Et k\u00e6mpe udbrud og suver\u00e6nt d\u00e5rligt vejr kom til at pr\u00e6ge dagens 133 kilometer lange kongeetape i Dauphine, der tog rytterne op ad tre kategori-1 stigninger og den afg\u00f8rende stigning Les Sept Laux-Pipay. Sidstn\u00e6vnte en stigning udenfor kategori p\u00e5 hele 19 kilometer og med 6.9% i gennemsnit.<\/p>","
L\u00f8bet blev skudt i gang uden Sunweb-kaptajnen Tom Dumoulin, der stadig har problemer med kn\u00e6skaden han p\u00e5drog sig i Giro d\u2019Italia.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Mange ønskede at komme afsted i dag, så det var et kæmpe udbrud på 23 mand, der kom afsted på dagens etape.
I udbruddet sad Michael Woods (EF Education First), Edward Theuns, Niklas Eg (Trek-Segafredo), Philippe Gilbert, Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step), Kevin Ledanois (Arkéa-Samsic), Gianni Moscon, Dylan Van Baarle (Team Ineos), Robert Power (Sunweb), Ruben Fernandez (Movistar), Mikaël Cherel (AG2R-La Mondiale), Joey Rosskopf (CCC), Magnus Cort, Alexey Lutsenko (Astana), Jesper Hansen (Cofidis), Mark Padun (Bahrain-Merida), Lennard Hofstede (Jumbo-Visma), Damien Howson, Jack Haig (Mitchelton-Scott), Rémy Mertz (Lotto-Soudal), Felix Grossschartner (Bora-hansgrohe) og Quentin Pacher (Vital Concept-B&B Hotels)
Særligt at bemærke var Julian Alaphillipe, der efter gårsdagens etapesejr konsoliderede sin føring i bjergkonkurrencen ved at vinde adskillige af spurterne på dagens etape,
Den angrebsivrige franskmand nøjedes dog ikke med bjergspurterne, og kørte væk fra de andre sammen med Lennard Hofstede.
De to blev dog hentet ind igen. Hofstede efter at have begået en kørefejl.
Dermed var gruppen igen samlet med 43 kilometer til mål, og de havde et forspring på 2:00 ned til feltet.
Et så stort udbrud kunne dog ikke blive helt enigt og de to bedst placerede ryttere Michael Woods og Alexey Lutsenko kørte væk inden dagens finalebjerg.
Uvejret rammer
På dette tidspunkt var det begyndt at styrte ned, og der var flere meldinger om torden i området, men rytterne pløjede ufortrødent videre, og det lykkedes for Lutsenko at sætte Woods lige inden stigningen.
Woods kom dog tilbage til Lutsenko, og canadieren havde Gianni Moscon, Mikaël Cherel og danske Jesper Hansen med sig, så der nu sad fem mand samlet i front i bunden af dagens finalebjerg.
Antallet af danskere blev snart fordoblet i front da Magnus Cort kom op til de forreste sammen med Grosschartner og Power, som med 17 kilometer igen havde et forspring på 1:17 ned til feltet, hvor Movistar satte et hårdt tempo for kaptajnen Nairo Quintana.
Langsomt men sikkert blev de bagvedliggende udbrydere slugt af feltet, så der med 13 kilometer til mål, kun var de førnævnte otte i front med et forspring på 1 minut.
I front måtte først Grosschartner og siden Cherel og Moscon. Alt sammen et resultat af Magnus Corts føringsarbejde for Lutsenko. Dermed var der fem tilbage i front.
Quintana indleder slaget men Astana strammer grebet
Med 11 kilometer til mål åbnede Quintana favoritkampen med et angreb, efter at have brugt sit hold i forarbejdet. Michal Kwiatkowski (Team INEOS) viste god form og fulgte colombianeren.
Samtidig slap Cort i front efter at have arbejdet fra bunden af stigningen for Lutsenko. Power måtte også slippe.
Samtidig som at Cort dalede ned imod feltet angreb holdkammeraterne Gorka Izagirre og Jakob Fuglsang. De kom op til bornholmeren, der nok engang tog arbejdshandskerne på og førte.
Astana-udspillet betød at Quintana blev hentet, men Kwiatkowski fortsatte og var på vej op til de forreste.
Oppe i front lå Woods og Lutsenko alene, da Jesper Hansen måtte slippe efter suveræn flot kørsel.
De fik dog nyt selskab, da Kwiatkowski kom op til dem.
Fuglsang slider de andre op
Det hele blev dog samlet med 4 kilometer til mål, og i samme sekund angreb Jakob Fuglsang i en lang sej acceleration. Det lykkedes dog ikke danskeren at få hullet, men det kostede blandt andre Richie Porte livet.
Derefter fulgte en stribe af angreb fra Romain Bardet (AG2R), Wout Poels (Team INEOS) og Emanuel Buchmann (Bora-Hansgroge) og sidstnævnte fik hullet og kom væk.
Bagved reagerede Poels, Fuglsang og Dan Martin (UAE-Emirates), og Fuglsang kørte snart alene op til Buchmann.
De to kørte langsomt men sikkert væk fra de øvrige favoritter, og løbets førende rytter Adam Yates kunne ikke lukke hullet.
En anden der havde mere at skyde med var Poels, og hollænderen lykkedes med at hente Fuglsang og Buchmann med 100 meter til mål.
Poels ventede ikke og kørte direkte forbi danskeren, som derfor blev henvist til andenpladsen på etapen.
Forspringet ned til de øvrige var dog stort nok til at bringe Fuglsang i gult og danskeren fører nu løbet med 8 sekunder.
I morgen afsluttes Criterium de Dauphine når Fuglsang skal forsøge at forsvare sin føring på den 113 kilometer lange bjergrige etape som venter.