\u201dForskellen p\u00e5 at indtage \u2019super-tuck\u2019-positionen og at sidde med b\u00f8jede arme nede i styret, vil ved 60 kilometer i timen have en watt-difference p\u00e5 85 watt. Ved 70 kilometer i timen snakker vi 135 watt. Det er alts\u00e5 en stor forskel,\u201d konstaterer Ballard.<\/p>","
Det er s\u00e6rligt benene, der har noget at sige ved \u2019super-tuck\u2019-positionen.<\/p>","
\u201dDine ben udg\u00f8r 50 procent af den samlede modstand, og \u2019super-tuck\u2019-positionen er med til at fjerne store dele af dine bens vindmodstand,\u201d forklarer Jungnickel.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Også ’underarme-på-styr’-positionen eller enkeltstartsposituren, som vi med fordel kan kalde den, har markante watt-fordele, som nu må findes andre steder.
”På flad vej kan du spare 15 watt ved 40 kilometer i timen og 24 watt ved 50 kilometer i timen. Lad os sige, at du kører 450 watt i 10 minutter for at få etableret et udbrud. Her kan du spare fem eller seks procent af din energi ved at indtage enkeltstartposituren.”
Jungnickel anerkender dog, at forbuddet mod enkeltstartsposituren har noget færre konsekvenser end ’super-tuck’-forbuddet har det.
”Mange ryttere har lært, at tricket for at blive hurtigere er at bøje armene, og at det vigtigt at have sine underarme horisontale. Men for mange atleter vil der ikke være den store forskel, om det tager sig ud i de usynlige ’aerobars’, eller om det gøres via styrets design.”
Eksperternes beregninger er baseret på gennemsnitlige tal ud fra de ryttere, som Ballard og hans team har testet over årene.