De to positioner, der forbydes, er den s\u00e5kaldte \u2019super-tuck\u2019, som man ofte ser p\u00e5 nedk\u00f8rsler, samt hvad der kun kan beskrives som \u2019underarmene p\u00e5 styret-positionen\u2019, hvilket vi i Danmark s\u00e6rligt forbinder med Kasper Asgreens elegante skikkelse, n\u00e5r han s\u00e6tter verdenseliten under pres.<\/p>","
Kerne-argumentet for disse regler if\u00f8lge CPA-formand Gianni Bugno, der alts\u00e5 repr\u00e6senterer rytternes interesseorganisation, er, at rytterne har et ansvar som rollemodeller, og at man derfor vil undg\u00e5, at unge ryttere fr\u00e6ser rundt p\u00e5 diverse villaveje med underarmene hvilende p\u00e5 styret.<\/p>","
Fair nok, lad os tage dette argument for gode varer, p\u00e5 trods af at UCI ikke har fremlagt nogen form for kvantitative data p\u00e5 omr\u00e5det. Jeg kan godt forst\u00e5, at rytterne er rollemodeller, men jeg mener ikke, at denne idolisering skal kompromittere dem som atleter i dette tilf\u00e6lde.<\/p>","
En cykelrytter er i en konstant kamp med naturen, sin egen fysiologiske begr\u00e6nsning og sine modstandere. De tre ting er uomg\u00e6ngelige i en udend\u00f8rs konkurrencesport, og jeg finder det uretf\u00e6rdigt og forkert, at UCI g\u00e5r ind og blander sig i atleternes frihed p\u00e5 cyklen i l\u00f8bsregi.<\/p>","
Havde det v\u00e6ret en farlig position, der resulterede i styrt p\u00e5 stribe i de store l\u00f8b, ville ingen brokke sig. Men faktum er bare, at vi i tilf\u00e6ldet med underarmene p\u00e5 styret har at g\u00f8re med en position, der ofte bruges, n\u00e5r rytteren sidder alene eller er forrest i en gruppe. Der er ikke bevis for, at unge v\u00e6lter til h\u00f8jre og venstre i fors\u00f8get p\u00e5 at efterligne deres idoler. Dette er for nuv\u00e6rende et t\u00e6nkt scenarie fra beslutningstagernes side.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Til sammenligning har vi langt større problemer, når det kommer til løbssikkerhed og ruteplanlægning. Det mest åbenlyse eksempel er barriererne i Polen Rundt sidste år, hvor det gik helt galt for Fabio Jakobsen.
Dette problem så vi igen så sent som i sidste uges Etoile des Bességes, da der i den berygtede rundkørselsfinale, hvor Mads Pedersen med nød og næppe undgik at vælte, ikke var opstillet barrierer fra 300-metermærket, som reglerne ellers foreskriver.
Derudover har vi en lang række andre problemer, såsom motorcykler der er for tæt på rytterne (hvor tit ser vi ikke en rytter råbe af motorcyklerne på en kringlet nedkørsel), eller fotografer der står få meter efter målstregen, hvilket blandt andet fik Rudy Barbier til tastaturet efter en spurt i Bességes.
UCI’s beslutningsprocesser henfalder i mørket
Hvad, der undrer mig mest i hele denne situation, som vi nu står i med de nye regler, er den åbenlyse mangel på kommunikation mellem UCI, CPA og rytterne.
De to førstnævnte kommunikerer fint, da CPA mere eller mindre virker som UCI’s forlængede arm., eftersom disse har givet dem monopol på rollen som interesseorganisation for det professionelle cykelfelt samt beviseligt har givet store summer til CPA, når disse har været i økonomiske vanskeligheder.
CPA hævder at have sendt mødereferater fra møder og lignende til deres medlemmer vedrørende denne beslutningsproces, men rytterne lader til for længst at have stoppet med at lytte til CPA. En organisation, som de i grunden ikke har valgt som deres talerør.
Meget tyder også på, at adskillige ryttere ikke har været underrettet om de kommende regel-ændringer. Alexander Cataford fra Israel Start-Up Nation påstar blandt andet, at han som medlem af CPA aldrig var blevet informeret om de nye regler, før de var vedtaget.
Kiel Reijnen (Trek-Segafredo) skrev ovenikøbet på Twitter forleden, at han var blevet nægtet adgang til et møde mellem UCI og de professionelle ryttere, der netop skulle omhandle sikkerhed og være åbent for alle. I sidste ende var det kun Philippe Gilbert og Matteo Trentin, der deltog, og dette blev senere brugt som et argument for, at rytterne ikke var interesserede i processen.
Guderne må vide, hvor mange ryttere der blev nægtet adgang til denne proces og ikke er blevet informeret generelt. Noget jeg på det kraftigste vil opfordre de ressourcestærke medier derude til at undersøge nærmere.
Vi står kort sagt med en række ubesvarede spørgsmål efter disse nye regler, for hvordan er det i grunden blevet vedtaget? Har rytterne været inddraget, eller er der flere i samme båd som Reijnen og Cataford, der er blevet udeladt af beslutningsprocesserne om rytternes egen sikkerhed.
Jeg opfordrer her til gennemsigtighed fra UCI’s side, men det er nok for meget at forlange.
Hvis jeg må foreslå et alternativ
En klumme skal ikke kun være brok og tom snak, som visse medier ellers nyder, så lad mig i stedet tage de formildende briller på og i det følgende komme med et godt, gammeldags kompromis.
Hvis UCI reelt mener, at der er en fare for, at unge ryttere kommer til skade i et forsøg på at efterligne deres idoler fra WorldTouren, så vil jeg have lov til at komme med et alternativt forslag, velvidende at ingen internationale organer formentlig læser med.
Forbyd positionerne i Junior-rækkerne, så de yngste ryttere ikke forsøger disse ting i utrænede felter.
Det er ikke, fordi jeg brændende ønsker, at dette forslag skal implementeres, og at jeg mener, at vores juniorryttere ikke har styr på cyklen, men når nu UCI så brændende gerne vil lovgive på området, må man være kompromis-søgende. Der er også ryttere, der bakker op om de nye regler som for eksempel Dan Martin, og det skal vi også respektere.
Vi ser i forvejen, at juniorerne kører med begrænset gearing, så lad os forbyde disse positioner for dem i løbsregi, indtil de træder op i senior-rækkerne, hvor alle ryttere har en fuldstændig fantastisk kontrol over cyklen sammenlignet med os andre dødelige.
Dette forslag har en åbenlys slagside, idet de så muligvis slet ikke er så komfortable i positionerne, når de træder op på højeste niveau, men en kamp imod UCI kan ikke vindes med absolutter, men med kompromisser, da sådanne organisationer ikke just er kendt for at give sig og frivilligt tabe ansigt.
Til sidst vil jeg dog opfordre UCI til at offentliggøre eventuel data på området, der forbinder dette forbud med reelle ulykker og styrt. Sådanne positioner kan ikke forbydes, bare fordi de ser farlige ud på TV.
Denne artikel er udtryk for redaktørens egen holdning og ikke nødvendigvis Feltet.dk´s.