For\u00e5ret har efterh\u00e5nden ramt Danmark, og derfor er der ogs\u00e5 mange, som leder efter en ny racercykel, der kan v\u00e6re deres allierede i de s\u00e6sonm\u00e5l, der ligger p\u00e5 landevejen. Feltet har f\u00e5et mulighed for at teste en af de helt \u201dtunge\u201d produkter p\u00e5 markedet, nemlig en Pinarello F10 med FSA WE elektrisk geargruppe.<\/p>","
Pinarello har uden tvivl en plads i bevidstheden hos langt de fleste cykelentusiaster. Pinarello er s\u00e5ledes en af de helt gamle producenter, som har en unik og sagnomspunden historie.<\/p>","
Derfor er det ogs\u00e5 et m\u00e6rke som langt de fleste cykeltosser har en affektion for og derfor ofte fremst\u00e5r som noget at det ultimative. M\u00e6rkets genkendelig er yderligere understreget af at selv folk som ingen synderlig interesse har for cykling alligevel kender brandet, n\u00e5r man siger Pinarello. \u00a0\u00a0<\/p>","
Pinarello Dogma F10 var indtil for kort tid siden topmodellen i Pinarello\u2019s landevejsprogram, men med den nye F12 model som den \u201dnye\u201d topmodel. Det betyder dog ikke det store eftersom F10\u2019eren kommer med mange af de samme teknologier og h\u00f8je niveau af udstyr.<\/p>","
Pinarello har de sidste i hvert fald 20 \u00e5r n\u00e6rmest uafbrudt v\u00e6ret at finde som cykelsponsor for et af cykelholdene p\u00e5 World Touren. De sidste mange \u00e5r med det hedengangne Team Sky, som nu har \u00e6ndret tr\u00f8jefarve og navn til Team Ineos. \u00a0<\/p>","
\n\t \t\t\t\t
Annonce<\/p>\n\t \t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t
<\/div>\n\t\t\t\t\t\t
Test
Pinarello Dogma F10 er flot cykel og fås i 7 forskellige farvesammensætninger, så er der mulighed for at vælge præcis den farve, man tænker passer ens stil bedst. På størrelsessiden er der en del muligheder. Pinarello er en af de producenter som stadig tilbyder et bredt sortiment af forskellige størrelser. Man kan vælge mellem 13 forskellige størrelser gående fra str. 42 til str. 62.
Det er faktisk ikke længere standarden, at man kan vælge mellem så mange forskellige størrelser, når man skal vælge stelstørrelse fra de forskellige producenter. Rigtige mange cykel-producenter i dag, vælger nemlig kun at tilbyde rammer, der hopper med to størrelser, for at holde kompleksitet og udviklingsudgifter på et minimum.
Det er nok også her svaret skal findes til, hvorfor at Pinarello ligger i den dyre ende prismæssigt, men også en vigtig parameter, når man nu køber en high-end cykel, at man rent faktisk kan få den i en størrelse, der passer optimalt.
Den testede model er sort og hvid, samt med lidt grå elementer i den nedre del af rammen. Cockpittet er integreret (frempind og styr i et stykke) og passer med sin hvide farve perfekt ind i resten af rammens udtryk og farvedesign.
Det er en æstetisk flot cykel, som måske nok er en anelse konservativ i design og geometri, men det vil jeg i højere grad tolke som et signal om Pinarello’s respekt for cyklens historie og ophav. Den fremstår underspillet og elegant med gennemtænkte designløsninger.
Ude på landevejen
Når man får sat sig på cyklen, og rammer de danske landeveje, mærker man virkelig hvor fantastisk en cykel, vi her har med at gøre.
Geometrien er afdæmpet og til den traditionelle side, og er derfor heller ikke voldsomt aggressiv i dimensionerne. Komforten er i top, og man kan derfor også sidde flere timer på cyklen uden efterfølgende at skulle i intensivt kiropraktorforløb.
Hvad skal der på…. der skal fart på. Og det kan der i den grad også komme med denne cykel. På trods af en mindre raceaggressiv geometri leverer cyklen til fulde, når man sidder ”i det røde” og uden foragt for andre end én selv, kaster cyklen gennem skarpe sving. Her excellerer F10’eren bare med stor sikkerhed, stivhed og hurtig respons.
En lille bonusinfo er, at jeg faktisk har hørt, mere end en gang, fra personer som har fået løst deres rygudforinger og smerter med valget af en Pinarello F10 eller en F8 model. Nu har vi ikke gennemført en evidensbaseret videnskabelig analyse, men formentlig skyldes dette at rammen har en god geometri og at den kan vælges i så mange forskellige størrelser.
Alt i alt bidrager F10’erens alsidighed til at cyklen fremstår, som en virkelig god all-rounder, der elegant kan håndtere alle de udfordringer, du vælger at kaste imod den på landevejen.
Komponenter
På komponentsiden er der ligeledes valgt fra den øverste hylde, og det fuldende denne high-end cykel, og passer perfekt i den samlede pakke.
Så er der FSA WE geargruppen, som er FSA’s bud på en elektrisk high-end geargruppe. Komponenterne er der ikke en finger at sætte på, da design og funktionalitet fremstår enormt gennemført, og som man kunne forvente af en producent som FSA og komponenter i den høje ende af skalaen. Udfordringen kommer på funktionaliteten i gearskiftet.
FSA har på deres WE gruppe valgt at have skifteknapperne på grebet placeret som en lodret ”vippe”. Det vil sige at skifteknapperne er placeret henholdsvis over og under hinanden.
Det i sig selv giver nok god mening i laboratoriet, men når man rammer landevejen, er det noget helt andet. Vi oplever at man, når man sidder i grebene, ofte skal lede efter knapperne, fordi fingeren skal enten op eller nedad for at finde den pågældende skifteknap. Det gør at man kan tabe tid, når man har behov for et hurtigt gearskifte, fordi din finger ikke automatisk er ud for den knap, du skal bruge, og man derfor skal ”lede” efter den.
I længden bliver dette grund for en stor grad af frustration, når man i en ”presset” situation, bare har behov for hurtig respons.
En anden ting er skiftehastigheden som bestemt ikke imponerede. Gearskiftet er ikke decideret langsomt - det er bare langsommere end andre på markedet. Det være sammenlignet med andre elektriske geargrupper, men også mekanisk gearskifte.
Til trods for disse aspekter fungerer gearskiftet og hele geargruppen overordnet set upåklageligt.
Det integrerede cockpit fra Pinarello’s komponent afdeling MOST er i høj grad værd at fremhæve. Det ser enormt flot ud og passer elegant ind i cyklens design. Komforten omfavner en med det samme idet det integrerede styr og frempind formår at tage langt de fleste stød, således træthed i hænder og arme reduceres markant.
Selve ergonomien på styret er fænomenal, hvor en lille detalje nede i selve bukningen får én til at danse af glæde. Her har man valgt at forme styret ovalt, men den ”forkerte vej” om man vil. Det er så simpelt tænkt, men giver bare så god mening, når først man sidder i styret.
Vision Metron 55 hjulene er et rigtig godt bekendtskab. Den høje fælg til trods er de ikke så vindfølsomme, som man kunne frygte, mens de særligt på stivhed og respons udmærker sig. Overordnet set passer hjulvalget meget elegant sammen med resten af cyklens niveau og design.
Fizik Arizione saddelen er og bliver bare et dårligt match for denne testers po po, og derfor er det svært at sige særlig meget godt om den, når man efter hver tur bliver belønnet med den fineste aberøv. Men saddelen skal bestemt ikke give ridser i et ellers meget positivt bekendtskab.
Konklusion
Pinarello Dogma F10’eren er en fantastisk cykel - hvilket man vel ret beset også bør kunne forvente, når man til samme pris, formentlig vil kunne erhverve sig en brugt Volkswagen Up!
Særligt design, geometri og muligheden for en lang række forskellige stelstørrelser, gør dette produkt meget interessant. Der er en god symmetri i valg af udstyr og hjul hvilket kun komplimenterer cyklen på det kraftigste.
Så er der selvfølgelig også selve navnet Pinarello som udgyder respekt hos de fleste. Pinarello formår i høj grad at være tro mod deres ophav, og ikke mindst hylde cykelsportens rødder. Når man køber en cykel af dette mærke køber man også et stykke af cykelhistorien. Man har vel egentlig her med et Brand at gøre.
Alt i alt en fantastisk cykel, som henvender sig til feinschmeckeren, der ikke går af vejen for et ”tungt” prisskilt for at opnå det ypperste.
Der kan siges mange gode ting om sættet, men ”no bull-shit” dækker meget rammende.
Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.