Prøv vores nye app
Optakt: Tema om elcykler
15. april 2019 06:30
af Morten Andersen

Cykelbranchen udvikler sig hele tiden. Nye trends popper op og nye produkter udvikles hele tiden. En af disse sæsoners mest vedblivende trends er elcyklen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Her åbner der sig i øjeblikket et marked og stort set alle de store og respekterede cykelproducenter er hoppet på bølgen i en eller anden grad.

 

Derfor kigger vi lidt nærmere på elcyklen i den kommende tid. Både den anatomi og funktion og så prøvekører vi tre forskellige slags cykler for at se, hvordan oplevelsen af en E-bike er.

 

Elcykler - fra bedstemor til race

Elcyklerne har for alvor gjort deres indtog på markedet indenfor de sidste to sæsoner.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Udviklingen kommer fra markedet for hverdagscykler, hvor motordrevet assistance har vokset sig større og større i popularitet og gjort hverdagen lidt mindre svedig (i bogstavelig forstand) for millionvis af cyklister.

 

Målgruppen for de tidligste modeller var således primært pendlere, som hver dag tilbagelægger et betydeligt antal kilometer samt ældre og andre målgrupper, hvor kræfterne måske ikke altid rækker til at nå frem ved egen hjælp.

 

Annonce

 

Det har i lang tid afspejlet sig i modellerne på markedet. De fleste elcykler har taget sig ud som hverdagscykler er flest - både i funktion og design. Det vil sige traditionelle modeller såsom en klassisk herre- eller damecykel eller en citybike.

 

Men især i sidste sæson var det som om, at ’revolutionen’ tog form. Flere af verdens førende brands tog udviklingen til sig. Det betød også et bredere perspektiv på målgruppen, hvor cykelryttere - snarere end kun cyklister - fik plads i bevidstheden på både udviklere og designere.

 

Det betyder, at markedet allerede nu har et bredt udvalg af cykler, som kan tilbyde lidt flere watt inden rytteren end er klikket i pedalerne.

 

De ’almindelige’ cykler udvikler sig stadig i alle mulige retninger. Lige fra deciderede bedstemorcykler, hvor man kan sidde helt oprejst og stadig nyde 250 watt tilført direkte i pedalerne til mere sporty løsninger, hvor geometri og position minder lidt mere om en racercykel.

 

Men der hvor udviklingen tager mest fart er på cyklerne, som enten er beregnede eller velegnede til mere sportspræget kørsel - altså hvor målgruppen må formodes at have et træningsmæssigt formål for øje.

 

Nu kan man få alt fra deciderede racercykler med motor over hybridudgaver til mountainbikes med ekstra skub i.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Elcyklens anatomi

Traditionelt har elcyklerne inkorporeret motoren i enten hjulenes nav eller i kranken, hvor motoren hjælper med at dreje pedalerne rundt.

 

På cyklerne egnet til sportspræget kørsel både på landevejen og i skoven er tendensen, at motoren sidder i netop kranken og assisterer i selve trådet.
 


 

Motorerne kommer i flere størrelser og ydelser. Det påvirker naturligvis det power-output, som kan leveres og altså den hjælp man kan få fra motoren. Generelt gælder det, at jo større motor og batteri, jo mere kraft kan der genereres, men det betyder også, at vægten stiger.

 

Så det gælder for producenterne om at finde et kompromis mellem ydelse og vægt - et klassisk dilemma i udviklingen af cykler.

 

Terræncyklerne og især deciderede mountainbikes skal ofte forcere både stejlere bakker og hårdere terræn, så her får man ofte mulighed for en model med masser af power.

Annonce

 

Batterierne placeres i langt de fleste tilfælde i forbindelse med skrårøret. Her indgår batteriet som en del af designet og kan som regel klikkes af og på i forbindelse med opladning. På den måde kan man bibeholde en cykels udseende og geometri nogenlunde intakt i en sport, hvor traditioner fylder rigtig meget. Placeringen af et batteri spiller også ind på en cykels balance og tyngdepunkt, hvorfor skrårørets centrale placering er ideel.

 

Sådan fungerer det

Elcyklernes distribuering af de kunstige kræfter kan variere.

 

For langt de fleste gælder det, at cyklen er udstyret med en eller anden form for kontrolenhed på styret - ofte med en skærm - hvorfra indstillinger og kraft styres.

 

Nogle cykler har en helt simpel styring, hvor man doserer kræfterne ved at skrue op og ned. Herved leverer cyklen færre eller flere watt og dermed hjælp. Så kan man skrue op på bakkerne eog tilsvarende ned, når man kører ligeud i medvind.

 

Annonce

 

Læs også
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Snakker vi sportscykler, så er der ofte en række mere avancerede indstillinger også.

 

Der kan være forskellige programmer, som på intelligent vis styrer wattene alt efter formål, eller der kan være en indstilling, hvor man sætter sin ønskede fart og så hjælper motoren med at nå denne, hvorefter man skal træde for at køre hurtigere.

 

Også her udvikler teknologien sig hele tiden, så man som cykelrytter kan fintune sine præferencer og derved opnå det bedst mulige køre-flow.

 

Tre elcykler - tre historier

Som sagt, så tror vi på at elcyklen har masser af perspektiv og fremtid indenfor alle dele af cykelsporten.

 

Derfor afspejler de cykler og ryttere som vi har fokus på i vores lille team om emnet også det.


Rytterne er nemlig helt forskellige - med hver deres indgangsvinkel til en delvist eldrevet cykel og den værdi den - eventuelt - kan bringe deres cykelliv.

Annonce

 

Cyklerne adskiller sig ligeledes fra hinanden på flere strukturelle punkter og udmærker sig på flere uafhængige fronter.

 

Du kan glæde dig til at læse mere om de her cykler og testrytternes oplevelser på dem i den kommende tid.

 

Cannondale med motor til den rutinerede MTB’er

 

 

Læs også
Ayuso er stadig mærket af kuldechok

 

Vi har udstyret vores rutinerede mountainbike-skribent Kent med en Cannondale Moterra 3, som kan klare de fleste udfordringer i skoven, samtidig med at dens rytter bliver forsynet med lidt ekstra brændstof i benene.

Annonce

 

Kent har udsat cyklen for alverdens udfordringer en mountainbiker kan opleve for at se hvordan køreoplevelsen blev påvirket.

 

Læs vores test af Cannondale Moterra 3

 

Pininfarina’en og den garvede landevejsrytter

 

 

Pininfarina er et italiensk designhus, som har masser af klassikere på samvittigheden og som nok er allermest kendt for sit design af flere ikoniske Ferrari-modeller.

Annonce

 

Italienerne har smidt deres æstetiske sans ned over en moderne elcykel, som er blevet til i samarbejde med specialisterne i netop elcykler; Diavelo fra Schweiz.

 

Det er der kommet en helt speciel allround-cykel ud af, som skubber til grænserne for cykeldesign.

 

Vi har prøvekører Pininfarina-modellen, som er gearet til at klare det meste.

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Da det arabiske tempomirakel fortsatte

 

Cyklens pilot, Jakob Kaalund, er normalt en rutineret landevejsrytter, som er mere end i stand til at producere fart med rugbrødsmotoren alene. Han vil fortælle om sine oplevelser med hjælp fra motoren og hvordan køreoplevelsen og -egenskaberne er på sådan en cykel.

 

Læs vores test af Pininfarina E-volutione

Annonce

 

Nybegynderens oplevelse på en eldrevet Trek

 

 

Læs vores test af Trek Powerfly 7

 

Elcyklens ekstra kræfter åbner op for, at urutinerede ryttere kan lege med de mere rutinerede og de sammen kan dele en cykeloplevelse.

 

Netop den vinkel har vi testet af på vores kontor i Hjørring hvor chefen for det hele og salgschefen på Feltet.dk med deres mangeårige cykelerfaring har haft to medarbejdere fra kontoret med ud og træne.

Annonce

 

Læs om nybegyndernes tanker og oplevelser med at deltage i cykeltræningen og hvordan det var, pludselig at have masser af kræfter i stængerne.

 

I deres test har de kørt på en Trek Powerfly 7.

INFO
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Følg lørdagens tyrkiske sprinterbrag og schweiziske kongeetape
Landevej
Ayuso er stadig mærket af kuldechok
Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
Efter flere dages nedtur havde McNulty overraskende gode ben
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
VIS FLERE

Annonce