UAE Team Emirates har fortsat syv ryttere, hvis kontrakt l\u00f8ber ud, og som der ikke har v\u00e6ret officielle meldinger om.<\/p>","
Af de mest profilerede af disse forventer Emil Axelgaard, at Davide Formolo, Ryan Gibbons og Juan Sebastian Molano forl\u00e6nger, mens Maximiliano Richeze forlader holdet. Ekspertanalysen tager udgangspunkt i disse forventninger.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Man skal næsten nævne dem hvert år, fordi de har så pokkers mange penge. De har jo oprustet helt vanvittigt hvert år, siden de fik UAE som sponsor,” indleder Emil Axelgaard og fortsætter:
”Rygterne siger, at Ineos stadig har det største budget, men når man ser på, hvem der har hentet stjerner ind de seneste år, så står UAE øverst.”
Det gør UAE Team Emirates ifølge Feltet.dk-eksperten igen i år, også selvom mandskabet tidligere har handlet større til en enkelt sæson.
Stor signing fra Ineos
Emil Axelgaard forklarer, at storholdets syv forstærkninger primært har to formål:
- At sikre, at UAE Team Emirates efter årets andenplads for første gang slutter en sæson som nummer ét på verdensranglisten
- At øge støtten til Tadej Pogacar
Her fanger særligt ét navn ekspertens opmærksomhed.
”Yates udfylder begge fronter,” siger Emil Axelgaard, som dog påpeger, at UAE Team Emirates har været sparsomme med udtalelser om britens kommende rolle.
”Det er svært at se ham være kaptajn i en Grand Tour, da Almeida vil køre Giroen, og Ayuso Vueltaen.”
”Jeg tror, at han har accepteret, at han bliver luksusløjtnant, der skal holde sig til i Touren, så de eventuelt kan spille to kort, som Jumbo måske også kan det. Det kan også være, at de lader ham smide tid og så bare bruger ham som ren hjælper, præcis som BikeExchange gjorde det i 2018 under Vueltaen, hvor han hjalp Simon vinde.”
Adam Yates sluttede på podiet i sidste års Il Lombardia, side om side med sin kommende holdkammerat Pogacar. Foto: Sirotti.
Blandt nyerhvervelserne ser Emil Axelgaard kun Grossschartner og Vine have en chance for at køre sig på Tour-holdet udover Yates. Til gengæld pynter briten rigeligt på det hold, der i sommeren 2022 var Jumbo-Visma underlegne.
”Det er en klar forstærkning af UAE´s Tour-hold. Han kan tage Majkas plads fra i år som sidste mand for Pogacar, især fordi Tour-ruten ligger godt til ham. Det er kortere og mere eksplosive stigninger.”
Under alle omstændigheder mener Emil Axelgaard, at Yates´ ambitioner om at vinde en Grand Tour ”virker lidt urealistiske”. Han sluttede nier i årets Tour de France og er tidligere blevet firer i både Touren og sidste års Vuelta.
Frihed til Yates?
Modsat har Yates været på podiet i et utal af ugelange etapeløb, inklusive samlede triumfer i Catalonien Rundt og UAE Tour. Og det er netop særligt i disse løb, at Yates´ egne resultater skal bidrage til UAE´s ambitioner om at toppe verdensranglisten.
”Jeg regner med, at han får noget frihed i nogle af dem, også selvom de har mange ryttere, som kan gøre sig i dem. De kan meget vel tænkes at køre med flere kaptajner i dem og placere flere ryttere i top 10 for at score point. Det er ofte muligt at gøre det i de ugelange etapeløb,” mener Emil Axelgaard.
Feltet.dk-eksperten spår Yates en plads ved UAE Tour, hvor UAE Team Emirates meget vel kan komme for at rydde podiet. Pogacar har vundet holdets hjemmebaneløb i de seneste to år, i 2022 foran Yates med Almeida på femtepladsen og Majka som syver.
Jay Vine var Vueltaens bjergkonge, inden han styrtede og måtte udgå. Foto: Unipublic / Sprint Cycling Agency.
Generelt ser Emil Axelgaard dog Yates køre en del løb uden Pogacars tilstedeværelse. Paris-Nice, Catalonien Rundt, Baskerlandet Rundt og muligvis Schweiz Rundt eller Criterium du Dauphiné er oplagte muligheder. Her kan den 30-årige i stedet få selskab af andre stjerner som Almeida, Ayuso, Vine, Brandon McNulty og Marc Soler, men i et fladere hierarki.
Endelig er der Ardennerne, som på papiret passer Yates, men hvor det hidtil kun har været Liege-Bastogne-Liege, der har haft briten højt på resultatlisten. I kraft af UAE´s vilde trup, der til disse løb formentlig også vil tælle Marc Hirschi, er Emil Axelgaards gæt, at Yates dropper disse.
Vuelta-stjernen
UAE Team Emirates´ anden store klatrertransfer er Vine, der den 3. november blev oplyst at have fået brudt sin aftale med Alpecin-Deceuninck til fordel for et skifte til verdenstoerne.
Det er blot to år siden, at den i dag 27-årige australier vandt sin professionelle kontrakt i Zwift Acadamy, og efter to Vuelta-etapesejre har han altså nu scoret den helt store aftale.
”Jay Vine har vist, at han er et enormt talent. Man ved ikke rigtig endnu, hvor langt det kan række. Han er skræmmende ustabil, men havde også et skræmmende højt topniveau i Vueltaen,” fortæller Emil Axelgaard og fortsætter:
”Han får chancen for at bevise sig selv i nogle af de kortere etapeløb, formentlig Tour Down Under til at starte med. Det passer ham ikke så godt, men jeg vil tro, at han også får chancen i nogle af de europæiske løb.”
Vine har selv udtalt, at han gerne vil køre klassement i Grand Tours på sigt. Qua hans begrænsede erfaring spår Emil Axelgaard dog, at australieren skal køre rigtig stærkt i foråret for at blive udtaget til Tour de France allerede i 2023.
Tim Wellens skal kickstarte karrieren efter en svag afslutning hos Lotto Soudal. Foto: Sirotti.
Hvad med de øvrige?
I sin første Grand Tour for UAE Team Emirates bør Vine blive hjælper, og det samme gælder Wellens og Grossschartner, der ellers tidligere har oplevet frihed i de lange etapeløb, samt Novak, Bax og Vink.
I modsætningen til Yates og Vine ser Emil Axelgaard ikke mange personlige chancer overhovedet til disse ryttere.
”Wellens er ikke den rytter, som han var engang. Så det undrer mig egentlig lidt, hvad de vil med ham.”
”Han må have skruet sine personlige ambitioner meget ned, for han kom fra en klar kaptajnrolle på Lotto, og nu kommer han til et hold, som er skræmmende stærkt i de løb, han plejer at satse på: Ardennerne og til dels ugelange etapeløb. Der kommer han ikke i nærheden af en kaptajnrolle.”
”Men han kan formentlig være en fornuftig hjælper, og det samme med Grossschartner, som har top 10-placeringer i Vueltaen, men som har grænser for, hvor langt han kan komme. Så også han må have sat sine personlige ambitioner langt ned.”
”Den sidste bjerghjælper er Novak. I lang tid tænkte jeg, at det er utroligt, at han bliver ved med at få en kontrakt med Bahrain, for han var godt nok ikke særlig god. Men jeg skal love for, at han tog et skridt i år, hvor han kørte fremragende i Giroen og i Slovenien Rundt. Så han kan også være en solid hjælper. Der er et potentiale i ham.”
”Bax er lidt spændende. Han bragede igennem med to sejre til sidst i sæsonen. Han er hurtig og god i mellemkuperet terræn, så han er en oplagt Ardenner-type. Dem har de så 117 af, så jeg ved ikke, hvor meget plads han får. Men han bliver spændende at følge.”
”Vink var spændende som ung, men det kan ikke være tilfældigt, at han ikke kom videre (kontrakten er 30-årige Vinks første på mere end konti-niveau, red.). Han havde endda chancen ved at være på Radioshacks udviklingshold. Han kan blive hjælper, men ikke mere.”
Domen Novak var den eneste til at presse Pogacar og Majka i årets Slovenien Rundt. Han sluttede treer. Foto: Sirotti.
”Klar opgradering” - men ikke til brostenene
Samlet set mener Emil Axelgaard, at UAE Team Emirates har formået at lave en ”klar opgradering” i gruppen af ryttere, der skal støtte kaptajnerne i etapeløbene og i de kuperede endagsløb.
En del af den ligning er naturligvis også kvaliteten af de ryttere, som holdet mister til 2023. Blandt disse har blot Rui Costa betydelige meritter i kuperet terræn, men den 36-årige tidligere verdensmester har for Feltet.dk-eksperten ”været en skygge af sig selv i lang tid”.
”Der er ingen tvivl om, at holdet er blevet markant forstærket. Tabsiden er nærmest ikke-eksisterende, mens nyerhvervelserne er meget stærke. Så det er svært at komme udenom, at det er en voldsom opgradering en gang til.”
Derudover skal nævnes, at UAE Team Emirates har ladet Gaviria og Richeze gå uden at hente erstatninger.
Med duoens manglende succes i de seneste sæsoner og den manglende plads, som Gaviria i kraft af de mange klassementsryttere samt sprinterrivalerne Pascal Ackermann og Alvaro Hodeg havde udsigt til, ser Emil Axelgaard ikke disse exits som noget stort tab.
Til gengæld undrer det eksperten, at mandskabet ikke har forstærket den i forvejen tynde brostenstrup og samtidig hentet en stærk fladbanemand til Pogacars Tour-trup. I samme forbindelse påpeger Emil Axelgaard imidlertid, at den franske rute kun indeholder få potentielle sidevindsetaper, hvorfor problemet for 2023 er til at overse.
Netop brostensløbene var en af årsagerne til, at UAE Team Emirates sluttede efter Team Jumbo-Visma i 2022. Mens Wout Van Aert, Christophe Laporte og Tiesj Benoot skovlede point ind, var det hvidklædte hold, næsten uden undtagelse, fraværende i disse.
I sidste ende blev afstanden mellem de to hold ganske stor: Næsten 1.700 point, den næststørste mellem to mandskaber (Bora-Hansgrohe havde lidt over 2.000 point op til Ineos på tredjepladsen).
I 2019-2021 sluttede UAE Team Emirates enten som nummer tre eller fire.
Du finder her vores analyse af Team Jumbo-Visma, en anden af Emil Axelgaards transfervindere.