Prøv vores nye app
Tema om elcykler: Pininfarina E-volutione
17. april 2019 06:00
af Jakob Kaalund

Elcyklerne er over os og har gjort deres indtog særligt hos folk hvor lemmerne på den ene eller anden måde knager eller pendlerne som kan komme hurtigere og nemmere rundt i det daglige.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Fakta:

Producent: Pininfarina E-volutione

Farve: Grå, rød, sort

Vejledende udsalgspris: 35.999,- kroner

 

 

Er elcykler fremtiden?

Hvis man færdes bare en lille smule på de danske cykelstier har man nok efterhånden bemærket elcyklernes indtog og stigende popularitet. Som udgangspunkt er det jo et spændende tiltag, som i højere grad muliggør at personer, som ellers ikke ville cykle, nu kan komme mere ud og cykle.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Politikerkommentaren ville vel være at det potentielt kan bidrage til folkesundheden. Det skal vi ikke gøre os kloge på, men elcykler er uden tvivl kommet for at blive, og så længe det gør at flere folk kan nyde glæden ved cykling, er det vel kun en fordel.

 

Feltet.dk har naturligvis også bemærket elcyklernes indtog. Vi har her fået muligheden for at teste en af de mere specielle af slagsen - nemlig en Pininfarina E-volutione. Et elcykelprojekt lavet i et samarbejde mellem det Schweiziske elcykelfirma Diavelo og det italienske designhus Pininfarina.

 

Annonce

 

Måske navnet Pininfarina alligevel ringer en klokke hos de fleste, da de faktisk har haft en meget betydningsfuld rolle i mange af de ikoniske bilmodeller, der gennem tiden har fået folk til at måbe, og der den dag i dag stadig bliver peget på som noget af det smukkeste indenfor bildesign.

 

Grundlæggeren Batista ”Pinin” Farina startede i begyndelsen af 1900-tallet som karetbygger inden han med støtte fra Lancia begyndte at designe og bygge biler. Fokus blev med tiden skiftet over til bildesign i stedet for fabrikation. Gennem tiden har Pininfarina samarbejdet med et hav af bilmærker såsom Maserati, Alfa-Romeo, Lancia og ikke mindst Ferrari.

 

I 1930 oprettede han designhuset Pininfarina, som over tidens løb har designet en lang række produkter på tværs af brancher.

 

Kendetegnende er et design hvis linjer, skønhed og funktionalitet går op i en højere enhed.

 

Dette er ikke designhusets første projekt indenfor cykelverden, da Pininfarina tidligere har samarbejdet med den italienske cykelproducent De Rosa, hvilket resulterede i De Rosa Pininfarina SK.

 

Pininfarina Evoluzione er en high-end elcykel og i lige så høj grad et designværk, som det er en cykel. Dette kommer til udtryk i det meget specielle og gennemførte design - hvilket også har kastet en lange række designpriser af sig. Dette er vel mest af alt en city-bike, men det er tydeligt at man forsøgt at skabe en kraftig el-cykel og samtidig gøre den så sporty som muligt i designet. Mest af alt er det vel en veldesignet og uhyre skarp city-bike.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

 

Lavet udelukkende i carbon og med lækre detaljer som integreret led-skærm i overrøret til styring af el-delen, er der ingen tvivl om, at man her har med noget helt specielt at gøre. Det er heller ingen hemmelighed at prisskiltet også afspejler dette, og derfor vel også en cykel som henvender sig mest til feinschmeckeren.

 

Det er et atypisk design til en cykel, men ikke desto mindre er den faktisk rimelig vellykket og fremstår derfor æstetisk pæn. Rammen er udviklet under brug af vindtunnel, hvor man har haft fokus på aerodynamik. Drivlinjen består af en Brose krankbaseret motor med 250W - 90Nm. Motoren kan yde et moment på 90 Nm, hvilket er ganske potent, men nu skal man naturligvis ikke forvente hastighed og acceleration som en motorcykel, da den har en begrænset hastighed på 25 km/t.


Det betyder, at systemet slår fra, når du passerer 25 km/t, og derover er det ren pedalkraft, der gælder.

 

Cyklen har endvidere et Panasonic batteri på 500W - 13,6 Ah - 36V. som giver dig mulighed for at køre gode lange ture på landevejen og grusstierne, uden at man behøver at være nervøs for at løbe tør for strøm. Denne tester kørte eks. 3 timer henover en uge, og her var der stadig omkring 30% strøm tilbage på batteriet.

Annonce

 

 

Det hele drives af en bæltedrevet transmission, og cyklen kan som nævnt assistere op til 25 km/t. Det krankbaserede system er vel nok det fremdriftssystem, der giver den mest realistiske følelse, når man træder i pedalerne, frem for det forhjulsdrev man ser på mange af de billige elcykler.

 

Til styring af drivlinjen bruges en række knapper placeret på styret og delvist integreret omkring grebet til forbremsen.0

 

En plus- og minusknap styrer de fire gear-niveauer, som cyklen har. Disse niveauer styrer accelerationshastigheden og hjælpekraft med gear 1 værende det laveste og gear 4 det højeste.

 

Ved lavere gear-niveauer bør rækkevidden på batteriet i teorien derfor også være længere, da det ikke kræver samme mængde batterikraft som ved maksimal acceleration og hjælpekraft.

Annonce

 

Læs også
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

 

 

Test

Cyklen har været testet som pendlercykel 21 kilometer frem og tilbage på arbejde og som transport på kortere ture.

 

Når man som traditionel landevejsrytter sætter sig op på en elcykel, er det alt andet lige med en vis skepsis. Fordommene er mange: Det er snyd med motor, den er tung, ikke aerodynamisk og bare ulirens. Pininfarina E-volutione gør dog langt hen ad vejen disse fordomme til skamme.

 

Hvordan kører sådan en krabat så? Jo, den kører faktisk rigtig godt, ligger rigtig fint i sving og noget af det første man bider mærke i, er de kræfter som drivlinjen leverer fra 0-25 km/t.

 

Annonce

 

Accelerationen sker hurtigt og let, uden man behøver gøre andet end at dreje pedalerne let rundt. Udfordringen kommer dog, når man skal have den op over de 25 km/t. Her mærker man for alvor cyklens vægt og der skal virkelig lægges kræfter i.

 

Det virker som om at 30 km/t, agerer som en særlig barriere, hvor effekten man selv skal investere for alvor stiger, og at cruise rundt med eks. 40 km/t bliver en udfordrende opgave, hvor selv den garvede supermotionist skal arbejde for sagen.

 

Det er nemt at justere på gearniveauerne, når man først sidder på landevejen, og har behov for at ændre indstillingerne. Det kræver naturligvis lidt tilvænning, når man har en kraftig elmotor, som hjælper med accelerationen, men det tager ikke længe før man har vænnet sig til det, og fundet ud af hvilket gear-niveau der passer bedst til ens kørestil og behov.

 

Det er meget nemt at ændre gear indstillingerne afhængigt af omstændighederne, ligesom der som udgangspunkt ikke er noget sikkerhedsmæssigt risikabelt. Når man ikke vil have hjælp, skal man bare lade være med at træde i pedalerne, for så bliver motorkraften stoppet hurtigt, sikkert og enkelt.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Annonce

 

Perspektivering

Overordnet set leverer Pininfarina E-volutione en rigtig god køreoplevelse, og tilvænning til el-drivlinjen sker hurtigt, ligesom man på kort tid bliver fortrolig med denne type cykel.

 

Som inkarneret landevejsrytter vil man sandsynligvis ikke danse rundt af begejstring samt derfor spurte ud og anskaffe sig en elcykel. Men den dag benene begynder at knage og lungekapaciteten mindsket er en elcykel en fantastisk mulighed for stadig at føle man har lidt fart i benene.

 

Alt i alt er Pininfarina E-volutione en god oplevelse, og sætter da også elcyklen i ret fint lys. Den er mere design og æstetik end en rendyrket cykel, ligesom den til trods for design og en kraftig drivlinje, stadig er et tungt bekendtskab, hvis man sammenligner den med en helt almindelig racercykel.

 

Heldigvis er vægten placeret det ”rigtige” sted, og bevirker at tyngdepunktet forbliver meget lavt og centreret, uden det går ud over køreegenskaberne.

 

Denne cykel henvender sig til den ambitiøse pendler eller designnørd som gerne vil køre på en meget vellykket og elegant elcykel.

Annonce

 

Læs vores optaktTema om elcykler

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
Arkiv: MTB og cross
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Følg Lunds trøjeforsvar og det schweiziske bjergslag
Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

Annonce

Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret

Annonce

Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det
Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
VIS FLERE

Annonce