Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
21. november 2019 12:00
af Jesper Johannesen

For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.

Siden starten på karrieren i 1971 har Brian Holm brugt mange timer på landevejene. Det har været hårdt arbejde, men også et arbejde med helbredet som indsats. Mødet mellem cykelrytteren, hans kompagnoner og bilisterne på landevejene har resulteret i mere end bare sved, blod og tårer - nemlig adskillige brækkede knogler, hjernerystelser og det der er værre.  

 

På trods af det mener Brian Holm stadig, at vejen er et fælles ansvar, som skal deles mellem cyklister og bilister.

"Cyklister er også nogle idioter - det går begge veje. Mange cyklister på landevejene tror, at de ejer hele vejen og føler, at de næsten er klar til Tour de France. Men bilister tager heller ikke altid hensyn og bliver hurtigt aggressive. Det er de færreste cyklister, der tager ud på vejene for bevidst at provokere andre. Frisk luft, afkobling og motion, det er formålet. Ikke at skændes med en bilist," fremhæver Brian Holm.

 

Slaget ved Gammel Kongevej

Gammel Kongevej på Frederiksberg bliver flere gange nævnt af Brian Holm som den mest ekstreme cykelrute i Danmark. En cykeltur ned ad gaden er som en krig - og den krig er ifølge Brian Holm tabt på forhånd.
 

"Morgenturen ned ad Gammel Kongevej på cykel er vanvittig. Der må man overgive sig og håbe på det bedste, når alle stresser afsted klokken kvart i otte med en smartphone i den ene hånd og en dyr kaffe i den anden," fortæller Brian Holm.


Derfor ender Brian også oftest med at suse afsted på en ældre herrecykel i stedet for raceren, når han skal afsted om morgenen.

 

"Cyklisterne skal bare fremad uden hensyn eller tanke på andet end stress og jag. Og dét skal også nævnes i denne her debat om forholdet mellem trafikanter. Hverdagscyklister må indbyrdes også tænke mere over deres adfærd. Jeg oplever at kørsel med hverdags- og motionscyklister er farligere end at køre Tour de France med konkurrence-ivrige cykelryttere."

 

"Din lortedag skal ikke gå udover andre"

Selvom dagene kan være lange og tålmodigheden kort, så må aggressioner fra kontoret adskilles fra adfærden på vejene, lyder det. 
 

"På min cykel er jeg flere gange - med fuldt overlæg - blevet torpederet af en bil, fordi en anden mand havde en lortedag på kontoret. Og hvis det ikke var gået udover mig, så havde vreden ramt naboen eller en uheldig person i køen i Netto."

Foto Michael Sangkoyo Gramtorp


"Det er de mennesker, som er et problem for mig i trafikken - og det gælder både bilister og cyklister. Folk glemmer, at personen på cyklen eller i bilen er nogens søn eller datter, som du kan gøre bange, men endnu værre risikere at slå ihjel eller invalidere," understreger Brian Holm.

 

Ifølge Brian har det været en del af cykelrytter-livet, at man har måtte deale med sure trafikanter.
 

"Folk der kører cyklister ned med vilje - det har jeg oplevet mange gange! Sure, stressede bilister, der gasser op og kører ind i cyklister. Det har givet nogle flyveture gennem luften. Sådan nogle mennesker tror jeg aldrig ændrer adfærd - og heldigvis er det kun én ud af tusinde, der bare ikke kan nås."

 

Det er trods alt vores børn i trafikken

For Brian Holm går tilråb og aggressive trafikanter ham ikke længere på - det er mere tanken om hans 15-årige søn, der træner ude på landevejene, der gør ham nervøs.
 

"Når min søn og hans kammerater gerne vil ud på landevejene, så tænker jeg nogle gange 'Hold da kæft'- Hvad jeg ikke har set og oplevet af ulykker på landevejene. Han skal ikke opleve det samme! Han skal ud i den friske luft uden, at jeg skal være bekymret for hans sikkerhed," siger Brian Holm.

 

Det er muligvis sønnens øgede færdsel på vejene, som har fået Brian Holm til at støtte op om Continental Dæk Danmarks adfærdskampagne: "Share the Road", hvis formål er at skabe mere tolerance mellem cyklister og bilister.
 

"Igennem mange år har jeg oplevet den hårde og konfliktfyldte tone, der er mellem cyklister og bilister. En kamp, som jeg gerne vil bruge min stemme til at nedtone og måske bidrage til at fremme den gode trafikkultur. 'Share the Road' handler om at dele vejen og have forståelse for ens trafikanter. Et vigtigt budskab som jeg gerne vil støtte op om - og som jeg jævnligt tager med mig i de kredse, hvor jeg er."

"For hvis vi alle viser respekt for hinanden og tager hensyn bliver det mere sikkert at færdes i trafikken, ligesom vi kommer frem uden at være i dårligt humør," fremhæver Brian Holm

 

Løsningsforslag: 1,5 meters afstandsskilte skal implementeres

En god instans for forebyggelse - og hjælpende hånd - på landevejene kunne ifølge Brian Holm også være 1,5 meters afstandsskilte, som blandt andet bruges i Frankrig, Spanien og England. Skiltene minder bilister om at holde afstand til de tohjulede.
 

"Danmark er en cykelnation, og vi oplever kun flere motionscyklister på landevejene. Det er investeringen værd, det kan jo redde menneskeliv og fungerer som en god reminder til bilisterne," slutter Brian Holm.


Foto: Twitter / Giv Cyklisten Plads

Den kommende uge vil Feltet.dk have fokus på vejvrede. Artikelserien vil omfatte interviews med psykolog, kørerlærer, cyklistforbundet og mere.

Læs også: Flagpostens læserbrev: Jeg er rystet

 

INFO
Motion
Nyheder
Tema: Sikkerhed til debat
Nyheder
Tema: Vejvrede
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Sunweb-boss: Urealistisk at vinde en grand tour

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Lotto Soudal?

Ny Riwal-hollænder: Ikke endestationen

Oversigt: WorldTour-holdenes holdtrøjer i 2020

Find julegaven til cyklisten

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST

MANDAG

Video i artiklenGør dig klar til 2020 med Feltet.dks julekalender

Movistar chokerede ung schweizer: Faldt næsten ned fra stolen

Rolf Aldag skal være sportsdirektør på kvindeligt storhold

Watt fra verdens bedste: Ti ryttere du bør følge på Strava i 2020

Delko-Marseille skriver med hævngerrig Minali

Bahrain skifter navn og trøjer

Rusland udelukkes i fire år - Hvad betyder det for cykelsporten?

Rohan Dennis officielt på plads hos Ineos

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Trek-Segafredo?

BHS har sidste rytter klar til 2020

Danskerhold skal køre stærkt besat etapeløb i 2020

Rolland slået bevidstløs i træningsstyrt - misser træningslejr

Ny nordmand begejstret for Riwal: Det virker rigtig godt

Pinot overvejer OL-satsning efter Touren

Transferlisten 2019-2020 - ProTeams

Transferlisten 2019-2020 - WorldTour

Transferlisten 2019-2020 - DANSK

Medie: Dennis skifter til Team Ineos

SØNDAG

Samuel Gaze og Scott Thwaites skifter til Corendon-Circus

Video: Alberto Contador og Andy Schleck i duel på børnecykler

Resultater fra bane-DM i Odense

Stil spørgsmål til Feltet.dks ekspert

Aerts vinder efter at konkurrent styrter

Worst spurter sig til sejren i Zonhoven

Opvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Groupama-FDJ?

2020-sæsonen: 10 lovende transfers

Video i artiklen2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte

LØRDAG

Fire og otte års karantæne til dopingsyndere

FDJ sportsdirektør om talenter: Potentialet er enormt

Rwandas cykelforbund rystet af skandaler – Præsidenten går af

Video i artiklenRasmus Lund er nomineret til Årets Fund

Video i artiklenHermans løber med sejren ved Ethias Cross-afdeling i Essen

Video i artiklenLefevere: Ikke stor fan af Alaphilippes deltagelse i Flandern Rundt

Video i artiklenVos begynder sin cyklecross-sæson med en sejr

Frikendt Acquarone: Jeg er glad og stolt

Lammertink: Cykelverdenen er bare ikke for mig

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Ag2r La Mondiale?

Video i artiklenSagan: De kører som i amatørrækkerne

Norsk rytter kritiserer Joker Fuel of Norway

Niermann: Tour de France er vores mål i 2020

FREDAG

1663 Watt - Poweren bag 2019´s bedste sprintere

Fem hollændere: Budding forklarer Riwals mål for nyerhvervelser

Team Coop henter tidligere rytter og giver tømrer chancen

Thomas efter akavet første møde med Froome: Kunne se han ville blive god

Rosa vil smage sejrens sødme igen

Van Avermaet får atypisk sæsonstart

Tidligere Sky-rytter tilbage efter depression - Skriver med kontihold

Eksklusivt interviewNorsgaard efter styrt: Jeg græd hele natten

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Bahrain McLaren?

Lars Bak fortsætter som sportsdirektør

Norsgaard i alvorligt uheld på træningstur

Officielt: Tour de Romandie-etape skal afgøres på barsk VM-rundstrækning

Manglede blot 25 sekunder: Buchmann vil på podiet i Touren

Evenepoel nedtoner Gilbert-kommentarer: Forventer kamp med Bernal og Pogacar

Efter skadeshelvede: Dumoulin tilbage i fuld træning

Kombinér cykeldrømme med skoleophold

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove

TORSDAG

2019-sæsonen: 10 mindeværdige øjeblikke

Eksklusivt interviewTour de France skipper Kiddesvej

Oversigt: Disse WorldTour-ryttere mangler en kontrakt for 2020

Video i artiklenNorsk by hylder Lambrecht med et mindesmærke

Sagan kan se enden på sin karriere

Video i artiklenPensionsmoden Quick Step-boss fortsætter som holdejer

Video i artiklenOpvarmning til 2020: Hvad kan vi forvente af Team Sunweb?

Landa: Har lært noget af alle mine kaptajner

Campenaerts går efter enkeltstarterne i Giroen

Remco Evenepoel og Sanne Cant vinder stor pris

ONSDAG

Fransk veteran stopper efter 2020

British Cycling-chef skeptisk overfor Cavendish-deltagelse ved OL

Video i artiklenWoods vil være olympisk mester

Majka har ikke opgivet drømmen om et Giro-podie

Total Direct Energie afviser automatisk invitation til Giro d’Italia

MPCC kræver strengere procedure i forhold til doping

Team Bahrain Merida skifter holdnavn i 2020

Medie: Leonardo Basso forlænger med Ineos