Prøv vores nye app
Ekspert revser UCI efter VM-kaos: Det er åndssvagt
27. september 2022 09:39Foto: Sirotti
af Christian Frese

Emil Axelgaard er ikke begejstret for, at VM fortsat køres uden radioer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Forvirringen var total på de sidste meter af VM-linjeløbet 2022 - og debatten efter løbet har atter nærmet sig samme højder.

 

Da feltet på opløbsstrækningen opslugte Mattias Skjelmose og resten af Remco Evenepoels forfølgere, blev en spurt om en relativt ligegyldig sekundær placering pludselig til en kamp om metal.

 

Men det var der ikke mange af hovedaktørerne, som vidste.

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

”Jeg blev åbenbart nummer fire, men jeg vidste ikke, om jeg spurtede for en 10.-, 15-. eller andenplads. Det er en skam, fordi jeg havde benene til at køre på podiet med Remco,” sagde Wout Van Aert efter løbet til Sporza.

 

Årsagen? Manglen på radiokommunikation. En teknologi, der er tilladt i samtlige UCI-løb af mindst kategori 1 i holdregi, men som er bandlyst i de øvrige løb, herunder altså VM.

 

Reglen har før mødt kritik. I 2009 forsøgte UCI sig med et radioforbud på 10. og 13. etape af Tour de France. Forbuddet blev mødt af en skriftlig protest underskrevet af 15 af Tourens 20 daværende hold.

Annonce

 

Mattias Skjelmoses gruppe havde ingen ide om det reelle forspring til feltet, og så glippede medaljen. Foto: Sirotti.

 

Ikke desto mindre holdt UCI delvist fast i deres politik. Fra 2010 blev radioer forbudt ved VM, og i den følgende sæson var den teknologisk assisterede kommunikation mellem sportsdirektørerne og rytterne kun tilladt ved WorldTour-løb.  

 

Igen var flere ryttere hurtige til at protestere, blandt andet grundet den sikkerhedsrisiko, som fraværet af radioer indebærer.

 

”For mig er den vigtigste ting sikkerhedsgrunden. Når der sker noget, når nogen styrter, har du brug for informationen,” sagde Fabian Cancellara ved VM i 2010 ifølge Reuters.

 

Forud for 2016-sæsonen genindførte UCI radioer for de løb, som vi i dag kender som ProSeries- og kategori 1-løb.

 

Forbuddet ved de øvrige ræs, herunder OL og VM, bestod dog, og efter søndagens løb i Wollongong er debatten igen blusset op.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Både Van Aert, Tadej Pogacar og Alexander Kristoff var ude at brokke sig over, at de ingen information om og overblik over løbssituationen havde. Førstnævnte kaldte det ”bullshit” overfor TV2 Norge, som også talte med sportschef i Norges Cykleforbund Kai Lexberg.

 

”Når udøverne ikke ved, hvor de befinder sig, så bør det indføres. De bruger radioer hele året, men ikke i de vigtigste løb ved VM. Det er nonsens,” rasede Lexberg.

 

Ekspertens vurdering

Men hvad er egentlig tankerne bag et radioforbud? Opnår UCI, hvad de sigter efter? Og har rytterne god grund til at brokke sig? Emil Axelgaard kaster her lys over radiodebatten.

 

”UCI, særligt franskmændene, mener, at radioerne fjerner det element, at rytterne selv skal træffe de taktiske beslutninger i momentet. Nu er de bare robotter, der får at vide, hvad de skal gøre fra sportsdirektørbilen. Det er argumentet fra romantikerne. Vi skal tilbage til de gamle dage, hvor rytterne selv træffer beslutninger.”

Annonce

 

Hverken sølvvinder Christophe Laporte eller bronzevinder Michael Matthews vidste på målstregen, at de netop havde vundet en medalje. Foto: Sirotti.

 

Radioforbuddet har ikke været komplet uden opbakning blandt rytterne. Romain Bardet har været blandt de ryttere, som har fortalt, at mangel på radioer ”ville få rytterne til at tage lidt mere ansvar og højne deres taktiske sans og bevidsthed”.

 

Det argument køber Emil Axelgaard dog ikke.

 

”Jeg synes, at argumentet er lidt hult. Det er rigtigt. Selvfølgelig bliver de mere styret, når de får beskeder nede bagfra. Men forudsætningerne for at kunne træffe kvalificerede beslutninger er jo, at man ved, hvad der foregår. Hvis ikke, så ryger hele det taktiske element.”

 

”Og det der med, at rytterne ikke skal træffe beslutninger på egen hånd, det er jo også noget sludder. For i kampens hede, når der skal reageres på et angreb, så kan de jo ikke nå at få en besked fra sportsdirektøren. Og det er heller ikke sportsdirektøren, der kan mærke, hvordan de har det i benene.”

Annonce

 

Læs også
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt

 

”Jeg har svært ved at se, at det element forsvinder, fordi man har radioer. Jeg synes til gengæld, at fraværet af radioer fjerner muligheden for at træffe kvalificerede beslutninger og stort set hele det taktiske element i løbet, som er en fascinerende del af det,” lyder det fra eksperten.

 

"Det virker hovedløst"

Emil Axelgaards mening om radioforbuddet ved VM er således klar.

 

”Jeg synes, at det er åndssvagt, når de gør det i alle andre løb. Det er jo kaos. UCI havde jo planen om, at radioer skulle forbydes helt. Det ville holdene ikke være med til, og så insisterer de stadig på, at de i hvert fald i deres eget løb skal bestemme.”

 

”Diskussionen til VM handler udelukkende om, hvorvidt man synes, at det gør løbet bedre eller værre. Jeg forstår godt, at rytterne er kritiske. Det bliver for meget kaos. Det fjerner simpelthen det taktiske element, fordi rytterne ikke har mulighed for at reagere på situationerne, fordi de af gode grunde ikke har overblik over, hvad der sker hverken foran eller bag dem.”

 

Udover årets VM-linjeløb for herrer fremhæver Emil Axelgaard sidste års OL-linjeløb for kvinder. Her trillede Annemiek van Vleuten jublende over målstregen. Problemet var bare, at Anna Kiesenhofer 1.15 forinden var kørt i mål som en sensationel vinder efter næsten hele løbet i udbrud.

Annonce

 

”Det bliver noget mærkelig taktik, når rytterne ikke aner, hvad der sker. Til VM har vi en spurt, hvor de ikke aner, at de spurter om medaljer. De tror, at de spurter om en plads udenfor top 10. Jeg synes, at det bliver for tilfældigt og for kaotisk.”

 

”Jeg synes i virkeligheden, at det fjerner noget af det charmerende ved cykelløbet. Nemlig, at der er taktik. Forudsætningen for, at man kan lægge en taktik, er, at man ved, hvad der sker i cykelløbet.”

 

”Det virker endnu mere bizart, at det er det eneste løb, hvor man gør det. Hvis de nu var vant til det, så gav det mening. Men at man så skal køre et af årets allervigtigste løb med nogle helt andre regler - det virker hovedløst.”

 

Upåagtede Anna Kiesenhofer gennemfører et OL-soloridt, som en stor del af hendes konkurrenter var totalt uvidende om. Foto: Sirotti.

 

Læs også
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen

 

Ville Skjelmose have vundet medalje?

Det var ikke kun de ryttere, der endte med at spurte om andenpladsen, som var påvirkede af manglen på radioer.

Annonce

 

Efter løbet forklarede Skjelmose til TV2, at den seneste melding til ham lød på, at hans gruppe var 1.47 foran feltet. En radiomelding på de sidste kilometer om et langt mindre og mere retvisende forspring kunne måske have ændret udfaldet.

 

”Jeg vil sige, at betydningen for, at de havde holdt hjem, havde været betydeligt større. Hvis de havde vidst, at de kun var eksempelvis 40 sekunder foran, og ikke de 1.47, som Skjelmose sagde, så vil jeg tro, at chancen for, at samarbejdet havde været bedre, havde været større.”

 

”Men det er svært, for det er jo kontrafaktisk. Og selv i løb med radioer går der altid taktik i sådan en gruppe der. Det er uundgåeligt. Det sker altid. Så jeg er ikke sikker på, at det er det, der kostede,” lyder vurderingen fra Emil Axelgaard.

 

Radioernes fremtid

Emil Axelgaard håber, at VM-kaosset kan bringe radioerne tilbage i det største årlige mesterskab. I samme forbindelse gør eksperten dog opmærksom på, at UCI ifølge sin Agenda 2030 netop vedtaget i VM-ugen vil fortsætte arbejdet for helt at udrydde radioer.

 

Til gengæld forventer Emil Axelgaard ingenlunde, at UCI får succes med projektet.

Annonce

 

”Den tror jeg ikke kommer igennem, for der var en lang magtkamp tidligere, og den tabte UCI jo, fordi holdene og rytterne er så meget modstander af det. Jeg tror, at det er en kamp, som de lige så godt kan erkende, at de har tabt.”

 

Så mens hovedparten af rytterne og holdene trækker i én retning, trækker UCI altså i en anden. Emil Axelgaard har svært ved at se et alternativ til selve radiosystemet, som kan lande et kompromis mellem parterne.

 

Så hvor ender hele diskussionen om radioer?

 

”Jeg vil gætte på, at rytterne nu igen vil lægge pres på, at det skal slutte med radioløse løb. Men med Agenda 2030 så tyder noget i hvert fald på, at UCI ikke har tænkt sig at opgive kampen om at få det forbudt helt.”

 

”Det tror jeg som sagt ikke på, at de får. Men så har jeg også lidt svært ved at se, at de så giver op på VM-fronten. For det vil jo være at lægge sig helt ned i forhold til deres ambitioner. Så jeg vil næsten tro, at det fortsætter på den måde, som det er nu. Men hvis det går nogen vej, så vinder rytterne nok kampen og får rettigheden tilbage til VM også,” slutter Feltet.dk´s ekspert.

Annonce

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
LIVE nu: Price i top-10 på stor enkeltstart
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr

Annonce

Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
VIS FLERE

Annonce