Prøv vores nye app
Optakt: 1. etape af Giro di Sicilia
28. september 2021 14:20Foto: Bettini Photo | UAE Team Emirates
af Emil Axelgaard

Nok er Sicilien en kuperet ø, men arrangørerne af Giro di Sicilia sørger altid for at give lidt til sprinterne også. Det gør de også i år, hvor løbet nok engang lægger ud med den letteste etape, og selvom man undervejs skal en tur ind i bakkerne betyder en flad finale langs kysten, at en massespurt er det mest sandsynlige udkomme på åbningsdagen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

En stor del af Sicilien er kuperet, men øen byder også på smukke kyststrækninger i fladt terræn. Derfor har løbet mulighed for at give chancer til alle ryttertyper, og ligesom i 2019 vil det formentlig være sprinterne, der får den første chance. Ganske vist skal man undervejs på åbningsetapen en tur ind i øens kuperede indre, men med en helt flad afslutning ved kysten tyder det på, at vi som for to år siden skal se en sprinter i løbets første førertrøje, denne gang efter en spurt i en let stigende finale - hvis altså ikke den ofte kraftige sicilianske vind kommer i spil.

 

I alt skal der tilbagelægges 179,0 km, der fører feltet fra Avola til Licata. Der er tale om to kystbyer på øens sydkyst, men fra start kører man med det samme ad et let stigende stykke mod nordvest ind i landet. Herefter går det mod sydøst ad et let faldende stykke tilbage til kysten og byen Pozzallo, der nås efter 37,9 km. Her følger man kortvarigt den flade kystvej mod vest.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Etapen ændrer karakter, når man drejer mod nord for at køre ind i landet. Her går det nemlig opad i 20 km kun afbrudt af en kort nedkørsel. På toppen fortsætter man mod nord ad et småkuperet stykke, indtil man når frem til udkanten af Ragusa. Her drejer man mod nordvest for at køre op ad stigningen Ragusa (3,8 km, 6,2%), der byder på to kilometer med ca. 8%, men derudover stiger med 4-5%. Toppen rundes efter 89,1 km, hvorefter det går mod nordvest ad et fladt plateau, inden en kortvarigt meget teknisk nedkørsel leder mod nordvest og nord ned til byen Comiso, der nås efter 105,2 km.

 

Herefter bliver det meget lettere. Man kører nemlig mod nordvest ad en relativt lige vej, der er enten flad eller let faldende, indtil man rammer en ganske lille bakke. Herefter drejer man mod vest for at køre ad et faldende stykke ud til kystbyen Gela, hvor dagens spurt kommer efter 145,8 km. Her rammer man den helt flade kystvej, der følges mod først nordvest og siden sydvest og vest ind til målbyen Licata. Nu går det ad den snoede kystvej frem til den røde flamme, hvor er er et skarpt højresving, inden man igen drejer skarpt med 800 m igen. Med ca. 600 m igen følger to bløde kurver, inden der kommer et sidste skarpt sving bare 250 m fra stregen. Den sidste kilometer stiger jævnt med 1,3% i snit.

 

Etapen byder på i alt 1835 højdemeter.

Annonce

 

Licata har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

 

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Det kan være blæsende og varmt på Sicilien, og begge dele bliver helt tydelige denne tirsdag. Der vil nemlig ikke være en sky på himlen, og temperaturen i målbyen vil nå hele 30 grader. Samtidig vil det være uhyre blæsende med en jævn til hård vind (16-29 km/t) fra vest. Det giver sidemodvind på det indledende stykke, indtil man får sidevind på turen ind gennem landet. I bunden af stigningen får man modvind, der varer ved hele vejen frem til den sidste kilometer, hvor der vil være skiftevis side- og sidemodvind med sidstnævnte på den bare 250 m lange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

Annonce

 

Der er utvivlsomt mange, der har skævet nervøst til vejrudsigten for denne etape. Den sicilianske vind er frygtet, og det kommer virkelig til udtryk denne tirsdag. Derfor vil det også være en enorm lettelse for mange at erfare, at der bortset fra et kort sidevindsstykke, når man kører op ad den lange opkørsel, hvor der formentlig er masser af læ, vil være modvind nærmest hele dagen.

 

Det, der kunne være et drama, bliver dermed pludselig nu en langgaber. Med så kraftig en modvind vil det formentlig blive en uhyre langsom og kedsommelig etape. Der er ganske vist meget få sprintere til start i årets løb, men den kraftige medvind bør dræbe det udbrud, de små kontinentalhold kan ventes at skabe. Herefter taler meget for, at Trek, UAE, Eolo og Vini no skal sørge for, at de kommer tilbage inden en spurt.

 

Modvinden betyder formentlig, at det vil være et meget friskt felt, der vil nå Licata, hvor spurten til gengæld bliver tricky. Frem mod den sidste kilometer er det bare en lang kystvej, men den sidste kilometer er meget kringlet med tre skarpe og to bløde sving. Det sidste kommer endda bare 250 m fra stregen, og dermed bliver positionering altafgørende. Man skal dog alligevel passe på med ikke at åbne alt for tidligt, når der er tale om en orkan direkte ind i ansigtet og et let stigende opløb.

 

Sprinterfeltet er som sagt relativt svagt, og det kan måske reducere den hektiske positionskamp en anelse. Samtidig er det påfaldende, hvor svage tog vi har i feltet, og det kan til gengæld gøre det hele ganske kaotisk frem mod de sene sving.

 

Et tog skiller sig dog ud, og derfor peger jeg på Sebastian Molano som favorit. Hans sejre i Burgos viser, at han må regnes som en af de hurtigste, nok endda den hurtigste, i dette felt, og samtidig har han et ganske kompetent tog med Alessandro Covi og Maximiliano Richeze. Det er ikke en imponerende samling, men i dette felt synes de i særklasse. Kombinerer man det med Molanos fart, særligt i et stigende opløb, må han være manden, der skal slås.

Annonce

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Da det arabiske tempomirakel fortsatte

 

Modvinden er en gave for Jakub Mareczko . Nu venter formentlig en relativt rolig dag, og derfor vil han være frisk til sidst. Normalt er en teknisk finale en katastrofe for italieneren, men han kommer med hele sit tog med særligt Riccardo Stacchiotti som en vigtig mand. Som det eneste rendyrkede sprinterhold burde Vini aflevere ham helt fremme, og så har vi tidligere i år set, at han er en af de allerhurtigste i dette felt.

 

For to år siden vandt Manuel Belletti åbningsetapen. Desværre har skader betydet, at der har været stille om ham siden da, og nu kører han karrierens næstsidste løb. Han har ikke spurtet meget i år, men inden sine seneste styrt nåede han at gøre sig gældende i både Giroen og Tyrkiet. Han fik også en top 10 i Poitou-Charentes og burde have forbedret formen yderligere mod dette løb, hvor han gerne vil slutte godt af. Han mangler fordums fart, men i Vincenzo Albanese har han en af de bedste lead-out men, og det er afgørende i denne finale. Det er heller ikke helt udelukket, at holdet kører for formstærke Albanese, der vil være god i dette stigende opløb, men Belletti har givet udtryk for en drøm om at slutte stærkt af med gode resultater.

 

Der er ingen tvivl om, at Matteo Moschetti er en af de allerhurtigste. Han har været inde i en formkrise, men efter Fourmies gav han udtryk for optimisme. Her manglede han desværre lidt af fordums fart, men i dette felt kan han sagtens vinde. Alligevel ender han langt nede på listen, fordi hans hold består af klatrere. Han har kun den tilbagevendte Jacopo Mosca, der må regnes som meget formsvag efter den meget alvorlige skade, og er det nok i denne tekniske finale? Heldigvis er han selv god i positionskampen.

 

Bardiani kommer med Filippo Fiorelli. Han er ikke en klassisk sprinter, men han vil kunne begå sig i dette felt, som vi så i Giroen. Vigtigst af alt er det, at han er god i positionskampen, og et stigende opløb vil hjælp. Spørgsmålet er, om han mangler den sidste fart. Som alternativ har holdet Enrico Zanoncello, men kører de for ham, mangler de farten.

 

Kan Andrea Guardini stadig vinde? Han har tydeligvis ikke fordums fart, men han har trods alt to sejre fra mindre løb i år. Vigtigst af alt er det, at han i Paolo Simion er en af de få med en regulær lead-out man, og han vil blive hjulpet af et generelt let løb. Desværre rækker farten nok ikke hele vejen.

Annonce

 

En spændende outsider kunne være Samuele Zambelli. Androni har både ham og Jhonatan Restrepo, og det er uklart, hvem de kører for. Restrepo er god i positionskampen, men mangler nok den sidste fart. Zambelli overraskede med sin 3. plads i Per Sempre Alfredo, der blev vundet af Moschetti, og måske kan han med et lead-out fra Restrepo overraske igen.

 

Gazprom stiller med Damiano Cima . Han har haft en oplagt mangel på fart i år, men pludselig fik han en skalp med den nylige sejr i Tjekkiet. Det viser, at han bør kunne begå sig i dette felt, men der er grund til bekymring i positionskampen, der altid volder problemer, og hvor han kun hjælpes af Simone Velasco.

 

Kan Davide Appollonio stadig begå sig? Han er stort set resultatløs i år, men han var dog med fremme i et par spurter i Rumænien og Sardinien. Han synes at være milevidt fra fordums fart, men tekniske og stigende finaler plejer at passe ham, og med Paolo Toto og Marco Tizza har han et af de bedre tog.

 

Andre kandidater til spurten er David Gonzalez, der støttes af Orluis Aular, men nok mangler lidt fart, Daniel Smarzaro, Lorenzo Quartucci, Francesco di Felice, Michele Gazzoli, Federico Burchio, Jose Joaquin Rojas, Omer Goldstein og Stefano Gandin

 

Feltet.dks vinderbud: Sebastian Molano

Øvrige vinderkandidater: Jakub Mareczko, Manuel Belletti

Outsidere: Matteo Moschetti, Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, Andrea Guardini

Jokers: Samuele Zambelli, Jhonatan Restrepo, Damiano Cima, Davide Appollonio, David Gonzalez, Enrico Zanoncello

Annonce

 

SE GIRO DI SICILIA PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Juan Sebastian Molano
Jakub Mareczko, Manuel Belletti
Matteo Moschetti, Vincenzo Albanese, Filippo Fiorelli, Andrea Guardini
Samuele Zambelli, Jhonatan Restrepo, Damiano Cima, Davide Appollonio, David Gonzalez, Enrico Zanoncello
Michele Gazzoli, Francesco di Felice, Paolo Simion, Paolo Toto, Jose Joaquin Rojas, Omer Goldstein, Daniel Smarzaro, Lorenzo Quartucci, Federico Burchio, Stefano Gandin, Orluis Aular
INFO
Optakter
Nyheder
Giro di Sicilia
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Følg lørdagens tyrkiske sprinterbrag og schweiziske kongeetape
Landevej
Ayuso er stadig mærket af kuldechok
Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
Efter flere dages nedtur havde McNulty overraskende gode ben
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Video i artiklenHollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår

Annonce

Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!

Annonce

Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen

Annonce

Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
VIS FLERE

Annonce