\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Lauren Stephens bliver en af bannerførerne for det amerikanske hold. Foto: ASO - Thomas Maheux.
Skulle det glippe for amerikaneren, har holdet hentet britiske Elisabeth Banks. Ledelsen har udtrykt stor tillid til briten, som i 2021 kæmpede med at slippe af med en vanskelig hjernerystelse, hun pådrog sig i Strade Bianche.
Grundet den vedvarende skade kørte Banks ikke løb resten af året, men særligt i de to foregående år viste hun, at konkurrenterne skal holde øje med hende. De to eneste sejre på CV’et er to markante af slagsen i form af etapesejr i Giro Donne i 2019 og 2020. Første gang fandt hun momentet til at rykke fra resten af udbruddet, mens hun holdt feltet bag sig på en skrap stigning året efter.
Der var flere gange optræk til det resultat, idet Banks eksempelvis i Women’s Tour har siddet med på en skrap afsluttende stigning. Samtidig er hun ikke langsom, da hun har blandet sig med navne som Demi Vollering og Chloe Hosking - ja, hun er sågar noteret foran Lorena Wiebes i en spurt i Holland Rundt, som dog var om fjerdepladsen.
Andenpladsen i GP Plouay bag en ustoppelig Lizzie Deignan i 2020 aftvinger respekt, og EF Education-TIBCO-SVB får en stor opgave med at forløse det fulde potentiale af Banks. Men mandskabet har også andre opgaver.
Den 32-årige Kristabel Doebel-Hickok har vist sig frem på den amerikanske scene for Rally Cycling, hvor hun flere gange har blandet sig i kampen om førertrøjen. I Australien har hun en fjerdeplads i Tour Down Under i 2019, som blandt andet blev til grundet en fornem tredjeplads på Mengler Hill efter klatrerne Amanda Spratt og Lucy Kennedy.
Hele det år var amerikaneren med, hvor det var sjovt, men i Europa har nøden været svær at knække. Sidste år blev bjergtrøjen i Valencia Rundt et beskedent højdepunkt. Dog har Doebel-Hickok flere års erfaring i bagagen, som kan komme hende og holdkammeraterne til gode.
I amerikanske Clara Honsinger har de et multitalent. Amerikaneren er en dark horse i cyklecross, som er giftig, hvis hun formår at få en god start. På landevejen markerer hun sig i hjemlandet, men på den europæiske scene er der et stykke op endnu i de få løb, hun har kørt. Sejren i Koppenbergcross nærer dog håb til, at hun kan gøre sig på de kortere stigninger.
En rytter, som netop gør sig på kortere stigninger, er Kathrin Hammes. Tyskeren er vendt tilbage til holdet, hvor hun før har kørt i tre sæsoner. Derfor kender hun holdet og bør hurtigt falde til. Hammes har tidligere vundet Thüringen Rundfahrt og har det med at blande sig i kampen om bjergtrøjer. Derfra og til at blande sig i WorldTour-løbene er der et stykke vej, men det er de rigtige takter at vise.
Det var helt absurde scener, da Letizia Borghesi fik sin første WorldTour-sejr. Foto: Flaviano Ossola.
Holdet har hentet italienske Letizia Borghesi, og man skulle mene, at den 23-årige har et stykke vej til en WorldTour-sejr - men sol, måne og stjerner stod lige på fjerde etape af Giro Rosa i 2019, da hun fra et udbrud med en sølle dækbredde vandt spurten foran en konkurrent, som løftede armene for tidligt.
Det er italienerens eneste sejr til dato. Egentlig har Borghesi glimtvist ført sig frem, men en gentagelse af den bedrift virker vanskelig. Både Borghesi og Hammes bør dog blot kigge tilbage på førnævnte etape i Giro Rosa for at få bekræftelsen, at det usandsynlige kan lade sig gøre med en portion held, hvis man opsøger det, eksempelvis i form af et tidligt udbrud i et etapeløb.
Det er næsten givet på forhånd, at holdet får kam til håret i deres første år på WorldTouren, og skal de opleve succes, bør de sætte deres lid til Lauren Stephens og ‘Lizzie’ Banks. Men Rom blev ikke bygget på én dag, hvilket holdet udmærket ved med deres langsigtede mål om at komme i top fem. Med den nye sponsor er fundamentet lagt, og herfra kan holdet bygge på, som årene skrider frem.