Den f\u00f8rste del af l\u00f8bet er altid meget sprintervenlig, og det afspejles ogs\u00e5 af 2. etape, der ikke byder p\u00e5 mange udfordringer. Igen er der tale om en hovedsageligt flad etape om onsdagen, hvor det igen er vinden, der kan v\u00e6re en trussel, men denne gang vil en teknisk finale give et helt anderledes opl\u00f8b, end vi s\u00e5 p\u00e5 \u00e5bningsetapen.<\/p>","
I alt skal der tilbagel\u00e6gges 181,5 km, der f\u00f8rer feltet fra Bethune til Maubeuge. Fra starten snor man sig igennem fladt terr\u00e6n mod syd\u00f8st frem til den f\u00f8rste spurt, som kommer allerede efter 12,0 km, inden man forts\u00e6tter mod \u00f8st og siden syd\u00f8st igennem fladlandet, idet man for anden dag i tr\u00e6k k\u00f8rer syd om Lille. Efter 44,3 km k\u00f8rer man dagens anden spurt, og efter 71,0 km kommer den tredje spurt i tirsdagens m\u00e5lby, Aniche, hvorefter man forts\u00e6tter mod syd\u00f8st, idet man passerer syd om Denain.<\/p>","
Kort efter drejer man mod nord\u00f8st, og her bliver terr\u00e6net marginalt mere rynket. S\u00e5ledes skal man over to kategoriserede stigninger, nemlig Bermerain (1,1 km, 2,6) og Hon-Hergies (700 m, 2,9%), hvis toppe kommer efter hhv. 102,8 km og 128,1 km, inden man drejer mod syd og senere nord\u00f8st for at k\u00f8re det sidste stykke frem mod m\u00e5lbyen. Her rammer man den afsluttende rundstr\u00e6kning efter 154,1 km, og 3,7 km senere krydser man stregen for f\u00f8rste gang.<\/p>","
Etapen afsluttes nu med \u00e9n omgang p\u00e5 den 23,7 km lange runde. Den er i alt v\u00e6sentligt flad, men byder p\u00e5 den meget lille kategoriserede stigning Hamueau d\u2019Ostergnies (700 m, 5,7%), som har top efter 168,8 km. Herfra resterer 12,7 km i fladt terr\u00e6n, som afsluttes med en teknisk finale. Lige inden 2 km-m\u00e6rket skal man igennem to rundk\u00f8rsler, og med 1500 m igen skal man lynhurtigt dreje b\u00e5de til h\u00f8jre og venstre i to rundk\u00f8rsler, inden man skal lige igennem endnu en. Ved den r\u00f8de flamme drejer man til h\u00f8jre i en rundk\u00f8rsel, hvorefter man med 500 m igen drejer til venstre i endnu en rundk\u00f8rsel, og rundk\u00f8rselsfesten rundes af med et h\u00f8jresving i en sidste rundk\u00f8rsel med bare 200 m igen. Det er i alt v\u00e6sentligt fladt, men den sidste kilometer stiger med 1,3% i snit.<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Maubeuge har to gange inden for de senere år været målby for et stort cykelløb. Det var senest i dette løb i 2015, hvor Jonas Ahlstrand vandt en massespurt foran Bryan Coquard og Benjamin Giraud, samt i Touren i 1999, hvor Mario Cipollini spurtsejrede foran Rick Zabel og Jaan Kirsipuu.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO
Vejret
Efter en flot tirsdag venter en pæn onsdag. Den vil nemlig starte solrigt, men fra midt på eftermiddagen vil det mest være skyet. Her vil temperaturen nå 17 grader, og der vil bare være en let vind (9-14 km/t) fra nordvest. Det giver sidemed- og medvind i den indledende fase, inden der følger et sidevindsstykke i forbindelse med de to første stigninger. Herfra vil der være sidemedvind frem til rundstrækningen, hvor der vil være sidemedvind på første halvdel og derefter først sidemod- og siden modvind, indtil man får sidemedvind på de sidste 200 m.
Favoritterne
Det var næppe den start på løbet, nogen havde ønsket sig. Ikke blot blev et uhyre spændende og meget jævnbyrdigt opgør mellem løbets tre på papiret bedste sprintere, Arnaud de Lie, Sam Welsford og Dan McLay, ødelagt på den mest dramatiske vis, det ærgerlige styrt kostede også løbet den store favorit, da De Lie nu er rejst hjem med en hjernerystelse. McLay er også tilredt med en forslået hånd, mange skræmmer og sår, der skulle sys, men heldigvis gik det slet ikke så slemt, som man kunne have frygtet.
Lad os håbe, at det bliver knap så dramatisk onsdag. Her burde sprinterne nemlig igen komme til fadet. Terrænet er en anelse mere kuperet, end det var i dag, men det er slet ikke noget, der kan true sprinterne. Vinden bliver også svagere, end den var i dag, og der bør slet ikke være skyggen af risiko for sidevindskørsel. Det ligner en kontrolleret sprinteretape.
Formentlig vil igen se en aktiv start i et løb, hvor bonussekunder er vigtige, og man kan sagtens forestille sig, at feltet vil køre om dem i den tidlige spurt. Før eller siden vil et udbrud dog komme fri, og herefter vil jeg forvente, at Human Powered Health, DSM og måske også Auber vil kontrollere. Det er dog ikke sikkert, at de får megen hjælp, nu hvor Lotto, Arkea og sikkert heller ikke Intermarché hjælper, og det kunne åbne en lille dør for en overraskelse. Det handler dog også om klassementet, og det vil undre mig, hvis ikke Lotto og Alpecin sørger for, at de ikke smider en mulig samlet sejr væk til et dumt udbrud.
Vinden vil ikke skabe nervøsitet, og vi bør derfor få samling til endnu en spurt. Denne gang er den dog helt anderledes end i dag. Finalen er næsten urimeligt teknisk med et sandt virvar af rundkørsler. Hele tre sving i sådanne over de sidste 1000 m, det sidste bare 200 m fra stregen, fortæller historien om en spurt, der vil handle om positionering og kun i meget begrænset omfang om fart.
Jeg peger på Sam Welsford. Med De Lie ude og McLay i en tvivlsom forfatning bør der ikke være tvivl om, at australieren er løbets hurtigste. Det får han til gengæld ikke meget ud af, hvis positioneringen halter, og her kan jeg være lidt bekymret for den samlede styrke af DSMs tog. Det lykkedes dog Nils Eekhoff på flot vis at få australieren frem, og hollænderen fremstår da også som en af løbets bedste lead-out men. De kan med et generelt ikke alt for stærkt tog få svært ved at køre den hjem fra spids, hvilket kan være farligt i et løb med så kort en opløbsstrækning, men hvis Welsford sidder lige så godt som i dag, bør han kunne gå forbi og tage en sejr. Derfor tror jeg, at han får den sejr, der blev ham frataget i dag.
En rival kunne være Hugo Hofstetter. Arkea har i skrivende stund meldt ud, hvilke skader Dan McLay har pådraget sig, men de har ikke fortalt, om han fortsætter i løbet. Det svar får vi formentlig først i morgen, men uanset hvad taler meget for, at de nu vil køre for franskmanden, der i dag kørte et flot lead-out. Han er bestemt ikke verdens hurtigste i en flad spurt, men han er en mester i positionskampen, og i dag imponerede Arkea stort. Det kan blive svært, hvis ikke McLay kan bidrage, men Clement Russo er stadig en god lead-out man. Med sin næse for positionering har Hofstetter trods sin manglende fart en chance for at vinde netop en spurt som denne. Hvis McLay er klar, står de endnu stærkere, da han så igen vil sidde bag Russo og Hofstetter, og da han i dag beviste, at han kan matche Welsford nogenlunde på fart, vil han i så fald stå meget stærkt med så overbevisende et tog.
Dernæst vil jeg pege på Gerben Thijssen, men det er egentlig ikke med min gode vilje. Det var nemlig bekymrende at se den manglende fart, belgieren kunne præstere, men til gengæld imponerede toget med Boy van Poppel og til sidst Hugo Page. Intermarché lignede i dag det bedste hold - måske sammen med Arkea - og det er vigtigt i denne finale. Endnu et overbevisende lead-out fra Page kan i denne finale være nøglen til sejr for Thijssen, der heldigvis ikke slog sig væsentligt i dagens styrt. Er han mod forventning ikke klart til at spurte, vil holdet formentlig køre for Page, men han mangler formentlig farten til at vinde.
Et andet hold, der imponerede i dag, var FDJ, men det kan ikke undre. Holdet har nemlig masser af fart, men de mangler noget rutine. Måske derfor gik toget i stykker i dag, og Bram Welten endte alligevel for langt tilbage, men de fik bevist, at de har styrken til at sætte hollænderen i scene. Welten styrtede også i dag, men uden væsentlige konsekvenser, og han skulle være helt klar til at spurte. Jeg var ikke helt overbevist om hans fart i dag, men her betyder positionering og et stærkt hold heldigvis mere. Jeg regner heller ikke med, at de kører for den langsommere Jake Stewart i morgen.
I dag fik Arvid de Kleijn sejren, og det var ikke helt urimeligt. Hollænderen bekræftede nemlig sin høje fart med en meget overbevisende spurt, men det var bekymrende at se, hvor langt tilbage han kom fra. Human Powered Healths lead-out fungerede slet ikke. Til gengæld var De Kleijn uhyggeligt hurtig, og han er utvivlsomt en af de allerhurtigste her. Desværre hjælper det i denne finale slet ikke, hvis han igen sidder for langt tilbage, og det bliver endnu vanskeligere af, at holdet nu skal bruge kræfter på at kontrollere. Sidder han rigtigt, er han skræmmende hurtig, men det kan se svært ud i denne finale.
Anderledes var det med Jason Tesson. Franskmanden sad helt rigtigt placeret, men manglede den sidste fart for at matche de bedste. Af dem er De Lie og måske også McLay dog nu elimineret, og så fremstår Tesson måske pludselig som en af de hurtigere. Han har bestemt ikke været stabil i sin positionering, men med god hjælp fra Romain Cardis står han ikke ringe. I denne finale betyder positionen alt, og her ligner Tesson en af de ryttere, som står stærkest.
I dag gik det slet ikke for Lorrenzo Manzin , men det kan ikke undre. Franskmanden har aldrig været god til positionskampen, og derfor er denne finale bestemt ikke ideel. Det har dog været meget bedre i år, og hans tog med Chris Lawless, Julien Simon og Geoffrey Soupe ligner altså et af de bedste. De bør have potentialet til at gøre det meget bedre end i dag, og så kan Manzin vinde, selvom han ikke på papiret er den hurtigste
Jeg var bestemt ikke begejstret for den spurt, Stanislaw Aniolkowski kørte. Den så i hvert fald slet ikke hurtig ud, men til gengæld beviste han igen, at han er en ørn i positionskampen. Polakken sad helt perfekt, inden hans manglende fart sendte ham baglæns, og slutteligt endte han endda med at styrte. Heldigvis skulle han ikke have slået sig alvorligt, og er han helt på toppen, burde han i morgen atter kunne lukrere på sin positionering. Spørgsmålet er, om farten rækker til at vinde, hvilket nok er mere tvivlsomt.
En anden rytter, der altid har været god i positionskampen, er Pierre Barbier. Det var han også i dag, selvom hans hold ikke kan yde ham megen støtte. Desværre så vi igen i dag, hvad vi har set hele året, nemlig at det kniber lidt med farten. Det betyder mindre i denne finale, men spørgsmålet er, om han kan vinde alene på sin positionering.
Også Mihkel Raim bekræftede i dag sin næse for positionering, men hans forsøg på at åbne en meget lang spurt var lidt for optimistisk. Han så nu heller ikke specielt stærk ud, men han brugte også mange kræfter i vinden. Vigtigt var det, at han fik bevist, at han kan positionere sig, og det kan kompensere for hans manglende styrke i denne kringlede finale.
Med De Lie ude vil Reinardt van Rensburg formentlig spurte for Lotto. Han er ikke nogen stor sprinter, men han så ganske stærk ud i dag, som han også har været det i Afrika tidligere i år. Toget er klart svækket med tabet af De Lie, men han burde i Cedric Beullens stadig have en god lead-out man. I det hele taget er holdet et af de stærkeste, og selvom han næppe har farten til at vinde, kan en god holdpræstation sikre ham et godt resultat på denne etape.
I dag lykkedes det endelig for Arne Marit at sikre årets første top 10, men det var bestemt ikke nogen stor dag. Heller ikke denne gang lykkedes det ham at komme frem, og da det endnu ikke rigtigt er lykkedes i år, er det svært at være meget optimistisk. Til gengæld så vi sidste år, hvor hurtig han kan være, hvis han alligevel skulle sidde rigtigt.
Endelig er der Marc Sarreau, men det er svært helt at tro på ham. Franskmanden har altid haft det svært i positionskampen, og derfor passer denne finale ham slet ikke. Dertil kommer, at han slet ikke er ved fordums styrke, og selvom toget med Oliver Naesen og Damien Touzé egentlig er udmærket, er de næppe i stand til at matche de bedste. På fart kan han formentlig komme ganske langt, men der skal held til, hvis det skal omsættes i sejr.
Jeg vil forvente, at Cofidis igen vil køre for Alexis Renard, men selvom han gjorde det godt med positioneringen i dag, ser jeg ham ikke vinde. Det bliver formentlig også svært for Lionel Taminiaux, men i dag så det ikke ud til, at Alpecin overhovedet blandende sig. Emiel Vermeulen kørte endelig en spurt i år, men jeg har svært ved at se ham vinde i en for ham svær sæson, og Thomas Boudat, Jonathan Couanon og Emmanuel Morin kommer formentlig til kort i positionskampen.
Feltet.dks vinderbud: Sam Welsford
Øvrige vinderkandidater: Hugo Hofstetter, Dan McLay
Outsidere: Gerben Thijssen, Bram Welten, Arvid de Kleijn, Jason Tesson, Lorrenzo Manzin
Jokers: Stanislaw Aniolkowski, Pierre Barbier, Mihkel Raim, Reinardt van Rensburg, Arne Marit, Marc Sarreau
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA
EKSKLUSIVT: STREAM GIRO D'ITALIA TIL HALV PRIS
SE ALT OM GIROEN: FELTET.DK/GIRO