Optakt: 1. etape af CRO Race
28. september 2021 16:02Foto: Jumbo Visma
af Emil Axelgaard

Nok har Kroatien sine bjerge, men landets nationale rundtur har altid mest af alt været for sprintere. Det vil komme til udtryk på årets åbningsetape, der trods en gigantisk distance på hele 237 km kun har ca. 500 højdemeter, og dermed burde der ikke være den store trussel mod en indledende massespurt, der dog vil blive afviklet i de kringlede finaler, løbet er kendt for.

Annonce

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

Inden flytningen til oktober havde løbet først og fremmest haft sin berettigelse som et Giro-forberedelsesløb for sprintere, og det blev til fulde afspejlet af en rute, der bød på mange relativt flade etaper. Den tendens har flytningen til efteråret ikke ændret på, og der er derfor lagt op til, at de hurtige folk skal til fadet på en åbningsetape, der er løbets letteste, men hvor en gigantisk distance sørger for, at det alligevel bliver en lang og opslidende dag i det kroatiske fladland. Det hele slutter som altid i Kroatien med en teknisk og halsbrækkende rundstrækning, hvor det handler om at holde sig til i et mylder af sving.

 

I alt skal der tilbagelægges intet mindre end 237,0 km, der fører feltet fra Osijek til Varazdin. Begge byer ligger helt oppe mod nord umiddelbart syd for grænsen til Ungarn, og det er den helt flade del af Kroatien. Derfor er der næsten heller ingen terrænmæssige udfordringer på en etape, der mest af alt består af en tur hen langs grænsen. Således lægger man ud med at køre mod nordvest gennem fladlandet helt frem til selve grænsen, som derefter kortvarigt følges mod vest. Derfra kører man lidt mod sydvest en anelse længere væk fra grænsen frem til dagens første spurt, der kommer efter 84,0 flade kilometer.

Highlights: Yates ryddede bordet i Kroatien med flot sejr

SE MASSER AF CYKELSPORT PÅ

 

Her sætter man igen kursen mod nordvest for nu at køre videre op langs grænsen og igennem fladt terræn gennem den store by Koprivnica og frem til byen Ludbreg, hvor man drejer mod sydvest for at køre op ad dagens eneste stigning, kategori 3-stigningen Lubreski Vinogradi (2,7 km, 4,6%), der starter med 500 m med 7,6% og slutter med 700 m med 6,4%, men derudover er ganske let. Toppen rundes efter 200,4 km, hvorefter man kører mod nordøst ad en nedkørsel tilbage til Ludbreg, hvor dagens anden spurt kommer efter 205,5 km, inden man atter kører mod nordøst ad den flade vej frem til målbyen, hvor man efter 229,9 km rammer den afsluttende rundstrækning.

 

Her krydser man efter 232,8 km målstregen for første gang i forbindelse med dagens tredje og sidste spurt, og herefter afsluttes etapen med en omgang på en 4,2 km lang rundstrækning. Den er helt flad, men der er tale om en teknisk sag med hele seks skarpe sving, hvoraf de første fire kommer i løbet af de første 1,3 km. Herefter er der et sving lige inden 2 km-mærket, inden man skal dreje næsten 180 grader kort efter den røde flamme.

 

Etapen byder på i alt 550 højdemeter.

Annonce

 

Varazdin har to gange tidligere været mål for løbet. Det var i 2016 på en næsten identisk åbningsetape, hvor Giacomo Nizzolo sejrede foran Mark Cavendish og Timothy Dupont, og i 2007, hvor Zvonimir Pokupec vandt en massespurt foran Radoslav Rogina og Hrvolje Miholjevic. I 2011 var byen vært for de fælles kroatisk-ungarske mesterskaber, hvor enkeltstartstitlerne gik til hhv. Kristijan Durasek og Gabor Fejes og linjeløbstitlerne til hhv. Durasek og Rida Cador.

 

 

 

 

Annonce

 

Vejret

Med en enkelt undtagelse synes alle årets etaper at skulle afvikles i godt vejr. Det gælder også for åbningsetapen, der vil finde sted på en tirsdag med kun få skyer og en temperatur på hele 24 grader. Vinden vil bare være let (7-13 km/t) og komme fra først nord og siden nordøst. Det giver en dag med sidemodvind, som gradvist bliver til sidevind og slutteligt sidemedvind. På rundstrækningen vil der først være sidemodvind, men sidemedvind over det meste af den sidste halvdel, herunder på opløbsstrækningen.

 

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

 

Man kan diskutere visdommen i at have en sprinteretape på 237 km, men der burde ikke være megen hokuspokus over åbningsdagen. Det er lidt af en bedrift at have så lang en etape med bare ca. 500 højdemeter, og det siger meget om, hvor fladt det er ved grænsen til Ungarn. Vind er der heller ikke meget af, og derfor ligner det en stille og rolig dag, hvor et udbrud med de mindre hold vil blive etableret, og hvor Jumbo, Bahrain, Israel SUN og BikeExchange samt måske Uno-X alle kan tænkes at deltage i jagten.

 

Der kommer en enkelt lille stigning undervejs, men det virker usandsynligt, at den vil blive brugt til noget med så lang en afstand til mål. Mere interessant bliver det, om der er folk, der vil gå efter de bonussekunder, der ligger bare 4,2 km fra stregen.

Annonce

 

Som altid er rundstrækningerne i Kroatien uhyre kringlede. Denne gang er det dog vært på den første halvdel, og det sidste sving, der næsten er 180 grader, kommer trods alt næsten 1 km fra mål. Det er dog stadig i disse finaler mere et spørgsmål om position end fart.

 

Sprinterfeltet er udmærket, men der mangler i den grad stærke tog. Det gør det ganske åbent i denne tekniske finale, og det er derfor også med usikkerhed, at jeg peger på Olav Kooij. Den unge hollænder har ikke fået mange muligheder for at spurte i år, men særligt hans spurter i Polen viste, at han har farten til at vinde i dette felt. Hans form var fornem til det nylige VM, men mest af alt er det vigtigt, at han får positioneret sig godt. Her hjælpes han godt af de to kraftfulde Van Dijke-brødre, og i det hele taget ligner Jumbo et hold, der kan tage kontrol på store dele af rundstrækningen. Det kan vise sig helt afgørende, og derfor tror jeg, at han endelig får sæsonens første sejr.

 

Jeg har også fidus til Kristoffer Halvorsen . Det har knebet med formen efter pausen, og han synes slet ikke at have holdbarhed i øjeblikket. Han viste dog fremragende fart med sin nylige sejr i Slovakiet, hvorfor han må regnes som en af de hurtigste i dette felt. Helt afgørende er det dog, at hans tog med Anders Skaarseth, Markus Hoelgaard og Søren Wærenskjold ligner et af de stærkeste.

 

På papiret er der ingen tvivl om, at Phil Bauhaus er løbets hurtigste. Han har vundet ganske mange spurter i år, men her er han godt nok alene. Det er svært at forestille sig, at Bahrain kunne have udtaget en ringere trup til at udtage en sprinter, og han skal derfor manøvrere helt på egen hånd. Kan det lade sig gøre på denne tekniske rundstrækning? Jeg tvivler, men heldigvis er feltet trods alt af knap så overbevisende kvalitet. Farten har han i hvert fald.

 

Jeg kan ikke finde ud af Kaden Groves . Han kørte en fremragende spurt på 3. etape i Slovakiet, men til gengæld manglede han samme fart bare 24 timer senere. Det har han generelt gjort i sin professionelle karriere, og derfor vil jeg tro, at han er overmatchet. Slovakiet viste dog, at det kan lade sig gøre, især fordi hans tog med Kelland O’Brien, Michael Hepbuen og Callum Scotson har en vis power.

Annonce

 

Ligesom Bauhaus er Jon Aberasturi helt på egen hånd, men modsat tyskeren er han vant til det. Han plejer at klare positionskampen fremragende, og derfor burde han faktisk stå ganske fint i denne tekniske finale. Desværre har det knebet lidt mere med positioneringen i år, hvor han alt for ofte er blevet fanget ude af position, og derfor ender han et stykke nede på listen, selvom han har farten til at vinde.

 

Itamar Einhorn fik en gigantisk skalp med sejren i Slovakiet, og han har dermed vist, at han med den rette position er i stand til at vinde i dette felt. Hans tog med Taj Jones, Yuval Ben Moshe og særligt Alex Dowsett ser egentlig også ganske udmærket ud, men de mangler erfaring. Kun Dowsett har rutine på dette niveau, og derfor frygter jeg, at han kommer lidt til kort i posiionskampen.

 

På kontinentalsiden kan det være værd at holde øje med Daniel Auer, der har kørt flere gode spurter i år, men kan komme til kort i positionskampen. Her har Pawel Franczak langt mere erfaring, men han har ikke haft mange resultater i år. Leonardo Marchiori har netop taget en stor skalp med en spurtsejr i Bretagne i weekenden, men også han er uden den store støtte. Adrian Banaszek er mere erfaren, men mangler fart., og det samme gælder for Milan Menten, Antonio Angulo, Andrea Peron og Gotzon Martin. Også Gabriele Petrelli, Michel Aschenbrenner og David Per.

 

Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij

Øvrige vinderkandidater: Kristoffer Halvorsen, Phil Bauhaus

Outsidere: Kaden Groves, Jon Aberasturi, Itamar Einhorn

Jokers: Daniel Auer, Leonardo Marchiori, Milan Menten, Pawel Franczak

 

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

Annonce

Feltet.dks vinderbud

Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder.
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere.
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering.
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig.
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering.
Olav Kooij
Kristoffer Halvorsen, Phil Bauhaus
Kaden Groves, Jon Aberasturi, Itamar Einhorn
Daniel Auer, Leonardo Marchiori, Milan Menten, Pawel Franczak
David Per, Michel Aschenbrenner, Adrian Banaszek, Gotzon Martin, Andrea Peron, Antonio Angulo, Gabriele Petrelli
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Croatia
Nyheder Profil Resultater
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tempomaskine forlænger med WorldTour-hold

Landevej

Dansker forventer hård Tour: Ingen offdays

Landevej

Overblik: Sådan sluttede de danske herrer på verdensranglisten

Landevej

Tour-exit efter styrt: Nu forlader han WorldTour-hold

Landevej

Transferlisten 2021-2022 - WorldTour

Landevej

Video i artiklenTour-arrangører pressede på for teknisk enkeltstart i København

Landevej

Ikke udgået siden 2018: Jeg er lidt af en løbsnarkoman

Landevej

Annonce

ANNONCE