karriere

Video i artiklenSe alle højdepunkter fra sjetteetape af Vuelta a España

Jakob Fuglsang efter Giro d´Italia: Jeg kom for at kæmpe om den lyserøde førertrøje

Video i artiklenIzagirre vinder sjette etape - Stor dag for Valgren og dyr dag for Roglic

Video i artiklenGlad Dave Brailsford: Tao gik fra 'måske kan jeg' til 'jeg kan gøre det'

Video i artiklenTao Geoghegan Hart vinder Giroen 2020

Video i artiklenJai Hindley må se sig slået af Geoghegan Hart

Video i artiklenIzagirre vinder sjette etape - Valgren femmer

Hart vinder Giro d'Italia - mens Ganna vinder enkelstarten

Video i artiklenFuglsang kører over målstregen

Video i artiklenDennis: Jeg havde håbet på en god enkeltstart, men jeg er helt død!

Video i artiklenStudiet om Mikkel Bjergs giro-debut: Han kan være stolt af den her giro

Video i artiklenCasper Pedersen giver bud på Jai Hindleys chancer på enkeltstarten

Video i artiklenTao Geoghegan Hart vs. Jai Hindley: Det er deres livs enkeltstart

Video i artiklenDave Brailsford: Tao gør bare, hvad han altid gør

De vigtigste starttider til dagens afgørende Giro-enkeltstart

Video i artiklenHolm til Sam Bennett før bjergetape: You look a bit chubby?

Video i artiklenJesper Worre går gennem sidste Giro-etape: Enkelstarten

Erfaren belgier skifter til Cofidis

Video i artiklenStatus på danskernes indsats i årets Giro d’Italia: Kan Fuglsang være tilfreds?

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Stelvio og Fuglsangs oprejsning

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Geoghegan Hart og Hindley skaber spænding før sidste etape

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Rytterprotest

Video i artiklenTop fem – de mest mindresrige etaper i årets Giro d’Italia: Thomas’ udgåelse og Castroviejo-sejr

Video i artiklenOptakt: 6. etape af Vuelta a Espana

Video i artiklenOptakt: 21. etape af Giro d’Italia

Video i artiklenVuelta a Espana-analyse: Sæsonafhængig belgisk udbryderkonge

Video i artiklenGiro d'Italia-analyse: Er der nogen, der har Pogacars nummer?

Video i artiklenTop fem – de mest mindesrige etaper i årets Giro d’Italia: Demare og Sagans duel

Sneskred under Giro-etape - se billederne

Video i artiklenBreschel: Præsidenten har ringet til Guerreiro for at fragte ham hjem i privatfly

Video i artiklenLund om Rohan Dennis flotte kørsel: ''Han vinder for for Tao''

Video i artiklen’’Det bliver en spektukalær afslutning!’’ – går girosejren til Geoghegan Hart Hart eller Hindley?

Video i artiklenGod, ond, underlig - et kig på 20. etape

Jesper Hansen går usikker fremtid i møde

Transferlisten 2020-2021 - Dansk

DCU prioriterer ungdommen i forhold til nye corona-restriktioner

Kelderman håber på godt holdresultat

Hindley: Jeg skal køre mit livs enkeltstart

LØRDAG

Video i artiklenSjov anekdote: Ole Ritter fik gratis kød hos slagteren i Italien