Prøv vores nye app
Test: Pinarello Dogma F10
29. august 2019 15:18
af Jakob Kaalund

Der findes rigtige mange dygtige cykelproducenter rundt omkring i verden, men en af dem der som oftest står frem som en af de helt store er uden tvivl Pinarello. Pinarello Dogma F10 er en vaskeægte high-end racercykel, hvor designfilosofi og kvalitet går hånd i hånd og samtidig opretholder de dyder, som gennem 67 år har gjort Pinarello til en af de helt store mærker på cykelscenen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter videoen.

Introduktion:

Foråret har efterhånden ramt Danmark, og derfor er der også mange, som leder efter en ny racercykel, der kan være deres allierede i de sæsonmål, der ligger på landevejen. Feltet har fået mulighed for at teste en af de helt ”tunge” produkter på markedet, nemlig en Pinarello F10 med FSA WE elektrisk geargruppe.

 

Pinarello har uden tvivl en plads i bevidstheden hos langt de fleste cykelentusiaster. Pinarello er således en af de helt gamle producenter, som har en unik og sagnomspunden historie.

 

Derfor er det også et mærke som langt de fleste cykeltosser har en affektion for og derfor ofte fremstår som noget at det ultimative. Mærkets genkendelig er yderligere understreget af at selv folk som ingen synderlig interesse har for cykling alligevel kender brandet, når man siger Pinarello.   

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Pinarello Dogma F10 var indtil for kort tid siden topmodellen i Pinarello’s landevejsprogram, men med den nye F12 model som den ”nye” topmodel. Det betyder dog ikke det store eftersom F10’eren kommer med mange af de samme teknologier og høje niveau af udstyr.

 

Pinarello har de sidste i hvert fald 20 år nærmest uafbrudt været at finde som cykelsponsor for et af cykelholdene på World Touren. De sidste mange år med det hedengangne Team Sky, som nu har ændret trøjefarve og navn til Team Ineos.  

 

Fakta:

Producent: Pinarello

Model: Pinarello F10 FSA WE

Størrelser: 44-62cm

Farve: Diamond

Vægt: 54cm - 8,51kg / 52cm - 8,28kg

Ramme: Pinarello F10

Hjul: Vision Metron 55

Geargruppe: FSA WE (elektrisk gruppe)

Vejledende udsalgspris: 89.999,- kroner

Annonce

 


Test

Pinarello Dogma F10 er flot cykel og fås i 7 forskellige farvesammensætninger, så er der mulighed for at vælge præcis den farve, man tænker passer ens stil bedst. På størrelsessiden er der en del muligheder. Pinarello er en af de producenter som stadig tilbyder et bredt sortiment af forskellige størrelser. Man kan vælge mellem 13 forskellige størrelser gående fra str. 42 til str. 62.

 

Det er faktisk ikke længere standarden, at man kan vælge mellem så mange forskellige størrelser, når man skal vælge stelstørrelse fra de forskellige producenter. Rigtige mange cykel-producenter i dag, vælger nemlig kun at tilbyde rammer, der hopper med to størrelser, for at holde kompleksitet og udviklingsudgifter på et minimum.

 

Det er nok også her svaret skal findes til, hvorfor at Pinarello ligger i den dyre ende prismæssigt, men også en vigtig parameter, når man nu køber en high-end cykel, at man rent faktisk kan få den i en størrelse, der passer optimalt.  

 

Den testede model er sort og hvid, samt med lidt grå elementer i den nedre del af rammen. Cockpittet er integreret (frempind og styr i et stykke) og passer med sin hvide farve perfekt ind i resten af rammens udtryk og farvedesign.

 

Det er en æstetisk flot cykel, som måske nok er en anelse konservativ i design og geometri, men det vil jeg i højere grad tolke som et signal om Pinarello’s respekt for cyklens historie og ophav. Den fremstår underspillet og elegant med gennemtænkte designløsninger.

 

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Ude på landevejen

Når man får sat sig på cyklen, og rammer de danske landeveje, mærker man virkelig hvor fantastisk en cykel, vi her har med at gøre.

 

Geometrien er afdæmpet og til den traditionelle side, og er derfor heller ikke voldsomt aggressiv i dimensionerne. Komforten er i top, og man kan derfor også sidde flere timer på cyklen uden efterfølgende at skulle i intensivt kiropraktorforløb.

 

Hvad skal der på…. der skal fart på. Og det kan der i den grad også komme med denne cykel. På trods af en mindre raceaggressiv geometri leverer cyklen til fulde, når man sidder ”i det røde” og uden foragt for andre end én selv, kaster cyklen gennem skarpe sving. Her excellerer F10’eren bare med stor sikkerhed, stivhed og hurtig respons.  

 

En lille bonusinfo er, at jeg faktisk har hørt, mere end en gang, fra personer som har fået løst deres rygudforinger og smerter med valget af en Pinarello F10 eller en F8 model. Nu har vi ikke gennemført en evidensbaseret videnskabelig analyse, men formentlig skyldes dette at rammen har en god geometri og at den kan vælges i så mange forskellige størrelser.  

Annonce

 

Alt i alt bidrager F10’erens alsidighed til at cyklen fremstår, som en virkelig god all-rounder, der elegant kan håndtere alle de udfordringer, du vælger at kaste imod den på landevejen. 

 

 

Komponenter

På komponentsiden er der ligeledes valgt fra den øverste hylde, og det fuldende denne high-end cykel, og passer perfekt i den samlede pakke.

 

Så er der FSA WE geargruppen, som er FSA’s bud på en elektrisk high-end geargruppe. Komponenterne er der ikke en finger at sætte på, da design og funktionalitet fremstår enormt gennemført, og som man kunne forvente af en producent som FSA og komponenter i den høje ende af skalaen. Udfordringen kommer på funktionaliteten i gearskiftet.

 

FSA har på deres WE gruppe valgt at have skifteknapperne på grebet placeret som en lodret ”vippe”. Det vil sige at skifteknapperne er placeret henholdsvis over og under hinanden.

Annonce

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

Det i sig selv giver nok god mening i laboratoriet, men når man rammer landevejen, er det noget helt andet. Vi oplever at man, når man sidder i grebene, ofte skal lede efter knapperne, fordi fingeren skal enten op eller nedad for at finde den pågældende skifteknap. Det gør at man kan tabe tid, når man har behov for et hurtigt gearskifte, fordi din finger ikke automatisk er ud for den knap, du skal bruge, og man derfor skal ”lede” efter den.

 

I længden bliver dette grund for en stor grad af frustration, når man i en ”presset” situation, bare har behov for hurtig respons.   

 

En anden ting er skiftehastigheden som bestemt ikke imponerede. Gearskiftet er ikke decideret langsomt - det er bare langsommere end andre på markedet. Det være sammenlignet med andre elektriske geargrupper, men også mekanisk gearskifte.

 

Til trods for disse aspekter fungerer gearskiftet og hele geargruppen overordnet set upåklageligt.  

 

Det integrerede cockpit fra Pinarello’s komponent afdeling MOST er i høj grad værd at fremhæve. Det ser enormt flot ud og passer elegant ind i cyklens design. Komforten omfavner en med det samme idet det integrerede styr og frempind formår at tage langt de fleste stød, således træthed i hænder og arme reduceres markant.

Annonce

 

Selve ergonomien på styret er fænomenal, hvor en lille detalje nede i selve bukningen får én til at danse af glæde. Her har man valgt at forme styret ovalt, men den ”forkerte vej” om man vil. Det er så simpelt tænkt, men giver bare så god mening, når først man sidder i styret.

 

Vision Metron 55 hjulene er et rigtig godt bekendtskab. Den høje fælg til trods er de ikke så vindfølsomme, som man kunne frygte, mens de særligt på stivhed og respons udmærker sig. Overordnet set passer hjulvalget meget elegant sammen med resten af cyklens niveau og design.

 

Fizik Arizione saddelen er og bliver bare et dårligt match for denne testers po po, og derfor er det svært at sige særlig meget godt om den, når man efter hver tur bliver belønnet med den fineste aberøv. Men saddelen skal bestemt ikke give ridser i et ellers meget positivt bekendtskab.

 

 

Læs også
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel

 

Konklusion

Pinarello Dogma F10’eren er en fantastisk cykel - hvilket man vel ret beset også bør kunne forvente, når man til samme pris, formentlig vil kunne erhverve sig en brugt Volkswagen Up! 

Annonce

 

Særligt design, geometri og muligheden for en lang række forskellige stelstørrelser, gør dette produkt meget interessant. Der er en god symmetri i valg af udstyr og hjul hvilket kun komplimenterer cyklen på det kraftigste.

 

Så er der selvfølgelig også selve navnet Pinarello som udgyder respekt hos de fleste. Pinarello formår i høj grad at være tro mod deres ophav, og ikke mindst hylde cykelsportens rødder. Når man køber en cykel af dette mærke køber man også et stykke af cykelhistorien. Man har vel egentlig her med et Brand at gøre.

 

Alt i alt en fantastisk cykel, som henvender sig til feinschmeckeren, der ikke går af vejen for et ”tungt” prisskilt for at opnå det ypperste.

 

Der kan siges mange gode ting om sættet, men ”no bull-shit” dækker meget rammende.

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Annonce

INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DEL
DELTAG I DEBATTEN

SENESTE

Fredag den 26. april 2024

Landevej
Lunds holdkammerat om dominans: Det er fantastisk
Landevej
UAE-komet vinder efter fænomenal nedkørsel
Landevej
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat
Landevej
Danskere holder sig til i klassementet - Franskmand vinder på hjemmebanen
Landevej
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double
Landevej
Minut for minut: Sådan sikrede Johan Price sig et stort enkeltstartsresultat
Landevej
Hollænder vinder kongeetape - Tobias Lund mister førertrøjen
Landevej
Starttider: Enkeltstart på 3. etape af Romandiet Rundt
Landevej
Optakt: 6. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie
Landevej
Optakt: Vuelta Asturias
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da cross leverede endnu et vidunderbarn i schweizisk modvindsfuser
Udstyr og test
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Landevej
Spansk mester står foran stor beslutning
Landevej
Overraskende prologvinder udgår med slemt brud
Landevej
Belgisk stjerne usikker til Touren
Cross
Trek trækker sig fra sponsorat
Landevej
Tysker sejrer på åbningsetapen – rutineret dansker med fremme
Landevej
Følg Romandiet Rundt på Feltet.dk's app
Landevej
Uheldig hollandsk profil udgår
Landevej
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte
Landevej
Lefevere om muligt Alaphilippe-skifte: Måske vil han prøve noget andet
Udstyr og test
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Landevej
Giro-spillet åbnet for tilmelding

Annonce

Torsdag den 25. april 2024

Landevej
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation
Landevej
Evenepoel tilbage på landevejen
Landevej
Topsprinter får debut efter lang skadesperiode

Annonce

Landevej
Danske hold uden succes i Italien
Landevej
Ny triumf til Lidl-Trek-talent
Landevej
Oversigt: Se alle danske UCI-sejre i 2024
Landevej
Vidunderbarn lykkedes med sit ”første udbrud i karrieren”
Landevej
Video i artiklenSe Lunds reaktion på ny sejr
Landevej
Lidl-Trek-udbryder trodser favoritterne på målbjerg
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lunds anden store sejr
Landevej
Total dominans af UAE
Landevej
Video i artiklenLund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?
Landevej
Video i artiklenTobias Lund vinder for anden dag i træk
Landevej
Ayuso ser frem til enkeltstart: Perfekt på papiret
Landevej
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Da den franske plasterkrise blev endnu mere akut
Landevej
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia
Landevej
Kron før 2. etape: Håber på at vise noget
Landevej
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb
Landevej
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx
Landevej
Video i artiklenSe Tobias Lund triumfere i Tyrkiet
Motion
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Motion
Første cykelmagasin på gaden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk stortalent har forelsket sig i monument: Jeg går også efter det i fremtiden
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewHjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre
Landevej
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

Onsdag den 24. april 2024

Landevej
Officielt: Disse hold skal køre 2024 Tour de France Femmes avec Zwift
INTERVIEW Landevej
Eksklusivt interviewDansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt
Landevej
Overrasket Alpecin-Deceuninck-rytter reagerer på podieplads
Landevej
Dobbeltsejr i perfekt spurt - Asgreen misser podiet
Landevej
Skuffet dansker reagerer på fjerdeplads
Landevej
Tobias Lund reagerer på første professionelle sejr
Landevej
Video i artiklenDansk sprintertalent tager stor sejr
Bane
Ny arrangør af VM i banecykling fundet i 2025
Landevej
Opdateret: Giro-feltet tager form - udskiftning i deltagende danskere
Landevej
Fra arbejdsløs til guldfugl: Giro-aktuel stortalent har målsætningen klar
Landevej
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye
Landevej
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie
Landevej
Tour de Romandie-analyse: Cancellaras store dag
Landevej
Officielt: Grand Tour-vinder har fremtiden på plads
Landevej
Mørkøv får afgørende rolle i rekordforsøg
Landevej
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024
Landevej
Soudal-QuickStep skriver med ny rytter
Landevej
Emma Norsgaard udtaget til Grand Tour
Landevej
Quintana kører Giroen i en ny rolle
Landevej
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe
Landevej
Reserve leverede kæmpe overraskelse
Landevej
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

Tirsdag den 23. april 2024

Landevej
Video i artiklenSe spurten, der fik Bora-profil deklasseret
Landevej
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg
Landevej
Favorit kommenterer afgørende fejl
Landevej
Hot seat var hårdt for dagens vinder: Værste timer i mit liv
VIS FLERE

Annonce