Prøv vores nye app
Kommentar: UCI’s regel-rytteri når os nu til armene
09. februar 2021 15:30Foto: Sirotti
af Rasmus Brandt

UCI har i de seneste dage lanceret en række forbud imod positioner, der i deres øjne gør rytterne til dårlige forbilleder for unge ryttere verden over. Feltet.dk´s redaktør kommer her med sit take på situationen, som ifølge ham er et eksempel på endnu en mørklagt beslutningsproces fra UCI’s side. Unionen overser igen de større problemer i sporten og udelader rytterne fra beslutningsprocessen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

De seneste dage har den internationale cykelunion, UCI, offentliggjort en række nye regler gældende de professionelle rytteres positioner på cyklerne i løbsregi.

 

De to positioner, der forbydes, er den såkaldte ’super-tuck’, som man ofte ser på nedkørsler, samt hvad der kun kan beskrives som ’underarmene på styret-positionen’, hvilket vi i Danmark særligt forbinder med Kasper Asgreens elegante skikkelse, når han sætter verdenseliten under pres.

 

Kerne-argumentet for disse regler ifølge CPA-formand Gianni Bugno, der altså repræsenterer rytternes interesseorganisation, er, at rytterne har et ansvar som rollemodeller, og at man derfor vil undgå, at unge ryttere fræser rundt på diverse villaveje med underarmene hvilende på styret.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Et tænkt eksempel overskygger sportens virkelige problemer

Fair nok, lad os tage dette argument for gode varer, på trods af at UCI ikke har fremlagt nogen form for kvantitative data på området. Jeg kan godt forstå, at rytterne er rollemodeller, men jeg mener ikke, at denne idolisering skal kompromittere dem som atleter i dette tilfælde.

 

En cykelrytter er i en konstant kamp med naturen, sin egen fysiologiske begrænsning og sine modstandere. De tre ting er uomgængelige i en udendørs konkurrencesport, og jeg finder det uretfærdigt og forkert, at UCI går ind og blander sig i atleternes frihed på cyklen i løbsregi.

 

Havde det været en farlig position, der resulterede i styrt på stribe i de store løb, ville ingen brokke sig. Men faktum er bare, at vi i tilfældet med underarmene på styret har at gøre med en position, der ofte bruges, når rytteren sidder alene eller er forrest i en gruppe. Der er ikke bevis for, at unge vælter til højre og venstre i forsøget på at efterligne deres idoler. Dette er for nuværende et tænkt scenarie fra beslutningstagernes side.

Annonce

 

Til sammenligning har vi langt større problemer, når det kommer til løbssikkerhed og ruteplanlægning. Det mest åbenlyse eksempel er barriererne i Polen Rundt sidste år, hvor det gik helt galt for Fabio Jakobsen.

 

Dette problem så vi igen så sent som i sidste uges Etoile des Bességes, da der i den berygtede rundkørselsfinale, hvor Mads Pedersen med nød og næppe undgik at vælte, ikke var opstillet barrierer fra 300-metermærket, som reglerne ellers foreskriver.

 

Derudover har vi en lang række andre problemer, såsom motorcykler der er for tæt på rytterne (hvor tit ser vi ikke en rytter råbe af motorcyklerne på en kringlet nedkørsel), eller fotografer der står få meter efter målstregen, hvilket blandt andet fik Rudy Barbier til tastaturet efter en spurt i Bességes.

 

UCI’s beslutningsprocesser henfalder i mørket

Hvad, der undrer mig mest i hele denne situation, som vi nu står i med de nye regler, er den åbenlyse mangel på kommunikation mellem UCI, CPA og rytterne.

 

De to førstnævnte kommunikerer fint, da CPA mere eller mindre virker som UCI’s forlængede arm., eftersom disse har givet dem monopol på rollen som interesseorganisation for det professionelle cykelfelt samt beviseligt har givet store summer til CPA, når disse har været i økonomiske vanskeligheder.

 

CPA hævder at have sendt mødereferater fra møder og lignende til deres medlemmer vedrørende denne beslutningsproces, men rytterne lader til for længst at have stoppet med at lytte til CPA. En organisation, som de i grunden ikke har valgt som deres talerør.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Meget tyder også på, at adskillige ryttere ikke har været underrettet om de kommende regel-ændringer. Alexander Cataford fra Israel Start-Up Nation påstar blandt andet, at han som medlem af CPA aldrig var blevet informeret om de nye regler, før de var vedtaget.

 

 

Kiel Reijnen (Trek-Segafredo) skrev ovenikøbet på Twitter forleden, at han var blevet nægtet adgang til et møde mellem UCI og de professionelle ryttere, der netop skulle omhandle sikkerhed og være åbent for alle. I sidste ende var det kun Philippe Gilbert og Matteo Trentin, der deltog, og dette blev senere brugt som et argument for, at rytterne ikke var interesserede i processen.

 

Guderne må vide, hvor mange ryttere der blev nægtet adgang til denne proces og ikke er blevet informeret generelt. Noget jeg på det kraftigste vil opfordre de ressourcestærke medier derude til at undersøge nærmere.

Annonce

 

Vi står kort sagt med en række ubesvarede spørgsmål efter disse nye regler, for hvordan er det i grunden blevet vedtaget? Har rytterne været inddraget, eller er der flere i samme båd som Reijnen og Cataford, der er blevet udeladt af beslutningsprocesserne om rytternes egen sikkerhed.


Jeg opfordrer her til gennemsigtighed fra UCI’s side, men det er nok for meget at forlange.

 

 

Hvis jeg må foreslå et alternativ

En klumme skal ikke kun være brok og tom snak, som visse medier ellers nyder, så lad mig i stedet tage de formildende briller på og i det følgende komme med et godt, gammeldags kompromis.

 

Hvis UCI reelt mener, at der er en fare for, at unge ryttere kommer til skade i et forsøg på at efterligne deres idoler fra WorldTouren, så vil jeg have lov til at komme med et alternativt forslag, velvidende at ingen internationale organer formentlig læser med.

 

Forbyd positionerne i Junior-rækkerne, så de yngste ryttere ikke forsøger disse ting i utrænede felter.

Annonce

 

Læs også
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Det er ikke, fordi jeg brændende ønsker, at dette forslag skal implementeres, og at jeg mener, at vores juniorryttere ikke har styr på cyklen, men når nu UCI så brændende gerne vil lovgive på området, må man være kompromis-søgende. Der er også ryttere, der bakker op om de nye regler som for eksempel Dan Martin, og det skal vi også respektere.

 

Vi ser i forvejen, at juniorerne kører med begrænset gearing, så lad os forbyde disse positioner for dem i løbsregi, indtil de træder op i senior-rækkerne, hvor alle ryttere har en fuldstændig fantastisk kontrol over cyklen sammenlignet med os andre dødelige.

 

Dette forslag har en åbenlys slagside, idet de så muligvis slet ikke er så komfortable i positionerne, når de træder op på højeste niveau, men en kamp imod UCI kan ikke vindes med absolutter, men med kompromisser, da sådanne organisationer ikke just er kendt for at give sig og frivilligt tabe ansigt.

 

Til sidst vil jeg dog opfordre UCI til at offentliggøre eventuel data på området, der forbinder dette forbud med reelle ulykker og styrt. Sådanne positioner kan ikke forbydes, bare fordi de ser farlige ud på TV.

 

Denne artikel er udtryk for redaktørens egen holdning og ikke nødvendigvis Feltet.dk´s.

Annonce

INFO
Kommentar
Nyheder
UCI
Nyheder
CPA
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

Annonce

Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

Annonce

Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!

Annonce

Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden

Annonce

INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
VIS FLERE

Annonce