\u201dNogle af de danske UCI-l\u00f8b synes jeg ogs\u00e5 lyder sp\u00e6ndende som eksempelvis GP Herning og Fyen Rundt. Jeg ved endnu ikke, hvem der skal k\u00f8re det, men jeg synes, at det lyder interessant,\u201d siger han.<\/p>","
Jagten p\u00e5 en startplads for holdet i nogle af de l\u00f8b, der venter allerede i slutningen af m\u00e5neden er med til at sikre ekstra motivation, n\u00e5r tr\u00e6ningen skal passes.<\/p>
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
”Bestemt, jeg ville i hvert fald synes, at det var en stor oplevelse, hvis jeg kunne køre nogle af de store løb på dansk grund. Helt klart,” siger han.
”Det her med, at man skal køre sig til noget og virkelig er nødt til at få trænet for at gøre sig fortjent til at køre nogle af de store starter,” fortæller han.
Holdet spiller med åbne kort
I forlængelse af håbet om udtagelse til de danske UCI-løb fortæller det unge talent ligeledes om, hvordan kaptajnrollerne fordeles på holdet, hvilket ligeledes er en stor motivationsfaktor.
”Jeg føler egentlig, at vi i de danske løb kører med okay åbne kort. Det er de stærkeste, vi kører for,” fortæller han og fortsætter om denne sæson:
”Indtil videre har jeg måske også selv påtaget mig en hjælperrolle. Specielt Joshua [Gudnitz red.] og Marcus Sander [Hansen red.] har været stærkt kørende, og der har jeg ikke haft noget problem med at køre noget præfinale og sætte dem op,” siger han ydermere.
Det ændrer ikke på, at hvis han en dag har ben til at skive konkurrenterne i feltet, så ender han med at få den chance, der skal til.
”Det føler jeg bestemt, at hvis man føler sig godt kørende og melder det ud, så skal man nok få sin chance,” siger han.
SÆT DIT MANAGERHOLD TIL GIRO D'ITALIA HER OG KÆMP MED OM PRÆMIER FOR MERE END 40.000 KRONER.
Hvornår det kommer, afhænger af tilpasningen til løbene, og her bliver løbene i A-klassen kørt på en anderledes måde, end Mengel tidligere har været vant til. Selve længden er dog ikke et problem.
”Jeg synes egentlig, at jeg har haft en god følelse i slutningen af løbene. Jeg har ikke siddet og tænkt, at det fandeme var et langt løb, det er egentlig gået okay,” fortæller han.
Sidste års BHS-PL Beton Bornholm på den vanlige træningslejr til Calpe | Foto: BHS-PL Beton Bornholm
”Man skal lige vænne sig til den måde, løbene bliver kørt på i A-klassen, som er lidt anderledes i forhold til juniortiden, hvor det ofte var fuld fart på fra start for at få etablere et udbrud og så bare køre den hjem derfra. Her i A-klassen er det lidt mere afventende, og der bliver bare kørt konstant høj fart,” fortsætter han.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER
Det høje niveau gør, at løbene først sætter sig efter timer, og generelt er den danske A-klasse et trin op, som Mengel dog er ved at have godt styr på.
”Man skal lige omstille sig til det og til at se løbene på en anden måde. Jeg tænker, at det nok kommer i takt med, at man kører flere løb,” siger han.
Hvorfor ændre en vinderopskrift?
Omstillingen kommer blandt andet gennem træningen, og selvom niveauet er blevet højere, er selve Mengels træningsmetode ikke blevet ændret, selvom kilometerne er blevet flere på cyklen.
”Jeg synes egentlig, at jeg har holdt mig til de samme træningsmetoder. Jeg har stadig den samme træner, og vi fokuserer stadig på de samme ting,” siger han.
”Selvfølgelig er der kommet en del flere timer og kilometer på, i og med jeg er kommet op i A-klassen og skal køre en del længere løb,” fortæller han og understreger, at han har rykket sig på sine watttal.
I forlængelse af målet om at køre godt til DM i holdløb har enkeltstarten også fået ekstra opmærksomhed i den seneste tid, og derfor har Mengel og co. blandt andet kørt et mindre løb på Bornholm.
”Det er ikke fordi, at det er noget stort løb, men det handler mere om det her med at sætte sig op til en enkeltstart, forberede det og pace sig selv,” siger han og fortæller om hans nuværende enkelstartsevner:
”Jeg synes, at der bliver kørt stærkt, men det er jo bare med at følge med og få trænet på sin TT-cykel, holde det ved lige, og så er der alt det her med at optimere sit udstyr. Det, synes jeg, også er meget spændende. Der er også meget, man kan hente der,” siger han.
”Jeg prøver i hvert fald at optimere, hvor jeg kan,” siger han.
Med træningsmetoder og træningsfokus in mente føler Mengel ligeledes, at han kom godt ud af vinteren, hvor kontinentalholdet ikke var på Calpe, som holdet normalvis besøger på træningslejr. I stedet var der samlinger på Bornholm, og de har gavnet ham.
”Jeg fik en masse ud af det, og jeg fik en god form der. Jeg har egentlig også følt mig okay kørende i de løb, vi har nået at køre i A-klassen,” siger han.
”Der skal selvfølgelig bygges mere på frem mod de løb, jeg satser på, men jeg synes, at grundformen er der, hvor den skal være,” siger han.
Han forholder sig optimistisk frem mod de kommende løb og føler, at holdet er godt skruet sammen til denne sæson, hvor opbakningen på holdet er stærkt.
HUSK, AT DU KAN SE ALLE ETAPER AF GIRO D'ITALIA EKSKLUSIVT PÅ DISCOVERY+ UDEN REKLAMER