Prøv vores nye app
Ekspert revser UCI efter VM-kaos: Det er åndssvagt
27. september 2022 09:39Foto: Sirotti
af Christian Frese

Emil Axelgaard er ikke begejstret for, at VM fortsat køres uden radioer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Forvirringen var total på de sidste meter af VM-linjeløbet 2022 - og debatten efter løbet har atter nærmet sig samme højder.

 

Da feltet på opløbsstrækningen opslugte Mattias Skjelmose og resten af Remco Evenepoels forfølgere, blev en spurt om en relativt ligegyldig sekundær placering pludselig til en kamp om metal.

 

Men det var der ikke mange af hovedaktørerne, som vidste.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

”Jeg blev åbenbart nummer fire, men jeg vidste ikke, om jeg spurtede for en 10.-, 15-. eller andenplads. Det er en skam, fordi jeg havde benene til at køre på podiet med Remco,” sagde Wout Van Aert efter løbet til Sporza.

 

Årsagen? Manglen på radiokommunikation. En teknologi, der er tilladt i samtlige UCI-løb af mindst kategori 1 i holdregi, men som er bandlyst i de øvrige løb, herunder altså VM.

 

Reglen har før mødt kritik. I 2009 forsøgte UCI sig med et radioforbud på 10. og 13. etape af Tour de France. Forbuddet blev mødt af en skriftlig protest underskrevet af 15 af Tourens 20 daværende hold.

Annonce

 

Mattias Skjelmoses gruppe havde ingen ide om det reelle forspring til feltet, og så glippede medaljen. Foto: Sirotti.

 

Ikke desto mindre holdt UCI delvist fast i deres politik. Fra 2010 blev radioer forbudt ved VM, og i den følgende sæson var den teknologisk assisterede kommunikation mellem sportsdirektørerne og rytterne kun tilladt ved WorldTour-løb.  

 

Igen var flere ryttere hurtige til at protestere, blandt andet grundet den sikkerhedsrisiko, som fraværet af radioer indebærer.

 

”For mig er den vigtigste ting sikkerhedsgrunden. Når der sker noget, når nogen styrter, har du brug for informationen,” sagde Fabian Cancellara ved VM i 2010 ifølge Reuters.

 

Forud for 2016-sæsonen genindførte UCI radioer for de løb, som vi i dag kender som ProSeries- og kategori 1-løb.

 

Forbuddet ved de øvrige ræs, herunder OL og VM, bestod dog, og efter søndagens løb i Wollongong er debatten igen blusset op.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Både Van Aert, Tadej Pogacar og Alexander Kristoff var ude at brokke sig over, at de ingen information om og overblik over løbssituationen havde. Førstnævnte kaldte det ”bullshit” overfor TV2 Norge, som også talte med sportschef i Norges Cykleforbund Kai Lexberg.

 

”Når udøverne ikke ved, hvor de befinder sig, så bør det indføres. De bruger radioer hele året, men ikke i de vigtigste løb ved VM. Det er nonsens,” rasede Lexberg.

 

Ekspertens vurdering

Men hvad er egentlig tankerne bag et radioforbud? Opnår UCI, hvad de sigter efter? Og har rytterne god grund til at brokke sig? Emil Axelgaard kaster her lys over radiodebatten.

 

”UCI, særligt franskmændene, mener, at radioerne fjerner det element, at rytterne selv skal træffe de taktiske beslutninger i momentet. Nu er de bare robotter, der får at vide, hvad de skal gøre fra sportsdirektørbilen. Det er argumentet fra romantikerne. Vi skal tilbage til de gamle dage, hvor rytterne selv træffer beslutninger.”

Annonce

 

Hverken sølvvinder Christophe Laporte eller bronzevinder Michael Matthews vidste på målstregen, at de netop havde vundet en medalje. Foto: Sirotti.

 

Radioforbuddet har ikke været komplet uden opbakning blandt rytterne. Romain Bardet har været blandt de ryttere, som har fortalt, at mangel på radioer ”ville få rytterne til at tage lidt mere ansvar og højne deres taktiske sans og bevidsthed”.

 

Det argument køber Emil Axelgaard dog ikke.

 

”Jeg synes, at argumentet er lidt hult. Det er rigtigt. Selvfølgelig bliver de mere styret, når de får beskeder nede bagfra. Men forudsætningerne for at kunne træffe kvalificerede beslutninger er jo, at man ved, hvad der foregår. Hvis ikke, så ryger hele det taktiske element.”

 

”Og det der med, at rytterne ikke skal træffe beslutninger på egen hånd, det er jo også noget sludder. For i kampens hede, når der skal reageres på et angreb, så kan de jo ikke nå at få en besked fra sportsdirektøren. Og det er heller ikke sportsdirektøren, der kan mærke, hvordan de har det i benene.”

Annonce

 

Læs også
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg

 

”Jeg har svært ved at se, at det element forsvinder, fordi man har radioer. Jeg synes til gengæld, at fraværet af radioer fjerner muligheden for at træffe kvalificerede beslutninger og stort set hele det taktiske element i løbet, som er en fascinerende del af det,” lyder det fra eksperten.

 

"Det virker hovedløst"

Emil Axelgaards mening om radioforbuddet ved VM er således klar.

 

”Jeg synes, at det er åndssvagt, når de gør det i alle andre løb. Det er jo kaos. UCI havde jo planen om, at radioer skulle forbydes helt. Det ville holdene ikke være med til, og så insisterer de stadig på, at de i hvert fald i deres eget løb skal bestemme.”

 

”Diskussionen til VM handler udelukkende om, hvorvidt man synes, at det gør løbet bedre eller værre. Jeg forstår godt, at rytterne er kritiske. Det bliver for meget kaos. Det fjerner simpelthen det taktiske element, fordi rytterne ikke har mulighed for at reagere på situationerne, fordi de af gode grunde ikke har overblik over, hvad der sker hverken foran eller bag dem.”

 

Udover årets VM-linjeløb for herrer fremhæver Emil Axelgaard sidste års OL-linjeløb for kvinder. Her trillede Annemiek van Vleuten jublende over målstregen. Problemet var bare, at Anna Kiesenhofer 1.15 forinden var kørt i mål som en sensationel vinder efter næsten hele løbet i udbrud.

Annonce

 

”Det bliver noget mærkelig taktik, når rytterne ikke aner, hvad der sker. Til VM har vi en spurt, hvor de ikke aner, at de spurter om medaljer. De tror, at de spurter om en plads udenfor top 10. Jeg synes, at det bliver for tilfældigt og for kaotisk.”

 

”Jeg synes i virkeligheden, at det fjerner noget af det charmerende ved cykelløbet. Nemlig, at der er taktik. Forudsætningen for, at man kan lægge en taktik, er, at man ved, hvad der sker i cykelløbet.”

 

”Det virker endnu mere bizart, at det er det eneste løb, hvor man gør det. Hvis de nu var vant til det, så gav det mening. Men at man så skal køre et af årets allervigtigste løb med nogle helt andre regler - det virker hovedløst.”

 

Upåagtede Anna Kiesenhofer gennemfører et OL-soloridt, som en stor del af hendes konkurrenter var totalt uvidende om. Foto: Sirotti.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Ville Skjelmose have vundet medalje?

Det var ikke kun de ryttere, der endte med at spurte om andenpladsen, som var påvirkede af manglen på radioer.

Annonce

 

Efter løbet forklarede Skjelmose til TV2, at den seneste melding til ham lød på, at hans gruppe var 1.47 foran feltet. En radiomelding på de sidste kilometer om et langt mindre og mere retvisende forspring kunne måske have ændret udfaldet.

 

”Jeg vil sige, at betydningen for, at de havde holdt hjem, havde været betydeligt større. Hvis de havde vidst, at de kun var eksempelvis 40 sekunder foran, og ikke de 1.47, som Skjelmose sagde, så vil jeg tro, at chancen for, at samarbejdet havde været bedre, havde været større.”

 

”Men det er svært, for det er jo kontrafaktisk. Og selv i løb med radioer går der altid taktik i sådan en gruppe der. Det er uundgåeligt. Det sker altid. Så jeg er ikke sikker på, at det er det, der kostede,” lyder vurderingen fra Emil Axelgaard.

 

Radioernes fremtid

Emil Axelgaard håber, at VM-kaosset kan bringe radioerne tilbage i det største årlige mesterskab. I samme forbindelse gør eksperten dog opmærksom på, at UCI ifølge sin Agenda 2030 netop vedtaget i VM-ugen vil fortsætte arbejdet for helt at udrydde radioer.

 

Til gengæld forventer Emil Axelgaard ingenlunde, at UCI får succes med projektet.

Annonce

 

”Den tror jeg ikke kommer igennem, for der var en lang magtkamp tidligere, og den tabte UCI jo, fordi holdene og rytterne er så meget modstander af det. Jeg tror, at det er en kamp, som de lige så godt kan erkende, at de har tabt.”

 

Så mens hovedparten af rytterne og holdene trækker i én retning, trækker UCI altså i en anden. Emil Axelgaard har svært ved at se et alternativ til selve radiosystemet, som kan lande et kompromis mellem parterne.

 

Så hvor ender hele diskussionen om radioer?

 

”Jeg vil gætte på, at rytterne nu igen vil lægge pres på, at det skal slutte med radioløse løb. Men med Agenda 2030 så tyder noget i hvert fald på, at UCI ikke har tænkt sig at opgive kampen om at få det forbudt helt.”

 

”Det tror jeg som sagt ikke på, at de får. Men så har jeg også lidt svært ved at se, at de så giver op på VM-fronten. For det vil jo være at lægge sig helt ned i forhold til deres ambitioner. Så jeg vil næsten tro, at det fortsætter på den måde, som det er nu. Men hvis det går nogen vej, så vinder rytterne nok kampen og får rettigheden tilbage til VM også,” slutter Feltet.dk´s ekspert.

Annonce

DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Følg en onsdag med reducerede massespurter i Romandiet og Tyrkiet
Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Landevej
Stortalent tager førertrøjen: Philipsen bliver glad, når han ser det

Annonce

Udstyr og test
Test: Ekoi Gara MIPS Air
Landevej
Tysker i tårer efter triumf: Der står mange mennesker bag
Landevej
Dansk sprintertalent på podiet i tysk jomfrusejr
Landevej
Verdens bedste sprinter skriver lang kontrakt
Landevej
Quick-Step vil overveje ny Evenepoel-satsning
Landevej
Optakt: 2. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Tidligere toprytter om sportsdirektørjob: Et helvedes job
Landevej
Kron udtaget til stort etapeløb
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
MTB
Video i artiklenHør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Landevej
Stærke danskere udtages til WorldTour-etapeløb
Landevej
Sådan gik søndagens A-løb i Uvelse
MTB
Video i artiklenSe Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Landevej
Det smadrede mine ben, siger frustreret Pidcock
Udstyr og test
Test: ABUS Gamechanger 2.0

Søndag den 21. april 2024

MTB
Video i artiklenSimon Andreassen vinder i World Cuppen
Landevej
Tre danskere i top-10 i hollandsk endagsløb
Landevej
Cort med skadesopdatering: Min mor ville køre hurtigere ned end mig
Landevej
Brown reagerer på første monumentsejr
Landevej
FDJ – SUEZ-rytter snyder favoritterne i imponerende spurt
Landevej
Danmarksmester kører sig til nyt topresultat
Landevej
ColoQuick vinder dobbeltsejr i Vejle
Landevej
Van der Poel fik "stof til eftertanke" i Liège
Landevej
Video i artiklenSe Pogacars kraftfulde angreb på La Redoute
Landevej
Rørt Pogacar tog revanche med svigermor i tankerne
Landevej
Malmberg henter topresultat i Bosnien-Hercegovina
Landevej
Skjelmose: Dét kostede mig løbet
Landevej
Pogacar pulveriserer konkurrenterne med den perfekte opskrift
Landevej
Sådan var Pogacar atter suveræn
Landevej
Vidunderbarn fuldender UAE-dominans i tilbagevendt løb
Landevej
Jakobsen fremhæver dansk stortalent efter første dsm-triumf
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund hjælpe Jakobsen til sin første sejr i år
Landevej
Topplacering giver dansk avancement på sidstedagen
Landevej
Video i artiklenFabio Jakobsen overlegen i Tyrkiet
Landevej
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
Landevej
Optakt: Giro della Romagna
Landevej
Fléche Wallonne-vinder håber at kunne holde fast i momentum i Liége
Landevej
Van der Poel skal køre Liége-Bastogne-Liége på ny cykel
Landevej
Optakt: 1. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Van Gils kom på podiet i Fléche Wallonne, og nu vil han gentage succesen i Liége
Landevej
Quick-Step-profil: Kan jeg redde vores forår?
Landevej
Her er startlisten til Liège-Bastogne-Liège 2024
Landevej
Skjelmose med stærk udmelding inden monument
Landevej
EF-profil tror på podiet, men 'Pogacar er i en liga for sig'
Landevej
Pogacar er glad for, at han sprang stort forberedelsesløb over
Landevej
Alaphilippe: Min moral blev knust

Lørdag den 20. april 2024

Landevej
21-årig hollænder vinder i hjemmebaneløb
Landevej
Benoot: Vi var virkelig overraskede over det
VIS FLERE

Annonce