Prøv vores nye app
Vejen til Maratona – kapitel 4: Første dag i Dolomitterne
26. maj 2018 13:20Foto: A.S.O.
af Morten Andersen

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Så er det blevet tid til en update på min første dag i Dolomitterne.

 

Jeg har været så heldig, at Alta Badia - værtskommunen for Maratona Dles Dolomites - har inviteret mig ned og se lidt på stigningerne og opleve området før selve løbet.

 

Det siger man naturligvis ikke nej til, så torsdag fløj jeg til München og dernæst til Italien.

Annonce

 

Planen for dagene er at få kørt en masser kilometer og få nogle lange dage i stængerne for at arbejde lidt med udholdenheden. Der er ikke altid let at få de rigtig lange træningsture til at harmonere med familielivet derhjemme, da de i sagens natur er nødt til at lægge i weekenderne, hvor tiden med den bedre halvdel og børnene jo naturligvis prioriteres højt.

 

Derfor er det her en fed mulighed for at køre nogle lange dage og især til at få nogle højdemeter på.

 

 

Ankomst i regn

Jeg ankom torsdag først på eftermiddagen til regn. Øv - er der nogen steder, hvor regn gør en kæmpe forskel for en cykelrytter, så er det i bjergene.

 

Jeg valgte derfor at vente et par timer med at køre ud, da det så ud til, at det ville holde nogenlunde tørt i et par timer. Planen var at strække benene ud af dalen og så prøve ’at få bjergben’ på en nærtliggende stigning; Valparola. Stigningen starter faktisk så småt allerede fra nabobyen, da det stiger ret meget op til selve startbyen. På den måde er den næsten 14 kilometer med små 6% i snit.

 

Jeg har en tendens til at have brug for en dag til at vænne benene til at køre opad, så planen var at se, om det kunne lade sig gøre at få et bedre udgangspunkt for de to rigtige træningsdage lørdag og søndag.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Egentligt gik turen fint nok. Benene var sløje efter en lang rejsedag, men det var forventeligt. Noget andet var, at jeg havde været lidt skødesløs og regne med at regnen ikke ville komme tilbage. Valparola var nemlig dækket af skyer hele vejen op og på toppen i over 2000 meter begyndte det at regne.

 

Derfor var jeg ret våd, da jeg kom retur og fik lidt panik på for at få tørret sko! En lille reminder om hvor lunefuldt vejret kan være i de høje bjerge!

 

Ud og kigge på Passo Giau

Fredag var så første reelle træningsdag. Alta Badia gør virkelig meget ud af at passe på deres cykelturister, så jeg havde på forhånd downloadet en række detaljerede ruteforslag fra deres hjemmeside, ligesom jeg fik et kort med alle ruterne tegnet ind ved ankomst.

 

Og der er nok at vælge imellem hernede, skal jeg hilse at sige. Alt fra navnkyndige monsterstigninger fra Giro’en til mere moderate af slagsen.

Annonce

 

Jeg var blevet anbefalet at prøve kræfter med Passo Giau, hvilket er den næstsidste stigning i Maratona Dles Dolomites. Den er 10 kilometer lang og stiger 10% i snit. Så det er uden tvivl en af dem der niver lidt.

 

Hotellets ejer er selv cykelrytter og arbejder for ’Dolomites Bike Team’ som hver dag guider besøgende rundt i området og sammen fandt vi en god måde at sammensætte en fornuftig tur.

 

Planen var at køre igennem dalen, bestige Passo Campolongo, som også er første stigning i løbet (den dag skal den bare køres to gange!). Den er 5,8 kilometer og stiger med 6% i snit. Dernæst køre igennem nogle lange dalstykker med skiftevis faldende og stigende terræn til Passo Giau.

 

Herefter ramme den sidste stigning Passo Palzarago, som er 11,5 kilometer med 7% cirka.

 

En tur på små 90 kilometer med cirka 2500 højdemeter.

Annonce

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

På med Assos-tøjet

Efter morgenmaden hoppede jeg i Assos-tøjet og gjorde mig klar. De lokale var ret sikre på vejret, hvilket ofte er meget mere sikkert end de prognoser meteorologerne disker op med, så det tegnede godt.

 

Alligevel, klog af skade, besluttede jeg mig for at pakke rigeligt med tøj, så jeg ville kunne tage en regnbyge og stadig være kørende efterfølgende.

 

Dagens kit bestod af de nye T.Equipe EVO bibshorts, som giver fremragende støtte med en god pude. Hernæst et baselayer til at holde kroppen tør under den nye T.Mille-jersey.

 

Løse knæ og ærmer er også et must og som kronen på værket, valgte jeg at smide den nye regnjakke ’Schlosshund’ i baglommen i stedet for en vest.

 

Årsag: Jeg skulle køre flere ret lange nedkørsler fra over 2000 meters højde og selv om det fra morgenstunden var ret varmt i dalen, så er det stadig koldt på toppen og ikke mindst, når man suser nedad.

Annonce

 

Her er jakken genial. Den er kraftig nok til at holde al vind og regn ude og give fremragende beskyttelse, men den er også pakbar nok til at hvis den foldes rigtigt, så kan den snildt være i en baglomme. Desuden er den orange og gver masser af synlighed, sådan at jeg ville være nem at se, hvis nedkørslerne skulle være tågede som dagen før. 

 

Se mine overvejelser om tøjvalg her:


 

Fede stigninger og det smukkeste område

Hvordan var dagen så? Kort sagt; ret fantastisk!

 

Området er overvældende smukt. Det er ikke for sjov, at det har fundet vej til UNESCO’s verdensarvsliste.

 

Læs også
Optakt: Vuelta Asturias

 

I alle dalene og på de lavtliggende bjergsider er alt grønt og frodigt, mens de nøgne klipper giver en dramatisk underlægning i baggrunden.

Annonce

 

Når man nærmer sig toppene, bliver det hele nemlig lidt mere råt og bliver således en meget god indikator for hårdheden der er i området også.

 

Stigningerne er nemlig hårde og som oftest med ret skarpe procenter.

 

 

De danske ben skulle da også lige i gang og vænne sig til den anderledes kørsel, hvor man sidder meget mere oprejst og arbejder, end man gør derhjemme, hvor det jo ofte handler om at sidde kompakt og snyde vinden.

 

Jeg må også bare erkende, at jeg skal bruge en dags tid på at få rytmen ind i kroppen, så jeg kan klatre fornuftigt.

Annonce

 

Jeg var på ingen måde dårligt kørende, men følte mig omvendt først i hopla på den sidste stigning.


Der var ingen problemer med at holde mine watt og sigte efter 230-240 watt dagen igennem.

 

Der er ingen tvivl om, at Maratona bliver en udfordring, selv hvis man er i god form. Her skal køres næsten 150 kilometer, så altså en del mere end i dag.

 

Turen tog 4½ time cirka og ramte lige under 2500 højdemeter. Jeg kunne godt have kørt længere, men med tanke på morgendagen, valgte jeg at holde det der.

 

Læs også
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser

 

Tøjvalget var også fornuftigt og især kan jeg ikke rose Schlosshund-jakken nok. Alle nedkørslerne var ret kolde, men jakken formår at holde én varm og komfortabel. Den ryger helt sikkert med igen!

 

Coach tjekkede også lige op om aftenen med dessiner om at køre nogle 15-20 minutters intervaller på næste dag og til en snak om hvordan denne dag bedst kunne gribes an træningsmæssigt.

Annonce

 

Planen er at køre nogle lange intervaller som sagt og så se om jeg ikke kan få mange timer i benene for at træne styrken på stigningerne og udholdenheden.

 

Jeg opdaterer igen fra næste dags træning - vi ses der.

 

I mellemtiden kan du se og høre lidt fra første træningsdag her:

 

 

Læs hele beretningen om vejen til Maratona:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene

Annonce

INFO
Motion
Nyheder
DEL
KOMMENTARER

SENESTE

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Følg enkeltstarten i Romandiet og kongeetapen i Tyrkiet
Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode
Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
Landevej
Sensationel hollænder stryger til tops på teknisk Romandiet-prolog
Landevej
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder
Landevej
Lefevere afviser: Selvfølgelig havde han sidste ord
Landevej
Bora-profil fratages sejr efter italiensk protest
Udstyr og test
Video i artiklenProduktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
Landevej
Optakt: 3. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
Landevej
Optakt: Prolog til Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Tour de Romandie
Landevej
Verdensmesteren dropper Tour de France
Landevej
Verdensstjerne sæsondebuterer i stort etapeløb
Landevej
Pogacar øger - tronskifte hos kvinderne
Landevej
Fem danskere stiller til start i WorldTour-etapeløb
Udstyr og test
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Landevej
Mexicansk kæmpetalent har fremtiden på plads: Skriver uhørt lang kontrakt
Landevej
Første rytter fra nyt samarbejde: Visma sikrer talentfuld polak
Landevej
To danskere indgår: Se Uno-X Tour de France-bruttotrup

Mandag den 22. april 2024

Landevej
Ineos tager bomstærkt klatrehold med til WorldTour-etapeløb
Landevej
Tobias Lund reagerer på tredjeplads i hård spurt
Landevej
Bernal bedre end før det skæbnesvangre styrt: Vil være verdens bedste
Landevej
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
VIS FLERE

Annonce